Kattsnack #6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Generellt tror jag säkraste placeringen av en kattbur är på golvet på passagerarsidan eller bakom ryggstödet på passagerarsidan men jag fäster oftast själv mha bältet om vi bara ska till veterinär och inte på långresa. Vid långresa packas de oftast bakom passagerarstolen med packning så buren är "låst".

Jag tänkte/trodde så förr. Men har sen sett hur otäckt hopklämt det kan bli där vid olycka. Så sen blev jag betydligt mer tveksam och satte på sätet istället. (har fått två bilar totalskrot efter olycka. Jag klev ur själv i båda fallen. Saker på säte hade överlevt rent klämmässigt. Saker på golv bak och passagerarsida fram hade blivit mer eller mindre mos. Kan varit en slump men jag blev varse hur fint deformationazoner och plåt knölar ihop sig och dämpar. Så det känns ganska milt I bilen. Men med nackdelen det kan knöla ihop mer än man räknat med.

Men det handlar nog en del om slump/otur med - typ av olycka kontra var buren stod vid just den olyckan.

För människor i bilen är djurbur på golvet absolut säkrast. En lossliten bur I nacken är inte bra..
 
Har någon tips på sele som kanske skulle kunna passa min katt? :o Är en ganska stor huskatt.
Har en Tre Ponti men hon avskyr den. Den sitter dåligt, verkar trycka på skulderbladen och är lätt att backa ur. Sedan har vi ett helt vanligt som hon faktiskt promenerar i, men det glider åt sidan. Har tittat på Puppia(superior, soft, ritefit?), Rukka comfort mini och Ezydog kattsele. Någon som har någon av dessa?
Tror jag skulle behöva något där avståndet till remmen som går under magen är lite längre eller utformad så remmen inte genar över skulderbladen.
 
Vet nån förresten hur lång tid man kan räkna med att det tar innan jod försvinner från vit päls? Bad är INTE ett alt.

Tyvärr tvättade de med jod innan op (kliniken här var mkt förvånade över det) och han är gul på pälsen på undersidan. Gör ju inget så men ser lite roligt ut.

Tror inte de tvättade med utan att de använt en incisionsduk som innehåller jod (http://shop.swevet.se/sv/bekladnad-...ing/ioban/ioban-incisionsduk-10x20-cm-st.html)

Har tyvärr inga tips för hur man får bort det mer än raka/klippa med sax :(
 
I morse snodde Sparky en hel bit kassler. Kattdregel över hela biten :wtf:
Tog ett tag innan jag kunde ta den ifrån henne, men den är blä.
Funderar nu på om det kan vara ok att ge henne den i yttepyttesmå bitar eller om jag måste slänga biten. Gillar ju inte att slänga mat :meh: Knaskatt.
 
Måste fråga i relation till kattdregel :D Sparky dreglar något enormt när hon leker med sina leksaker. De är dynsura efter en mördarsession. Är det vanligt?
De två katterna jag haft tidigare dreglade aldrig på sina leksaker.
 
Tror inte de tvättade med utan att de använt en incisionsduk som innehåller jod (http://shop.swevet.se/sv/bekladnad-...ing/ioban/ioban-incisionsduk-10x20-cm-st.html)

Har tyvärr inga tips för hur man får bort det mer än raka/klippa med sax :(

De tvättade med jod sa de själv. Men oavsett vilket blev ju resultatet en väldigt gul undersida. Det på huden har försvunnit men pälsen. Hmm, han kan få extrajobb som påskpynt om det inte gått bort då!
 
Jo jag gissar på det jag med. Blir att slänga den. Synd på mat men jag får skylla mig själv, borde ha lärt mig att man måste stänga in henne i annat rum om man vill plocka fram kassler eller skinka :o:p

Jag kan tina oxfilé på diskbänken utan att oroa mig för katten, hon skulle aldrig ta den. Jag misstänker att jag kommer att bli av med mat när det blir dags för nästa katt :D
 
Jag kan tina oxfilé på diskbänken utan att oroa mig för katten, hon skulle aldrig ta den. Jag misstänker att jag kommer att bli av med mat när det blir dags för nästa katt :D
Alltså Sparky snodde en kokhet stooor potatis från mamma när hon var pytteliten.
Hon var på golvet och på bråkdelen av en sekund hade hon tagit potatisen från mammas tallrik medan hon åt.
Mamma märkte inget alls :D Jag jagade rätt på potatis och katt, som tur var brände hon sig inte. :nailbiting:

Uppfödaren berättade att de roat hade tittat på när Sparky, påhejad av sina syskon, blott 5 veckor gammal, lyckats få ner en hel pizza på golvet :D
Pizzan hade varit på köksbänken och Sparky hade hoppat och hoppat, kämpat, till slut lyckats hänga sig i en kökshandduk och med hjälp av den och handtagen på skåpen klättra sig upp.
Brytit sig in i kartongen, och sedan släpat ner pizzan med all sin kraft ner på golvet. :rofl:
 
Gissa varför veterinärkliniken här i stan var förvånad över det.

Men, personen kan ju sagt fel och det varit duk. Men aldrig fått nån såhär gul efter op.
Även om man använder jod borde det väl gå att tvätta av snabbt efteråt innan katten vaknar? Som man gör om det kommit blod i pälsen också. Eller jod kanske färgar direkt, jag är inte van eftersom man egentligen slutade använda det långt före min tid.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Katthälsa Min Devon Rex drabbades av öroninflammation i slutet av oktober. Märkte det genom att han fick ont (drog sig undan) och att pupillerna...
Svar
19
· Visningar
958
Senast: Keb71
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 098
Senast: Skjøldur
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
924
Senast: Bison
·
  • Omröstning
Hästmänniskan Ett mail med den här rubriken/innehållet fick väl alla som är agriakunder igår. Jag förstår mycket väl att det är för att få ner antalet...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
3 294
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp