Silver Girl

Trådstartare
Jag har nu nästan bestämt mig för att skaffa katt under året. Tanken är två katter så de har sällskap av varandra när jag jobbar eller är iväg på annat. De ska få gå ut via kattlucka till altanen och en liten bit inhägnad trädgård. Jag har alltid tänkt att om jag ska ha katt så ska jag ha brittiskt korthår, men det finns ju många andra kattraser så jag tänkte se om det finns andra förslag.

Anledningen till att jag funderar är dels att britter är en stor ras, och det skulle ju vara smidigt om de kan åka till veterinär m m i samma bur utan att det blir för trångt/tungt (men det kanske inte brukar gå med katter, så det kanske ändå behövs två burar eller två resor?) Och så vet jag inte hur markbundna britter är. Jag har hund och tänker mig att kattmaten måste stå högt upp om den ska kunna stå framme, vilket jag förstår att kattmat oftast gör.

Det jag vill ha är en lugn och kelig kattras. Jag vet att kattungar kan klättra och hoppa och välta saker, men önskar att det inte är alltför mycket så med vuxna djur. Inte långhårig som kräver pälsvård, inte plattnos. Självklart en ras med få eller inga rasbundna sjukdomar.

Några tankar/förslag eller passar britterna bäst ändå?
 
Långhåriga är överlag lugnare men Britt låter som ett bra val 😊
Annars Exotic, finns de med längre näsa som vår Paisley, hon ser ut som en liten britt.
Vi har kattmaten på köksbänken med en pall framför, annars tar sig inte våra upp.
 
Jag har nu nästan bestämt mig för att skaffa katt under året. Tanken är två katter så de har sällskap av varandra när jag jobbar eller är iväg på annat. De ska få gå ut via kattlucka till altanen och en liten bit inhägnad trädgård. Jag har alltid tänkt att om jag ska ha katt så ska jag ha brittiskt korthår, men det finns ju många andra kattraser så jag tänkte se om det finns andra förslag.

Anledningen till att jag funderar är dels att britter är en stor ras, och det skulle ju vara smidigt om de kan åka till veterinär m m i samma bur utan att det blir för trångt/tungt (men det kanske inte brukar gå med katter, så det kanske ändå behövs två burar eller två resor?) Och så vet jag inte hur markbundna britter är. Jag har hund och tänker mig att kattmaten måste stå högt upp om den ska kunna stå framme, vilket jag förstår att kattmat oftast gör.

Det jag vill ha är en lugn och kelig kattras. Jag vet att kattungar kan klättra och hoppa och välta saker, men önskar att det inte är alltför mycket så med vuxna djur. Inte långhårig som kräver pälsvård, inte plattnos. Självklart en ras med få eller inga rasbundna sjukdomar.

Några tankar/förslag eller passar britterna bäst ändå?

Jag har två britter (och ragdoll). Mina britter har inga problem med att hoppa upp på bänk och bord (vilket ragdollen aldrig skulle göra) och äter gärna sin mat där. Mina är honor och är små och lätta (till skillnad från en brittisk korthårshane) och skulle egentligen få plats två i en stor transportbur. Nu använder jag ändå två burar vid veterinärbesök, eftersom katter har en tendens att reagera om den ena skulle lukta annorlunda än vanligt tex. efter en operation eller inläggning hos veterinären. Den ena är dessutom mer stressad vid bilåkning och oroar då den lugna i onödan. Men som kattungar fick de alltid åka tillsammans.
 
Oavsett ras så hade jag valt två burar. Jag är inte speciellt bevandrad bland burarna men jag har aldrig sett en så pass stor att det skulle vara ett alternativ för mig att ha två i en. De flesta burar jag har sett är väl egentligen dessutom för små om man går på vad Jordbruksverket säger att måtten ska vara men jag kan mycket väl ha fel.

Min första britt var väldigt markbunden. Hon kunde naturligtvis hoppa men hon valde oftast att inte hoppa högre än typ upp på stol/soffa/säng.

Min andra britt klättrade inte på gardinstängerna (men hans mamma gjorde det) men han hoppade både högt och hade noll problem med att sig högst upp i det höga katt-trädet.

Britter är sällan knäkatter utan katter som gärna sitter bredvid men även där gick min utanför mallen och låg mer än gärna i knäet eller på magen. Min första britt skulle jag nog absolut inte kallat kelig även om hon alltid var där jag var och fick klappa henne hur mycket jag ville. Henne fick jag inte lyfta och hon blängde surt på mig om jag kramade henne 🥰
Den andra britten fick jag bära runt på om jag ville och han skulle jag nog klassa som kelig på hans villkor.
2CEDAE9E-A288-4CC7-9233-77C3F8E2F91E.jpeg

Om katten själv fick välja hur han skulle transporteras. 5,2 kg katt.
 
Låter överlag som att britter ändå är ett bra val, men kanske ska välja honor så de är lite mindre och smidigare. Och sikta på två transportburar.
 
Naturligtvis ska du ha två burmor. De är extremt keliga och gosiga och är bra på att hoppa och klättra. De är dessutom en relativt liten ras så kan bäras i samma bur vid behov.

Ja, de är lite, eh, energiska :angel: som ungar och slynglar men lugnar ner sig och har du dessutom två så kan de sysselsätta sig med varandra. De är också en ras som i allmänhet går ihop med hundar.

Tips: Om du har badkar undvik pingisbollar, eller göm dem när natten faller.
 
Jag har ena katten i en bur och den mindre i en ryggsäck för katt, hon kan sitta i den och ligga bekvämt, perfekt om man inte ska så långt och smidigt då man kan ta båda samtidigt utan problem. ^^
 
Naturligtvis ska du ha två burmor. De är extremt keliga och gosiga och är bra på att hoppa och klättra. De är dessutom en relativt liten ras så kan bäras i samma bur vid behov.

Ja, de är lite, eh, energiska :angel: som ungar och slynglar men lugnar ner sig och har du dessutom två så kan de sysselsätta sig med varandra. De är också en ras som i allmänhet går ihop med hundar.

Tips: Om du har badkar undvik pingisbollar, eller göm dem när natten faller.
Läst lite på burmaklubbens hemsida och de låter underbara men kanske lite livliga. De beskrivs som en "sammetsklädd ligist" och följande citat avskräcker lite, jag vill ju kunna ha fönsterlampor; "släck alla lampor, el-ljusstakar och liknande utom möjligen taklampor, då du ej är hemma (brandrisk – katter har ner saker)."

Och de nämner faktiskt pingisboll i badkar, undrade hur du ens kommit på tanken.
 
Läst lite på burmaklubbens hemsida och de låter underbara men kanske lite livliga. De beskrivs som en "sammetsklädd ligist" och följande citat avskräcker lite, jag vill ju kunna ha fönsterlampor; "släck alla lampor, el-ljusstakar och liknande utom möjligen taklampor, då du ej är hemma (brandrisk – katter har ner saker)."

Och de nämner faktiskt pingisboll i badkar, undrade hur du ens kommit på tanken.

Iofs så gäller att katter har ner saker, katter i allmänhet. Det är inte bara burmor. Och det är ett utmärkt sätt att spara el ;)
 
Läst lite på burmaklubbens hemsida och de låter underbara men kanske lite livliga. De beskrivs som en "sammetsklädd ligist" och följande citat avskräcker lite, jag vill ju kunna ha fönsterlampor; "släck alla lampor, el-ljusstakar och liknande utom möjligen taklampor, då du ej är hemma (brandrisk – katter har ner saker)."

Och de nämner faktiskt pingisboll i badkar, undrade hur du ens kommit på tanken.
Fast som @MJLee skriver, det gäller ju egentligen alla katter.
Här har också lampor och blommor åkt i golvet. Så krukor har blivit i plast eller metallkrukor och lampor har blivit icke ömtåliga som tåls att ramla i golvet alternativt hängande lampor.
 
Iofs så gäller att katter har ner saker, katter i allmänhet. Det är inte bara burmor. Och det är ett utmärkt sätt att spara el ;)
Inte alla katter. Det finns katter med koll på kroppen. Vi har en sån nu, han har örnkoll och även om han med förtjusning hoppar upp på alla hyllor och garderober, så rör han aldrig nånting. Vi hade förut en russian blue, hon var likadan. Så mitt tips skulle vara en atletisk katt med bra balans och kroppskontroll, då har de koll på vad de gör och råkar inte välta nånting.
 
Sparky (abessinier) har heller aldrig haft ner något. Trots att hon har helt galna zoomies där hon backflippar från väggarna och rejsar över fönsterbrädorna där det står växter och ömtåliga lätta föremål. :D Eller när hon jagar flugor i fönster.

Skulle dock inte rekommendera abessinier om du vill ha något lite lugnare och gosigare. Även om det så klart finns olika individer inom rasen.
 
Inte alla katter. Det finns katter med koll på kroppen. Vi har en sån nu, han har örnkoll och även om han med förtjusning hoppar upp på alla hyllor och garderober, så rör han aldrig nånting. Vi hade förut en russian blue, hon var likadan. Så mitt tips skulle vara en atletisk katt med bra balans och kroppskontroll, då har de koll på vad de gör och råkar inte välta nånting.

Burmor har perfekt kontroll över sin kropp och är extremt atletiska och har balans som få och har koll.

När de vill.
 
Burmor har perfekt kontroll över sin kropp och är extremt atletiska och har balans som få och har koll.

När de vill.
Det jag försökte säga var att det finns katter som alltid vill. Vi hade Russian Blue-katten i tolv, och trots att hon satt på hyllor etc varje dag i åtminstone tio av de åren välte hon aldrig nåt. En del katter är liksom försiktiga av naturen, verkar det.
 
Får nog fundera ett varv till. Det är just det här med att saker åker i golvet eller bitande på sladdar som mest gör att jag tvekar med katt. Under kattungetiden har jag tänkt helt kattsäkra/kattmöblera ett rum där de får vara när jag inte är hemma, men som vuxna vill jag ju att de ska kunna gå runt i huset och gå ut genom kattluckan till inhägnaden.

Och på tal om inhägnaden, hur mycket klättar katter på galler? Behöver man ha ett överhäng på insidan (är inte möjligt med helt tak utan att det blir jättekrångligt)? Kan de klättra på stuprör och ta sig upp på taket, som dock har ett litet överhäng?

Det här kanske är helt omöjligt...
 
Får nog fundera ett varv till. Det är just det här med att saker åker i golvet eller bitande på sladdar som mest gör att jag tvekar med katt. Under kattungetiden har jag tänkt helt kattsäkra/kattmöblera ett rum där de får vara när jag inte är hemma, men som vuxna vill jag ju att de ska kunna gå runt i huset och gå ut genom kattluckan till inhägnaden.

Och på tal om inhägnaden, hur mycket klättar katter på galler? Behöver man ha ett överhäng på insidan (är inte möjligt med helt tak utan att det blir jättekrångligt)? Kan de klättra på stuprör och ta sig upp på taket, som dock har ett litet överhäng?

Det här kanske är helt omöjligt...
Min kisse har aldrig råkat välta ut något på golvet, däremot händer det ju att han puttar ned saker med flit men det gör han bara när jag är hemma och bara små tramsiga saker för att han tycker att jag är tråkig. :D Han har generellt inte varit destruktiv, men oriental låter inte riktigt som rasen du söker.

Jag tror visst att du kan få det att funka med katt, bara en är beredd på att det kan vara rätt intensivt under en period och att det är annorlunda än med valp som ju är markbunden. :heart
 
Får nog fundera ett varv till. Det är just det här med att saker åker i golvet eller bitande på sladdar som mest gör att jag tvekar med katt. Under kattungetiden har jag tänkt helt kattsäkra/kattmöblera ett rum där de får vara när jag inte är hemma, men som vuxna vill jag ju att de ska kunna gå runt i huset och gå ut genom kattluckan till inhägnaden.

Och på tal om inhägnaden, hur mycket klättar katter på galler? Behöver man ha ett överhäng på insidan (är inte möjligt med helt tak utan att det blir jättekrångligt)? Kan de klättra på stuprör och ta sig upp på taket, som dock har ett litet överhäng?

Det här kanske är helt omöjligt...
Det svåra med katt är att de inte är så rasbundna som hundar. Det vill säga, oavsett vilken ras du väljer så kommer du få en individ, som säkert i vissa avseenden kommer att gå utanför dina förväntningar. Att välja katt är att välja ett liv av anpassning till just din katts vanor och förutsättningar.

Min katt klarar att vara i trädgården med bara lågt hönsnät, min katt biter inte på sladdar - men det är ingen garanti för att inte din gör det, även om de är samma ras.

Det går att hitta lösningar för de flesta "kattproblem", men det gäller att du är beredd på att hitta de lösningarna och anpassa. Katten kommer inte gå att anpassa (även tränade katter gör som de vill när du inte tittar).
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 643
Senast: Sel
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 513
Senast: cirkus
·
Övr. Katt Har länge haft lösa funderingar på att skaffa katt men vet inte om en katt skulle få ett bra liv hos mig då det är en del ensamtid. Jag...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 550
Senast: Asko
·
Övr. Katt Jag och min sambo längtar efter att bli med katt men vi har kört fast lite när det gäller vilken ras som kan passa oss. Vi bor i...
Svar
19
· Visningar
1 708
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp