Kattsnack #6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Duktig Megara. Hon gnager nu på en tuggpinne med lite torkad kycklingfilé på som jag köpte i djuraffären (egentligen för hundar men det fungerar för katter också). Det är lite hit and miss, ibland är det jättegott ibland rynkas det på nosen.
 
Mer sängkiss :arghh: Det har varit så mycket med Sauron att jag ärligt talat glömt boka tid för Sixten, men jag ringde såklart så fort jag vaknade idag och vi kunde få en tid redan på fredag. Blir både kissprov och seniorkontroll då.

Sauron låter som en perkulator, tror han är lite slemmig samtidigt som rösten börjar komma tillbaka. Igår trodde jag han höll på att dö för han bubblade så, innan jag insåg att han spann O_o Katten som spunnit knäpptyst hela livet låter numer som en V8-traktor. Lugna fina andetag så jag är inte jättenojig om än vaksam.
 
I morgon fyller Millie ett år!
I somras trodde jag inte att hon skulle bli så gammal. Så mycket förtvivlan.
Troligtvis kommer jag oroa mig hela hennes liv. Men jag försöker ändå vara tacksam varje dag hon finns i våra liv.
När mamma och pappa kom från stan stal hon en leksak som hon skulle få i present.😂
 
Det är ingen tvekan vilken fyrfoting som styr det här hushållet. Lukas ska leka med Liten men tar i för hårt eller överraskar henne så hon skriker till rejält. Vrålandea kommer Mini i full fart och flyger på Lukas. Sen låter det bloody murder. Jag är på toa när detta inträffar och raglar utmed byxorna vid anklarna lagom tills Mini spöar upp Lukas och trycker upp honom mot elementet under köksbordet. Lukas har lagt sig platt som en pannkaka och ber om ursäkt för världssynderna vid det här laget.

Mini lämnar sedan köket. Liten kommer obekymrat strosande och undrar om det är mat snart. 😅🙈
 
Millie fick ärva en skrammelmus som hon älskar. Men hon har dödat den och hur jag än har letat så har jag inte hittat ngn ersättare. Nu tröttnade jag och beställde och hoppas att dom motsvarar den förra. Mössen kostade 40 kr och frakten 50 kr. Men jag orkar inte leta längre.
 
Beställt mat och sand från zooplus. Det blev två paket. Ett skickas via DHL ett via PostNord, fast båda skickas via PostNord. Dessutom väger tydligen båda paketen exakt lika mycket och är samma dimensioner vilket är helt omöjligt eftersom det ena innehåller sand och det andra mat. Mysko :cautious: :idea:
 
Beställt mat och sand från zooplus. Det blev två paket. Ett skickas via DHL ett via PostNord, fast båda skickas via PostNord. Dessutom väger tydligen båda paketen exakt lika mycket och är samma dimensioner vilket är helt omöjligt eftersom det ena innehåller sand och det andra mat. Mysko :cautious: :idea:

Konstigt . Jag beställer från zooplus sen länge och det skickas till samma utlämningsställe varje gång - smidigt, snabbt, tryggt och okomplicerat.

Får du alltså olika utlämningsställen på paketen eller vad menar du är problemet ? Att de skickas olika kan ju bero på div, men så länge det inte spelar roll ang utlämning /specificerat pris spelar det inte mig någon roll .
Dimensionerna på paketen brukar vara likvärdiga och vikten har ju en spann så kostar samma inom det spannet.
 
Senast ändrad:
Konstigt . Jag beställer från zooplus sen länge och det skickas till samma utlämningsställe varje gång - smidigt, snabbt, tryggt och okomplicerat.

Får du alltså olika utlämningsställen på paketen eller vad menar du är problemet ? Att de skickas olika kan ju bero på div, men så länge det inte spelar roll ang utlämning /specificerat pris spelar det inte mig någon roll .
Dimensionerna på paketen brukar vara likvärdiga och vikten har ju en spann så kostar samma inom det spannet.

Nej de kommer hem till dörren, det är det största skälet till att jag beställer från zooplus (plus priset) även om PostNord hatar mig. Men det här är första gången de skickar med olika transportföretag, men får samtidigt meddelande från DHL att de skickar via PostNord. Och när jag går in på appen och kollar och skriver in olika tracking nummer på de två paketen så får jag upp exakt samma dimensioner och vikt
 
Nej de kommer hem till dörren, det är det största skälet till att jag beställer från zooplus (plus priset) även om PostNord hatar mig. Men det här är första gången de skickar med olika transportföretag, men får samtidigt meddelande från DHL att de skickar via PostNord. Och när jag går in på appen och kollar och skriver in olika tracking nummer på de två paketen så får jag upp exakt samma dimensioner och vikt

Ok. Ja det blir alltid krångligare med leverans fram till dörren. Vanligt att det sker med olika bolag. Handlar ofta om resurser att få fram i tid så man använder flera.

Ang dimensioner och vikt så det som spelar roll i slutänden är ju vad du betalat 👍
 
Ok. Ja det blir alltid krångligare med leverans fram till dörren. Vanligt att det sker med olika bolag. Handlar ofta om resurser att få fram i tid så man använder flera.

Ang dimensioner och vikt så det som spelar roll i slutänden är ju vad du betalat 👍

Jag har alltid fått samtliga paket med samma leverantör via zooplus. Men som skrivs så huvudsaken är ju att rätt saker kommer fram i tid
 
Jag har sökt och sökt ett godis till siamesen som står på allergidiet. Det är typ omöjligt hitta något med kanin.

Hittade ett hundgodis på zooplus. Tänkte jag chansar. Katten är sjukt kräsen och har ratat godis med 100% häst osv.

Inte bara åt hon direkt och glupakt, utan även ragdollen. Ja och Lukas då men där är ingen förvånad..

IMG_20191121_195629.jpg
 
Precis pratat med veterinär. Cellerna visade att han har masocytom. Har bokat in blodprovstagning och operation. Hoppas att tumören är godartad :(

Ett mastocytom är alltid en elakartad tumör men det finns olika grader av elakhet så att säga. För att veta det måste dock hela tumören opereras bort och analyseras enligt ett speciellt förfarande. Låggradiga mastocytom brukar sällan metastasera och är den borttagen med god marginal är risken liten för att den återkommer. Mellan- eller höggradiga mastocytom ser det annorlunda ut med. Därför rekommenderas alltid en screening för metastaser innan en operation, vilket för mastocytom brukar innefatta blodprov och ultraljud av buken. HAr tumören redan orsakat metastaser i bukorgan så kommer inte en operation av knölen hjälpa. Om allt ser fint ut opererar man bort knölen med så god marginal som möjligt (helst 3 centimeter i sidled och minst ned till och med muskelfascia i djupled) och skickar för analys.
 
Ett mastocytom är alltid en elakartad tumör men det finns olika grader av elakhet så att säga. För att veta det måste dock hela tumören opereras bort och analyseras enligt ett speciellt förfarande. Låggradiga mastocytom brukar sällan metastasera och är den borttagen med god marginal är risken liten för att den återkommer. Mellan- eller höggradiga mastocytom ser det annorlunda ut med. Därför rekommenderas alltid en screening för metastaser innan en operation, vilket för mastocytom brukar innefatta blodprov och ultraljud av buken. HAr tumören redan orsakat metastaser i bukorgan så kommer inte en operation av knölen hjälpa. Om allt ser fint ut opererar man bort knölen med så god marginal som möjligt (helst 3 centimeter i sidled och minst ned till och med muskelfascia i djupled) och skickar för analys.
Okej, veterinären nämnde inget om ultraljud, endast blodprov.

Nu sitter den som sagt i huden, innebär det att man kommer ta bort 3 cm runt om knölen?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Katthälsa Min Devon Rex drabbades av öroninflammation i slutet av oktober. Märkte det genom att han fick ont (drog sig undan) och att pupillerna...
Svar
19
· Visningar
885
Senast: Keb71
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 018
Senast: Skjøldur
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
882
Senast: Bison
·
Övr. Katt Idag finns inga ord. Bara tårar och ett oändligt svart mörker. Ensamhet och en brutal och obarmhärtig sorg som sliter i bröstet. Elvis...
Svar
16
· Visningar
1 600
Senast: Eva S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp