Kattmamma död - föda upp kattungarna själv?

JuniNatt

Trådstartare
En kompis till mig ringde nyss och berättade att hans katt fått ungar i natt men att kattmamman hade dött. Jag vet inga detaljer om detta men jag skulle gärna vilja veta om man kan föda upp kattungarna på egen hand trots att de är helt nyfödda? Min kompis är helt förtvivlad och vet inte alls vad han ska göra.

Kan kattungarna överleva? Han funderar nu på att avliva kattungarna men det känns väl drastiskt, eller?

Vore väldigt tacksam för snabba svar!
 
Sv: Kattmamma död - föda upp kattungarna själv?

Det går, men det kräver 100% engagemang. De behöver hållas varma och få mat ungefär en gång i timmen, under flera veckor. Man måste själv "bajsa och kissa" dem. Det kan bli ett tufft jobb, men det har han väl räknat med iom att han föder upp kattungar?
Usch, vad hände egentligen med den stackars kattmamman, dog hon under förlossningen? :cry:
 
Sv: Kattmamma död - föda upp kattungarna själv?

Jag har gjort det och klarade 2 kattungar av 4. (Kattmamman blev sjuk). Det är ganska jobbigt och när de är så små är dödligheten stor. Det finns mjölkersättning på Apoteket och små pipetter att börja med. Det här var ett tag sedan så jag vet inte om jag kommer ihåg rätt men i början ska de ha mat varannan till var tredje timme. Jag bar kattungarna i en liten bärsele för barn innanför tröjan för värmens skull. Efter matning ska kattungarna gnidas med en liten duk i rumpan för att simulera kattmammans tvättning som stimulerar ungen att "göra ifrån sig". Detta är mycket viktigt för ungens fortsatta hälsa. Det finns mycket bra böcker om detta och säkert finns det info på nätet oxå. Om din kompis har orken så tycker jag att det är värt ett försök. Lycka till!/arrak
 
Sv: Kattmamma död - föda upp kattungarna själv?

Tack så mycket för era svar! Det löste sig på så sätt att han hittade en surrogatmamma till kattungarna En uppfödare han känner hade en katt som nyligen fått två kattungar varav en dog och han har redan åkt dig med sina ungar för att se om hon tar dem till sig, så vi hoppas på det.

Tack för era tips :)
 

Liknande trådar

Katthälsa För att göra en lång historia kort blev jag jourhem åt en honkatt akut. Den hade levt ett hårt liv. Jag frågade flera gånger om det...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 701
Senast: Emine
·
Småbarn Jag tänkte först skaffa ett anonymt konto, men jag orkar inte. Det är ju heller inget att skämmas för tänker jag (försöker jag tänka)...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 272
Senast: TinyWiny
·
Övr. Barn Hej! Då detta inte rör mitt barn har jag skapat ett hemligt nick. Jag vill inte att någon ska förstå vilken familj det rör sig om, så om...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 377
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
27 945
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Lösa hundar
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp