Katterna är överviktiga.

astronaut

Trådstartare
Jag har min katt (Manson) hos mamma då han trivs bättre där och har större utrymme att leka på, han blir liksom helt förbytt på alla möjliga sätt. Min katt är aktiv, springer, leker rövare och busar medans mammas katt (Tussie) är mer lugn och stillasittande. Det är mest Manson som försöker aktivera Tussie o.s.v o.s.v

Men.. mamma har gett dom alldeles för mycket mat. Tussie är rund, och för fet. Manson är också lite rund men inte direkt lika fet som Tussie, han rör ju på sig.

Jag har sagt många gånger att mamma måste minska på fodret (de har idag fri tillgång till torrfoder), vilket är okej för min del då det inte var dessa problem innan.

Det var en vecka som jag inte var hos mamma, Tussie och Manson var helt normalviktiga men när jag kom till mamma efter den veckan så fick jag mig en chock. Jag sa ju till att hon måste minska maten alt. ge dom mat morgon, middag, kväll.

Iom att hon inte lyssnar på det så får väl jag envisas mera och om det inte funkar så får de väl antagligen tråka hemma hos mig tills de har gått ner till NORMAL vikt igen. Jag vägde dom.. de båda väger 4.8 kilo, Mansons vikt förvånade mig inte - med det gjorde Tussies - som alltid vägt 1 - 1½ kilo mindre än Manson.

Jag vet ju att det finns lightfoder, men det räcker ju inte så jag ska även åta mig att leka med dom så de får motionen. Känns som om det ska vara Tussie som får ta sig an den "stora" kakan.

Några mer tips?
De är ju precis fyllda 1 år så det är ju inte heller bra!

Och hur kan man argumentera mot mamma som gillar runda katter? :confused::cool:

(minns inte vilket foder de äter i dagens läge)
 
Senast ändrad:
Sv: Katterna är överviktiga.

Portionera maten!

Jag kør med Orijens torrmat nu. Det ær inget bantarfoder men det innehåller vældigt mycket køtt och man kan sæga att det ær GI-mat før katter.
Jag skulle føreslå att du fixar færdiga portioner som din mamma kan ge dom. Førklara också att den mulliga har ungefær 25% øvervikt och att det før henne, om hon normalt væger 65kg skulle innebæra att hon gick upp till øver 80!!
 
Sv: Katterna är överviktiga.

Stark jaktinstinkt?

Ær dina katter rena innekatter? Hon kanske skulle passa bættre ute på landet.
Hon kanske skulle bli en tipp-topp råttjægare som aldrig får nog.
 
Sv: Katterna är överviktiga.

Det finns bantningsfoder åt katter som säljs hos vetrinerärer bla Hills har ett bra foder till detta.
Då får man mått som man ska ge katterna hur mycket dom ska ha.
Min egna katt har varit överviktig (då vägde han 7 kg :eek:),men han är stor misse oxå ifs.
Dom kan bli sjuka av att vara överviktiga tyvärr.
Min skrek som en galning när han gick på bantning men man var bara att tvungen att slö dövörat åt det :grin:......
Lycka till nu med missarna
 
Sv: Katterna är överviktiga.

Det finns bantningsfoder åt katter som säljs hos vetrinerärer bla Hills har ett bra foder till detta.
Då får man mått som man ska ge katterna hur mycket dom ska ha.
Min egna katt har varit överviktig (då vägde han 7 kg :eek:),men han är stor misse oxå ifs.
Dom kan bli sjuka av att vara överviktiga tyvärr.
Min skrek som en galning när han gick på bantning men man var bara att tvungen att slö dövörat åt det :grin:......
Lycka till nu med missarna

Skulle aldrig ge "diet/light" foder till varken katt eller människa.

Se till att det är ett högkvalitativt foder, och minska hellre på maten! Precis som man gör med människor... Blötmat brukar även hjälpa när katter ska ner i vikt..
 
Sv: Katterna är överviktiga.

Skulle aldrig ge "diet/light" foder till varken katt eller människa.

Se till att det är ett högkvalitativt foder, och minska hellre på maten! Precis som man gör med människor... Blötmat brukar även hjälpa när katter ska ner i vikt..

Vetrinerärena har även blötmat oxå om nu inte vill ha torrfoder.
Jag anser att vetrinerärerna har det bästa fodret till katterna och dom har ett stort utbud på mat.
Jag själv skulle aldrig ge Whiskas eller Pussy till min katt iaf.
 
Sv: Katterna är överviktiga.

Vetrinerärena har även blötmat oxå om nu inte vill ha torrfoder.
Jag anser att vetrinerärerna har det bästa fodret till katterna och dom har ett stort utbud på mat.
Jag själv skulle aldrig ge Whiskas eller Pussy till min katt iaf.

Det är stor skillnad på mat och mat, det viktiga är att man själv har kunskap om vad som är bra och inte.
Det finns foder hos veterinären jag aldrig skulle ge mina katter. De flesta faktiskt, undantaget är eventuella sjukfoder.
Blötmaten som finns hos veterinärerna är dyr och innehåller ofta spannmål och skit som en katt inte behöver, det finns betydligt bättre våtfoder på Ica.

Bara för att man inte litar blint på enbart veterinärers foderkunskap betyder inte det att man ger katten skitfoder.
 
Sv: Katterna är överviktiga.

Vetrinerärena har även blötmat oxå om nu inte vill ha torrfoder.
Jag anser att vetrinerärerna har det bästa fodret till katterna och dom har ett stort utbud på mat.
Jag själv skulle aldrig ge Whiskas eller Pussy till min katt iaf.


Varför anser du det?
 
Sv: Katterna är överviktiga.

Det finns lightfoder att köpa ja så det hade jag definitivt gjort ist och ingen blötmat om dom får detta.
Usch tänk vad katterna får för sjukdomar om dom blir för feta?Veterinärer gillar det inte.
 
Sv: Katterna är överviktiga.

Det finns lightfoder att köpa ja så det hade jag definitivt gjort ist och ingen blötmat om dom får detta.
Usch tänk vad katterna får för sjukdomar om dom blir för feta?Veterinärer gillar det inte.

Men du, varför egentligen? För att veterinärerna säger att lightfoder är bäst? Vad vet du själv om foder?
Vet du vad katter har för primära energikällor? Vet du vad som gör katter feta?
Varför skulle du inte ge blötmat?
Folk litar alldeles för mycket på andra utan att bry sig om att skaffa kunskap själva.

Personligen skulle jag öka blötfodret till en överviktig katt. Helst inte ge något torrfoder alls. Och lightfoder skulle inte ens komma innanför dörren här. De innehåller alldeles för lite protein och fett och skyhögt kolhydratinnehåll. Spannmål är inte kattmat.
 
Sv: Katterna är överviktiga.

Det mest effektiva sättet att banta en katt på är att ge lågkolhydratmat, spannmålsfri burkmat. Katten går ner i vikt utan att tappa muskelmassa. När de äter vanliga light-foder eller bantningsfoder tappar de ofta muskelmassa och viktminskningen tar även mycket längre tid. Dessutom brukar det kunna vara frustrerande med torrfoder eftersom katten ska äta så liten volym mat att den gärna omkring och är hungrig.

Om burkmat är en omöjlighet finns två torrfoder med hyfsat låg kolhydrathalt och det är Hill's m/d och Orijen.
 
Sv: Katterna är överviktiga.

Mjau burkmat, fritt.

Jag har en som lätt blir tjockis. Blir inte det på Mjau burkmat och behöver inte gå hungrig.
 
Sv: Katterna är överviktiga.

Mina katter har en förmåga att bli jättetjocka på torrfoder. Tidigare gav jag dem Orijen och de åt mindre än rekommenderad dos, ändå var de överviktiga. Jag övergick helt till Mjau blötmat (tetror till en början och numera burkmaten) och nu har min tjocka hona gått ner över ett kg och är superslimmad och jättefin i konditionen! Så kan du ge blötmat är det ett väldigt lätt och bra sätt att banta en katt.

/Erica
 
Sv: Katterna är överviktiga.

Min överviktiga katt äter lightmat just nu. Hon kräver fri tillgång på mat för att hållas nöjd. Finns det inte fri tillgång på mat så lämnar hon inte mig ifred förrän hon fått det, och fram till dess så stjäl hon all mat hon kommer över samt biter på allt. I vissa fall undrar jag om det är en hundvalp jag fått hem.

Men iaf, blötmat skulle inte fungera här hemma dels pga hon hetsäter blötmat, blötmat ger mig kräkningar samt att blötmaten inte går att alltid ha fri tillgång pga hennes hetsätning på detta.

Mitt enda val var att låta henne fortsätta på det vanliga torrfodret som var för inomhuskatter eller låta henne gå tillfälligt på lightmat. Lightmat klassa ofta som dåligt, torrfoder till katt klassas som dåligt men jag kollar på hur min katt mår av sitt torrfoder. Min katt kommer få byta foder igen när jag vet vad jag ska gå över till , med en kastrerad och en okastrerad katt så är det svårt att hitta något som passar båda):
 
Sv: Katterna är överviktiga.

Det hade varit jättebra om det verkligen fanns lightmat (torrfoder) som fungerade, men jag har aldrig någonsin hört talas om en överviktig katt som gått på lightmat som gått att banta ner till normalhull. Speciellt inte på fri tillgång. Jag vet folk som lyckats banta ner sina katter några hekton med hjälp av strikt mängdbegränsning av mat, men det är svårt att komma ner till normalvikt utan att ständigt behöva svälta katten.

Synd att din katt hetsäter blötmat. En av mina katter hetsäter också, av alla typer av mat, men det har blivit mycket bättre sedan jag börjat ge dem fri tillgång på blötmat.

/Erica
 
Sv: Katterna är överviktiga.

Nej, ner till normalvikt kommer min katt nog aldrig hamna på eftersom hon är kastrerad. Men hon blir lite mindre på lightfoder , och har inte längre så fläskig mage. Nu är hon inte så överviktig att hon ser ut som vandrande boll men hon räknas fortfarande som överviktig.
 
Sv: Katterna är överviktiga.

Alla mina tre är kastrerade. Och håller vikten på blötmaten, även hetsäterskan. Eller snarare, hon småäter. Hela tiden.
 
Sv: Katterna är överviktiga.

kl

Blötmat är klart det bästa att ge katter som ska ner i vikt. Min hane gick ner massor av kilon när vi bytte från torrfoder till blötmat. De äter sig mätta och får mat varenda gång de kommer in. När de äter torrfoder så får de i sig mycket mer än de behöver innan de känner sig mätta. Vi slarvade lite i vintras med torrfoder, (latmasken) Snabbt så lade katterna på sig en massa kilon. Mina katter får torrfoder som godis och jag har en som går på kortison (har gjort det i många år) och det är jättelätt att ge henne pga att hon älskar sitt "godis". Det är lika med avmaskningspillren, de bara ramlar ner för att hon blir så glupsk när det blir torrfodergodis. Vi använder Mjau blötfoder och köper på granngården. Tror tom. det är billigare än att ge torrfoder. (det beror i och för sig på vad man har för torrfoder)
 
Sv: Katterna är överviktiga.

Alla mina tre är kastrerade. Och håller vikten på blötmaten, även hetsäterskan. Eller snarare, hon småäter. Hela tiden.

Ja, men blötmat kan inte min katt äta då hon hetsäter all blötmat.

Som jag skrev i ett tidigare inlägg i tråden så har jag även en okasterad katt, vilket gör att det är svårt att balansera ett foder som passar dom båda. Därför kommer min kastrerade honkatt aldrig bli normalviktig :)
 
Sv: Katterna är överviktiga.

Hej!
Problemet är din mamma. Hon vill säkert att katterna ska ha det bra, men det är som föräldrar till överviktiga barn, att göda dom är att älska dom till döds.
Ingen mår bra av att bli tjock, försök prata med henne. Du kan väl visa henne hur mkt mat de ska ha per dag o hoppas hon lyssnar på dig. Lycka till.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi bor i ett tätbebyggt område, och vår katt har kommit på att om hon går runt och jamar hos grannarna, så blir hon insläppt och får...
Svar
10
· Visningar
1 366
Senast: G-uldlock
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 646
Senast: cirkus
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
923
Senast: Bison
·
Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
969
Senast: Celinehenn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp