Kattsnack #5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nikita har definitivt tröttnat på sitt allergifoder. Hon är på extremt dåligt humör och KRÄVER ätbar mat. Hon äter, men bara så hon överlever och går runt i sin tratt och är högljudd.

Eftersom hon vet att hon får mat när hon står på bakbenen på skrivbordet med tassarna på mina axlar och puffar på mitt ansikte och slickar så gör hon det nu ständigt. Min stackars lilla katt. Men hennes Purina är snart slut och då blir det RC hypoallergent som jag hoppas smakar lite bättre.

Lilla goset mitt, om du inte var så jäkla snabb och snodde Bosses (min systers katt) mat så hade det varit slut snart istället för en månad till. Tack vare tratten har hon fått tillbaka lite hår på magen och låren. Så den får nog sitta där ett tag till, även om jag tar av den när jag har uppsikt.
 
Nej jag förstår precis vad du menar. Nikitas problem med eventuell foderallergi har kommit otroligt snabbt utan att jag bytt foder, sand eller något annat hänt i hennes liv. Kollade på bilder från i somras och då hade hon päls överallt. Först trodde jag och min vet att det var UVI relaterat eftersom hon läcker - vilket jag misstänker har vissa orsaker - och hon hade njurproblem för sju år sedan. Hon fick då njurfoder och blötmat och efter en 8-9 månader var hon frisk, (värdena helt normala) och jag kunde gå tillbaka till vanligt foder igen. Sedan dess tar jag blod och urinprov varje år för att kolla njurarna och de är alltid helt normala.

Hon har haft fyra (eller om det är fem) asymptomatiska UVI som inte är stressrelaterade utan bakteriella visade det sig pga att som vet uttryckte det, 'skit kommer inte bara ut, utan in' eftersom slutarmuskeln är slapp. Eftersom hon aldrig visar upp symtom på UVI utan det enda som händer är att pälsen blir skivig och glanslös så blir det besök hos vet då. Hellre att jag tagit in henne i onödan än att jag inte tagit in henne när hon behöver det. Det blir lite komplicerat eftersom katter naturligt får dålig päls vissa tider på året.

Det är irriterande eftersom min förrförra vet bodde så jag kunde lämna in urinprovet utan att ta med mig Nikita. Särskild sand och låda och sedan hälla det i rör och åka in så fort jag kunde. Mindre stress för Nikita, och tja, billigare för mig.

Rinexinet som hon hatade slutade vi med snabbt och det är plastad frotté och många mjuka tvättbara kattigloos och sängar som gäller. Igen, enligt vet då, får en del kastrerade katter inkontinens även om det mest gäller hankatter. Just nu känns inkontinensen som det minsta problemet eftersom det enda som händer är att jag tvättar oftare.

Tyvärr har allergibehandlingen försenats av att vi alla trodde det berodde på urinvägsproblem och urinblåsan (två UL) som var helt rena, utan istället tarmar och gallblåsa. Vid andra UL gjorde vi hela buken för en dyr summa pengar. Jag har bytt till Bagarmossens kattveterinär på SLU:s inrådan, mailade två av SLU:s kattexperter som inte ville att jag skulle komma in till dem eller hört om någon ny urinläckageforskning på katter 😡.

Blev faktiskt riktigt irriterad eftersom vet efter andra UL på Bagis ringde och sa att det var en eventuell förändring i tarmarna och gallblåsan. Jag frågade om jag skulle ta in henne igen eller göra något, men det ansågs inte nödvändigt. Men när jag tog in henne igen efter två månader eftersom hon var kal på insidan av låren och runt blåsan så sa vet att det var inflammerat i tarmarna som ligger ungefär vid blåsan och lite förstorad gallblåsa och hon ville utesluta eventuell foderallergi. Vilket hon kunde kläckt ur sig när hon ringde första gången med UL resultaten tycker man! 🤬

Om jag trodde att hennes livskvalitet på längre sikt skulle försämras betydligt, ja då får jag ta det beslutet då. Men än så länge så är hon en glad katt - när hon inte har tratt - som gör allt hon ska med sin tratt, går på lådan, äter sitt allergifoder om än inte med större entusiasm, dricker, leker (utan tratt) osv. Vet tyckte att jag skulle ha tratt för att bryta eventuellt beteende men eftersom hon slickar sig på låren och magen, om än inte överdrivet, när jag tar av den så får den vara på tills vi uteslutit eventuell foderallergi och hon fått tillbaka lite av sin päls. Tar dock av den så fort jag har koll och hon ligger på sin kattsäng vid datorn eller klistrar sig på mig.

Jag har på vets tillåtelse bytt hypoallergent foder från Purina till RC eftersom hon gillar RC mer. Återfaller hon i sina RC junkie dagar får jag ta det när/om det kommer. Har köpt ny kattsand om det eventuellt skulle ha något med sanden att göra (tack och lov, peppar, peppar går hon på allt). Vet tyckte det inte skulle göra skada. Särskilt som det nya är växtbaserat och mjukt och enligt deras reklam Ha! Vara bra för känsliga katter.

Eftersom jag möjligtvis är en något nojig matte kommer jag röntga hennes bakre del för att utesluta eventuella förslitningar eftersom hon haltat några gånger om än inte mer än några timmar och inte hela tiden då (jäkla Agrivavet och FirstVet tyckte att jag inte skulle ta henne till vet när jag ringde och berättade att hon haltade eftersom hennes allmäntillstånd inte var förändrat. Hon skrek när Bagisvet drog henne (hårt) i bakbenen, när jag berättade, men det var oklart om det var pga smärta eller för att hon fått nog av allt. Hon hade vid det laget blivit klämd på, fått en spruta som gjorde ont (hon väste som en orm) och blivit allmänt misshandlad - enligt Nikita. Hon nyser ibland, men enligt vet har hon trånga näsgångar som gör att det rinner lite ur ögonen och hon nyser särskilt när hon ätit eller tittar upp i solen. Vilket beror på trubbiga nosar som burmor har. De är lite missbildade enligt jäkla vet 👿.

Gruset har jag tagit upp med varenda vet vi besökt och ingen tyckt det vara ett problem. Hon nös/rosslade lite när vet klämde henne på halsen men vet tyckte inte det var ett problem heller. Jag vill att hon ska kolla det igen när vi besöker henne nästa gång. Hon nyser konstigt nog mer ofta nu när hon äter allergifoder, funderar på om det kan vara för att det är lite dammigt, eller kan hon få allergi av allergifoder?

Den jäkla vetten tyckte inte heller att vi skulle röntga bakdelen förrän vi är klara med eventuella allergier. Jag vill röntga för att utesluta nu. Men ok, jag får lyssna på henne antar jag. Än så länge kör Nikita sitt shit'n run om än inte lika ofta och hoppar upp på garderoben via klöspåle, bokhyllor och över dörren. Igen inte lika ofta dock. Vilket gör mig orolig. Jag vet att det finns speciellt artrosfoder om hon har förslitningar/artros men vet har nog rätt att vi måste få ordning på eventuell allergi innan vi börjar med eventuell förslitning/artrosbehandling.

Hmm, när jag läser vad jag skrivit nu (vägg av text) så blir jag nog lite stressad ibland när Nikita inte mår bra. 😟 Jag blir vansinnig på alla 'eventuella'. Jag vill veta om Nikita har ont eller mår allmänt dåligt så vi kan sätta in behandling.

Vad otrevligt du uttrycker dig om veterinärer. Om du inte är nöjd kanske du ska gå någon annan stans.
 
Vad otrevligt du uttrycker dig om veterinärer. Om du inte är nöjd kanske du ska gå någon annan stans.

Problemet är att jag har vänt mig till annan vet än min lokala, till den som rekommenderades av SLU:s experter. Och ja, jag blir frustrerad att efter UL och samtal med vet inget sades om eventuell foderallergi utan det var först efter två månader när jag tog in henne igen eftersom hon fortfarande slickade sig kal som foderallergin var ett alternativ pga inflammation i tarmarna och förstorad gallblåsa (som inte nämndes under telefonsamtalet utan bara att blåsan var ren och bra). Hade vet direkt efter resultaten av UL rekommenderat allergifoder hade vi kommit längre på kortare tid. Men jag litar fortfarande på SLU och deras rekommendationer av vet och nej, kommer inte börja byta vet.

Eftersom det är vet som konstaterade att något är fel/kan vara fel på bakdelen eftersom Nikita skrek när hon blev dragen i benen så vill jag röntga. Men jag följer vet rekommendationer att vi får ordning på hennes eventuella allergier först. Men ja, jag är frustrerad. Jag tror på att tillfråga experter och sedan lyda dem. Vilket jag gör. Men att jag är frustrerad, det gör jag ingen hemlighet av.
 
Jag tror att om ingen hör av sig blir den kvar i stallet. Börjat behandla öronen i eftermiddag och det är pälsvård inplanerad.
Hur går det med hittekatten? Har ni hittat någon ägare?
nnars håller jag med @mackan och skulle kontakta ett No-Kill katthem.
Jag skulle aldrig någonsin vända mig till ett katthem med no-kill policy :o Har sett alldeles för mycket skit hos/från sådana katthem för att tycka att det är ett rimligt sätt att jobba.
 
Nu har Älva varit utan kortison i nästan tre veckor! Blåsorna på tassarna kommer och går, precis som de har tenderat att göra även när hon går på kortison. Hon har kvar sin äckelmedicin ciklosporin, men ska nu även få en salva på tassarna för att se om det kan tänkas ha en positiv effekt. Och Älva är ju så duktig när jag smörjer in hennes tassar! :love: Alldeles tålmodig trots att det är tråååkigt att sitta still. Det är lite svårare nu att smörja in hennes trampdynor än när hon var en bebis, men bara för att hon har så galet mycket tassludd! :rofl:
 
Hur går det med hittekatten? Har ni hittat någon ägare?

Jag skulle aldrig någonsin vända mig till ett katthem med no-kill policy :o Har sett alldeles för mycket skit hos/från sådana katthem för att tycka att det är ett rimligt sätt att jobba.

Inga napp på ägare, men den har adopterats av stallfamiljen så ett hem har den fått oavsett, och även ett namn på samma namntema som de andra katterna som bor där :angel: borstad, öronbehandlad, matad.
 
Problemet är att jag har vänt mig till annan vet än min lokala, till den som rekommenderades av SLU:s experter. Och ja, jag blir frustrerad att efter UL och samtal med vet inget sades om eventuell foderallergi utan det var först efter två månader när jag tog in henne igen eftersom hon fortfarande slickade sig kal som foderallergin var ett alternativ pga inflammation i tarmarna och förstorad gallblåsa (som inte nämndes under telefonsamtalet utan bara att blåsan var ren och bra). Hade vet direkt efter resultaten av UL rekommenderat allergifoder hade vi kommit längre på kortare tid. Men jag litar fortfarande på SLU och deras rekommendationer av vet och nej, kommer inte börja byta vet.

Eftersom det är vet som konstaterade att något är fel/kan vara fel på bakdelen eftersom Nikita skrek när hon blev dragen i benen så vill jag röntga. Men jag följer vet rekommendationer att vi får ordning på hennes eventuella allergier först. Men ja, jag är frustrerad. Jag tror på att tillfråga experter och sedan lyda dem. Vilket jag gör. Men att jag är frustrerad, det gör jag ingen hemlighet av.

Jag förstår att du är frustrerad över din katts sjukdom men det är inte särskilt trevligt att skriva ”jäkla veterinär” och massa arga smileys när veterinären ändå försöker hjälpa din katt. Det går ju att uttrycka sin frustration på ett trevligare sätt.
 
Prada har landat helt i sitt nya hem. Är så himla go och trevlig på alla sätt. Precis den typen av katt jag ville ha 😍
20190319_104309.jpg
 
Inga napp på ägare, men den har adopterats av stallfamiljen så ett hem har den fått oavsett, och även ett namn på samma namntema som de andra katterna som bor där :angel: borstad, öronbehandlad, matad.

men har ni bara gjort efterlysning på facebook, eller har ni rapporterat in den till polisen och ev. katthem/kollat ev chip osv?
Det kan ju vara så att någon faktiskt letar efter sin katt, och då är det inte så schysst att någon "adopterar den" på det sättet.
 
men har ni bara gjort efterlysning på facebook, eller har ni rapporterat in den till polisen och ev. katthem/kollat ev chip osv?
Det kan ju vara så att någon faktiskt letar efter sin katt, och då är det inte så schysst att någon "adopterar den" på det sättet.

Nu är det så att katten är inte hos mig - och jag står inte kvar i stallet längre.

Men katten är annonserad i de lokala facebookgrupperna, på vilse.nu och ska chipkollas. "adoptionen" är mer att katten kommer inte slängas ut utan bor kvar och tas om hand tills en ägare dyker upp, och dyker det inte upp någon ägare så får den bo kvar.
 
@villhöver nej jag vet att det inte är ”din” och att alla vill väl 😄 Men jag tycker ändå att chipkolla/anmäla till instans osv är det första man gör direkt. Alla har inte fejan, känner inte till olika efterlysningsforum osv. Nån kanske letar efter och saknar sin katt jättemycket ! 😔
 
Jag förstår att du är frustrerad över din katts sjukdom men det är inte särskilt trevligt att skriva ”jäkla veterinär” och massa arga smileys när veterinären ändå försöker hjälpa din katt. Det går ju att uttrycka sin frustration på ett trevligare sätt.

Det är inte så att jag tror att min vet inte vet vad hen gör eller inte vill min katt väl. Men att behandlingen försenats av bristfällig information är jag arg över. Visst kunde jag varit mildare i hur jag skrev, men jag är en arg och förtvivlad kattägare med en katt som inte mår bra och som inte mådde bra under de två månader som gick innan jag fick information som funnits tillgänglig hela tiden, särskilt då som jag levde i föreställningen att allt var bra med Nikita. Jag frågade tom vet under telefonsamtalet om jag borde göra något och hen sa nej eftersom allt såg bra ut.

Jag tror att de läkare jag går till i vården också vet vad de gör och vill mig väl och jag har aldrig försökt byta utan litar på dem. Men, jag blir ändå frustrerad (liksom många andra) på behandling som senare visar sig vara felaktig eller information som jag inte fått.
 
Det är inte så att jag tror att min vet inte vet vad hen gör eller inte vill min katt väl. Men att behandlingen försenats av bristfällig information är jag arg över. Visst kunde jag varit mildare i hur jag skrev, men jag är en arg och förtvivlad kattägare med en katt som inte mår bra och som inte mådde bra under de två månader som gick innan jag fick information som funnits tillgänglig hela tiden, särskilt då som jag levde i föreställningen att allt var bra med Nikita. Jag frågade tom vet under telefonsamtalet om jag borde göra något och hen sa nej eftersom allt såg bra ut.

Jag tror att de läkare jag går till i vården också vet vad de gör och vill mig väl och jag har aldrig försökt byta utan litar på dem. Men, jag blir ändå frustrerad (liksom många andra) på behandling som senare visar sig vara felaktig eller information som jag inte fått.

Visst är det så att du har någon typ av ”alternativ” tratt på kisse, inte de där traditionella plaststrutarna?
Hur länge ska hon gå med tratt ?
 
Olof och Svante har landat rejält nu på alla sätt, inklusive deras förhållande till mat 😄

Med hemlöshetbakgrunden de har så har de varit både vaktiga och bottenlösa gällande mat. Men nu har det försvunnit 😄 Inget vaktande, och de lämnar inte sällan mat och går ifrån för att senare komma tillbaka och äta upp resterna . Så skönt att se .

Olof har blommat upp något oerhört ! Han är en månad äldre än Svante och har varit mer reserverad och försynt,inte vetat riktigt hur man leker osv. Svante tog plats direkt han kom, och jag har ju haft dem sen november nu och även om Olof hela tiden blivit tryggare och utvecklats åt det positiva hållet så har jag ändå tänkt att han nog kanske alltid kommer vara lite mer reserverad jämfört med Svante - vilket även det skulle vara helt ok.

Men jösses vad han tagit fart 😅 Nu sista månaden är det som en kran som öppnats och vattnet bara flödar på . Han har blivit superlekfull och SÅ kelig ! Får inte nog av varesig bus eller kel och kommer och lägger sig hos mig direkt jag går och lägger mig på kvällen och tätt intill och spinner och sover hos mig 💕

Älskar mina två små Mumintroll. De hade stora skor att fylla efter mina tidigare katter jag hade från kattungar till hög ålder, men jösses vad de fyllt de skorna väl. Är så glad över dom 💕
 

Bifogade filer

  • F9DD6895-373E-475D-BC61-29E9998AEAF2.jpeg
    F9DD6895-373E-475D-BC61-29E9998AEAF2.jpeg
    288,9 KB · Visningar: 9
Senast ändrad:
Finns det nån rymningssäker sele för katt? Honan smet ur sin av Puppa-modell häromdagen så tänker att hon nog ska få ngt annat - men vad?
 
Visst är det så att du har någon typ av ”alternativ” tratt på kisse, inte de där traditionella plaststrutarna?
Hur länge ska hon gå med tratt ?

Yep inte uppblåst alls. Sedan har hon naturligtvis inte tratten på hela tiden utan jag tar av den så fort jag har uppsikt över henne. Vi leker lite katt och katt eftersom hon kollar innan hon börjar slicka på hasorna och slutar och ser oskyldig ut och slickar på framtassarna så fort hon ser att jag ser :grin:

Egentligen är tratten till för att hon inte skulle slicka sig blodig eller få sår på magen efter att huden irriterats och förhoppningsvis bryta beteendet. Men pratade med Bagis idag, dock inte vet, och vi kom överens att hon ska få gå utan tratt och se om håren som börjar komma tillbaka, försvinner igen utan tratt.

46714044834_901d7131e9_m.jpg


46521926415_fe5ef9c79f_m.jpg

33561119528_17445828bd_m.jpg
 
Yep inte uppblåst alls. Sedan har hon naturligtvis inte tratten på hela tiden utan jag tar av den så fort jag har uppsikt över henne. Vi leker lite katt och katt eftersom hon kollar innan hon börjar slicka på hasorna och slutar och ser oskyldig ut och slickar på framtassarna så fort hon ser att jag ser :grin:

Egentligen är tratten till för att hon inte skulle slicka sig blodig eller få sår på magen efter att huden irriterats och förhoppningsvis bryta beteendet. Men pratade med Bagis idag, dock inte vet, och vi kom överens att hon ska få gå utan tratt och se om håren som börjar komma tillbaka, försvinner igen utan tratt.

46714044834_901d7131e9_m.jpg


46521926415_fe5ef9c79f_m.jpg

33561119528_17445828bd_m.jpg

Jag frågade om tratten då jag undrade om hon hade den traditionella plaststruten runt huvudet eller något annat. Inte uppblåsbar som du tolkade ?😄

Du har en krage utifrån bilderna som är annat än tratt jag undrade om 👍

Men finns det någon plan hur länge det är skäligt att kisse ska ha tratt osv? Om katten egentligen vill slicka sig blodig så är det ju inte någon lösning att i månader den går med tratt på sig när egentligen inget veterinärt har fastställts hur katten ska bli fri från besvären 😞

Att hon får vara utan emellanåt och ”kollar med dig” ang slickandet osv tycker jag är rätt ledsamt hur kisse mår 😔
 
Senast ändrad:
Jag frågade om tratten då jag undrade om hon hade den traditionella plaststruten runt huvudet eller något annat. Inte uppblåsbar som du tolkade ?😄

Du har en krage utifrån bilderna som är annat än tratt jag undrade om 👍

Men finns det någon plan hur länge det är skäligt att kisse ska ha tratt osv? Om katten egentligen vill slicka sig blodig så är det ju inte någon lösning att i månader den går med tratt på sig när egentligen inget veterinärt har fastställts hur katten ska bli fri från besvären 😞

Att hon får vara utan emellanåt och ”kollar med dig” ang slickandet osv tycker jag är rätt ledsamt hur kisse mår 😔

Ja det är inte roligt, roligare blir det inte av att hon nu bestämt sig för att tycka illa om båda sorternas allergifoder. Jag väger henne med en fiskevåg och hon har gått ner lite. Vilket hon inte ska göra. Allergifoder ska ätas i åtta veckor oavbrutet. Vi började den 12 januari. Tyvärr lyckades hon ju smita när vi bodde hos min syster den 21 februari (nej jag räknar inte alls dagarna) och ta några kulor från Bosses skål, bästa som finns enligt Nikita :d så då fick vi börja om igen. Men det är på listan till vet när jag får tag på henne att diskutera. Jag antar att vi kommer göra ett andra UL när allergidieten är slut för att se att tarmarna inte är infekterade längre. Jag skulle gärna röntga/UL bakdelen också så vi slapp sedera henne för många gånger. Har funderingar att eftersom hon reagerade på vets dragande så kan hon ha ont in lederna, förslitningar eller artros och därför slickar sig. Jag vet inte så har en lista om vad jag ska prata med vet om.

Det har vuxit ut lite hår på magen och låren och nu ska det bli spännande och se om det är allergin som förorsakar det eller om det är ett beteende vi lyckats bryta. Eftersom tratten åkte av mer eller mindre permanent i går. Nikita har aldrig slickat sig blodig eller ens irriterad egentligen, bara kal så det är små nästan osynliga hårstrån kvar som man känner när man stryker henne. Sedan lät hon inte sin kala mage efter senaste UL vara ifred så den fortsatte vara kal. :meh: Men nu är det lite brunt där. Förhoppningsvis får det vara kvar.

Något annat jag funderat på är om det faktum att hon läcker ibland gör att hon slickar sig extra mycket runt vulvan och sedan utåt mot lår och bakben. Det är inte kul att känna sig ofräsch och kissig gissar jag Nikita tycker. Men det som ändå är positivt är att hon är samma katt, glad, kelig, gosig - häromdan stack hon ut i trapphuset med sin tratt, önskar jag haft en kamera. :D. Hon har ändrat sovposition lite, nu ligger hon med magen över min hals och ansikte mer än förr. Uppenbarligen trevligt tycker Nikita, en uppfattning som inte delas av slaven.

I grund och botten har hon det helt ok. Hon har inte ont tror jag även om slaven iofs blivit galen och serverar äcklig mat och också omedelbart inte gör det varmare! Och dessutom förvägrar henne en bit lammstek eller en bit sushilax. Hon har fått en ny, dyr, vattenfontän för att uppmuntra att hon dricker mer nu när hon äter bara torrisar. Än så länge är den en trevligt feng sui dekoration. Hon har även fått ny låda med ny mjuk sand för känsliga katter. Än så länge har hon inte gått på den utan sin gamla bredvid.

Jajaja, Nikita är Nikita.
 
Finns det nån rymningssäker sele för katt? Honan smet ur sin av Puppa-modell häromdagen så tänker att hon nog ska få ngt annat - men vad?
Come with me Kitty eller Tre Ponti tycker jag är mest rymningssäkra! Båda "dras åt" om katten drar i kopplet och tex försöker backa ur
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Hej, har en snart 4 månaders valp av bruksras som blir helt sjövild när hon busar. Det ska bitas i händer och kläder och dras så till...
Svar
11
· Visningar
938
Senast: nullo-modo
·
Övr. Katt Vi bor i ett tätbebyggt område, och vår katt har kommit på att om hon går runt och jamar hos grannarna, så blir hon insläppt och får...
Svar
10
· Visningar
1 321
Senast: G-uldlock
·
Kropp & Själ Ok varning för triggande ämne kanske, men känner att jag behöver bolla mina tankar. Har nog alltid eller iaf sedan väldigt ung ålder...
2
Svar
20
· Visningar
1 400
Senast: miumiu
·
Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 768
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp