Kattsnack #7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Skillnaden är nog att du har portkod. Jag har porttelefon. De kommer inte in i porten om jag inte öppnar den.

Ah ja då är det skillnad. De får inte lämna på garan egentligen. Då ska de kontakta dig för senare utkörning. Använder du zooplus? Då kan skriva att du har porttelefon och ska vänta tills du släpper in dem.
 
Ah ja då är det skillnad. De får inte lämna på garan egentligen. Då ska de kontakta dig för senare utkörning. Använder du zooplus? Då kan skriva att du har porttelefon och ska vänta tills du släpper in dem.

Ja men det är posten som styr. Och har jag valt leverera fast jag inte är hemma får de ställa utanför porten, eftersom de inte kommer längre
 
Ja men det är posten som styr. Och har jag valt leverera fast jag inte är hemma får de ställa utanför porten, eftersom de inte kommer längre

Om du också beställer via zooplus finns det en ruta med instruktioner där jag noterade portkod och telefonnummer så det kunde ringa mig om jag inte var hemma. När jag var hemma ringde jag kundtjänst varann timme ungefär och sa att jag var hemma och satt i trappan och porten var öppen och när trodde att de skulle levereras. Och varje gång var jag noga med att de skulle dokumentera att jag var hemma för att ha bevis om de påstod att jag inte varit det. Tog susen och de påstod aldrig att jag inte var hemma och lämpade av. Sedan att släpa sand och mat uppför 1 1/2 trappa var jag tacksam för att slapp och de var inte glada på mig.
 
Om du också beställer via zooplus finns det en ruta med instruktioner där jag noterade portkod och telefonnummer så det kunde ringa mig om jag inte var hemma. När jag var hemma ringde jag kundtjänst varann timme ungefär och sa att jag var hemma och satt i trappan och porten var öppen och när trodde att de skulle levereras. Och varje gång var jag noga med att de skulle dokumentera att jag var hemma för att ha bevis om de påstod att jag inte varit det. Tog susen och de påstod aldrig att jag inte var hemma och lämpade av. Sedan att släpa sand och mat uppför 1 1/2 trappa var jag tacksam för att slapp och de var inte glada på mig.

Men nu tror jag du blandar ihop?

Jag kan välja hemleverans punkt. Då levererar de inte om jag inte är hemma. Är jag hemma bär de utan knit upp för tre trappor. Då har de förbundit sig att leverera till min dörr.

Om jag väljer leverera fast jag inte är hemma - DÅ ställer de utanför och bär inte upp även om jag svarar i porttelefonen. För då har de bara förbundit sig att leverera till porten.
 
Men nu tror jag du blandar ihop?

Jag kan välja hemleverans punkt. Då levererar de inte om jag inte är hemma. Är jag hemma bär de utan knit upp för tre trappor. Då har de förbundit sig att leverera till min dörr.

Om jag väljer leverera fast jag inte är hemma - DÅ ställer de utanför och bär inte upp även om jag svarar i porttelefonen. För då har de bara förbundit sig att leverera till porten.

Då förstår jag vad du menar. Du kan inte be någon av dina grannar att släppa in dem?
 
Skrev precis i en föräldragrupp:

Har ni nånsin känt att ni har det för välstädat, sover för bra på nätterna, har för gott om tid eller att barnen, om ni har flera, inte bråkar tillräckligt mycket om samma leksak?
Köp en kattunge.

Humla hälsar att det faktiskt är jätteelakt att först lämna iväg barnen till förskolan flera timmar, och sen får hon inte vara med och bygga med lego när de äntligen kommer hem.
 
Alltså såhär är det: Jag älskar när Älva kommer och vill gosa. Det är fantastiskt gulligt när Juno kommer och vill vara med. Det är fullkomligt bedårande när de tvättar på varandra. Och faktiskt riktigt gulligt när de brottas och Älva passar på att uppfostra det lilla odjuret. När de ömsom gosar, ömsom busar.
Men allvarligt talat, måste detta ske I MIN SÄNG, OVANPÅ MIG, KLOCKAN 06 PÅ MORGONEN??? :arghh:
 
Alltså såhär är det: Jag älskar när Älva kommer och vill gosa. Det är fantastiskt gulligt när Juno kommer och vill vara med. Det är fullkomligt bedårande när de tvättar på varandra. Och faktiskt riktigt gulligt när de brottas och Älva passar på att uppfostra det lilla odjuret. När de ömsom gosar, ömsom busar.
Men allvarligt talat, måste detta ske I MIN SÄNG, OVANPÅ MIG, KLOCKAN 06 PÅ MORGONEN??? :arghh:

Ja? När ska de annars göra det? :confused: :p :rofl:
 
Ni som har flera katter med olika aktivitetsnivå, hur gör ni för att få till lek och annat med den som är minst aktiv? De mer aktiva tar ju över och den mindre aktiva går därifrån.
 
Ni som har flera katter med olika aktivitetsnivå, hur gör ni för att få till lek och annat med den som är minst aktiv? De mer aktiva tar ju över och den mindre aktiva går därifrån.

För mina är det ganska enkelt, för de leker på olika sätt.

Gammelkatten (leker kanske 1ggr varannan dag) så är det jage som gäller. Jag ska springa efter henne genom alla rum i lägenheten (tur att jag inte har nån som bor under). Den yngre förmågan gillar att jag kastar leksaksmöss eller leker med ett snöre.

Skulle gammelkatten nån gång få för sig att jaga flygmöss, och den yngre bryter in, så håller jag i den yngre i den stackars minuten som gammelkatten brukar orka hålla på. Så får den yngre leka sen.
 
För mina är det ganska enkelt, för de leker på olika sätt.

Gammelkatten (leker kanske 1ggr varannan dag) så är det jage som gäller. Jag ska springa efter henne genom alla rum i lägenheten (tur att jag inte har nån som bor under). Den yngre förmågan gillar att jag kastar leksaksmöss eller leker med ett snöre.

Skulle gammelkatten nån gång få för sig att jaga flygmöss, och den yngre bryter in, så håller jag i den yngre i den stackars minuten som gammelkatten brukar orka hålla på. Så får den yngre leka sen.

Vad skönt! Jag har en devon, alla sätt att leka på går bra. Så länge det inte inbegriper min äldsta katt, får då skriker hon 🙈
 
  • Gilla
Reactions: Elo
Suck, jag har hört att Megara har smaskat på kablar och inte fattat var hon fått tag på dem. Kollade bakom fåtöljen som är enda stället de inte är noggrant fastsatta. Men ingen katt där. Tills jag upptäckte att hon går in under fåtöljen och sedan sitter där när jag kollar. Så nu har jag lagt kuddar ovanpå och spärrat av.

Hon är fruktansvärt intresserad av min ljuslykta, den består av vassa 'blad' av metall och jag tänker att de måste göra ont och skära henne i munnen? Men det blir lite gnag där ibland. Så igår tände jag ljus i den (den är mycket stadig och jag höll ett öga) så den skulle bli så varm att hon inte tyckte det var trevligt. Hjälpte faktiskt. Hon stack dit nosen och tog sedan bort den. Får lägga en filt över när jag inte har tänt ljus. Jag svär ibland gör hon det bara för att distrahera mig när hon inte får mat eller det leks tillräckligt mycket.
 
Åh fy fan. Skräckupplevelse nu på kvällen. Jag sitter och pratar med en kompis i telefon när Juno plötsligt blir väldigt missnöjd och börjar sprattla och jama vid mina instrument bredvid soffan. När jag kollar så har hon stoppat in huvudet i ett hål på baksidan av min basförstärkare, och hon kommer INTE LOSS! Jag försöker hjälpa henne, men det blir totalstopp vid öronen.

Vilken jävla panik. Vad fan gör jag? Efter någon minuts panik så ser jag att baksidan ju sitter fast med skruvar, så jag springer och hämtar skruvmejseln och börjar skruva loss... Efter ett par minuter får jag loss baksidan, så nu kan jag lyfta bort Juno. Hon har ju dock fortfarande baksidan runt sin hals. Efter mycket om och men lyckas jag äntligen vika in båda öronen i hålet och får på så sätt loss henne.

Hon är okej nu, fick lite godis efter hon kom loss, men fyyyyyy vad skakis jag var när jag såg att hon satt fast. Tänk om detta hänt när jag inte var hemma? Och HUUUUR kunde det ens finnas någon stans för henne att fastna!? Jag är ju så jäkla paranoid så jag kattsäkrar mitt hem dagligen, ser faror överallt som jag rättar till, och ändå! Hur ska jag våga lämna henne ensam nu?
 
Det kommer alltid att finnas något de kan skada sig på, man gör vad man kan och du har gjort vad du kan. Nu vet du, du kommer förhindra att det sker i framtiden men det går inte att slå in dem i bubbelplast.

Min första siameshona som omplacerades till mig med sin bror bröt knäet när de lekte hos fd ägare och hon hoppade fel när hon skulle hoppa upp på kylen. De åkte till veterinär som rekommenderade avlivning men de vägrade och de fixade benet med någon sorts metalltråd, en operation som jag sedan fick betala ur egen ficka för att rätta till och hennes knä var det värsta de hade sett. Hon hade en stor broskknöl pga att de hade inte klippt den där jävla tråden vid knuten utan den stack ut 1 cm och var inkapslad. Hennes knä var inflammerat och fullt av benflisor som de fick rensa bort.

De sa att hon skulle aldrig bli bra men de tusenlapparna var värda allt jag la ut på henne. Vem brydde sig att hon inte skulle bli 100% återställd, som om det aldrig hänt. Hon blev bättre, hon slapp inflammationen, hältan krömp till ett minimum mot för tidigare och hon fick flera år till utan smärta.

Shit happens, man kan inte gardera sig mot allt. Olyckor händer men de är kattungar, de är nyfikna, de leker och vad du än gör kommer det alltid att finnas risker med levande djur, du har inga porslinskatter. Din och min Pip kommer aldrig tillbaka men hur korta deras liv än var så var de högst älskade och fick fina år och lämnade enorma tomrum efter sig. 💔

Jag förstår så väl att du blev rädd och jag oroar mig för att Myran är dräktig och att något ska gå fel, men vad vi än gör kommer olyckor att ske och de kommer bli sjuka, gamla och vi kommer förlora dem en dag i en ev olycka. Det enda vi kan göra är att försöka eliminera farorna och älska dem så det gör ont, men vi kan aldrig hindra att det trots allt sker.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Katthälsa Min Devon Rex drabbades av öroninflammation i slutet av oktober. Märkte det genom att han fick ont (drog sig undan) och att pupillerna...
Svar
19
· Visningar
1 010
Senast: Keb71
·
Fritid Jag hittade ingen tråd om snorkling men hoppas att det finns massa bukefalister som har det som hobby och kan komma med massa tips om t...
Svar
11
· Visningar
445
Senast: escodobe
·
Kropp & Själ Jag tänkte att det kunde vara bra med en tråd där vi postar småsaker i livet som ger oss glädje, små guldkorn som gör att mörkret inte...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
12 807
Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
1 001
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp