Bukefalos 28 år!

Kattkontrakt?

Teilani

Trådstartare
Hej, min första post i detta forum, skjut inte ner mig alltför hårt;)

Jag och min sambo har länge funderat på att köpa en Maine Coon och kikat runt på hemsidor med alldeles för söta kattungar.

Det som jag funderar lite över är att det verkar som om många uppfödare har väldigt noggranna kontrakt, dvs vad jag när jag har köpt katten får och inte får göra med den. Allt från att jag lovar att kastera, katten ska enbart vara innekatt, måste ställas ut/får inte ställas ut till att om jag inte kan ha kvar katten måste den återvända till uppfödaren.

Jag har lång erfarenhet av att köpa och sälja häst och jag har aldrig varit med om nåt liknande, tex att man vill ha kontrakt på att hästen aldrig ska hoppas, eller att man lovar att aldrig ta föl på ett sto man köper. Nu pratar vi om friska djur självklart där inget genetiskt eller skademässigt ligger i vägen.

Tanken är ju ändå att när man har sålt ett djur så är det trots allt den nya ägaren som är ansvarig för djuret, man får så klart göra sitt bästa för att hitta ett så bra hem som möjligt, med samsyn på djurhållning och värderingar. Men i slutänden så är djuret sålt när det är sålt och då försvinner uppfödarens bestämmanderätt.

Eller är det annourlunda inom kattvärlden?
Annie, som nu garanterat att aldrig få köpa en kattunge...
 
Sv: Kattkontrakt?

Jag förstår om du tycker det känns konstigt, men kattvärlden existerar under andra villkor än hästvärlden helt enkelt.

Krav på avel/icke-avel finns för att det finns mängder med folk som köper raskatter, producerar (ofta olämpliga) korsningar och dumpar till vem som helst som betalar på blocket. Detta är inte förutsättning man vill att den egenuppfödda ungen ska hamna i, och därför ställs det ofta höga krav på den som ska få köpa en katt till avel. Likaså finns det domar på att om man säljer en katt som tänkbart avelsdjur blir man skyldig att ersätta köparen om den senare i livet visar sig vara olämplig för det. Det blir väldigt snårigt att reda ut de ansvarsfrågorna, och lättast avtalsmässigt är att helt enkelt alltid skriva att katten är till sällskap.

Just MCO har väldigt problem med att nyblivna kattägare avlar på allt möjligt olämpligt (liksom de andra raserna som ökat i popularitet fort) och då blir de nog än mer krävande.

I övrigt handlar det om att vi som kattuppfödare har sett baksidorna av katters låga status i samhället. Folk tror på allvar att en katt är ett djur som klarar sig själv, och som inte förtjänar så mycket eftertanke och kunskap. Därför är vi försiktiga med på vilka villkor vi säljer, på ett sätt som jag anser att fler djuruppfödare borde vara. Personligen tycker jag att det är idioti att vissa hunduppfödare säljer sina hundar av krävande raser hur lätt som helst, eller att man säljer en häst som riskerar att bli en vandringspokal.

Frågar du på ett öppet sätt varför uppfödaren väljer att ha de krav de har bör du kunna få bra svar. Dock blir man efter ett par år ganska trött på "men mina katter har alltid levt på kokt fisk och mått bra, och de har minsann klarat sig flera år utan att bli överkörda".
 
Sv: Kattkontrakt?

Jo katter har ju inte haft så hög status genom tiderna, men raskatter är ju lite annorlunda. Eftersom de är dyrare så är de inte slit och släng på samma sätt.

Jag förstår att man inte vill att det ska födas blandraskatter till höger och vänster, och jag skulle själv inte köpa halvblandning för halva priset av en renrasig, ser inte poängen riktigt.

Det som krockar mest med min världsuppfattning är nog katt som enbart innekatt, alltid. Tanken är ju inte att nya katten ska bo i stallet, men att den kan få komma ut en stund på dagen, under uppsikt, ser jag som självklart för att en katt ska få ett så bra liv som möjligt. Det kommer ju inte att bli varje dag heller, utan ett par gånger i veckan, i koppel första gångerna för att vara säker på att stackarn inte får slag och springer till skogs. Jag skulle inte kunna skriva på ett kontrakt där katten aldrig får vistas utomhus för jag vet att jag inte skulle kunna följa det. Jag har svårt att tänka mig att raskatter skiljer sig så radikalt från "vanliga" katter att de inte skulle uppskatta att rastas utomhus då och då.

Men jag har som sagt inte haft "finkatt" förut
 
Senast ändrad:
Sv: Kattkontrakt?

Söker du en maine coon finns det andra saker som är viktigare än haka upp sig på kontrakten:crazy: Dvs att föräldradjuren är scannade för HCM (inte bara DNA testade) och Hd-röntgad.
ska du dessutom ha den för avel är det mer att hålla koll på tex kloner och inavel.

Ser inga fel med att ha katten ute med uppsikt om katten är kastrerad.
 
Sv: Kattkontrakt?

Jo det har jag förstått att det är viktigt, och vi vill självklart vända oss till en seriös uppfödare.

Vi har inga tankar på att avla fram fler katter, utan är enbart intresserade av en sällskapskatt. Som högst troligen kommer att kastreras, särskilt om det är en hane vi fastnar för.

Det känns bara så ovant med alla dessa klausler, vi kanske vill ställa ut någon gång, eller så gör vi inte det tex.
 
Sv: Kattkontrakt?

Om du inte vill skriva på ett kontrakt om att en katt aldrig får vistas ute så får du ju helt enkelt vända dig till en annan uppfödare. :) Det finns uppfödare som kan tänka sig att sälja en kattunge till ett hem med utevistelse, men det förutsätter att man bor på ett sådant vis att det anses lämpligt. Jag rekommenderar dig att prata med uppfödarna du har intresserat dig av istället för att bara kika. Berätta om din kattsyn och ställ många frågor, värre än ett nej kan det inte bli.

Jag får förhoppningsvis *peppar peppar* min premiärkull i höst, men jag har redan nu en väldigt klar bild av vad det är jag eftersöker hos en kattungeköpare. För mig är det viktigt att en blivande kattägare ska känna lika stort förtroende för mig som jag känner för dem. Dessa små varelser ska födas i mitt hem och under min omvårdnad, jag vill gärna veta hur de lever resten av sina liv och har givetvis förhoppningen att kattungeköparen kommer att vilja ha en fortsatt kontakt med mig under resten av kattens liv, att de ska kunna kontakta mig med frågor och funderingar och om det skulle bli så att de inte vill ha katten kvar så vill jag givetvis vara delaktig i kattens vidare placering.


Jag tror att om man sätter ut ett rätt hårt krav från början så är det lättare att sålla bland spekulanter.

Jag ser gärna att kattungespekulanter kontaktar mig även när jag inte har en kull. Kanske för att lära sig mer om rasen, komma och kolla på de katter som bor hemma, ställa frågor och binda en viss kontakt.

Min utgångspunkt är att jag inte kommer sälja kattungar som inte blivit kastrerade till annat än registrerade uppfödare, jag säljer alla katter som innekatter och att jag vill kontaktas om det blir aktuellt med en omplacering, jag har även förhoppningen att alla kattungar ska HCM/HD-testas när tiden är inne.

Det betyder dock inte att jag inte kan tänka mig att hjälpa någon med uppfödardrömmar eller en familj som bor 2 mil ut i skogen som vill ha med sin katt när de är ute på tomten. Det handlar nog mer om framförhållningen hos kattungeköparen.

Man kommer nog längst med tidig, ärlig och uppriktig kontakt. Jag personligen skulle inte sälja en katt till någon som tydligt gav mig signaler om att inte vilja höras mer när avtalet är skrivet även om de vore perfekta kandidater.
 
Sv: Kattkontrakt?

Det hänger som sagt ihop med att katter behandlas som slit-och-släng-varor. Raskatter i mindre omfattning, men där brukar alldeles för många istället tjäna sig en hacka på att ge sig in på avel helt utan de kunskaper som behövs och det kan ju tyvärr förstöra avelsarbetet för en eller flera seriösa uppfödare. Jag sitter själv i en jäkligt crappy situation.

Att de flesta uppfödare inte vill att katterna de säljer ska gå lösa ute beror på att vi allt för ofta ser katter lösa i klart olämpliga miljöer. Jag är inte så himla sugen på att sälja en kattunge till någon som tänker släppa ut den lös bredvid en fordonstrafikerad väg (cykelbanor är helt OK).

I det stora hela tycker jag att ett kontrakt som tar upp frågor som är viktiga för uppfödaren ger ett bra diskussionsunderlag. Det är ett sätt för säljare och köpare att finna ut om man har ungefär samma värderingar och det sätter igång en diskussion.

Jag säljer i regel inte kattungar till att bli utekatter, men om någon köpare kan visa upp en miljö som jag köper är rimligt säker för katten att vistas lös i kan jag gå med på det.

Att vi uppfödare ofta som minst vill kontaktas om katten inte kan stanna hos den nya ägaren är ju för att vi vill ha koll på vad som händer med de katter vi föder upp. Vi vill veta att de hamnar i ett nytt bra hem. Det handlar ju om katter vi har fött upp, lärt känna och knytit an till. Lite koll på hur de har det framöver i livet vill man gärna ha. Det är ofta även en trygghet för köparen att veta att om det skiter sig på något sätt och katten inte kan bo kvar så hjälper uppfödaren till.
 
Sv: Kattkontrakt?

Vi har funderat sen vi flyttade till huset på landet 2008, på att vi vill ha en "finkatt" vi har läst en hel del om olika raser. Min syster har ett par Burmor och de är väldigt trevliga katter, men vi vill ha en större, långhårig katt. Maine Coons läste jag om som liten i en kattbok och har drömt om en sådan sedan dess. Det jag läste då var att det var en stridbar katt, med mycket integritet som gärna hade kontakt med människor, men kanske inte var så lättflörtad alla dagar. En vän till min mamma födde ett tag upp Birmor och Ragdolls och det är också jättegoa katter, det är möjligt att det blir en sån också framöver.

Nu har vi inte tagit kontakt med någon uppfödare, för man vill inte verka påflugen innan man är säker. Men det kanske inte är så kattuppfödare upplever det börjar jag inse nu...

Att hålla kontakten är ju inget märkvärdigt i sig, men jag är inte världsbäst på det, min bästa vän pratar jag med kanske 4 gånger om året. Ett personlighetsdrag inte ett avståndstagande.

När vi ändå är inne på vad man ska se upp med, på en del sidor kan man läsa att HDröntgen är gränsfall, hur hårt ska man som köpare se på det?
 
Sv: Kattkontrakt?

När vi ändå är inne på vad man ska se upp med, på en del sidor kan man läsa att HDröntgen är gränsfall, hur hårt ska man som köpare se på det?

Jag var tvungen att googla för att förstå vad du menade med HDröntgen gränsfall, jag var inte tillräckligt smart för att fatta direkt och jag har inte sett formuleringen tidigare, vilket känns jävligt pinsamt eftersom MCO är "min ras". De annonser jag hittar tolkar jag dock som att röntgen visar på ett gränsfall mellan ua och grade 1.

Ett motiv för att använda katter som har en lätt HD-grad kan vara att avelsbasen inte ska bli alldeles för snäv. Åsikterna går isär litet och vissa uppfödare följer ju inte hälsoprogrammet alls. Jag tror det är bäst att fråga just den uppfödare man är intresserad av varför de valt att ta de besluten de tagit och väga argument för och emot varandra för att bilda sin egen uppfattning. HD kan man ju få även om båda föräldrarna är UA men jag tycker ändå det är av vikt att man stödjer de uppfödare som följer avelsprogrammet.

Aveln är ju som ett skötebarn för de allra flesta och jag har hittills aldrig hittat en uppfödare (av dem jag fått kontakt med) som varit ovillig att motivera sina beslut och förklara för mig som fortfarande lär mig. :)
 
Sv: Kattkontrakt?

Tack, som du säger så får man ju prata med uppfödaren hur de har resonerat. I och med att de är helt öppna med det så finns det ju förhoppningsvis en tanke bakom.
 
Sv: Kattkontrakt?

Du har rätt i att uppfödaren inte kan ha någon medbestämmande rätt när katten är såld och har bytt ägare. Rent juridiskt så fungerar det inte.

Jag hade dock ändå inte skrivit på ett kontrakt som jag inte hade för avsikt att hålla. Hoppas du kan hitta en uppfödare som du kan komma överrens med! Det har jag gjort! Jag tycker också att kattuppfödare kan var lite onödigt knepiga ibland...(inget illa ment!)
 
Sv: Kattkontrakt?

Nej så känner jag också, jag är patetiskt ärlig och skulle må dåligt av att skriva på nåt jag inte kan stå för, även om jag sedan följde det skulle det kännas fel.
 
Sv: Kattkontrakt?

Likaså finns det domar på att om man säljer en katt som tänkbart avelsdjur blir man skyldig att ersätta köparen om den senare i livet visar sig vara olämplig för det. Det blir väldigt snårigt att reda ut de ansvarsfrågorna, och lättast avtalsmässigt är att helt enkelt alltid skriva att katten är till sällskap.

Är detta inom sverak, eller vart hittar man lagen? Skulle vara nyttigt att veta, då en vän av mig just köpt en ny avelshane, som visar sig att inte ska avlas på..
 
Sv: Kattkontrakt?

Är detta inom sverak, eller vart hittar man lagen? Skulle vara nyttigt att veta, då en vän av mig just köpt en ny avelshane, som visar sig att inte ska avlas på..

Det beror lite på vilket fel de är på katten och vad man skrivit i köpeavtalet. Men om man har köpt katten till avel och inte håller för ändamålet har man alltid rätt att reklamera den. Men står det inget specifikt i avtalet utan är sveraks eget så får man tillbaka pengar efter procentsatsen som står där.
 
Sv: Kattkontrakt?

Jag har inga planer på att köpa raskatt, men jag har hört att en del uppfödare av småhundar gör likadant. Dom drar sig för att sälja tikar till folk som inte redan är uppfödare. En del exporterar till och med hellre en tikvalp som blivit över än att sälja den till någon som inte redan är uppfödare. Jag tror inte det bara handlar om att dom är rädda för oseriös uppfödning, utan att det har att göra med att dom vill styra utvecklingen av rasen och då inte bara med tanke på sjukdomar! Om dom ska sälja en tikvalp så vill dom åtminstone få garantier för att köparen ska ställa tiken massvis med gånger och välja en hane enligt rasringens rekomendationer o s v. Dom vill kanske inte ha konkurrens? Dom som föder upp stora hundar som ju får stora valpkullar har kanske inte alltid råd att tänka så. Men jag minns en som köpte en schäfervalp efter ett föräldrapar som inte var utställda och meriterade, bara hd-röntgade, båda hade bra stam. Valpen var registrerad i skk. Den kostade bara 6000, för uppfödaren var inte ute efter att tjäna pengar. Hon var noga med vilka som fick köpa. Ändå blev hon utskälld av några kennelägare för att hon dumpat priset!
 
Sv: Kattkontrakt?

Jo katter har ju inte haft så hög status genom tiderna, men raskatter är ju lite annorlunda. Eftersom de är dyrare så är de inte slit och släng på samma sätt.

Jag förstår att man inte vill att det ska födas blandraskatter till höger och vänster, och jag skulle själv inte köpa halvblandning för halva priset av en renrasig, ser inte poängen riktigt.

Tyvärr är det en väldigt stor efterfrågan på just "halvkatter". Det verkar vara utseendet man är ute efter, och inte alt det andra positiva med seriös renrasavel, såsom hälsoprogram, kunniga uppfödare, noggrann selektion osv. Lite lustigt eftersom det är just renrasuppfödarna som får massa skit för att bara avla för utseende. Alla uppfödare får regelbundet förfrågningar om en billigare katt om man struntar i vaccination, reggning mm :crazy:

Det som krockar mest med min världsuppfattning är nog katt som enbart innekatt, alltid. Tanken är ju inte att nya katten ska bo i stallet, men att den kan få komma ut en stund på dagen, under uppsikt, ser jag som självklart för att en katt ska få ett så bra liv som möjligt. Det kommer ju inte att bli varje dag heller, utan ett par gånger i veckan, i koppel första gångerna för att vara säker på att stackarn inte får slag och springer till skogs. Jag skulle inte kunna skriva på ett kontrakt där katten aldrig får vistas utomhus för jag vet att jag inte skulle kunna följa det. Jag har svårt att tänka mig att raskatter skiljer sig så radikalt från "vanliga" katter att de inte skulle uppskatta att rastas utomhus då och då.

Men jag har som sagt inte haft "finkatt" förut

Det är inte utomhusvistelse som är problemet, utan oövervakad sådan. Jag säljer så gott som aldrig som utekatt, men ser gärna att katten får koppelpromenader eller inhägnad rastgård/trädgård. Har man en lugnare katt som inte drar iväg på dumheter direkt så kanske promenader utan koppel också skulle funka. Mina är alldeles för reaktiva och dumdristiga för det, men jag har bekanta vars katter lugnt sniffar omkring där matte är.

Sen finns det uppfödare som inte alls har något emot uteliv bara det är i rätt miljö, hör dig för och förklara din syn helt enkelt.
 
Sv: Kattkontrakt?

Valpen var registrerad i skk. Den kostade bara 6000, för uppfödaren var inte ute efter att tjäna pengar. Hon var noga med vilka som fick köpa. Ändå blev hon utskälld av några kennelägare för att hon dumpat priset!

Eller så var hon tvungen att sänka prist eftersom hennes valp saknade vad många andra schäfrar har, meriterade och arbetade föräldrar?
 
Sv: Kattkontrakt?

Tyvärr är det en väldigt stor efterfrågan på just "halvkatter". Det verkar vara utseendet man är ute efter, och inte alt det andra positiva med seriös renrasavel, såsom hälsoprogram, kunniga uppfödare, noggrann selektion osv. Lite lustigt eftersom det är just renrasuppfödarna som får massa skit för att bara avla för utseende. Alla uppfödare får regelbundet förfrågningar om en billigare katt om man struntar i vaccination, reggning mm :crazy:

Jag har blivit tillfrågad två gånger om de inte kan få en kattunge om jag får använda deras hane. "Du kan ju ändå sälja resten av katterna eftersom din är renras". :crazy:

Just nu är blocket fullt med "Main Coone/annan valfri felstavning" till salu och avel, precis som alla annonser på Norska Skogskatter. Fick f.ö. förklarat för mig en gång av en självutnämnd expert att Skogkatt och Skogskatt var två separata raser, fast skogskatterna var lite mer unika på något vis som jag idag inte minns.
 
Sv: Kattkontrakt?

Jag har blivit tillfrågad två gånger om de inte kan få en kattunge om jag får använda deras hane. "Du kan ju ändå sälja resten av katterna eftersom din är renras". :crazy:

Just nu är blocket fullt med "Main Coone/annan valfri felstavning" till salu och avel, precis som alla annonser på Norska Skogskatter. Fick f.ö. förklarat för mig en gång av en självutnämnd expert att Skogkatt och Skogskatt var två separata raser, fast skogskatterna var lite mer unika på något vis som jag idag inte minns.

norsk skogkatt är en katt med stamtavla...en norsk skogsSkatt är en helt vanlig huskatt=ingen ras...;)
 
Sv: Kattkontrakt?

Gabbi: "Eller så var hon tvungen att sänka prist eftersom hennes valp saknade vad många andra schäfrar har, meriterade och arbetade föräldrar."

Ja, det är inte lätt att veta om hon kunde fått mer än 6000, fast jag känner en som sålde icke-rasrena schäfervalpar för 5000. De som kämpat hårt med att ge sina hundar meriter vill självklart ha betalt för mödan. Alla hundar lyckas ju inte heller nå upp till de eftertraktade meriterna.
Jag har bara tagit valpar en gång och det var på åttiotalet så jag vet inte mycket om dagens kostnader, men kanske ligger priset för att föda upp en schäfervalp, inkl regga, avmaska, vetrinärsbesiktiga och allt det där på runt 6000... Då hon inte behövde betala mycket för parningen, och som sagt inte haft utgifter för att resa runt på utställningar och brukstävlingar så måste det ju ha betytt rätt mycket för priset... 6000 tror jag var ett ärligt pris.

Jag önskar kattuppfödare kunde tänka likadant ibland, först och främst friska individer! Om sedan någon vill para på ett sätt som till ex riskerar att ge en icke tillåten färg eller så -så borde det ha underordnad betydelse! Vill dom framförallt att köparen ska ställa ut katten för att meriterade kattungar även är en merit för uppfödaren så tycker jag det är lite egoistiskt. Vilken katt tycker det är kul att bli utställd?
Att dom vill undvika att folk blandras-avlar och säljer avkomman på blocket kan jag däremot förstå.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
3 013
Senast: Sel
·
Övr. Katt Efter några år utan katt så funderar jag på att bli kattägd igen. Jag är uppvuxen med ett gäng huskatter, men efter att sista katten vi...
Svar
9
· Visningar
1 827
Senast: Lager
·
Äldre För att hålla mig till ämnet i min andra tråd kommer jag hålla mig här när det gäller gården, djuren och flytten. Funderade först på att...
2
Svar
22
· Visningar
5 145
Senast: krambanan
·
Katthälsa En sak som jag funderat mycket på, när det gäller BYB, är köparnas ointresse av vad dom egentligen köper. Man köper en "renrasig" katt...
2
Svar
35
· Visningar
2 673
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur valde ni uppfödare?
  • Färsk/frystorkat foder
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp