Kattpass och nya importregler

Sassy

Trådstartare
Nu har jordbruksverket publicerat de nya reglerna för import, med bla slopade karatänskrav från nordamerika :) Bra för oss med små raser, det blir ganska mycket billigare såhär. (Enligt nya reglerna gäller samma som tidigare gällt Danmark, dvs rabiesvaccination, antikroppsintyg och avmaskning mot dvärgbandmask)

Dessutom kommer införselrtillståndet som funnits tidigare försvinna, och alla djur inom EU ska ha ett personligt pass för att få föras mellan EU-länder.

Men samtidigt som detta införs kommer SVERAKs dispenser gällande antal länder certen ska vara tagna i tas bort. Det blir ju lite jobbigt, men jag har ju inte så långt till Danmark heller :)
 
Vad menar du för dispenser? Har man inte varit tvungen att ställa i olika länder länge nu för att ta sina cert?

Med en hona som inte varit utställningsbar så är jag inte så insatt i det där med var och hur många, kanske gör Abbie att jag måste göra det
 
Nej, det kommer inte börja gälla förrä de nya införselreglerna gäller. Nu behövs ju fortfarande införseltillstånd för att få ta in katt från Danmark.

Vill man klara sig undan med bara svenska och norska cert får man skynda på lite alltså. Men jag har inte hört när och hur Sverige ska få samma certifikatsregler som övrga Europa, någon som vet?
 

Liknande trådar

Trav Angående de nya Transporteringsbestämmelserna... Tydligen är det inte så klart som man trodde från början,. Jag vet att sådana här...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 740
Senast: Natasja
·
S
Islandshäst Allt fler blir irriterade på de otroliga registreringkostnader (8750 kr!!!) :confused: som SIF lägger på att regga en islandshäst efter...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
28 384
Senast: Blossi
·
Övr. Hund Jordbruksverket har ännu en gång (13 juli) ändrat i sina regler !!!! Denna gången gäller det införseln av valpar under 3 månader, där...
Svar
1
· Visningar
775
Övr. Hund Nu har reglerna kommit. SJV förnekar sig inte . Det kommer att kosta 4.500 kr för en dispens ! Saxat från SJVs sida. "Införsel av yngre...
Svar
8
· Visningar
2 770
Senast: crazy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp