Kattnamn från sagor?

Bukefalos 30 år!

Lucifer från Askungen är min all time high-favorit. Älskar Lucifer.

Findus hette föräldrarnas katt ett tag tills mammas egen-påhittade smeknamn blev så vedertaget att han enbart fick heta det istället.

Murre Svart från Petters getter var en annan favorit, men det kanske hade passat bättre på en just svart.
Men lucifer är väl inte så snällt att kalla någon för? Finns väl en anledning att katten i Disneyfilmen heter lucifer.

Men lucifer är väl inte så snällt att kalla någon för? Finns väl en anledning att katten i Disneyfilmen heter lucifer.
Lucifer betyder ordagrant ljusbärare. Att det blivit ett namn på djävulen har ingenting med ordet i sig att göra (möjligtvis då att kyrkan kan ha velat ondgöra andra, redan existerande, ljusbärare före Jesus). Jag förstår att konnotationen kan vara tråkig men själva namnet, hur det låter och dess betydelse är vackra tycker jag. Det är självklart helt öppet att inte gilla namnet ändå. :)

För övrigt underbar tråd!
(Jag hade en katt som hette Jumjum efter Mios kompis i landet i fjärran i boken Mio min Mio, men det var ju en människopojke inte en katt så det passar inte riktigt här.)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka