Kattsnack #7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså var glad ni KAN banta ner. Lukas är tvärfet. På Hills r/d bantningsfoder. Drar jag ner mer blir han grinig, rastlös och sur.

Liten var för tjock innan bytet. Hon har fin midja nu. Ragdollen verkar hålla fint hull oavsett mat (men det syns inte, det är ju en gigantisk pälsboll). Men Lukas... 🙈


Brunetten får bara blötmat hemma, och hon får rätt så stora portioner då det är mycket vatten i fodret. Bra både för njurar och mättnad. :) Det är problemet när vi är bortresta och bor med katter som äter torrisar som hon snattar - nästan oavsett foder så knubbar hon till sig direkt.

@Gimlan - jag har gjort så att min Tunnis S får extramat uppe i klätterträdet, dit Knubbisen B inte tar sig.

När Brunetten bantar äter hon denna:
1592801961154.png


När B är normalknubbig så äter hon vanliga bozitasmaker och varierar för att inte tröttna då Skönhetsmissen äter samma mat. S får dessutom Kitten-foder uppe i sitt träd med extra kalorier.

Det upplägget har funkat ok ett tag nu, så vi fortsätter tills vidare med det.
 
Jag tror Lukas förhållande till mat är hopplöst skadat av hans tidigare liv och han är även troligen en sån som lägger på sig lätt (och överlevde därmed sitt tidigare liv)

När han bodde i stallet så han kunde ju äta upp sin matportion, och gå ut och ta en sork och sätta i sig.

Nu får de ju begränsad mängd I automat tre gånger per dygn. Alla katterna kan lämna mat. Dvs det är ingen hets så. Sen försvinner den maten successivt till nästa mål.

Så jag tänkte att jag minskar maten så alla äter upp sin mat direkt. Då borde Liten och Lukas gå ner. Lukas är tjock för han är sån, Liten blev det av allergimaten och att hon äter kortison. Gjorde så. Fröknarna tyckte det var taskigt de inte kunde småäta men okej då if you say so. Siamesen fick lite problem då hon då hetsade och maten kom upp (hon har inga tänder och tuggar inte) men det gick komma runt med att byta till annan skål.

Men Lukas. Han skrek, var allmänt irriterad, försökte bryta sig in i skåp och var extremt påträngande. Hungrig helt enkelt. Jag tänkte det ger sig. Efter två veckor avbröt jag, då började han ta ut frustrationen på Mini och Liten.

Det var då jag bytte till r/d och återgick till portionerna innan. Dvs där det finns några kulor kvar av portionerna. Tänkte att med r/d går han ner ändå.

Liten gick ner jättefint. Lukas inte ett jävla gram 🙈

Jag vet inte om han skulle gå ner på blöt at men är inte övertygad. Det går dock inte ge mat bara morgon och sen em samt sen kväll, då hetsar siamesen och kräks. Och ragdollen äter för lite och blir för smal. Såg dock ingen skillnad när ett mål var blötmat (Lukas fick då mush) men det kan varit för lite.

Jag tror det Lukas behöver är mer motion, förbränna mer kalorier helt enkelt. Jag tror inte han skulle vara smal då heller. Men lite knubbig istället för fet iaf?

Jag tror även det mycket väl kan vara psykologiskt för honom, att han inte var dödshungrig när maten sänktes men att han inbillade sig att nu skulle han svälta ihjäl typ. För det är inte så att han rensar alla leftovers.
 
Jag tror att det är en liknande mekanism som @Alexandra_W Lukas och många andra fd hemlösningar som ligger bakom en del av Megaras glupskhet. Hon växte upp i ett katteri och jag är tämligen säker på att hon är lågrangad, och med en massa framfusiga dominanta burmor så lärde hon sig att hon snabbt måste äta upp allt! Sedan har hon också en naturligt god aptit. Bosse min systers ena katt - han med bildserien - gick igenom samma process. När han kom till min syster var han en fet katthemskatt som blivit utslängd från ett missbrukarhem tillsammans med sina syskon när den sk ägaren vräktes. Han var den enda i kullen de fick tag på :( . Han var helt manisk när han kom till min syster och åt allt och slukade allt ätbart. De köpte aktivitetsbrädor och bollar och allt möjligt så han inte skulle kasta i sig maten för snabbt och sedan gå omkring och dö av hunger. Men genom åren så har han inte bara blivit mycket kräsnare utan också en småätare som vet att det alltid finns mat så nu har han fri tillgång och är i bra hull.

Det har sagt knäpp i Megaras hjärna bara den sista månaden eller så. Nu kan hon faktiskt äta halva portionen, lämna en del, gå runt och sedan komma och äta upp resten. Iofs gäller det bara Bozita (det enda hon får här hemma) så fort det gäller Sheba som hon får när vi reser för att det blir mindre kladdigt, då är vi tillbaka till fröken glufsgflufs. Bozita är ok men det finns mycket godare saker enligt Megara. När jag sätter ner fatet så kan hon gå runt det, titta upp på mig hoppfullt men när det inte magiskt förvandlas till Sheba så äter hon. Men hon har också bantat sedan hon kom till mig för ca 14 månader när hon definitivt var tjock (långsam bantning från 4.1 - 3.3) och nu när hon är på rätt vikt får hon lite mer.
 
@MJLee fast det med "måste äta upp allt" det kom Lukas ifrån ganska snabbt. Några månader kanske.

Men han verkar ha nån slags behov av att veta att han har mat att äta. När han bodde i stallet fick han ju mat morgon och kväll. Men då tog han ju egna snacks. Och han är den enda katt jag mött hittills som lagt byten på hög och lagrat och återvänt för att hämta om jaktlyckan inte varit god.

Men Lukas rensar inte skålen. Han kan lämna både torrfoder och våtfoder. Ibland återvänder han under dagen och knaprar lite, ibland inte. Men det verkar viktigt för honom ATT ha möjligheten OM han skulle vilja ha.

Frukost serveras klockan 7 här, lunch klockan 13 och kvällsmål klockan 23.

I skrivande stund finns ungefär hälften av frukosten kvar. Ibland när jag kommer hem från jobbet vid 17 är klockan 13 maten orörd. Ibland är det en del kvar. Osv.

Men hetsa i sig allt för man vet aldrig när man får mat igen det försvann tack och lov på några månader och långt innan han ens var tam.
 
@MJLee fast det med "måste äta upp allt" det kom Lukas ifrån ganska snabbt. Några månader kanske.

Men han verkar ha nån slags behov av att veta att han har mat att äta. När han bodde i stallet fick han ju mat morgon och kväll. Men då tog han ju egna snacks. Och han är den enda katt jag mött hittills som lagt byten på hög och lagrat och återvänt för att hämta om jaktlyckan inte varit god.

Men Lukas rensar inte skålen. Han kan lämna både torrfoder och våtfoder. Ibland återvänder han under dagen och knaprar lite, ibland inte. Men det verkar viktigt för honom ATT ha möjligheten OM han skulle vilja ha.

Frukost serveras klockan 7 här, lunch klockan 13 och kvällsmål klockan 23.

I skrivande stund finns ungefär hälften av frukosten kvar. Ibland när jag kommer hem från jobbet vid 17 är klockan 13 maten orörd. Ibland är det en del kvar. Osv.

Men hetsa i sig allt för man vet aldrig när man får mat igen det försvann tack och lov på några månader och långt innan han ens var tam.

Då håller jag med dig om att det mest låter som psykologiskt. Men om han lämnar mat och du sänker så blir han stressad, inte för att han egentligen är hungrig utan för att det inte finns något tillgängligt? Antar du redan prövat aktiviteringsbrädor och liknande? Det var så Bosse lugnade sig lite. Det fanns mat framme konstant men han fick anstränga sig att få i sig det. Så när han inte var aktivt hungrig så var det för mycket ansträngning att sitta där och fiska upp kulor.

Lämnar han även husses dyra torkade renkött ifred nu? :d
 
Då håller jag med dig om att det mest låter som psykologiskt. Men om han lämnar mat och du sänker så blir han stressad, inte för att han egentligen är hungrig utan för att det inte finns något tillgängligt? Antar du redan prövat aktiviteringsbrädor och liknande? Det var så Bosse lugnade sig lite. Det fanns mat framme konstant men han fick anstränga sig att få i sig det. Så när han inte var aktivt hungrig så var det för mycket ansträngning att sitta där och fiska upp kulor.

Lämnar han även husses dyra torkade renkött ifred nu? :d

Jodå han har en aktiveringsskål. Han är rätt skillad dock.

Husse har inte köpt mer. Jag skulle inte lita på Lukas med rå köttfärs, oxfilé eller liknande. Men annan mat framme är inga problem. Han rör det inte ens om han når det. Häromdagen låg en bortglömd ostsmörgås framme och förra veckan en pizzaslice. Orörd. Trots att vi var borta och han själv.

Men som sagt köttfärs, oxfilé eller torkat renkött skulle jag inte sätta några pengar på att det skulle överleva någon längre stund obevakat.
 
Jodå han har en aktiveringsskål. Han är rätt skillad dock.

Husse har inte köpt mer. Jag skulle inte lita på Lukas med rå köttfärs, oxfilé eller liknande. Men annan mat framme är inga problem. Han rör det inte ens om han når det. Häromdagen låg en bortglömd ostsmörgås framme och förra veckan en pizzaslice. Orörd. Trots att vi var borta och han själv.

Men som sagt köttfärs, oxfilé eller torkat renkött skulle jag inte sätta några pengar på att det skulle överleva någon längre stund obevakat.
Han har fått en dyr smak alltså, endast det bästa duger? :rofl::D
 
Han har fått en dyr smak alltså, endast det bästa duger? :rofl::D

Haha. Ja! Fast han tycker om nudlar och skinka med. Men nötfärs och oxfilé och han blir helt rabiat. Fläsk kan man ta en bit på nåder, men det är inte så gott.

Men husse nämnde det häromdagen. Att när Lukas kom för ett år sedan då åt han allt, precis allt (utom jordnötsringar, där drog han gränsen). Idag är han betydligt mer finsmakad och rynkar på näsan åt rätt mycket.
 
Haha. Ja! Fast han tycker om nudlar och skinka med. Men nötfärs och oxfilé och han blir helt rabiat. Fläsk kan man ta en bit på nåder, men det är inte så gott.

Men husse nämnde det häromdagen. Att när Lukas kom för ett år sedan då åt han allt, precis allt (utom jordnötsringar, där drog han gränsen). Idag är han betydligt mer finsmakad och rynkar på näsan åt rätt mycket.
Min hund var ju sån
Åt allt
Torrfoder slängde jag ut över golvet så det skulle ta en stund att äta.
Det sista året åt hon inte ens vad som helst, torrfoder kunde stå framme och det var sån skillnad.
Ija är helt rabiat om jag har oxfilé med tydligen, fick ju av grannen vid nyår.
Och lax
Då jamar hon tills maten är klar och sen tigger hon helt ohämmat.
Men blötfoder det äter hon bara vad som passar för dagen
Och det är en helt vetenskap att gissa vad som duger :/
 
Åh vad underbar han är :love: men det måste kännas lite när han slår sig till ro på dig eller mjölktrampar

Jo tack, milt sagt så känns det. Jag vet inte vad han väger idag men när han buköppnades så vägde han 5.2 kg (och tappade för övrigt inte ett gram på en vecka trots åt pyttelite) 🙈

Det är en stor katt, men inte SÅ stor att han borde väga det.
 
Det är krångligt med foder. B äter mycket, och hon lämnar även mjukmat för att gå och småsnacksa lite under förmiddagen vilket funkar helt ok!

Däremot blir hon väldigt uppjagad om hon är hungrig, framförallt så tuggar hon på papper. Hon har käkat upp/tuggat sönder ganska många brev när matskålen varit tom och posten kommit innan jag hunnit hem. Hon har även tuggat på en rad pocketböcker och stansat framsidorna.

Hon kan inte skylla på ett traumatiskt liv, utan kom från en snäll och seriös uppfödare direkt till mig. Hon har alltid haft mat och levt ett skyddat liv - hon tuggar på grejer och jagar upp sig ändå.

Just därför tycker jag blötmaten är så himla smidig, vattenhalten gör att hon faktiskt kan få stora portioner utan att bli (alltför) fet, och det är dessutom bra för njurarna. Så plus plus!

S däremot som mer grinig med maten funkar super på torrisar där hon får många kcal på bara några munfullar. Hon har även tillgång till bozitan och tar sig lite därifrån vid behov.
 
Nikita var ju superkräsen och galen i torrisar (särskilt RC) och rynkade på nosen åt nästan all blötmat. Megara är ett matvrak som älskar blötmat och ingen av dem har något trauma vad jag vet i bakgrunden, samma seriösa småskaliga uppfödare. Nikita tre kullar och Megara en kull. Sedan kastrering och i princip direkt till mig med en liten mellanlandning. Nikita var dock mycket säkrare på sig själv i grund och botten, Megara mer osäker även om båda var/är dominanta.

Megara käkar däremot på kablar (mumsmums Samsung :meh:) men även sandsten, metall och annat. Tänderna kollade och är perfekta. Jag vet inte om det är något mentalt men hon kan både tugga i ensamhet och när hon vill provocera fram mat - ställer man sig och tuggar femtio cm från där jag ligger och sover och smaskar högt och inte ens kollar upp när jag säger åt henne och hon vet att hon inte får och jag tar bort henne så ja, det känns lite som hon provocerar.

Vet inte om jag borde röntga munnen för att se om det är något vet inte såg. Men hon tuggar med urskiljning det är det som är så frustrerande. Varför är ena änden av en kabel smaskens och den andra änden av samma kabel helt ointressant :idea:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Katthälsa Min Devon Rex drabbades av öroninflammation i slutet av oktober. Märkte det genom att han fick ont (drog sig undan) och att pupillerna...
Svar
19
· Visningar
885
Senast: Keb71
·
Fritid Jag hittade ingen tråd om snorkling men hoppas att det finns massa bukefalister som har det som hobby och kan komma med massa tips om t...
Svar
0
· Visningar
151
Kropp & Själ Jag tänkte att det kunde vara bra med en tråd där vi postar småsaker i livet som ger oss glädje, små guldkorn som gör att mörkret inte...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
5 449
Senast: Lilla
·
Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
806
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp