Kattsnack #7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Lukas har ända sen han blev tam velat "hålla handen". När man gosar osv tar han tag med tassen om hand eller finger och håller. Ffa gör han det när det är lite läskigt.

Klockan ett inatt smög en katt upp i sängen, kröp tätt intill och tog ett stenhårt grepp om min hand och började spinna så det dånade. 😍

Idag är det betydligt mindre läskigt hos husse. Jag är imponerad hur fort det släppte. I skrivande stund nätat husse in balkongen så snart kommer Lukas semester bli ännu bättre :)

Igår förvånade Mini, ragdollen, med att vara otroligt beskyddande och tröstande gentemot Lukas. Hon kröp in under sängen och la sig bredvid honom. Lät honom gå och trycka sig emot henne när det var läskigt mm. Väldigt omhändertagande. Trots att Lukas fortfarande är "den där lopphögen" I hennes ögon.

Idag dängde hon honom I huvudet lagom till frukost. Han får tydligen klara sig själv nu 😂
 
Lukas har ända sen han blev tam velat "hålla handen". När man gosar osv tar han tag med tassen om hand eller finger och håller. Ffa gör han det när det är lite läskigt.

Klockan ett inatt smög en katt upp i sängen, kröp tätt intill och tog ett stenhårt grepp om min hand och började spinna så det dånade. 😍

Idag är det betydligt mindre läskigt hos husse. Jag är imponerad hur fort det släppte. I skrivande stund nätat husse in balkongen så snart kommer Lukas semester bli ännu bättre :)

Igår förvånade Mini, ragdollen, med att vara otroligt beskyddande och tröstande gentemot Lukas. Hon kröp in under sängen och la sig bredvid honom. Lät honom gå och trycka sig emot henne när det var läskigt mm. Väldigt omhändertagande. Trots att Lukas fortfarande är "den där lopphögen" I hennes ögon.

Idag dängde hon honom I huvudet lagom till frukost. Han får tydligen klara sig själv nu 😂
Alltså man blir tårögd av den lille kämpen
Och Mini som då förstod att han behövde lite stöd
 
Lukas har ända sen han blev tam velat "hålla handen". När man gosar osv tar han tag med tassen om hand eller finger och håller. Ffa gör han det när det är lite läskigt.

Klockan ett inatt smög en katt upp i sängen, kröp tätt intill och tog ett stenhårt grepp om min hand och började spinna så det dånade. 😍

Idag är det betydligt mindre läskigt hos husse. Jag är imponerad hur fort det släppte. I skrivande stund nätat husse in balkongen så snart kommer Lukas semester bli ännu bättre :)

Igår förvånade Mini, ragdollen, med att vara otroligt beskyddande och tröstande gentemot Lukas. Hon kröp in under sängen och la sig bredvid honom. Lät honom gå och trycka sig emot henne när det var läskigt mm. Väldigt omhändertagande. Trots att Lukas fortfarande är "den där lopphögen" I hennes ögon.

Idag dängde hon honom I huvudet lagom till frukost. Han får tydligen klara sig själv nu 😂

Nu blev det plötslig dimma inne här igen... konstigt, händer ofta när jag läser om Lukas :love: ;)

Även om mina damer inte hade ett liv liknande Lukas så blev de bättre på att åka bil även om de aldrig gillade det. Det kan ju vara så för honom också, att det som sagt går bättre och bättre :)
 
Nu blev det plötslig dimma inne här igen... konstigt, händer ofta när jag läser om Lukas :love: ;)

Även om mina damer inte hade ett liv liknande Lukas så blev de bättre på att åka bil även om de aldrig gillade det. Det kan ju vara så för honom också, att det som sagt går bättre och bättre :)

Ja det blir lätt dimmigt för mig med trots att jag lever med honom. Ibland blir jag alldeles varm i hjärtat och tårögd bara av att se honom ligga och sova utfläkt och gulligt. Han så så så förtjänar det liksom och det är honom så väl unt.

Och hur någon överhuvudtaget kan ha behandlat den katten illa och ha övergivit honom övergår mitt förstånd fullkomligt.
 
Ja det blir lätt dimmigt för mig med trots att jag lever med honom. Ibland blir jag alldeles varm i hjärtat och tårögd bara av att se honom ligga och sova utfläkt och gulligt. Han så så så förtjänar det liksom och det är honom så väl unt.

Och hur någon överhuvudtaget kan ha behandlat den katten illa och ha övergivit honom övergår mitt förstånd fullkomligt.
Vad är det som hänt honom innan?
 
Vad är det som hänt honom innan?

Om jag det visste. Eller det kanske är lika bra jag inte vet.

Han dök upp i mitt stall för flera år sen. Så mager att jag trodde det var en halvårsgammal kattunge. Men han var vuxen. Han var fullkomligt livrädd. Det tog många veckor innan jag med zoom kunde få en suddig bild på honom och efterlysa ägare. Månader innan han kom så när jag kunde se kön (okastrerad hane). Han fick mat, vatten, en värmelampa och saaakta började han lita på mig. Jag kastrerade, vacc, märkte och försäkrade. Och annonserade överallt. Inte ett enda svar. Ingen verkar sakna honom.

Gud vet vad som hänt honom men han var livrädd för män länge länge, rädd för folk, och även när han vant sig vid mig och var helt tam med mig så den dag jag hade en röd jacka på mig flydde han i panik.

Det fanns extremt mycket rädslor i honom. När jag flyttade till stan fick han bo med mamma. Han var mest ute men efter några år kom han in enstaka nätter. sen för ett år sen hamnade mamma på sjukhus och Lukas fick flytta till lägenhet i stan. Det var då omfattningen av rädslorna märktes. Han fick typ ptsd och kunde bli helt livrädd för saker som bara fanns i hans hjärna, som han fick flashbacks och mindes.
 
Om jag det visste. Eller det kanske är lika bra jag inte vet.

Han dök upp i mitt stall för flera år sen. Så mager att jag trodde det var en halvårsgammal kattunge. Men han var vuxen. Han var fullkomligt livrädd. Det tog många veckor innan jag med zoom kunde få en suddig bild på honom och efterlysa ägare. Månader innan han kom så när jag kunde se kön (okastrerad hane). Han fick mat, vatten, en värmelampa och saaakta började han lita på mig. Jag kastrerade, vacc, märkte och försäkrade. Och annonserade överallt. Inte ett enda svar. Ingen verkar sakna honom.

Gud vet vad som hänt honom men han var livrädd för män länge länge, rädd för folk, och även när han vant sig vid mig och var helt tam med mig så den dag jag hade en röd jacka på mig flydde han i panik.

Det fanns extremt mycket rädslor i honom. När jag flyttade till stan fick han bo med mamma. Han var mest ute men efter några år kom han in enstaka nätter. sen för ett år sen hamnade mamma på sjukhus och Lukas fick flytta till lägenhet i stan. Det var då omfattningen av rädslorna märktes. Han fick typ ptsd och kunde bli helt livrädd för saker som bara fanns i hans hjärna, som han fick flashbacks och mindes.
Tur att han hamnade i rätt stall :heart
 
Om jag det visste. Eller det kanske är lika bra jag inte vet.

Han dök upp i mitt stall för flera år sen. Så mager att jag trodde det var en halvårsgammal kattunge. Men han var vuxen. Han var fullkomligt livrädd. Det tog många veckor innan jag med zoom kunde få en suddig bild på honom och efterlysa ägare. Månader innan han kom så när jag kunde se kön (okastrerad hane). Han fick mat, vatten, en värmelampa och saaakta började han lita på mig. Jag kastrerade, vacc, märkte och försäkrade. Och annonserade överallt. Inte ett enda svar. Ingen verkar sakna honom.

Gud vet vad som hänt honom men han var livrädd för män länge länge, rädd för folk, och även när han vant sig vid mig och var helt tam med mig så den dag jag hade en röd jacka på mig flydde han i panik.

Det fanns extremt mycket rädslor i honom. När jag flyttade till stan fick han bo med mamma. Han var mest ute men efter några år kom han in enstaka nätter. sen för ett år sen hamnade mamma på sjukhus och Lukas fick flytta till lägenhet i stan. Det var då omfattningen av rädslorna märktes. Han fick typ ptsd och kunde bli helt livrädd för saker som bara fanns i hans hjärna, som han fick flashbacks och mindes.
Så hjärtskärande ❤️ Vad skönt att han är hos dig.
 
Jag har två mornar i rad haft en svart liten Holger tät intill mig när jag vaknar. Dottern smyger upp först och släpper in honom i sovrummet.

Vi har en knepig relation jag och Holger. Jag älskar det där katten samtidigt som han driver mig till vansinne mellan varven. Han är ingen tyst katt och med redan ett högljutt hem kan det liksom bli lite mycket i bland.

Men det är supermysigt när han hoppar och lägger sig. Jag har nästan lite svårt att ta mig ifrån. Borra in näsan i mjuk katt päls är väl ändå något av det bästa som finns.
 
Vi har varit nere på gården och snokat trots blåsigt väder. Brunetten lite tjurig för att hon fick ha på sig sin sele (aka tvångströjan) men ändå väldigt aktiv med att nosa i gräset, kolla in alla spännande cyklar, sitta och titta i solen, stirra in genom fönstren i källarvåningen, och lyssna på skrikande fiskmåsar. En äventyrlig eftermiddag med nya spännande intryck för en liten katt att reflektera kring.

Skönhetsmissen vägrade lämna lägenheten och fick stanna hemma. Ibland är man inte alltid på humör för utflykter helt enkelt.
 
Suck, någon som vet om körsbärsstjälkar är giftigt? Megara försöker sno dem jag lagt i en burk efter att jag ätit upp körsbäret? (Det verkar som de är det) förbaskade katt. Det var det här med självbevarelsebrist :meh:
 
Alice visade upp rumpan som vanligt innan hon skulle lägga sig i mitt knä och då fick jag se att hon var rödrosa på ena sidan av anus. Den andra sidan är luddigt vit som vanligt, medan den andra verkade inte ha päls eller något då det var ju rodnande rött istället :confused:
Undrar om hon slickat sig så mycket att det blivit så (men hon var inte så ren i anus där det såg mera normalt ut) eller... Eh, ja jag vet inte vad annat det skulle kunna vara.
Får se hur det ser ut imorgon tror jag 🤔
 
Alice visade upp rumpan som vanligt innan hon skulle lägga sig i mitt knä och då fick jag se att hon var rödrosa på ena sidan av anus. Den andra sidan är luddigt vit som vanligt, medan den andra verkade inte ha päls eller något då det var ju rodnande rött istället :confused:
Undrar om hon slickat sig så mycket att det blivit så (men hon var inte så ren i anus där det såg mera normalt ut) eller... Eh, ja jag vet inte vad annat det skulle kunna vara.
Får se hur det ser ut imorgon tror jag 🤔
Kan vara en svullen analsäck.
 
Lillith har sår över ögonen nästan precis under örat. Fina öron dock, inga såriga alls och kliar sig inte någon annanstans. Mattehjärtat svider. Ska ringa vet.

Vi bytte foder till ett som det är väldigt mycket fisk i. Hon har inte varit så här innan vi bytte från bozita till orijens. Ska byta tillbaka till bozita igen. Jag är så himla orolig över allergi :cry:
 
Åh, har aldrig upplevt det förut på en katt.

Läste just lite på Google och att man bör boka en tid hos veterinären. Tusan också, jag har något viktigt efter jobbet imorgon och sedan är det helg! :banghead::crazy:

Fuuuck...
Bara så ni vet så ändrade jag på kvällen till en kväll av tortyr av katt.

Dvs jag ändrade snabbt på planerna på att lägga mig till att duscha av en KRÄNGT katt. :cool:
Läste att det kunde vara bra iallafall så jag provade med att duscha med ljummet vatten och torka med en trasa lite därbak. Fortfarande rött men jag har gjort vad jag kunnat så här på kvällen iallafall 😅

Kvällens champion; jag klarade mig utan ett enda rivsår! 🥇
 
Vad jag har sett så har hon iallafall inte kanat med rumpan på golvet ännu, men jag jobbar ju på dagarna så jag kan nog missa saker. Får se hur det ser ut imorgon när jag kommer hem och förhoppningsvis kan det vänta till lördag eller ännu hellre till måndag.
Behöver iallafall boka en tid och så akut är det nog inte?
 
Eller så får jag utnyttja min sista semesterdag och använda den på att åka med katten till vetten under dagen 🙄 Jag googlade istället och hamnade på buke i en äldre tråd, där det var en katt som inte visat några symptom tills det spruckit och jag känner lite 🤯 vad om jag kommer hem till en katt som blöder var över hela lägenheten imorgon?? :nailbiting::banghead:
Får jaga ifatt katten imorgon bitti och kränka henne lite till med en titt under rumpan :banghead:
 
Well... Albano öppnar kl 07 så då kan jag ringa iallafall och höra vad de säger.
Har hittills bara sett Alice en gång sedan duschen och då blängde hon på mig från bakom dörren och studsade iväg när jag hälsade på henne 😅:rofl:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Katthälsa Min Devon Rex drabbades av öroninflammation i slutet av oktober. Märkte det genom att han fick ont (drog sig undan) och att pupillerna...
Svar
19
· Visningar
948
Senast: Keb71
·
Fritid Jag hittade ingen tråd om snorkling men hoppas att det finns massa bukefalister som har det som hobby och kan komma med massa tips om t...
Svar
11
· Visningar
385
Kropp & Själ Jag tänkte att det kunde vara bra med en tråd där vi postar småsaker i livet som ger oss glädje, små guldkorn som gör att mörkret inte...
13 14 15
Svar
297
· Visningar
10 375
Senast: Lilla
·
Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
908
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp