Kattsnack #7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Visa bifogad fil 47335
Mina föräldrar som aaaldrig mer skulle ha djur, efter att katt och hund gick bort tätt inpå varandra :angel: min fina fina gammelgubbe ❤ jag har ju ältat frågan rätt länge här nu och velat och velat. Nu har jag varit hemma flera dagar och sett att det är fredlig stämning, men han verkar ändå stressad. Han mystrampar inte ens längre utan gör det med lätt frenesi numera. Och Disa vill så gärna kela men får inte. Så så fort jag är frisk får nog Sixten fara till landet ❤
Vad är det för ras du har?
 
Kyra hade bestämt sig för att flytta ungarna igen. Förra gången var det ut från bolådan. Nu var det in under sängen :rage::arghh:. Jag tog ut dom och proppade igen så de inte kommer in under sängen, då la hon dom vid gaveln som står 1 dm från väggen (pga elkontakt) - så nu har jag fått dra ut sängen från väggen så att hon och ungarna får plats där.

Och idag var kattmamman och en kattunge puts väck. Men ni vet ju...cat is a liquid....
Hon hade lyckats ta sig in under sängen med en av ungarna, mycket oklart hur eftersom det inte finns någon passage större än kanske 7 cm på bredden. Ännu en gång har jag kapitulerat så nu ligger hela familjen under sängen
 
Det låter som Eskil och Älva är lite som Lukas och Mini här. Mini är helt okej med att Lukas bor här och kan vara nära honom osv. Men hon vill absolut inte brottas med honom. Leka jaga lite fint går bra. Det bjuder hon inte till med.

Men Lukas.. Han vill leka och brottas. Mini säger ifrån, ungefär som Älva på filmen. Men Lukas är mer korkad än Eskil och sjappar inte. Utan "wihopp den leker" och svarar tillbaka. I det läget leker Lukas och Mini säger stick och brinn. I nästa läge säger Mini "gå och dö nånstans" och Lukas tycker "men varför är du dum kärring jag har inte gjort dig nåt" och hotar tillbaka. Nånstans där går det utför.

Det går sakta bättre o h bättre men de har övat på sin kommunikation i ett år och med en hel del människoavbrytande av lägen som kan eskalera.

Så jag skulle inte vara orolig på nivån sära Eskil och Älva men jag skulle ha noga noga koll hur det utvecklas.
Ja, det låter onekligen bekant. Tack och lov har det ju inte blivit mer intensivt än vad som ses på filmen, men självklart håller jag noga koll när de är tillsammans så att det inte går åt fel håll.

Eskil är ju liksom lite... Intensiv. Han gör ingenting halvhjärtat. Och nu när det inte har funkat att försöka få Älva att jaga honom (vilket han tappert försökte i början) så har han börjat bli klumpigare i sina lekinviter i hopp om att hon ska haka på. Och det uppskattas inte av Älva.

Jag fortsätter hålla koll och hoppas att de börjar snacka samma språk snart. Det här är ju en väldigt temporär grej, men visst hade det varit kul om de hade kunnat komma mer överens under tiden.

En bild på odågan. :p
IMG_20200621_112745.jpg
 
Brunetten har svullat hela helgen, som alltid när hon får chansen att fjäska in sig hos främlingar och få smakbitar av alla. Satt och tittade på hennes knubbiga rumpa vid frukost och tja, det finns en del överskottskisse som väller ut här och där. Jag tröstar mig med att det antagligen försvinner när vi är hemma och tillbaka på ordinarie kost igen.

Skönhetsmissen är tvärtom uppjagad av alla nya intryck och springer runt som en tossa. Hon får bli satt på gödning när vi kommer hem. Utan tänder så tar det henne lite tid att äta och när hon blir avbruten varannan sekund av något ljud eller händelse som hon måste rusa iväg och titta på så blir det inte mycket ätet. Husets egen Fetknopp-kisse Spräckliga Damen håller koll på alla matskålar och är snabb på att snaska i sig det som någon annan missat, så det går inte att spara inför kommande hunger.
 
Brunetten har svullat hela helgen, som alltid när hon får chansen att fjäska in sig hos främlingar och få smakbitar av alla. Satt och tittade på hennes knubbiga rumpa vid frukost och tja, det finns en del överskottskisse som väller ut här och där. Jag tröstar mig med att det antagligen försvinner när vi är hemma och tillbaka på ordinarie kost igen.

Skönhetsmissen är tvärtom uppjagad av alla nya intryck och springer runt som en tossa. Hon får bli satt på gödning när vi kommer hem. Utan tänder så tar det henne lite tid att äta och när hon blir avbruten varannan sekund av något ljud eller händelse som hon måste rusa iväg och titta på så blir det inte mycket ätet. Husets egen Fetknopp-kisse Spräckliga Damen håller koll på alla matskålar och är snabb på att snaska i sig det som någon annan missat, så det går inte att spara inför kommande hunger.

Precis som sin slav så går det väldigt fort upp för Megara och betydligt långsammare ner. Jag väger iofs men kollar också mycket på hennes kroppsform och lyfter upp henne. När hon är en cylinder utan midja då är det definitivt dags att böra dra in lite på maten.
 
Och idag var kattmamman och en kattunge puts väck. Men ni vet ju...cat is a liquid....
Hon hade lyckats ta sig in under sängen med en av ungarna, mycket oklart hur eftersom det inte finns någon passage större än kanske 7 cm på bredden. Ännu en gång har jag kapitulerat så nu ligger hela familjen under sängen

Det där med att morrhåren också är till för att katter ska veta om den får plats eller inte är den största myten någonsin.
 
Precis som sin slav så går det väldigt fort upp för Megara och betydligt långsammare ner. Jag väger iofs men kollar också mycket på hennes kroppsform och lyfter upp henne. När hon är en cylinder utan midja då är det definitivt dags att böra dra in lite på maten.

Cylinder är ungefär normaltillståndet här... :o Snackar vi luden semla med svans... då är det dags för särskilda insatser! :laugh:
'
 
Alltså var glad ni KAN banta ner. Lukas är tvärfet. På Hills r/d bantningsfoder. Drar jag ner mer blir han grinig, rastlös och sur.

Liten var för tjock innan bytet. Hon har fin midja nu. Ragdollen verkar hålla fint hull oavsett mat (men det syns inte, det är ju en gigantisk pälsboll). Men Lukas... 🙈

Det är nog lyckligt att Megara är ensamkatt. När vi är borta en längre period och är kattvakt så går hon ofelbart upp i vikt eftersom hon är snabb som en vessla på att sno all kattmat hon kan moffa i sig. Båda mina systrars katter är småätare och det är svårt att kombinera en småätare med en glufsglufs. Min ena systers katt har ett specialfoder för sina leder som är extra fettrikt och välsmakande och Megara är tokig i det (det var även Nikita) och syster har skålar lite överallt eftersom Bosse går och småäter. Så jag fick springa runt och sätta fram skålar, låsa in Megara så Bosse kunde äta lite, ta bort skålar och släppa ut Megara.

Ena systers katt:

20200226_185203.jpg
 
Alltså var glad ni KAN banta ner. Lukas är tvärfet. På Hills r/d bantningsfoder. Drar jag ner mer blir han grinig, rastlös och sur.

Liten var för tjock innan bytet. Hon har fin midja nu. Ragdollen verkar hålla fint hull oavsett mat (men det syns inte, det är ju en gigantisk pälsboll). Men Lukas... 🙈
Jag har också en fetis i hushållet 😏 Supersvårt att hålla lagom hull på alla när man har ett litet kattgäng.
 
Hur ska en katt se ut i normal hull egentligen?
Jag tycker att alla mina 3 ser helt okej ut men jag vet ärligt talat inte vad som är för smalt eller för tjockt.
Om det är mycket för tjockt eller för smalt så ser jag det men inte om det är på gränsen.
 
Hur ska en katt se ut i normal hull egentligen?
Jag tycker att alla mina 3 ser helt okej ut men jag vet ärligt talat inte vad som är för smalt eller för tjockt.
Om det är mycket för tjockt eller för smalt så ser jag det men inte om det är på gränsen.

1592779421085.png

Sedan beror det på (ras) kroppsbyggnad osv. Som nämnts tidigare, Megara som är burma ska vara slank med väl definierad 'midja' @Lager Brunett som är Britt, är cobbig och är mer cylinderformad när man ser uppifrån. När jag trycker lätt känner jag Megaras revben och ryggkotor men inte om jag bara stryker henne. Nu har @Alexandra_W Lukas lite väl runda former, men jämför honom med Liten så ser du hur olika de är byggda. Lukas är lite mer bastant naturligt och Liten är lång och slank.

Har du en semi-långhårig kan det också vara svårbedömt eftersom det är så mycket fluff att det är svårt att bedöma. Då kan det hjälpa lite med strykningsmetoden, eg, man ska kunna trycka lite lätt och känna revben och ryggkotor
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Katthälsa Min Devon Rex drabbades av öroninflammation i slutet av oktober. Märkte det genom att han fick ont (drog sig undan) och att pupillerna...
Svar
19
· Visningar
947
Senast: Keb71
·
Fritid Jag hittade ingen tråd om snorkling men hoppas att det finns massa bukefalister som har det som hobby och kan komma med massa tips om t...
Svar
9
· Visningar
352
Kropp & Själ Jag tänkte att det kunde vara bra med en tråd där vi postar småsaker i livet som ger oss glädje, små guldkorn som gör att mörkret inte...
13 14 15
Svar
291
· Visningar
10 184
Senast: Mineur
·
Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
906
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp