Bukefalos 30 år!

Masse

Trådstartare
Missförstå mig rätt det gäller inte alla som har katt. Men i mitt område finns det vad som verkar vara en ökande skara kattägare som nästan fått mig att avsky katter.
Ha tidigare haft stallkatter och även tagit emot dumpade katter på hösten. Men beroende på två saker dels att jag fått lindrig allergi av att ha katt inne och dels beroende de regler som finns för att katt numera. Har jag valt att inte längre ha katt här på gården. Den siste var en som själv kom vandrande och stannade. Det var innan krav på märkning och registrering. Det kommer av att jag inte anser att jag kan uppfylla kraven som finns numera när det gäller att hålla katt.

Nåja tillbaka till kattmänniskorna här.
För det första så är dom noga med att påpeka att det inte är katten som bor hos dom utan dom som får nöjet att bo med katten,
Sedan så måste denna friasjäl givetvis få röra sig fritt, både ute och inne.
Grannar som försöker hålla dom borta från sandlådor, rabatter och fågelbord är monster som gör intrång på deras katt.
Skulle någon snäll människa hitta en död katt, kanske på vägen till jobbet eller dagis och bara lägger den till sidan. Skriver någon rad i grupp/grupper om var den finns och hur den ser. Blir genast den genast idiotförklarad för personen inte tog med sig katten och fick chipet avläst. För att sedan kontakta ägaren.
Gud nåde om någon som råkat köra på en katt ger sig till känna. Då är det rena lynchstämningen, den personen står nästan på en dödslista. Jag förstår fullständigt om den vanliga bilisten som kör på en katt bara ser till att den är död. Med tanke på hur de personerna agerar. Garanterat att det är bilförarens fel. Enligt dessa kattmänniskor är det garanterat att det märks när man kör på en katt. Vilket jag vet att det inte gör alla gånger och att ju större fordon du har ju större är risken att du inte märker det. Tänk en dragbil med trailer där en katt springer över vägen in under trailern. Föraren i det fallet kommer varken se eller känna att en katt hamnar under ett hjul.
Dessa då så präktiga och duktiga kattägare kan sedan utan vidare göra inlägg om någon sett deras katt som nu varit borta i tre dagar. För den är aldrig borta mer än två dagar.

Regler för att hålla katt säger att man ska se till sin katt två gånger per dygn. Hur kan den som regel då vara borta i två?
Vidare säger reglerna att katten inte får vara en sanitär olägenhet. Vilket säkert grannarna som har dom på fel ställe i trädgården säkert tycker att dom är.
Om nu katten är en frisjäl som väljer själv är det då inte troligt att den valt att flytta om den råkat illa ut när den inte kommer hem?

Det blev visst lite långt men dom är så inkonsekventa och jag undrar om det bara är här dom finns? Kattägare som glatt själv bryter lagar och regler och lika glatt rackar ner och i det närmaste hotar andra.

Du glömde att ett sådant här inlägg får dig att hamna på dödslistan.

Läste ett inlägg från en om att de bad folk hålla koll på sina katter då de hade problem med en katt som gick in i deras hus genom ett öppet fönster på natten och en i familjen med diagnoser var väldigt rädd för katter.
Svaren fick nog familjen att vilja flytta.

Det är absolut inte roligt att plocka upp efter andras djur i min trädgård
(igelkottar har godkänt att bajsa där) och jag som är allergisk mot katter vill absolut inte ha dem på mina utemöbler eller i min lägenhet.

Det som stör mig mest är när samma kattägare/katter dyker upp gång på gång i den lokala FB-gruppen och efterlyser sin katt för att hen "varit borta längre än vanligt". Jösses, håll kisse inne eller skaffa en gps?! Jag hade blivit vansinnig av oro. Ibland rör det sig om lite äldre djur som behöver medicin dagligen dessutom.

Jag ser dock aldrig elaka kommentarer från kattägarna, förutom att de klagar på att folk eventuellt matar katterna.

Folk är idioter oavsett vilket husdjur de har... Upplever att detta har blivit mycket värre sen alla människor började hänga på olika Facebook-grupper. I vår lokala Grannsamverkans-grupp för byn jag bor i är det popcorn-stämning minst en gång i veckan både gällande katter som bajsar i grannens rabatt, katt som bara lömskt gått förbi och tittat på en person och för att inte tala om kriget som brutit ut för att det finns en hästägare som inte plockar bort hästskiten efter sig på vägen.

Alla vet att det är en enda person som inte sköter sig. Alla vet också att det är en enda annan person som är helt mördarvansinnig för att denna person inte sköter sig. Ändå är det fullskaligt krig. Personen som är mördarvansinnig har 1) råskällt ut mig för att jag har häst, trots att jag upprepade gånger säger att det inte är jag som har låtit min häst bajsa på vägen, 2) råskällt för att jag var så dum i huvudet att jag inte ville mocka efter den andra hästägaren (som inte alls har med mig att göra, jag känner inte ens människan, vi står inte i samma stall, ingenting), 3) hen har satt upp fladdrande plast för att hästarna ska bli rädda och 4) människan har flera gånger försökt köra på mig med bilen för att hen hatar hästar så mycket. Samma människa förstod inte alls varför andra människor blev sura när hens katt bajsade i deras sandlåda och klättrade i deras rena tvätt som hängde ute på tork....

Jag har både häst och katt. Jag har full förståelse för att andra människor inte gillar mina husdjur bara för att jag gör det. Mina katter är innekatter så de kan i alla fall inte störa någon annan.

Här hade vi på fb någon som lade ut ett hotfullt inlägg när deras katt blev överkörd. Hur skulle dom förklara det för barnen undrade dom. Vi var några som tyckte att att dom skulle säga som det var att mamma och pappa var oansvariga och släppte ut katten vind för våg och då får man räkna med att sånt händer. Speciellt när man bor vid en väg.

Bor man så nära annat folk att katten går lätt till deras utrymmen eller så nära en allmän väg att katten går på den så ska man ha uppsyn över den.

Min katt är mitt ansvar anser jag, inklusive dennes liv. Jag bor i en förort med en uteplats och min katt får bara vara ute när jag själv är det så att jag kan ha koll på henne. Jag låter henne gå utan koppel numera då hon är skygg och rädd för främmande så ingen kommer att möta henne utan ser hon någon på sikt så springer hon in och går inte så långt utan bara några meter.

Hade hon börjat gå längre bort så hade jag återgått till långt koppel som jag gjorde när hon var liten.

En annan granne har haft katter som fått gå ut fritt men numera har de två raskatter som de istället har på koppel. Jag har dock sett ett par katter gå fria i området och jag tycker alltid att det känns farligt när jag ser en på parkeringen :crazy:

Jag tror att ju mer man höjer statusen på katter desto mera ansvar tar man för ens katt och minskar på problemen.

Utekattsägare är inte kloka!

Här där jag bor finns ett gäng. Jag bor i stan. Här finns bilvägar. Deras katter använder sandlådorna på lekplatsen som toalett. Men utekattsägarna bryr sig inte. Det minst de kunde göra hade varit att rensa sandlådorna från kattskit regelbundet (och mina rabatter). Men det är intressant nog aldrig just deras katt som bajsar i sandlådan.

Här finns också ett antal riktigt bra kattägare som går ut med sina katter i koppel och nån har byggt en utebur som katterna kan gå ut i via ett öppet fönster. Det är lika roligt varje gång man möter hon med den stora fina ragdollen i koppel! Så vacker katt!

Utekattsägare är inte kloka!

Här där jag bor finns ett gäng. Jag bor i stan. Här finns bilvägar. Deras katter använder sandlådorna på lekplatsen som toalett. Men utekattsägarna bryr sig inte. Det minst de kunde göra hade varit att rensa sandlådorna från kattskit regelbundet (och mina rabatter). Men det är intressant nog aldrig just deras katt som bajsar i sandlådan.

Här finns också ett antal riktigt bra kattägare som går ut med sina katter i koppel och nån har byggt en utebur som katterna kan gå ut i via ett öppet fönster. Det är lika roligt varje gång man möter hon med den stora fina ragdollen i koppel! Så vacker katt!
Tack du.
Jag har utekatter.

De släpps bara ut när vi är ute.
De har båda gps på sig för att ens få sätta nosen utanför dörren.
De håller sig runt huset.
De bajsar inte i rabatter eller sandlådor (eftersom de vägrar göra behoven någon annanstans än på lådan).
De sover inomhus.

Dra inte alla över en kam.

Kan också säga att den personen som hatar hästar i "min" Facebookgrupp smygfotade min bror och min svägerska en gång när de gick i min hage och mockade upp lite hästskit som de skulle ha till sina odlingar...! Och sen la hen ut det och skrev "de kan tydligen mocka i hagen, men inte plocka upp efter sig på vägen". Detta var definitivt efter GDPR och det är en vuxen människa som absolut känner till att man inte får lägga ut bilder på andra utan att fråga.

Ha tidigare haft stallkatter och även tagit emot dumpade katter på hösten. Men beroende på två saker dels att jag fått lindrig allergi av att ha katt inne och dels beroende de regler som finns för att katt numera. Har jag valt att inte längre ha katt här på gården. Den siste var en som själv kom vandrande och stannade. Det var innan krav på märkning och registrering. Det kommer av att jag inte anser att jag kan uppfylla kraven som finns numera när det gäller att hålla katt.
Jag tycker mycket om katter, men som du också skriver, reglerna nu har gjort att jag inte skaffat ny stallkatt när min gamla dog förra hösten.

• Gilla
Reactions: Sel
Ooops! Jag har utekatt. Han har kattlucka och går ut och in som han själv vill. Men han är till åren kommen och går sällan eller aldrig från trädgården (som är lummig och spännande och helt tillräcklig). Han klättrar i träden, spatserar runt på pergolan, har ett antal platsen ute där han sover i solen (eller i skuggan). Skulle vi hålla honom instängd skulle han bli galen. (Han flyttade in hos oss via en granne i vuxen ålder).

Vi bor i utkanten av ett villaområde och inga grannar som klagar. Fåglar tar han inte - en råtta kom han in med häromdagen (den som drog sitt sista andetag under bokhyllan, där den stillsamt började ruttna, om nån minns mina inlägg om detta tidigare...).

Jag vet innekatter som är väldigt lyckliga och tillfreds med livet. Min är inte en av dem.

Ooops! Jag har utekatt. Han har kattlucka och går ut och in som han själv vill. Men han är till åren kommen och går sällan eller aldrig från trädgården (som är lummig och spännande och helt tillräcklig). Han klättrar i träden, spatserar runt på pergolan, har ett antal platsen ute där han sover i solen (eller i skuggan). Skulle vi hålla honom instängd skulle han bli galen. (Han flyttade in hos oss via en granne i vuxen ålder).

Vi bor i utkanten av ett villaområde och inga grannar som klagar. Fåglar tar han inte - en råtta kom han in med häromdagen (den som drog sitt sista andetag under bokhyllan, där den stillsamt började ruttna, om nån minns mina inlägg om detta tidigare...).

Jag vet innekatter som är väldigt lyckliga och tillfreds med livet. Min är inte en av dem.

Det finns ju väldigt många fler alternativ än bara inne eller lös vind för våg.
Kattgård tex, kan göras på oändligt många vis beroende på utrymme och katt.

Men det är ju jobbigt och kostar pengar och det är ju ändå bara en katt. Blir en överkörd köper man en ny bara så blir barnen glada igen och tröttnar man låter man den bara vara kvar ute, katter klarar sig alltid.

Obs, det sista är inte riktigt mot dig men är en vidrigt vanlig inställning bland många.

Tillägg#15 förtydliga att jag har raskatt, förstår om bondkatter inte trivs som innekatter. Dock bor ju en stor andel som har utekatt fel.

• Gilla
Tillägg#15 förtydliga att jag har raskatt, förstår om bondkatter inte trivs som innekatter. Dock bor ju en stor andel som har utekatt fel.
Fast med det sagt... jag har haft flertalet fosterkatter som samtliga varit huskatter. Alla har fungerat finfint inne och adopterats ut som innekatter. :) Alternativt som koppelkatter om de gått med på det.
Sedan finns det givetvis individer som inte fungerar som sådana, men jag tror faktiskt att om folk vore villiga att försöka skulle de bli förvånade. Men det krävs förstås att man jobbar med att stimulera och leka med dem och/eller bygger en kattgård kanske, och där är vi inte riktigt ännu i attityden hos de flesta kattägare.

Senast ändrad:
Fast med det sagt... jag har haft flertalet fosterkatter som alltid varit huskatter. Alla har fungerat finfint inne och adopterats ut som det. :) Alternativt som koppelkatter om de gått med på det.
Sedan finns det givetvis individer som inte fungerar som sådana, men jag tror faktiskt att om folk vore villiga att försöka skulle de bli förvånade. Men det krävs förstås att man jobbar med att stimulera och leka med dem och/eller bygger en kattgård kanske, och där är vi inte riktigt ännu i attityden hos de flesta kattägare.
Absolut, tror dock det är svårare att få en bondkatt att trivas inne än en perser. Tyvärr är (bond)katter för billiga vilket ofta medför sämre ägare.

• Gilla

Liknande trådar

• Fristående kurser i etologi?
  • Solensia katt
  • Hur länge luktar ett dött djur?
  • Vad tänka på vid kattköp?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund