Sv: Kattfoder

Om man vill spara åtskilliga kronor under kattens levnadstid: Köp vanlig Mjau på burk!
Mjau har helt OK näringsmässig sammansättning och de katter som inte lyckas hålla en normal vikt på detta foder är lätt räknade.

Dyra märkesfoder kan man vänta med till den dag katten får ett konstaterat medicinskt problem.
 
Sv: Kattfoder

+ Gimlan, Wingates

Frågade om kommentaren ifall det var mera vanligt än vad man trodde med att den luktade starkt. Både mat och bajs luktar ju som det brukar, men vill ju undvika starkare dofter om det går :p

Men Sasse, är din katt känslig i magen vanligtvis då? Vill ju undvika att min Alice blir känslig mot annan mat, men jag får väl variera lite med blötfodret istället.

Väntar dock med att byta torrfoder nu, lilla Alice fick infektion efter en kastrering så när hon kommer hem ska hon få det hon är van vid stackarn.
 
Sv: Kattfoder

Vi ger våran Canagan just pga att vi ville ha torrfoder med hög proteinhalt. Hon verkar tycka att det är riktigt gott.
 
Sv: Kattfoder

Hmm, den verkar intressant. Hittade dock den bara på grizzlyzoo, då den inte fanns på animail, hur är det företaget att beställa hem ifrån?
 
Sv: Kattfoder

Haha jag är också en fattig student! ;)
Visserligen delar sambon och jag på katternas mat, men de är tre styck och sedan betalar jag för min lilla hund också.
Är det något jag inte vill spara in på så är det djurens mat faktiskt, jag vill att de ska äta så bra det bara går och om man slår ut det per månad så blir det inte så himla många kronor ändå faktiskt :)
 
Sv: Kattfoder

Haha jag är också en fattig student! ;)
Visserligen delar sambon och jag på katternas mat, men de är tre styck och sedan betalar jag för min lilla hund också.
Är det något jag inte vill spara in på så är det djurens mat faktiskt, jag vill att de ska äta så bra det bara går och om man slår ut det per månad så blir det inte så himla många kronor ändå faktiskt :)

Jomenvisst, men den här våren så pga flera saker får jag bara 100-200 kr i studiebidrag och så jobbar jag lite med att gå ut med en hund som ger mig 60 kr varje gång. Tursamt nog så bor jag hemma och jag hade redan planerat att lägga alla pengar på katten, men hon är just nu på ett djursjukhus pga infektion efter en kastrering så jag håller mig helst till 100-199 kr för maten.

Dessutom så finns det bra kattfoder i den prisklassen :)
 
Sv: Kattfoder

Min kastrerade hankatt har ätit Royal Canins sterilised-foder sen jag köpte honom för 1½ år sedan. Han är normalviktig, pigg, fin i pälsen, kräks nästan aldrig och har normal avföring en gång om dagen. Fungerar hur bra som helst!

Min har fri tillgång på torrfodret och så får han en påse blötmat typ varannan dag.
 
Sv: Kattfoder

Beställer ofta därifrån och det fungerar bra. Har fö beställt från flera stora firmor på nätet och det har funkat bra överallt. Nåm gång tog det nån vecka, men det är enda gången det "krånglat", annars har det kommit nån dag eller så senare.
 
Sv: Kattfoder

Besvara hemskt gärna mina frågor om Applaws,
och tror ni att det är bättre med ett foder med lägre kemikalier (Bozita och Ontario) än en med flera kemikalier (Brit Care)?

Mina honor får Applaws, och har grymt fin pälskondition och bättre magar än tidigare (då fick de Eukanuba). Hankatten är torrfodermissbrukare som inte kan hantera Applaws (han vägrar blötmaten då) utan har får ett par korn Brit care när de andra får torrisar, och Bozita blötmat i övrigt.

Av mina är det en som huvudsakligen äter torrfoder (jag har försökt få henne till enbart blötmat i flera år, men dels magrar hon och dels är jag rädd för att bli vräkt, hungrig korat låter mer som att jag flår henne levande än något annat). Vad som funkar för magarna får man nog prova, mina var rätt omtåliga i magen av Oliver, funkade ok men kräktes emellanåt på Eukanuba, och mår hittills bäst på Applaws. Torrfoder i sig går ju aldrig att få naturligt för katten, så att det inte finns ett som funkar för alla är inte så konstigt. Jag har aldrig upplevt den skillnaden med blötmat, för mina katter har magarna funkat oavsett vilken blötmat jag lyckas lura i dem.

Allergirisken är snarare mindre om de inte exponeras konstant för allergener, så det hade inte bekymrat mig alls. Väljer helst ett dagligt foder med så lite av allergena ingredienser som möjligt (låter helst bli fisk tex) just för att inte riskera att utveckla en besvärlig allergi.
 
Sv: Kattfoder

Jomenvisst, men den här våren så pga flera saker får jag bara 100-200 kr i studiebidrag och så jobbar jag lite med att gå ut med en hund som ger mig 60 kr varje gång. Tursamt nog så bor jag hemma och jag hade redan planerat att lägga alla pengar på katten, men hon är just nu på ett djursjukhus pga infektion efter en kastrering så jag håller mig helst till 100-199 kr för maten.

Dessutom så finns det bra kattfoder i den prisklassen :)

Menade inte alls att du skulle behöva försvara dig och förklara din situation!
Givetvis kan man ha det bättre och sämre ställt men just "fattig-student"-anledningen såg jag inte som en anledning :)

Hoppas du får tag i det bästa fodret för din prisklass. :)
 
Sv: Kattfoder

Men Sasse, är din katt känslig i magen vanligtvis då? Vill ju undvika att min Alice blir känslig mot annan mat, men jag får väl variera lite med blötfodret istället.

Vanligtvis kan jag väl inte påstå, det händer att han blir dålig, men jag har inte kunnat fastställa vad det beror på alla gånger. Men det märkes tydligt att Applaws chicken and Salmon fungerade bättre på honom än Applaws chicken.
Det bästa är väl om du testar och ser vad som fungerar bäst för din katt.
 
Sv: Kattfoder

Allergirisken är snarare mindre om de inte exponeras konstant för allergener, så det hade inte bekymrat mig alls. Väljer helst ett dagligt foder med så lite av allergena ingredienser som möjligt (låter helst bli fisk tex) just för att inte riskera att utveckla en besvärlig allergi.

Aha, det var intressant! För mig, som människa, så blir jag känsligare om jag inte ätit något på länge, men så är det inte för katter då kanske?
 
Sv: Kattfoder

Jag har också haft svårt att bestämma mig angående torrfoder. Det finns många bra, flera som nämns i tråden, men jag har varit sjåpig med att det är lite för mycket av ditten i det ena fodret och lite för lite av datten i det andra. Säkert är det så små marginaler att det knappast spelar så stor roll ändå ;)

Men nu har det slutat med att jag ger en blandning med hälften/hälften av applaws chicken och eukanuba chicken/liver. Så man måste ju inte stirra sig blind på enbart en sort, det är väl det jag vill säga (kan dock bli dyrare då jag får köpa mindre påsar, men min studieperiod är över:p).

Katten har ca 20g torrisar i skålen per dag (liten innekatthona, ca 3kg) och får blötmat av varierat slag (ibland uppblandat med färskt kött/hjärta/lever) 2 eller 3 ggr per dag utöver det.

Blötmaten är kisse dock så kräsen med och väldigt lite går hem. Främst gillar hon de blötfoder som bara är kompletteringsfoder så jag vill ha torrisar med bra näringsinnehåll (och så lyckas jag som sagt ibland pilla i henne lite extra färska godheter), annars hade jag hellre sett att hon åt större del färskmat (barf) eller ett bra blött helfoder som bozita eller mjau, som hon tyvärr totalratar.
 
Sv: Kattfoder

Var tvungen att kolla, hostade till vid prislapparna :eek: betänk att jag är en fattig student! :D

Bara för att ge lite perspektiv:

Isolas torrfoder kostar 340 kr för två kilo. Nu ska hon fasas över på mycket blötmat som hon går med på att äta. Skulle jag få henne att äta enbart burkmat hamnar jag på en matkostnad på ungefär 650 kr per månad.

Det är prima liv med en allergisk katt. :D
 
Sv: Kattfoder

Jag ger mina Iams, inte så fasligt dyrt och katterna är fina på det. Varierar med blötmat av olika sorter, lite köttfärs, kycklingrens etc.

Provade Brit men den ena lägger på sig så väldigt mycket av det fodret! Mycket finare på Iams.
 
Sv: Kattfoder

Angående Iams så finns det mycket på nätet om företaget och att dom sysslar med djurplågeri, så jag skulle inte ge Iams av den anledningen... När jag tänker efter är väl Iams och Ekanuba samma koncern så jag skulle undvika båda märkena.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Tid till vet är bokad på onsdag. Bilder kommer ikväll Golden hane 7,5 år. Kastrerad Äter senior/light foder. Ett foder han ätit sen...
2
Svar
22
· Visningar
1 999
Senast: Rugge
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 457
Senast: Krumben
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 325
Katthälsa Hej! Till en början vill jag säg att veterinär naturligtvis är inkopplad och varit hela tiden :) Men just nu verkar de inte kunna göra...
Svar
18
· Visningar
1 909
Senast: hoppsann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • LGCT Stockholm
  • Födda -21
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp