Katter som stör

Rina

Trådstartare
Vad gör ni kattägare för att undvika att era katter stör era grannar. Det finns en hel del regler kring hundar men det verkar inte finnas lika många kring katter. Så jag undrar vad kattägare kan göra för att minska problemen. Jag har problem med katter som bajsar i mitt trädgårdsland, mina rabatter, min sandlåga men framför allt på min uteplats där vi sitter och äter och umgås. Vi tar vanligtvis in trädgårdsdynorna men ibland glömmer vi och då har det varit både kattskit och kattpiss på dynorna. Något jag reflekterat över är kattägare som har katt både ute och inne men som klagar över att katten går in till lådan och gör sina behov när den kunde gjort det ute. Jag tycker det verkar toppen om alla katter kunde gå in till lådan för det innebär mindre skit i mitt trädgårdsland. Men om katten går in så tyder det ju på att katten inte har en tillfredställande platts ute varför då inte ordna en sandhög till katten utomhus. Vad gör ni som kattägare för att minska risken att era katter skiter i grannens rabatter eller springer in i grannars bostäder? Vad finns det för tips som jag kan använda mig av själv eller kan ge mina kattägande grannar?
 
Senast ändrad:
Sv: Katter som stör

Har inte utekatter själv, det effektivaste sättet att hålla koll på sina djur är ju att inte låta dem gå ut okontrollerat. Mina går i koppel och när vi får trädgård ska det byggas en rastgård till katterna.

Har man katt ute tycker jag att man ska se till att katten kan gå in någonstans även om man inte är hemma. Sambons föräldrar har kattlucka till ett litet hus precis på tomten. Där är det varmt, finns klätterträd och plats att sova på. Jag antar att de även har kattlåda där inne. Att erbjuda katten en plats att vara på hemma även när man inte är hemma själv och kan släppa in och ut så tror jag att man kan minimera sovandet i andras utemöbler.

Jag tror dock det är svårt att helt undvika att katten besöker eventuella grannar.
 
Sv: Katter som stör

Jag tror också det är svårt att undvika att katter besöker sina grannar och jag tycker att katter ska få rätt att ströva fritt, men jag tror det finns lösningar som kan minska risken att katterna stör. Precis som du skrev att om det finns en platts för katten att gå in så minskar det risken för att katten ligger i grannens trädgårdsmöbler. Här är det just grannkatten som i princip aldrig får gå in som lägger sig på dynorna och försöker gå in i vårt hus.
 
Sv: Katter som stör

puttar...
Vore intressant att veta vad fler gör för att förhindra att era utekatter stör era grannar
 
Sv: Katter som stör

Jag ser till att mina katter alltid har tillgång till mat och uppvärmt utrymme hemma.

Skulle någon granne klaga på mina katter skulle jag göra vad jag kunde (bortsett från att hålla katterna instängda) för att hindra katterna att störa grannen.
 
Sv: Katter som stör

Sambons föräldrar har kattlucka till ett litet hus precis på tomten.

Jag har två grannar som har kattlucka, och för dem har det fungerat skit.

Främmande katter går in, ger deras katter stryk och äter upp maten. För en av katterna blev det klinik.

Så jag har inte min köpta kattlucka uppsatt, ingen ide.
 
Sv: Katter som stör

Jag har två grannar som har kattlucka, och för dem har det fungerat skit.

Främmande katter går in, ger deras katter stryk och äter upp maten. För en av katterna blev det klinik.

Så jag har inte min köpta kattlucka uppsatt, ingen ide.


Det finns kattluckor med ID-kontroll som bara släpper in godkända katter. Jag antar att de är lite dyrare, men det kanske vore en lösning.
 
Sv: Katter som stör

puttar...
Vore intressant att veta vad fler gör för att förhindra att era utekatter stör era grannar

Kastrerar såklart (alla hanar åker), eller p-piller.

Sedan har mina katter stall och loft, bra ställen ute att kissa och skita på (även på vintern), och är inne mycket, nästan heldag, om de vill.

Nattetid ute, men kan då gå in i stallet. Vid extremkyla eller när jag vet att det är en elak främmande katt ute, kan jag stänga in dem i ett f.d stall nattetid.
Om de nu är ute, ibland får de vara kvar innomhus, jag har även låda inne.

Numera har jag inte tiondelen strykarkatter hos mig-min hund är en fena på att hitta och jaga bort.Det är en av våra hobbies, även om det är med blandade känslor för mig- de där katterna som blir mer stadigvarande och störande har hos oss varit katter som inte har det särskilt bra där de bor.
 
Sv: Katter som stör

Jag har fått hjälp med att inhägna ganska stor del av trädgården.
Jag var livrädd för att nån av grannarna skulle reta upp sig på katterna om de gick lösa och skulle få för sig att göra dem illa.
Mitt problem är att katterna inte kan bestämma sig för om de ska vara ute eller inne och definitivt inte samtidigt. Kattlucka är inhandlad men jag kan ej bestämma mig för var den ska sitta.
 
Sv: Katter som stör

Jag säger till mina grannar att de ska spruta vatten på katten om de inte vill ha henne i sin trädgård.

Annars är hon alltid inne om vi inte är hemma, går hon ut, speciellt nu på vintern så kommer hon nästan alltid om man ropar på henne. Jag tycker dock att hon ska få gå som hon vill men självklart inte störa grannarna på något sätt. Ingen av våra grannar har klagat som tur är :)
 
Sv: Katter som stör

kl*
koppel ute eller så är hon lös utan närhet till grannar.

Min väninna gjorde en voljär till sina katter i trädgården, ca 12m2 och 2,5 m hög. Hon ramade in en buske och ett träd.
Annars har jag sett att det är många med radhus som nätar in hela tomten.
 
Sv: Katter som stör

Citron och apelsinskal håller objudna kissar borta. Fast det är klart att man vill kanske inte peppra hela trädgården med citronskal :crazy:
 

Liknande trådar

Övr. Katt Så jag har ett fritidshus på landsbygden och en katt som inte är så väl anpassad till livet i utomhus. Men hon är ändå väldigt nyfiken...
2
Svar
23
· Visningar
620
Senast: GoLightly
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 383
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 338
Övr. Katt Jag har under många år funderat på att skaffa katt, men inte vågat ta på mig det ansvaret. Möjligheten att få kattvakt är också...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
13 285

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • När har ni vänt barnen framåt?
  • Aubergine

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp