Bukefalos 28 år!

Katter som inte kommer överens

Tratt

Trådstartare
Min mamma har två katter, en gammal man på 14 år och en yngling på 3. Den senare tiden har de börjat bråka mer och mer och för att förhindra att den gamla ska må dåligt vill vi gärna ha tips på vad man kan ta till.

Som jag förstått finns det medel man kan köpa för att lugna(?) katterna, vet inte riktigt hur det funkar om men om ni har erfarenheter får ni gärna dela med er. Annars antar jag att omplacering kan bli nödvändigt, men om man får vara lite självisk vill vi gärna se efter andra alternativ men kommer såklart att göra det som är nödvändigt för katternas bästa.

Jag vet inte om det spelar någon större roll men de har olika matplatser, lådor och sovplatser, bor i ett stort hus och behöver inte vara intill varandra hela tiden men ligger ändå ofta nära och myser. Den unga katten kräver mycket men vill inte vara ute speciellt mycket nu när snö ute, kan det vara så att han är underaktiverad och tar ut det på den gamla?
 
Jag kör Feliway på mina damer och det fungerar bra, man märker när det tar slut. Dock fungerar det inte på alla katter. Ska man använda i ett hus ska det vara de man pluggar in i ett eluttag. Det är svindyrt men jag köper refiller från USA.
 
Vi har Feliway sedan två av våra började bråka, och det verkar fungera lite i alla fall. Dock har våra numera blivit såpass osams att vi separerar dem, dvs vi har kvar båda men ser till att de aldrig träffas. Bökigt som sjutton, men vi börjar få rutin på det nu.

Här hemma blir det definitivt värre på vintern när det inte går att vara ute och springa av sig så mycket.
 
Jag tror att orsaken till att de har börjat bråka är att den unga katten nu har blivit vuxen fullt ut vilket katter blir först vid 2-3 års ålder och den gamle börjar tackla av så att den unge ser sin chans att bestämma. Min fråga blir då, är de kastrerade? Om de inte är det så kastrera iallafall den unga katten. Det kan lösa ert problem om ni har tur. Den gamle vill man kanske inte söva i onödan när den ändå är såpass gammal.

Om båda redan är kastrerade så är ju iallafall den delen klar och då hade jag försökt sysselsätta den unga katten mer. Det kan vara så att den unge bara vill busa men att det övergår till bråk för att den gamle inte är så sugen på lek. Se till att leka med den unga katten alltså men var noga med att ni inte börjar leka med den när den börjar bråka med den gamle för då lär den sig snart att det blir lek och bus ifrån ert håll om han bråkar med den gamle. Separera dem när de börjar bråka och ha dem åtskilda en stund och lek sedan med den unge så att han blir trött. Det bästa är att leka korta stunder flera gånger om dagen så att han aldrig går på den gamle. En laserpenna kan vara enormt roligt och går att få tag i på nätet för bara några kronor. Jag tror att jag gav 9 kronor eller nåt sådant för min.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 595
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 207
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 790
Senast: sjoberga
·
Övr. Katt Jag är i valet och kvalet om jag ska skaffa katt, behöver lite hjälp och råd tror jag :confused: flyttade till hus i somras och känner...
Svar
16
· Visningar
2 105
Senast: Flixon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp