Kattsnack #5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har också omplacerat en katt, förstår känslan. Man får trösta sig med att de fått det bra. I mitt fall så fick katten det bättre, han blev ensamkatt precis som han ville och behövde.

Ja, det blev mycket bättre för alla inblandade, både katter och människor. Det var mer än 3 år sen nu så jag tänker inte lika mycket på det längre, men jag saknar henne mycket :heart

Igår fick vår älskade Russin somna in, 12 år gammal. Dåliga värden visade på trolig cancer eller någon kronisk inflammation. Eftersom han var senior, väldigt sjuk och redan hade en kronisk diagnos var beslutet självklart - men inte lätt.Visa bifogad fil 24687

Åh nej, jag beklagar! :( Så fin :heart :heart :heart
 
Jaha. Här har jag tydligen gått och haft en ochippad katt? :nailbiting: Dagens vaccination visade sig bli dyrare än väntat. Fy fan vad extra glad jag är att Älva inte har råkat komma bort. Bara tanken gör mig kallsvettig.

'Tyvärr' har inte Nikitas chip vandrat iväg utan det sitter där det sitter - man känner riskornet mellan hennes skulderblad och vet brukar kolla på min begäran att det fungerar.

Om det försvann skulle jag regga om henne till brun huskatt och spara en mindre förmögenhet i försäkringspremier :angel:
 
Hmm tror min fick chipet kollat hos vet första gången vi var där så
Vi var hos vet i måndags
Allt såg bra ut men hon plockar ju päls ibland
Nu har vi (jag och vet) en teori om att det är hennes mage som är trög som gör att hon plockar päls
Så nu får hon lactulos under en testperiod
Min vet tycker min katt är kräsen?????
Vet inte var hon får det ifrån :angel::angel::angel:
Har väl typ 12 olika torrfoder hemma som vi har provat.
Men nu mår hon bra på det hon äter så
 
Sessan har tyvärr fått åka många vändor till veterinären de senaste månaderna :( I november/december hade hon en öroninfektion som vi fick medicinera, vid återbesöket hade det som tur var blivit bra igen.

Men så var det dags igen förra veckan, urinvägsinfektion... Som tydligen är väldigt ovanligt på katt (just infektion pga bakterier, inflammation i blåsväggen är vanligt), men det är nu andra gången på knappt fyra år som hon fått det. Vi åkte in akut i torsdags kväll efter att hon börjat gå runt och jama väldigt högt och olyckligt, sen började hon slicka sig hysteriskt där bak och det kom små skvättar blodblandad urin. Gick på lådan gång på gång och gick krummat med ryggen. Jag ringde till Ultuna som sa att vi kunde komma in, väl på plats fick vi hjälp snabbt och det kunde konstateras att hon inte hade urinstopp eller annan superakut åkomma. Tid för provtagning och ultraljud dagen efter, som visade fina organ men i urinprovet fanns bakterier.

Start antibiotika och metacam. Under helgen lyckades vi komma på bästa sättet att få i henne antibiotikapastan som hon skulle ha tre gånger per dag. På måndag får vi då besked att urinprovet odlats vidare och vi måste byta antibiotika... till tabletter :meh: Så nu blir det lite krig för att få i henne tabletterna, inte det minsta uppskattat av fröken katt. Metacamen går bra, bara att spruta in i mungipan.

Någon som har supertips på hur man lättast får i katten medicin i tablettform? Hon är alldeles för bra på att spotta ut tabletten igen...
Usch så tråkigt med UVI. :( Min förra katt hade det flera gånger, men hennes njurar var ju också riktigt trasiga (missbildade?). Jättebra att ni har ultraljudat och konstaterat att njurarna är okej.

Om det inte är en alltför äcklig tablett så skulle jag rekommendera er att testa EasyPill, vilket är en deg som man kan baka in tabletterna i. Det fungerar även om man tar något mjukt godis. Vitakraft Yums är jättebra att knåda in en tablett i. :up:
 
Jag kom hem från jobbet och det att Älva under dagen har lyckats knåpa ihop världens största tova på halsen. :eek: Jag klippte av halva direkt och började kamma ut resten utav den, men fick klippa bort en bit till (och en massa päls kom med kammen också). Älva var så rar och för en liten stund såg det nästan ut som hon höll på att somna i mitt knä. :love: Nu är tovan borta, och trots den stora volymen päls som försvunnit så syns det inte. :rofl: Hon har gott om päls, den där lilla paddan.
Jag ger mig inte ens på att försöka reda ut dem, alltså det är bara fram med en sax direkt. När man har rakat bort tovor hos vetten och sett hur lite det syns så blir man betydligt mera hänsynslös :cool::rofl:
Men Alice hatar det, hon har en slags hatkärlek till kammen. Den är sååå skööön på ansiktet och så, men när den är på ett område där tovorna brukar dyka upp ... :cautious: Jag får vara glad att hon kör med första, andra och tredje varningen, sen får jag skylla mig själv :p
 
Usch så tråkigt med UVI. :( Min förra katt hade det flera gånger, men hennes njurar var ju också riktigt trasiga (missbildade?). Jättebra att ni har ultraljudat och konstaterat att njurarna är okej.

Om det inte är en alltför äcklig tablett så skulle jag rekommendera er att testa EasyPill, vilket är en deg som man kan baka in tabletterna i. Det fungerar även om man tar något mjukt godis. Vitakraft Yums är jättebra att knåda in en tablett i. :up:

Ja, den här gången var jag faktiskt rätt orolig för njurproblem. Tycker att hon dricker lite mer vatten än förut, å andra sidan får hon en liten skvätt torrfoder varje dag nu för tiden så det påverkar säkert. Men njurarna såg superfina ut på UL så det är verkligen positivt, hon är ändå 13 år gammal :)

Tack för tips! Idag gick det faktiskt superbra att ge tabletten, jag började med en liten bit torrfoder som hon älskar, sen tabletten in och massera, sen en skvätt vatten i en spruta, sen en torrfoderbit till och massa beröm mellan varje steg. Sen lite blötmat på det för att få ytterligare lite vätska. Tror det är 3 eller 4 dagar kvar på antibiotikakuren så det ska förhoppningsvis gå bra.
 
Hur mycket ska man egentligen leka med sin katt? Trassel är nu 10 månader och jag tycker hon aldrig blir riktigt trött även om man leker med henne till hon flämtar så har hon lika mycket energi igen efter 5 minuter. Känner att det är kul att leka med henne men ibland har jag annat att göra när jag väl är hemma också.
 
Tvättat och städat hela morgonen och sätter mig för att fixa med min distanskurs. Vad händer - Skönhetsmissen som vaknat efter sin efter-frukost-lur vandrar ut i köket och kollar om det finns mat kvar. Det gör det. Då bär hon omsorgsfullt flera munfullar bozita över till mattan och sätter sig där för att äta. Tack för den. Nytvättad fräsch matta är nu kladdig och köttdoftande igen. :meh:

Fröken S vilar ut efter ansträngningen att bära mat. En tricolorfärgad brittbulle på fleecen i köket. Brunetten ligger utslagen på rygg med alla tassar i vädret i soffan, svansen rätt ut. En av de få katter jag sett sova i den positionen. Ska se om det går att fota någongång utan att hon vaknar och ger mig onda ögat.
 
Igår fick vår älskade Russin somna in, 12 år gammal. Dåliga värden visade på trolig cancer eller någon kronisk inflammation. Eftersom han var senior, väldigt sjuk och redan hade en kronisk diagnos var beslutet självklart - men inte lätt.Visa bifogad fil 24687

Beklagar sorgen :heartheart:heart

1549101812609.png
 
Jag är dunderförkyld så katten avskyr mig för tillfället. Hon tycker att jag är jättejobbig som väsnas så (hostar och nyser) så hon befinner sig konstant så långt bort från mig som hon bara kan. Jag duger endast för mat för tillfället. :(
 
Nikita hade tratt på sig i ca 30 timmar. Hon drack inte, gick inte på toa och åt inget utan låg bara helt ointresserad av allt. Jag gav upp och tog av henne tratten. Jäklar att hon slickar sig på ställen som är i princip omöjliga att täcka :arghh: Imorgon går jag till apoteket och kollar om de såna där klibbiga bandage man kan linda runt bakbenen. Så kan hon inte slicka där i alla fall. Sedan ska jag se om jag kan sy in bodyn lite.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Omröstning
Hästmänniskan Ett mail med den här rubriken/innehållet fick väl alla som är agriakunder igår. Jag förstår mycket väl att det är för att få ner antalet...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
4 552
Senast: Sirap
·
Hundträning Hej, har en snart 4 månaders valp av bruksras som blir helt sjövild när hon busar. Det ska bitas i händer och kläder och dras så till...
Svar
11
· Visningar
973
Senast: nullo-modo
·
Övr. Katt Vi bor i ett tätbebyggt område, och vår katt har kommit på att om hon går runt och jamar hos grannarna, så blir hon insläppt och får...
Svar
10
· Visningar
1 375
Senast: G-uldlock
·
Mat Jag skulle vilja bjuda någon på middag. Men jag vet inte hur man gör eller hur lyckat det är med tanke på att jag varken är bra på...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 181

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp