Bukefalos 28 år!

Kattkontrakt?

Sv: Kattkontrakt?

Jag önskar kattuppfödare kunde tänka likadant ibland, först och främst friska individer! Om sedan någon vill para på ett sätt som till ex riskerar att ge en icke tillåten färg eller så -så borde det ha underordnad betydelse! Vill dom framförallt att köparen ska ställa ut katten för att meriterade kattungar även är en merit för uppfödaren så tycker jag det är lite egoistiskt. Vilken katt tycker det är kul att bli utställd?
Att dom vill undvika att folk blandras-avlar och säljer avkomman på blocket kan jag däremot förstå.

Varför tror du att vi inte gör det? De flesta av oss sätter hälsa främst. Många av oss ställer sällan ut. Extremt få har krav på att katter vi säljer ska ställas ut. Färgfel existerar inte ens inom alla raser och inom en hel del av raserna är färgfel existerar är det inga problem att hitta friska, obesläktade individer som ger tillåtna färgutfall.

På kattsidan är vi dessutom relativt duktiga på att para ut helt med andra raser, något som knappt förekommer på hundsidan.
 
Sv: Kattkontrakt?

Är detta inom sverak, eller vart hittar man lagen? Skulle vara nyttigt att veta, då en vän av mig just köpt en ny avelshane, som visar sig att inte ska avlas på..

Om ingenting annat avtalats är det Köplagen som gäller när en uppfödare säljer till en annan uppfödare och då gäller följande:

Överensstämmelse med avtalet m. m.17 § Varan skall i fråga om art, mängd, kvalitet, andra egenskaper och förpackning stämma överens med vad som följer av avtalet. Om inte annat följer av avtalet, skall varan

1. vara ägnad för det ändamål för vilket varor av samma slag i allmänhet används,
2. vara ägnad för det särskilda ändamål för vilket varan var avsedd att användas, om säljaren vid köpet måste ha insett detta särskilda ändamål och köparen har haft rimlig anledning att förlita sig på säljarens sakkunskap och bedömning,
3. ha egenskaper som säljaren har hänvisat till genom att lägga fram prov eller modell, och
4. vara förpackad på vanligt eller annars försvarligt sätt, om förpackning behövs för att bevara eller skydda varan.

Om varan avviker från vad som föreskrivs i första eller andra stycket eller i något annat avseende avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta, är varan att anse som felaktig.


18 § Fel föreligger även om varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om varans egenskaper eller användning som säljaren har lämnat vid marknadsföringen av varan eller annars före köpet och som kan antas ha inverkat på köpet. Varan skall vidare anses felaktig, om den inte överensstämmer med sådana uppgifter om dess egenskaper eller användning som någon annan än säljaren, i tidigare säljled eller för säljarens räkning, före köpet har lämnat vid marknadsföringen av varan och som kan antas ha inverkat på köpet. Varan skall dock inte anses felaktig, om säljaren varken kände till eller borde ha känt till uppgifterna.


Mao. om en uppfödare säljer en katt som avelskatt till en annan uppfödare och katten visar sig vara steril eller har en så allvarlig defekt att den inte får (pga. registrerande förbunds regler eller pga. Djurskyddslagen) användas i avel är säljaren skyldig att ersätta eftersom katten är att betrakta som felaktig.
 
Sv: Kattkontrakt?

Håller till stor del med.

Som säljare kan man skriva vad som helst i kontraktet MEN det är inget bindande. Visst man har kommit överänns om en sak men då det är köparens egendom så gör denna vad den vill med katten. Bara samvetet som hindrar. Då alla djur vi säljer/köper är likaställda med ett kylskåp så kan vi inte skriva oss fria eller tvinga köparen att göra vissa saker eller inte. Hur vore det om du sålde en bil o skrev i kontraktet att den absolut inte fick färdas på vägar som var saltade/hala odyl. Eller att du ej fick lägga in kött i din nyköpta frys. Visst löjliga jämförelser kanske men så är vår lagstiftning.

Saken är den att om jag som uppfödare inte vill att min katt ska gå i avel så kastrerar jag innan leverans. Kan ha som önskemål att katten kastreras o jag kommer att ha det o förmodligen så kommer jag att ge tillbaka lite av köpesumman på katter jag anser ej har i avel att göra när dom kastreras. Att vissa köpare endast säljer till innekatter (utevistelse i bur eller koppel ok) har jag full förståelse för. Ingen vill väll att sin "bebis" ( ja för massor av uppfödare är det bebisar dom föder upp) ska springa bort o bli överkörd.

Sen ang avelsförbud så är det många utländska säljare som har det som krav att avkommorna till en viss katt ej får säljas till avel. Som uppfödare är det viktigt att man följer sådant annars är man snart svartlistad. Sen vill tex uppfödare med små populationer inte att en linje ska användas för mycket då det är risk för att alla blir släkt med alla tillslut.


Sen ang tester så kan jag själv tycka att det är tur att människan ej testas innan de förökar sej. Undra hur mycket bebisar det då skulle födas.
 
Sv: Kattkontrakt?

(jag har inte läst igenom tråden, på på katt skriver lååånga inlägg)

Men jag har läst någonstans att meddellivslängden på en innekatt var 16 år och 4 på en utekatt. Kan vara därför uppfödarna vill att de ska vara innekatter?
 
Sv: Kattkontrakt?

Till Sol: Jag får be om ursäkt om jag gett mig på någon som är oskyldig! Jag ska förklara, tänkte såhär. Att kattaveln är lika extrem som hundaveln. Det finns raser med individer som inte kan klara det mest elementära själva inom både katt och hundvärden och ändå anses de inte vara sjuka... Och det är är väl knappast dom med bara en hona/tik som tar enstaka kull för sitt eget nöjes skull som drivit på utvecklingen. Jag tror många både hund och kattdomare söker efter dom med "det lilla extra" och ger dom pris. Extra kort, kort nos på perser, extra flat panna på King Charles Spanniel så att hjärnan kommer i kläm o s v. Det är en orsak till att jag tycker man ska vara positiv till att fler får avla om de vill.
 
Sv: Kattkontrakt?

Som säljare kan man skriva vad som helst i kontraktet MEN det är inget bindande. Visst man har kommit överänns om en sak men då det är köparens egendom så gör denna vad den vill med katten. Bara samvetet som hindrar.

Det är inte sant.
Det är visst bindande, den springande punkten är dock om det finns någon vitesklausul kopplad till avtalat om det bryts. Finns det ingen sådan så blir det verkningslöst, men bindande är det i vilket fall. Annars är det ju ingen vits att skriva något avtal alls om de inte gäller sen.
 
Sv: Kattkontrakt?

Jag skulle tvärtom säga att jag sett betydligt fler sjuka djur från oerfarna uppfödare. Uppfödare som inte ser vikten i hälsoprogrammen, uppfödare som inte har ordentlig koll på linjerna, uppfödare som inte förstår vilka konsekvenser deras selektion har, eller som inte har ordentlig koll på uppväxtmiljö och hälsa.

Extremavlande uppfödare som struntar i konsekvenserna är tack och lov ganska ovanligt i svensk kattsport. De finns, men de är absolut ingen majoritet.
 
Sv: Kattkontrakt?

Flera som har skrivit att de kastrerar innan leverans, vilket får mig att undra vid vilken ålder katter kastreras egentligen? Som jag har förstått så var det tidigare när katten var närmare ett år och de flesta vill ju hämta sin katt när den blivit 12 veckor.
 
Sv: Kattkontrakt?

Ett år är alldeles för länge att vänta, det är uråldrig information.
Generell rekommendation i Sverige är ca 6 mån, många veterinärer och uppfödare går efter utländska metoder där man gärna kastrerar vid 12 veckor.

Jag ser gärna att mina hankattungar kastrerars tidigt om de verkligen inte ska användas i avel (de som av någon anledning är direkt oämpliga i avel kastreras innan leverans). Detta för att jag (och min vet) upplever att kattungen tar det väldigt bra och man besparar katt och köpare alla problem som kan dyka upp i puberteten. En tonårig hankatt är inte så himla rolig alla gånger, och när man kastrerar efter könsmognad tar det ungefär en månad innan hormonerna går ur kroppen: en månad till av strilande, skrikande och ev. bråkande med hushållets övriga katter. I värsta fall hinner beteenden och framförallt konfliker bli permanenta på den tiden. Sen uppmuntrar ju jag mina sällskapsköpare att låna ut katten till en parning innan kastrering, men det är bara om de verkligen är medvetna om vilka besvär som kan uppstå med en fertil hane.

Väldigt många uppfödare släpper inte heller sina ungar vid 12 veckor, det är bara tidigaste lagliga leveransålder. Mina är minst 14 veckor, hellre 16-18 veckor. Jag ser enorma fördelar i kattungens beteende om den varit kvar ett par veckor extra och verkligen blivit klar med separationen från sin mor innan den flyttar.
 
Sv: Kattkontrakt?

Sen funderade jag lite på det här "får/får inte ställas ut".
Jag har aldrig sett något kontrakt där det uttryckligen står att katten inte får ställas ut. Däremot att katten inte säljs till utställning. Antingen pga att man som säljare inte vill lova att katten kommer passa på utställning, det vet man aldrig, eller för att katten redan som liten visar tex färgfel eller utseendedefekter som kommer diskvalificera den för utställning.

Jag kan se på mina ungar vilken som är mest lovande vid leverans (och ofta stämmer det med vilken som blir bäst som vuxen), men det är verkligen inget man lägger in i köpet. Katter är då såld som sällskapskatt, utställning är en bonus.

Att man måste ställa ut låter väldigt krävande, en sådan uppfödare hade jag nog valt bort. Det är en enorm bonus om de bra katterna visas upp, och man som uppfödare kan få ett doamrutlåtande på sin avkomma, men absolut inget jag skulle drömma om att kräva aven köpare. Vill de ställa ut är det jättekul, och jag hjälper till med allt, men det är verkligen bara bonus...
 
Sv: Kattkontrakt?

Flera som har skrivit att de kastrerar innan leverans, vilket får mig att undra vid vilken ålder katter kastreras egentligen? Som jag har förstått så var det tidigare när katten var närmare ett år och de flesta vill ju hämta sin katt när den blivit 12 veckor.


Tidigare har man sagt ungefär 6 månader för kastrering och det finns fortfarande veterinärer som inte kastrerar yngre än så, för att det är vad jag förstått "pilljobb" och de har inte erfarenhet. I USA har man kastrerat kattungar på 12 veckor redan från 90-talet. :)
 
Sv: Kattkontrakt?

Till Sol: Jag får be om ursäkt om jag gett mig på någon som är oskyldig! Jag ska förklara, tänkte såhär. Att kattaveln är lika extrem som hundaveln. Det finns raser med individer som inte kan klara det mest elementära själva inom både katt och hundvärden och ändå anses de inte vara sjuka... Och det är är väl knappast dom med bara en hona/tik som tar enstaka kull för sitt eget nöjes skull som drivit på utvecklingen. Jag tror många både hund och kattdomare söker efter dom med "det lilla extra" och ger dom pris. Extra kort, kort nos på perser, extra flat panna på King Charles Spanniel så att hjärnan kommer i kläm o s v. Det är en orsak till att jag tycker man ska vara positiv till att fler får avla om de vill.

Mitt korta svar är att kattaveln inte är lika extrem som hundaveln. De som driver en extrem utveckling är alla de som stödjer den lilla extremavel som finns och där finns både små uppfödare som bara tar en kull och stora uppfödare som tar flera kullar per år. De små kommer självklart i snitt inte ha samma genomslagskraft men kan orsaka nog så stor skada och då ofta pga. okunskap.

Avla som de vill? Ja, det får väl folk göra men vill de köpa avelskatt av mig vill det till att vi delar värderingar. Jag vill inte att en persons okunskap ska sabba min framtida avel. Jag sitter just nu i en situation där min blivande avelshanes halvbror har sålts till en uppfödare som avlar precis som hon vill vilket bla. innebär skapa matadorer på löpande band. Det är skitkul, verkligen...
 
Sv: Kattkontrakt?

Flera som har skrivit att de kastrerar innan leverans, vilket får mig att undra vid vilken ålder katter kastreras egentligen? Som jag har förstått så var det tidigare när katten var närmare ett år och de flesta vill ju hämta sin katt när den blivit 12 veckor.

Mina kattungar kastreras vid 14-15 veckors ålder och flyttar tidigast vid 16 veckors ålder.
 
Sv: Kattkontrakt?

Ett år är alldeles för länge att vänta, det är uråldrig information.
Generell rekommendation i Sverige är ca 6 mån, många veterinärer och uppfödare går efter utländska metoder där man gärna kastrerar vid 12 veckor.

Jag ser gärna att mina hankattungar kastrerars tidigt om de verkligen inte ska användas i avel (de som av någon anledning är direkt oämpliga i avel kastreras innan leverans). Detta för att jag (och min vet) upplever att kattungen tar det väldigt bra och man besparar katt och köpare alla problem som kan dyka upp i puberteten. En tonårig hankatt är inte så himla rolig alla gånger, och när man kastrerar efter könsmognad tar det ungefär en månad innan hormonerna går ur kroppen: en månad till av strilande, skrikande och ev. bråkande med hushållets övriga katter. I värsta fall hinner beteenden och framförallt konfliker bli permanenta på den tiden. Sen uppmuntrar ju jag mina sällskapsköpare att låna ut katten till en parning innan kastrering, men det är bara om de verkligen är medvetna om vilka besvär som kan uppstå med en fertil hane.

Väldigt många uppfödare släpper inte heller sina ungar vid 12 veckor, det är bara tidigaste lagliga leveransålder. Mina är minst 14 veckor, hellre 16-18 veckor. Jag ser enorma fördelar i kattungens beteende om den varit kvar ett par veckor extra och verkligen blivit klar med separationen från sin mor innan den flyttar.

Jag håller med. Har heller aldrig sett ett avtal där man bokstavligt inte får ställa ut en katt. Däremot har jag sett uppfödare som förtydligar att just denna katt är enbart för sällskap och kanske inte kommer bli lämplig att ställa ut. (Dock upplever jag detta vanligare ändå bland hund). Däremot är det ju mycket vanligt att man annonserar kattungarna till sällskap, vilket inte alls är konstigt, för som du säger så kan man inte garantera att kattungen kommer att kunna ställas ut eller användas till avel.
 
Sv: Kattkontrakt?

Jag håller med. Har heller aldrig sett ett avtal där man bokstavligt inte får ställa ut en katt. Däremot har jag sett uppfödare som förtydligar att just denna katt är enbart för sällskap och kanske inte kommer bli lämplig att ställa ut. (Dock upplever jag detta vanligare ändå bland hund). Däremot är det ju mycket vanligt att man annonserar kattungarna till sällskap, vilket inte alls är konstigt, för som du säger så kan man inte garantera att kattungen kommer att kunna ställas ut eller användas till avel.

Jag säljer alla mina kattungar till sällskap. (om det nu inte skulle vara en uppfödare utomlands) Just för att jag inte kan garantera hur den ser ut när den är klar eller om den går att använda i avel. MEN vad kattungeköparen sen gör med den är ju upp till den. Deras katt deras val. Däremot om en katt tex har ett fel som gör att den ej lämpar sej för utställning (tex svansnix, felbett odyl) så skriver jag in det i kontraktet att denna katt ej lämpar sej för avel eller utställning pga detta. Sen skulle jag ju inte sälja en katt som jag vet ej kommer hålla måttet som utställningskatt till någon som jag vet vill ställa ut.

cirkus: Jag skulle vilja se den uppfödaren som drar någon inför tingsrätt bara för att den tex anv katten i avel om det står i kontraktet att den inte får avlas vidare på. Det kostar mer än det smakar. Visst så anser jag med att man följer kontrakt som man har skrivit under.
 
Sv: Kattkontrakt?

Flera som har skrivit att de kastrerar innan leverans, vilket får mig att undra vid vilken ålder katter kastreras egentligen? Som jag har förstått så var det tidigare när katten var närmare ett år och de flesta vill ju hämta sin katt när den blivit 12 veckor.

De kastrerar vid 12veckors ålder..oftast stannar de 1-3veckor längre. Alla uppfödare säljer inte alltid kattungarna vid 12v.
Har själv kastrerat en hane innan leverans, han blev kastrat som 4 månaders ålder då de var ohållbart att ha han fertil, han började para redan vid 15 veckors ålder.

Nu då jag vet att de finns minst 2 veterinärer som kastrerar tidigt från 12v så kommer jag att utnyttja de speciellt om katten skulle vara helt olämplig att ta kull efter.
 
Sv: Kattkontrakt?

Det är en annan femma. Men att påstå att det inte är bindande är direkt felaktigt.

Vad det gäller kartation så tycker jag att det är väldigt bra om uppfödarna kastrerar kattugarna innan leverans då blir det iaf inga bryderier runt avelsbiten i allafal och det torde ju vara den biten som iaf långsiktigt är viktigast att hålla efter.
 
Sv: Kattkontrakt?

Men jag undrar, ändå, över det juridiska. Är ni HELT hundra på att säljaren kan skriva in precis vad som helst (med vitesklausul då)? Det låter helt orimligt!

Avel/utställning/sällskap är en sak - men t ex utevistelse? Äganderätten övergår vid försäljningen, om köparen då vill släppa ut katten efter fem år för att hon flyttat till ett boende där det är möjligt, skulle då köpekontraktet kunna förhindra det?

Jag tycker det är kanonbra att uppfödaren noggrant förhör sin köpare innan hon säljer - men jag tvivlar starkt på att ni har rätt om juridiken i det här.:confused:
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
3 039
Senast: Sel
·
Övr. Katt Efter några år utan katt så funderar jag på att bli kattägd igen. Jag är uppvuxen med ett gäng huskatter, men efter att sista katten vi...
Svar
9
· Visningar
1 829
Senast: Lager
·
Äldre För att hålla mig till ämnet i min andra tråd kommer jag hålla mig här när det gäller gården, djuren och flytten. Funderade först på att...
2
Svar
22
· Visningar
5 145
Senast: krambanan
·
Katthälsa En sak som jag funderat mycket på, när det gäller BYB, är köparnas ointresse av vad dom egentligen köper. Man köper en "renrasig" katt...
2
Svar
35
· Visningar
2 673
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp