Kattsnack #7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vilka kommunala har förbjudit? *nyfiken*

Jag tycker också det är bra. Om än ganska tandlöst men alla försök är bra. Men vet inget kommunalt bolag som förbjudit.

Hmm, jag kunde svära på att jag sett några kommunala bostadsbolag som förbjudit utekatter men nu kan jag inte hitta vilka det var exakt.
 
Hon kom.
Tog oss med storm.
Gav oss oändlig kärlek.
Skratt och lyckliga stunder.
Sen gick hon.
Och lämnade oss kvar.
Med minnen.
Med obeskrivlig sorg och smärta.
Hon, the one and only.
Underbart var kort.
44FA1FAF-CFF5-4968-A2C8-38068F059A0E.jpeg
 
*:p blev avbruten mitt i inlägget och får skriva klar här...*


I Getinghuset igen för att fira midsommar. Brunetten klampar runt och klagar och väser på alla. Vadå behöva dela på soffan och inte vara Drottning i huset? Frukosten blev en ansträngning för alla inblandade då hon tog på sig att vakta alla sex matskålar så att ingen skulle få äta för henne - det funkade inte. Sen dess har hon tjurat under matbordet.

Skönhetsmissen däremot är på gott humör - fullt ös i fönster, trappa och soffa! Hon är däremot besviken över att husets övriga katter får gå ut på altanen och röja, men inte hon. Springer direkt till altandörren om den öppnas och det finns möjlighet till frihet. Vad är det för magiskt på andra sidan som Jag inte får seee?

Många midsommarhälsningar från oss till alla Buke-kissar med personal därute!

1592560449871.png
 
Jag vaknade tidigt (för mig) lite före åtta i morse. Megara låg och sov i min armhåla med huvudet mot axeln 😻 Sedan behöver jag ändra ställning. Hon blev sur och gick därifrån. Sedan blev det lite dundrande/lekande katt som djärvt hoppade från låda till låda innan hon rusade in i sovrummet igen och hoppade rakt upp och ner (hon gör det när hon leker) och satte alla fyra par klor i fläsket, aka min mage. Sedan bet hon mig i rumpan, attackerade mina fötter och meddelade att hon ville ha frukost NU. Jag rullade in mig som en kåldolme och muttrade lite att hon kunde faktiskt vänta.
 
Alltså shit, jag hade glömt hur påfrestande en kattunge/ungkatt kan vara. :p Eskil har försökt leka med Älva i stort sett hela dagen. Älva har morrat en hel del, men är på det stora hela ändå ganska intresserad. De har haft några stunder av rent och skärt bus. Eskil är jätteduktig på att bjuda in lugnt och fint - Älva är lite mer aggro i sin approach. :D Men ESKIL ger. Sig. Inte.

Älva nästan somnade under vår lilla utevistelse idag. Nu under natten får de vara åtskilda i några timmar så att de båda kan få vila ordentligt. Älva tar dock tillfället i akt att jaga insekter och säkert ut dem efter noter när sätter sig i taket där hon inte når. :rofl::love:

IMG_20200619_185409.jpg
 
Jag vill bara kolla med er då jag är rädd att jag är partisk och kanske kollar på Älva med för blida ögon. Visst är det väl bus hela vägen? Jag tycker att Älva blir så himla aggro när hon börjar fäktas med tassarna, hon har liksom ingen chill, men samtidigt så verkar där inte vara några klor och Eskil försöker direkt busa igen. Å andra sidan är han alldeles förälskad i henne, så han kanske är lika blind för hennes eventuella brister som jag. :rofl:

 
Jag vill bara kolla med er då jag är rädd att jag är partisk och kanske kollar på Älva med för blida ögon. Visst är det väl bus hela vägen? Jag tycker att Älva blir så himla aggro när hon börjar fäktas med tassarna, hon har liksom ingen chill, men samtidigt så verkar där inte vara några klor och Eskil försöker direkt busa igen. Å andra sidan är han alldeles förälskad i henne, så han kanske är lika blind för hennes eventuella brister som jag. :rofl:

Kan hända att hon försöker sätta honom på plats? Klippet är rätt kort men jag tycker hon verkar ganska ”på”. Iofs var det länge sen jag såg busande katter på riktigt så jag är osäker.
 
Jag vill bara kolla med er då jag är rädd att jag är partisk och kanske kollar på Älva med för blida ögon. Visst är det väl bus hela vägen? Jag tycker att Älva blir så himla aggro när hon börjar fäktas med tassarna, hon har liksom ingen chill, men samtidigt så verkar där inte vara några klor och Eskil försöker direkt busa igen. Å andra sidan är han alldeles förälskad i henne, så han kanske är lika blind för hennes eventuella brister som jag. :rofl:


Jag skulle säga att det är ganska typiskt för en vuxen katt som tröttnar på efterhängsen kattunge och sätter gränser. När katter verkligen slåss är det annorlunda. Låter hon som en mistlur eller örfilar hon bara upp honom? Katter som slåss på riktigt låter, väldigt, väldigt mycket. Se bara till att hon ställen hon kan dra sig undan snorungen :up:

Fö blir jag så ledsen. Livbojen har tagit hand om en renrasig burmahane (med stamtavla i SVERAK) av en uppfödare som fått djurförbud. som vill bo som ensamkatt. Så vacker.

https://www.blocket.se/annons/sodermanland/kattungar_och_vuxna_katter_soker_hem/90460466 (bild fyra av fem).

Cheesus. Hittade honom i SVERAK:s databas, 22 avkommor :banghead: :rage:
 
Jag skulle säga att det är ganska typiskt för en vuxen katt som tröttnar på efterhängsen kattunge och sätter gränser. När katter verkligen slåss är det annorlunda. Låter hon som en mistlur eller örfilar hon bara upp honom? Katter som slåss på riktigt låter, väldigt, väldigt mycket. Se bara till att hon ställen hon kan dra sig undan snorungen :up:
Nä, hon kan morra till och eventuellt fräsa om han blir för jobbig, men annars är det tyst. Hon har öronen framåt och ser ofta nyfiken ut. Men kanske är det bara att han är för mycket för henne och hon tycker att han förtjänar lite stryk? :idea:
De är åtskilda när jag inte har möjlighet att bryta, som när jag sover, inte är hemma, osv. Tar även lite pauser under dagen genom att stänga dörr, gå ut med Älva i sele, osv. Men jag vill försäkra mig om att inte varken Älva eller Eskil far illa när de ses. Hur illa är det på videon? För precis innan är hon ju busig och kängurufotar fåtöljen på ett sätt hon brukar göra när hon är själv.
 
Nä, hon kan morra till och eventuellt fräsa om han blir för jobbig, men annars är det tyst. Hon har öronen framåt och ser ofta nyfiken ut. Men kanske är det bara att han är för mycket för henne och hon tycker att han förtjänar lite stryk? :idea:
De är åtskilda när jag inte har möjlighet att bryta, som när jag sover, inte är hemma, osv. Tar även lite pauser under dagen genom att stänga dörr, gå ut med Älva i sele, osv. Men jag vill försäkra mig om att inte varken Älva eller Eskil far illa när de ses. Hur illa är det på videon? För precis innan är hon ju busig och kängurufotar fåtöljen på ett sätt hon brukar göra när hon är själv.
Mina kunde dunka på varandra rätt bra utan att det var nån fara, typ som Älva gör. Tror dock att det är bra att du har koll(som du redan har) så att du kan bryta. I min erfarenhet är det där situationen när leken övergår i ”men nu orkar jag inte med dig längre, skitunge!” :p och iom att dom inte bor ihop till vardags hade jag passat dom lite så det inte eskalerar.
 
Nä, hon kan morra till och eventuellt fräsa om han blir för jobbig, men annars är det tyst. Hon har öronen framåt och ser ofta nyfiken ut. Men kanske är det bara att han är för mycket för henne och hon tycker att han förtjänar lite stryk? :idea:
De är åtskilda när jag inte har möjlighet att bryta, som när jag sover, inte är hemma, osv. Tar även lite pauser under dagen genom att stänga dörr, gå ut med Älva i sele, osv. Men jag vill försäkra mig om att inte varken Älva eller Eskil far illa när de ses. Hur illa är det på videon? För precis innan är hon ju busig och kängurufotar fåtöljen på ett sätt hon brukar göra när hon är själv.

Jag skulle säga bus i början när hon är på golvet, men snäppet över bus när hon hoppar upp. Då anser jag inte det är bus utan sätta på plats.
 
Tack för svar, hörni! :heart

Efter att ha kollat lite mer på dem så får jag känslan av att Älva nog gärna skulle ha honom som kompis, men mer som en "vi kan hänga bredvid varandra och kaaaaaanke gosa lite"-kompis, medan Eskil till 100 % har accepterat henne och vill ha henne som en buskompis. Tyvärr inser inte Eskil att han då går hårt på när han skuttar rätt upp på bordet bredvid en sovande Älva, som så klart inte direkt blir överlycklig av att se honom. Men hon luktar gärna. Kollar gärna.

För att avleda de båda hittade jag en leksak som båda tyckte om lagom mycket. Eskil vill busa med den. Älva vill gosa med den. Älva somnade på den. :love:

IMG_20200620_164100.jpg
 
Kyra hade bestämt sig för att flytta ungarna igen. Förra gången var det ut från bolådan. Nu var det in under sängen :rage::arghh:. Jag tog ut dom och proppade igen så de inte kommer in under sängen, då la hon dom vid gaveln som står 1 dm från väggen (pga elkontakt) - så nu har jag fått dra ut sängen från väggen så att hon och ungarna får plats där.
 
Tack för svar, hörni! :heart

Efter att ha kollat lite mer på dem så får jag känslan av att Älva nog gärna skulle ha honom som kompis, men mer som en "vi kan hänga bredvid varandra och kaaaaaanke gosa lite"-kompis, medan Eskil till 100 % har accepterat henne och vill ha henne som en buskompis. Tyvärr inser inte Eskil att han då går hårt på när han skuttar rätt upp på bordet bredvid en sovande Älva, som så klart inte direkt blir överlycklig av att se honom. Men hon luktar gärna. Kollar gärna.

För att avleda de båda hittade jag en leksak som båda tyckte om lagom mycket. Eskil vill busa med den. Älva vill gosa med den. Älva somnade på den. :love:

Visa bifogad fil 52915

Det låter som Eskil och Älva är lite som Lukas och Mini här. Mini är helt okej med att Lukas bor här och kan vara nära honom osv. Men hon vill absolut inte brottas med honom. Leka jaga lite fint går bra. Det bjuder hon inte till med.

Men Lukas.. Han vill leka och brottas. Mini säger ifrån, ungefär som Älva på filmen. Men Lukas är mer korkad än Eskil och sjappar inte. Utan "wihopp den leker" och svarar tillbaka. I det läget leker Lukas och Mini säger stick och brinn. I nästa läge säger Mini "gå och dö nånstans" och Lukas tycker "men varför är du dum kärring jag har inte gjort dig nåt" och hotar tillbaka. Nånstans där går det utför.

Det går sakta bättre o h bättre men de har övat på sin kommunikation i ett år och med en hel del människoavbrytande av lägen som kan eskalera.

Så jag skulle inte vara orolig på nivån sära Eskil och Älva men jag skulle ha noga noga koll hur det utvecklas.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Katthälsa Min Devon Rex drabbades av öroninflammation i slutet av oktober. Märkte det genom att han fick ont (drog sig undan) och att pupillerna...
Svar
19
· Visningar
947
Senast: Keb71
·
Fritid Jag hittade ingen tråd om snorkling men hoppas att det finns massa bukefalister som har det som hobby och kan komma med massa tips om t...
Svar
9
· Visningar
350
Kropp & Själ Jag tänkte att det kunde vara bra med en tråd där vi postar småsaker i livet som ger oss glädje, små guldkorn som gör att mörkret inte...
13 14 15
Svar
291
· Visningar
10 171
Senast: Mineur
·
Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
906
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp