Kattsnack #7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Funderar över när det ska bli dags att kastrera Morris. Har aldrig haft honkatt innan. Väntar man tills efter första löpet eller gör man det innan? Hon blir 5 månader nästa vecka, och tycker inte jag sett något löpbeteende.
vill helst inte göra det andra halvan av december pga åka bort över jul (om man får...)
Förr sa de att man skulle vänta till efter första löper men nu utförs det mycket tidigare, ring och prata med veterinären, jag tror det kan göras nu.
 
Om hon är innekatt så är det ingen brådska. Låt henne vara barn ett tag till, tycker jag. Hon kommer säkert ha ont i magen ett tag efter kastreringen och unga katter är ju så lekfulla. I februari-mars brukar känslorna bli heta och då passar det att kastrera.
 
Funderar över när det ska bli dags att kastrera Morris. Har aldrig haft honkatt innan. Väntar man tills efter första löpet eller gör man det innan? Hon blir 5 månader nästa vecka, och tycker inte jag sett något löpbeteende.
vill helst inte göra det andra halvan av december pga åka bort över jul (om man får...)

Med tidigare katter har vi gjort det när de varit året och oftast har de löpt en gång då (men kastreringen av förra katterna skedde för 15 år sedan...). Med nuvarande katt ville jag göra det så fort som möjligt men min veterinär gör det inte före sex månader så jag får lov att vänta ett tag till. Jag vill inte ha någon annan vet så jag väntar hellre.

Kolla med din veterinär vad hen säger.
 
Funderar över när det ska bli dags att kastrera Morris. Har aldrig haft honkatt innan. Väntar man tills efter första löpet eller gör man det innan? Hon blir 5 månader nästa vecka, och tycker inte jag sett något löpbeteende.
vill helst inte göra det andra halvan av december pga åka bort över jul (om man får...)

Idag kastrerar man ofta från 4 månaders ålder (om katten väger över 2 kg). Det finns inga fördelar med att invänta första löpet.
 
Funderar över när det ska bli dags att kastrera Morris. Har aldrig haft honkatt innan. Väntar man tills efter första löpet eller gör man det innan? Hon blir 5 månader nästa vecka, och tycker inte jag sett något löpbeteende.
vill helst inte göra det andra halvan av december pga åka bort över jul (om man får...)

Kastrerade mina två när det var fem månader. Mest för att hanen började träna på honan och hon var ju inte så jätte glad. Ville absolut inte chansa.

Jag gör det helst så tidigt som det går. Löpande honor är inte så jätte roligt.
 
Vi har kompostgaller in till köket för att hundarna inte ska gå in dit, katterna brukar hoppa över. Men inte Citrine. Hon satt och funderade över varför någon varit så elak att den satt ett galler ivägen för henne. När hon funderat färdigt slog hon hårt på det med framtassen så att det lossnade O_o. Aldrig sett en katt göra så innan, men det var ju smart :laugh:
 
Kastrerade mina två när det var fem månader. Mest för att hanen började träna på honan och hon var ju inte så jätte glad. Ville absolut inte chansa.

Jag gör det helst så tidigt som det går. Löpande honor är inte så jätte roligt.

Så tänker jag också. Anledningen till att jag tänker vänta ett litet tag till med Iris är ju enbart för att hon var i så dålig form när hon kom hit. Inte världens bästa immunförsvar med ögoninflammationen o s v + hennes trauma i ventilationskanalen. Känns som att hon kan behöva ett par månader till så januari siktar jag på.
 
Så tänker jag också. Anledningen till att jag tänker vänta ett litet tag till med Iris är ju enbart för att hon var i så dålig form när hon kom hit. Inte världens bästa immunförsvar med ögoninflammationen o s v + hennes trauma i ventilationskanalen. Känns som att hon kan behöva ett par månader till så januari siktar jag på.

Jag kan förstå att man som du väntar om katten inte mått så bra. Självklart vill man att ens katt ska klara av kastreringen innan man gör det, att den mår bra. Jag hade också väntat om det var så.
 
Om hon är innekatt så är det ingen brådska. Låt henne vara barn ett tag till, tycker jag. Hon kommer säkert ha ont i magen ett tag efter kastreringen och unga katter är ju så lekfulla. I februari-mars brukar känslorna bli heta och då passar det att kastrera.

De flesta är rätt obekymrade av ingreppet. Största traumat för en honkatt brukar vara att ha en lampskärm på huvudet..

Det är dessutom inte så att det gör mer eller mindre ont på en katt som är nio månader än som är sex månader.

Jag har kastrerat de som ska få gå ut så snart veterinär tillåtit det. Innekatter vid mellan 6 - 12 månader beroende på katt. När de visat första lilla intresse av ytterdörren har jag kastrerat. Aldrig väntat in löp eller uttalat sexuellt beteende.
 
De flesta är rätt obekymrade av ingreppet. Största traumat för en honkatt brukar vara att ha en lampskärm på huvudet..

Det är dessutom inte så att det gör mer eller mindre ont på en katt som är nio månader än som är sex månader.

Jag har kastrerat de som ska få gå ut så snart veterinär tillåtit det. Innekatter vid mellan 6 - 12 månader beroende på katt. När de visat första lilla intresse av ytterdörren har jag kastrerat. Aldrig väntat in löp eller uttalat sexuellt beteende.

Jag menar att ju lekfullare den är, dess värre att gå med tratt. Men för många år sedan kastrerade jag en hona på djursjukhuset i Karlstad. Hon fick en tjock salva på operationssåret som tydligen smakade så illa att hon inte slickade det. Hon slapp tratt och det var helt nödvändigt pga hon hade små ungar. Kastrerade henne pga livmoderinflammation.
 
Jag menar att ju lekfullare den är, dess värre att gå med tratt. Men för många år sedan kastrerade jag en hona på djursjukhuset i Karlstad. Hon fick en tjock salva på operationssåret som tydligen smakade så illa att hon inte slickade det. Hon slapp tratt och det var helt nödvändigt pga hon hade små ungar. Kastrerade henne pga livmoderinflammation.

Nu finns ju praktiska bodys med. Dock har de flesta av mina inte ens brytt sig om såret, men det kan ju varit ren tur. Inte heller Lukas brydde sig särskilt om sitt buköppningssår, fascinerande nog.
 
Freja ville inte äta kvällsmat idag, åt bara pyttelite och kräktes sedan upp det. Åt frukost som vanligt imorse och har sedan sovit under dagen, standard. Efter att hon dessutom varit på lådan (vet inte om det kom nått den gången) så gick hon med på att smaka en godisbit, men bet bara sönder den utan att äta den. Vägrade även när jag försökte muta med köttfärs. Reagerade lite innan när jag kom med handen för att klia på ena sidan huvudet men låter rmig nu göra det. Tycker mig dock ana att hon smalnar ögonen lite och drar upp "kinderna, vilket jag tolkar som att hon har ont någonstans?
Sover lungt när jag inte kommer och stör.

Blit orolig för hon brukar vara världens tiggare när det vankas mat. Vet dock inte om det här är akut nog för att åka till veterinären ikväll, eller om jag ska avvakta tills imorgon?

Snälla allvetande kattbuke, några råd?
 
Freja ville inte äta kvällsmat idag, åt bara pyttelite och kräktes sedan upp det. Åt frukost som vanligt imorse och har sedan sovit under dagen, standard. Efter att hon dessutom varit på lådan (vet inte om det kom nått den gången) så gick hon med på att smaka en godisbit, men bet bara sönder den utan att äta den. Vägrade även när jag försökte muta med köttfärs. Reagerade lite innan när jag kom med handen för att klia på ena sidan huvudet men låter rmig nu göra det. Tycker mig dock ana att hon smalnar ögonen lite och drar upp "kinderna, vilket jag tolkar som att hon har ont någonstans?
Sover lungt när jag inte kommer och stör.

Blit orolig för hon brukar vara världens tiggare när det vankas mat. Vet dock inte om det här är akut nog för att åka till veterinären ikväll, eller om jag ska avvakta tills imorgon?

Snälla allvetande kattbuke, några råd?
Veterinär i morgon.
 
Nu var mina kastrerade när de kom till mig men som jag förstod det av uppfödaren som kastrerade behövde ingen av dem ha tratt länge och inte när ägaren var hemma. Sedan spelar det också stor roll vilken metod veterinären använder. Flanksnitt är väl ett eller två stygn och ett mindre ingrepp än när honan öppnas, Så finns det en vet som utför det skulle jag gå dit.

Ska man inte avla skulle jag nog kastrera innan första löpet eftersom det är en plåga för både katt och ägare.
 
Freja ville inte äta kvällsmat idag, åt bara pyttelite och kräktes sedan upp det. Åt frukost som vanligt imorse och har sedan sovit under dagen, standard. Efter att hon dessutom varit på lådan (vet inte om det kom nått den gången) så gick hon med på att smaka en godisbit, men bet bara sönder den utan att äta den. Vägrade även när jag försökte muta med köttfärs. Reagerade lite innan när jag kom med handen för att klia på ena sidan huvudet men låter rmig nu göra det. Tycker mig dock ana att hon smalnar ögonen lite och drar upp "kinderna, vilket jag tolkar som att hon har ont någonstans?
Sover lungt när jag inte kommer och stör.

Blit orolig för hon brukar vara världens tiggare när det vankas mat. Vet dock inte om det här är akut nog för att åka till veterinären ikväll, eller om jag ska avvakta tills imorgon?

Snälla allvetande kattbuke, några råd?

Boka tid hos FirstVet, det är alltid det första jag gör eftersom de har tider från 07-22 alla dagar och är gratis om du är försäkrad. Om du bokar nu kan du antagligen få en tid redan ikväll. Eftersom de har videosamtal kan man också visa upp katten - om den är samarbetsvillig. När jag hade panik över Megara hade vi videosamtal, jag drog upp läppen så hon kunde se på slemhinnorna och ner på huden runt ögat så hon kunde kolla där också (höll henne nära webkameran) Megara slog till mig och krängde iväg, men vet hade hunnit se att de inte var bleka och sa lite torrt att hennes allmäntillstånd verkade vara ok. Jag kunde också visa att hon inte ryckte till när jag klämde på magen, där hon sa att jag skulle göra det, hon slog mig bara igen. Tyvärr lyckades jag inte öppna munnen så vet kunde se, där gick Megaras gräns liksom. Men det var jätteskönt att ha en riktig vet.

Jag bokade ett besök (helg) nästa dag så jag kunde rådgöra igen och visa upp henne för att få råd om jag skulle åka in med henne akut.
 
Freja ville inte äta kvällsmat idag, åt bara pyttelite och kräktes sedan upp det. Åt frukost som vanligt imorse och har sedan sovit under dagen, standard. Efter att hon dessutom varit på lådan (vet inte om det kom nått den gången) så gick hon med på att smaka en godisbit, men bet bara sönder den utan att äta den. Vägrade även när jag försökte muta med köttfärs. Reagerade lite innan när jag kom med handen för att klia på ena sidan huvudet men låter rmig nu göra det. Tycker mig dock ana att hon smalnar ögonen lite och drar upp "kinderna, vilket jag tolkar som att hon har ont någonstans?
Sover lungt när jag inte kommer och stör.

Blit orolig för hon brukar vara världens tiggare när det vankas mat. Vet dock inte om det här är akut nog för att åka till veterinären ikväll, eller om jag ska avvakta tills imorgon?

Snälla allvetande kattbuke, några råd?

Skulle avvakta till imorgon om hon inte blir sämre. De kan få lite magsjuka och känna sig illamående och sådär precis som oss. Håller tummarna hon mår bra igen imorgon
 
Nu var mina kastrerade när de kom till mig men som jag förstod det av uppfödaren som kastrerade behövde ingen av dem ha tratt länge och inte när ägaren var hemma. Sedan spelar det också stor roll vilken metod veterinären använder. Flanksnitt är väl ett eller två stygn och ett mindre ingrepp än när honan öppnas, Så finns det en vet som utför det skulle jag gå dit.

Ska man inte avla skulle jag nog kastrera innan första löpet eftersom det är en plåga för både katt och ägare.
Flanksnitt är inte ett mindre ingrepp. Tvärtom brukar såren vara större och det finns studier som visar att flanksnitt ger ökad smärta efter operation. Men allt beror på vad kirurgen är van vid. Jag har kastrerat så många katter så för mig tar en hona inte ens en kvart och såret är 1 cm långt på buken, men oavsett är det ett bukingrepp så det ska inte heller underskattas.
De flesta brukar sällan behöva tratt mer än kanske de första dagarna efter ett sådant litet ingrepp, eller ha body :) En mindre erfaren kirurg kanske har sår som är 5-6 cm i längd.
 
Finns veterinärer som kastrerar honor med titthål. Har en hona som kastrerats så, minimalt snitt, ett stygn. Hon verkade helt opåverkad :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Katthälsa Min Devon Rex drabbades av öroninflammation i slutet av oktober. Märkte det genom att han fick ont (drog sig undan) och att pupillerna...
Svar
19
· Visningar
954
Senast: Keb71
·
Fritid Jag hittade ingen tråd om snorkling men hoppas att det finns massa bukefalister som har det som hobby och kan komma med massa tips om t...
Svar
11
· Visningar
396
Kropp & Själ Jag tänkte att det kunde vara bra med en tråd där vi postar småsaker i livet som ger oss glädje, små guldkorn som gör att mörkret inte...
14 15 16
Svar
307
· Visningar
10 680
Senast: Nixehen
·
Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
917
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp