katters terapeutiska verkan

J

java

Man har ju hört att djur har en "helande" och lugnande inverkan på människor, men jag har aldrig tänkt närmare på det, alla blir väl glada av djur?!
Men, det jag upplever nu är närmast magiskt. Min far gick bort för ca 2 veckor sedan, och jag har mått riktigt dåligt av detta. Jag reste till hans hemby för att reda upp allting, träffa begravningsbyrån etc, och var så otroligt olycklig när jag kom hem, har bara gråtit och gråtit. Men, sedan jag fick hem min katt igen (som en kompis passade medan jag var borta) mår jag så mycket bättre. Jag kan inte sätta fingret på det, men det verkar som om han sänder ut något till mig som tröstar. Han är en väldigt kelig katt normalt, men det känns som om han tar hand om mig på något vis. Min bror som också var med, åkte hem till vår mamma. och hennes katt, som annars inte gillar min bror, vek inte från hans sida. Sov till och med i hans säng, vilket hon aldrig gör annars.
Finns det någon som varit med om samma sak, haft känslan av att era katter har någon slags förmåga att hela ens psyke?
 
Kanske inte psyket gällande mig, men när jag är ordenligt sjuk viker inte katterna från min sida. De verkar känna på sig när matte behöver dem som allra mest. Syrrans hund är likadan. Jag bodde med syrran och hennes hund ett tag och när jag var sjuk (eller bakis) låg hunden alltid bredvid sängen och vaktade.
 
Jag har varit ganska nere ett tag nu eftersom jag har fått ta bort ponnyn jag tog hand om. Och Gosan, mit katt, har hållt sig i mitt rum, tillsammans med mig både natt och dag. Och jag tror att hon känner på sig att jag har det jobbigt just nu.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 364
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag hör hur det dånar utanför, och kan inte låta bli att öppna dörren och gå ut och sätta mig på huk på förstutrappen och bara...
Svar
9
· Visningar
2 448
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 127
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
27 994
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp