Kattlucka med chip - fördröjning och driftsäkerhet

Bukefalos 30 år!

Frokennordberg

Trådstartare
Har tyvärr fått besök av grannkatt via kattluckan.

Har inte haft det problemet innan, med andra katter i luckan, så har en helt vanlig utan finesser. Men nu har det skett upprepat och då min katt är rädd för andra katter är det givetvis inte alls bra att någon kommer in i det trygga hemmet.

På grund av rädsla vill jag också att det ska gå snabbt att ta sig in, hur stor fördröjning blir det på en lucka med chip? Och hur driftsäkert är det utifrån att faktiskt läsa av, och att batterierna inte lägger av vid olämplig tidpunkt?

Har ni förslag på andra lösningar? Kattluckan går in via garaget, kanske är det en lösning att sätta in en chipstyrd lucka i dörren som går in i huset?

Hjälp mig bolla lösningar, gör ont i hjärtat att veta att den fredade zonen nu är ofredad och att alla lösningar jag just nu kommer på blir hinder även för min egen katt :cry:

Jag har en lucka med chipläsare. Det är inte jättelång fördröjning så fort den "hittar" chipet, men min ena katt har bestämt sig för att han inte vill stoppa in huvudet tillräckligt långt längre 🙄 han har dock hittat en egen teknik för att ta sig in där han på något sätt lyckas lyfta luckan utåt så han tar sig in ändå 🤷
Oavsett så är jag nöjd, men det tar ju nån sekund för innan luckan läser chipet och öppnar sig.

Driftsäkerheten är bra tycker jag, batterierna håller länge och den varnar i god tid innan de tar slut.

Men för din del, om katten blir jagad, så låter det ju som en klok idé med chipläsare in i huset sen? Så får stackars katten lite mer tid på sig att gå in i lugn och ro, jag gissar att katten inte skulle ha ro att stå med huvudet bortvänt och vänta på att luckan klickar till om den blir jagad.

@Flixon @Drago Tack! Det låter ju lovande. Jag tror det mer handlar om flykt från interaktion, snarare än att bli jagad, men vill inte hindra mer än nödvändigt oavsett orsak. Så dubbla luckor är nog det bästa. Inget som hindrar att komma in, men som hindrar ovälkomna besökare att ta sig vidare.

Vad har ni för märken på era?

Mitt skrälle vaktade på grannkatten och när han öppnade luckan så smet han in. Ut kom han inte för då satt grannkatten där och vaktade.

@Flixon @Drago Tack! Det låter ju lovande. Jag tror det mer handlar om flykt från interaktion, snarare än att bli jagad, men vill inte hindra mer än nödvändigt oavsett orsak. Så dubbla luckor är nog det bästa. Inget som hindrar att komma in, men som hindrar ovälkomna besökare att ta sig vidare.

Vi har den här. Vi är nöjda med den, funkar bra och batterierna håller läge och varnar i god tid när dom håller på att ta slut. :)

Tror det är en Petsafe jag har. Rimlig i pris och lättinstallerad.

Liknande trådar

• Lämplig kattras?
  • Ungkatt och aktivitetsnivå
  • Katter med olika foder
  • Våga lämna med okänd kattvakt en vecka?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Autistic meltdown
  • SHL 26/27
  • Vad ska min son betala?

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka