Bukefalos 28 år!

Kattsnack #6

Status
Stängd för vidare inlägg.
När jag klickar där får jag bara samma bild men större. Kanske för der är från mobil? Men ser bilden du länkade.

Iofs är jag på en dator men när jag klickar https://www.aristopaws.com/products.php?product=Arche-%2d-The-Winding-Cat-Tree så får jag upp sidan för katträdet inte bara en bild. Kanske blir olikt på mobilen. Om du klickar på https://www.aristopaws.com/categories.php?category=Cat-Boutique så kan du sedan hitta rätt på trädet.
 
Iofs är jag på en dator men när jag klickar https://www.aristopaws.com/products.php?product=Arche-%2d-The-Winding-Cat-Tree så får jag upp sidan för katträdet inte bara en bild. Kanske blir olikt på mobilen. Om du klickar på https://www.aristopaws.com/categories.php?category=Cat-Boutique så kan du sedan hitta rätt på trädet.

Jag får upp sidan för trädet. En bild högst upp med en länk för mer bilder. Information om trädet under osv. Men klickar jag på länken får jag bara en stor bild av den som syns från början.

Men spelar ju ingen roll, du länkade ju bilderna med katter i. Vilket visade ganska det jag var bekymrad över, hur bra eller inte bra katterna får plats på själva trappstegen och hur de är placerade sett till bäddarna.

Lite spinn off så när jag har väggar som inte är nån slags betongkex så kommer jag ha vägghängda träd. Så mycket snyggare och smidigare!
 
Lukas stal i början. Allt ätbart förutom grönsaker. Och tiggde hysteriskt. Letade på bänkar och bord. Förståeligt. Har man levt hemlös och svultit så.

Idag så är det på golvet är det kattmat, men han stjäl inte och han äter med mer urskiljning. Nekar idag t ex chips, något han tiggde kopiöst i början.

I förra veckan glömde jag en halväten ostmacka på soffbordet. Förväntade mig minst ostlös och smörlös macka när jag kom hem. Den var orörd.

Mini äter inget i människomatväg. Henne skulle man kunna lämna med oxfilén. Liten slickar sås men tar ingenting annat oavsett. Lukas skulle jag kunna lämna i köket med oxfilé på bänk/bord. Han älskar oxfilé men han har lärt sig att man inte får ta saker på bord/bänkar. Dvs han har slutat stå på huvudet i diskhon med.

Så två välartade, en fd tjuv som är rehabiliterad. Mkt skönt då ffa husse är helt hopplös på att lämna saker på spisen osv.

Och känns skönt I hjärtat att Lukas verkar insett att han kommer aldrig mer svälta. Det kommer alltid mat. Nu kan det till och med vara kattmat framme utan att han måste äta upp all mat rent maniskt.

Olof och Svante hade food issues också i början allmänt - ffa Svante . Vaktande och morrande över mat man serverade på golvet . Svante har en liten sådan tendens kvar att bli stressad att ”hinna” äta upp sitt. pga det får han sin blötmat i hallen morgon och kväll och det har funkat mycket bättre.

Automaterna med torrfoder som ger givor 3 ggr/dygn har han inte den stressen runt alls - de äter oftast ur samma automat först och sen tillsammans ur den andra. (Automaterna står i olika ändar av köket).

För Svantes del handlar det knappast om att han i sak är hungrig osv, men beteendet sitter i i bakgrunden s.a.s.

Varken han eller Olof har någonsin tiggt mat när man själv äter - oavsett vad det än må vara - chips, tonfisk, whatever. Samtidigt är de inte kinkiga öht - äter det mesta som serveras dem - äggula, rå köttfärs, kokt kyckling och vit fisk, alla typer av blötmat osv.

Mina tidigare katter var däremot tiggiga samtidigt som de var kräsna med mat i övrigt, och de hade ingen historik av svält osv. 😅🐱
 
Megara har aldrig svultit i sitt liv. Tvärtom hon har varit en bortskämd avelskatt i ett litet personligt katteri. Hon har fått klorna klippta regelbundet sedan hon var liten. Så var hennes matbesatthet och allmänna surhet över kloklippning och avsky mot vet kommer ifrån, vette fasiken.

Edit: Hon kan också lämna sin blötmat till förmån för att hoppa upp på köksbänken (var på toa och trodde det var säkert att gå ifrån köket) och börja äta på fläskkarrén
 
Olof och Svante hade food issues också i början allmänt - ffa Svante . Vaktande och morrande över mat man serverade på golvet . Svante har en liten sådan tendens kvar att bli stressad att ”hinna” äta upp sitt. pga det får han sin blötmat i hallen morgon och kväll och det har funkat mycket bättre.

Automaterna med torrfoder som ger givor 3 ggr/dygn har han inte den stressen runt alls - de äter oftast ur samma automat först och sen tillsammans ur den andra. (Automaterna står i olika ändar av köket).

För Svantes del handlar det knappast om att han i sak är hungrig osv, men beteendet sitter i i bakgrunden s.a.s.

Varken han eller Olof har någonsin tiggt mat när man själv äter - oavsett vad det än må vara - chips, tonfisk, whatever. Samtidigt är de inte kinkiga öht - äter det mesta som serveras dem - äggula, rå köttfärs, kokt kyckling och vit fisk, alla typer av blötmat osv.

Mina tidigare katter var däremot tiggiga samtidigt som de var kräsna med mat i övrigt, och de hade ingen historik av svält osv. 😅🐱

Jag har haft tur generellt tror jag. Inte haft generellt tiggiga katter. Däremot vissa saker. Superkräsna siamesen blev rabiat och klättrade på en och vevade om man hade räkor, en annan för grillad kyckling osv.

Jag tror att Lukas inte skulle tigga alls om jag inte är så förtjust i en katt som INTE är orimligt kräsen. Här är en katt som Vill smaka liksom. Dock så kan han rutinen, han lär sig superfort. Dvs man får en liten bit och sen är det bra. Han sitter fint och väntar tills han fått sin bit och sen är det bra. Därför jag tror det skulle vara helt borta om jag (och husse) inte underhåller ovanan.

Apropå lär sig fort så lärde han sig väldigt fort han skulle ha morgonsoppa. Vi har inte riktigt slutfört diskussionerna kring vad som är normalrutin där. Men han väntar iaf med att vokalisera att det är dags för soppa tills jag vaknar..
 
Jag tycker aldrig att Älva är så skelögd som när jag försöker ta bild på henne.

När hon ligger och myser i knät: kaaaaaanke hennes ögon eventuellt pekar liiite åt olika håll?
När jag ser henne genom kameran:
IMG_20200131_175551.jpg
 
Så härligt att du ser fram emot det så mycket 😻 Har kort minne - men har du haft katter tidigare från katthem osv?

Ska bli roligt att följa dig och missarna 💕
Jag har haft två katter förut, en birma och en brittisk korthår. Men aldrig från katthem.
Tycker det ska bli spännande att se katternas utveckling och förhoppningsvis bli trygga här.

Det känns som jag kanske tar över katttrådarna snart... Jag kanske borde starta en egen ... :D :rofl:
 
Jag har haft två katter förut, en birma och en brittisk korthår. Men aldrig från katthem.
Tycker det ska bli spännande att se katternas utveckling och förhoppningsvis bli trygga här.

Det känns som jag kanske tar över katttrådarna snart... Jag kanske borde starta en egen ... :D :rofl:

Det finns många här som har katter från organisationer/är vana vid att ta katter från olika inte optimala bakgrunder osv - och som du skriver är det väldigt givande och härligt att få ge dem ett hem och se dem utvecklas osv 💜

Du behöver knappast oroa dig för spammande osv. Är ett både litet och vänligt forum 🐱😄
 
Jag tycker aldrig att Älva är så skelögd som när jag försöker ta bild på henne.

När hon ligger och myser i knät: kaaaaaanke hennes ögon eventuellt pekar liiite åt olika håll?
När jag ser henne genom kameran:
Visa bifogad fil 44778
Det som bråkar är väl att hennes ena iris (hennes vänster) är mörkare närmare ena ögat, och effekten förstärks ännu mer när just det ögat faller i skugga.
IMG_20200131_191401.jpg


Jaja, hon är världens sötaste även om ögonen pekar lite fel. :D :love: Nu ligger hon och gosar i mitt knä - igen. :heart
 
Jag måste byta ut alla fällar :/ Vet någon var det är bäst pris på vetbed? Zooplus har 100x75 cm för 199 men den luktar läskigt kemiskt.

Måste inte vara äkta vetbed men måste gå att tvätta i minst 60 grader och vara "ullig och mullig"
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Katthälsa Min Devon Rex drabbades av öroninflammation i slutet av oktober. Märkte det genom att han fick ont (drog sig undan) och att pupillerna...
Svar
19
· Visningar
1 019
Senast: Keb71
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 186
Senast: Skjøldur
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
968
Senast: Bison
·
  • Omröstning
Hästmänniskan Ett mail med den här rubriken/innehållet fick väl alla som är agriakunder igår. Jag förstår mycket väl att det är för att få ner antalet...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
5 198
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp