Bukefalos 28 år!

Kattsnack #9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu ringde veterinären.
Kantarell har troligen Herpesvirus, de har inte fått alla provsvar än men allt tyder på det.
Han är såklart vaccinerad men har troligen haft viruset latent och så har det brutit ut nu, Paisley och Prada är friska men de är äldre med bättre immunförsvar.
Han mår mycket bättre idag.
Han sitter i sin bur och verkar nöjd med livet, väldigt hungrig och blir jätteglad när de pysslar med honom ❤️
Om inget händer får vi hämta hem honom ikväll.
Åh herregud så skönt! Jag blir alldeles tårögd, jag har tänkt på lilla Kantarell så mycket och varit så ledsen för er skull. Jag håller med @athena_arabians , jag har varit orimligt orolig för en katt som jag inte ens känner mer än över internet, men han har ju verkligen fångat allas våra hjärtan med sin charmiga attityd och snällhet. Vissa Bukekatter blir man bara lite extra kär i, och Kantarell är en av dem för mig. Duktiga Kantarell som kryar på sig! :heart
 
Åh herregud så skönt! Jag blir alldeles tårögd, jag har tänkt på lilla Kantarell så mycket och varit så ledsen för er skull. Jag håller med @athena_arabians , jag har varit orimligt orolig för en katt som jag inte ens känner mer än över internet, men han har ju verkligen fångat allas våra hjärtan med sin charmiga attityd och snällhet. Vissa Bukekatter blir man bara lite extra kär i, och Kantarell är en av dem för mig. Duktiga Kantarell som kryar på sig! :heart
Samma här! Har oroat mig så för Kantarell! Får lite tårar i ögonen över att han mår bättre ❤️
 
Nu ringde veterinären.
Kantarell har troligen Herpesvirus, de har inte fått alla provsvar än men allt tyder på det.
Han är såklart vaccinerad men har troligen haft viruset latent och så har det brutit ut nu, Paisley och Prada är friska men de är äldre med bättre immunförsvar.
Han mår mycket bättre idag.
Han sitter i sin bur och verkar nöjd med livet, väldigt hungrig och blir jätteglad när de pysslar med honom ❤️
Om inget händer får vi hämta hem honom ikväll.
Men gubben då! Pweeeeeeh, då kan man andas ut rejält. Tur i oturen att han är en så snäll katt att behandla också :heart

Nu kanske jag doppar näsan i blöt men läste lite snabbt om viruset hos katter, det rekommenderades skilda mat- och vattenskålar mellan katterna då vaccinet skyddar mest mot klinisk sjukdom.
Men nu kanske du har läst på om det .. :o ignorera ovan isåfall 😅
 
Han är hemma 😍😭
Pigg, glad och hungrig 🧡
IMG_20220923_191316.jpg
 
Läst en massa om herpesvirus nu och pratade ganska länge med veterinären innan vi hämtade honom.
Ligger det latent kan det aktiveras av stress, kan även ha andra orsaker. Kantarell är den minst stressade katt jag träffat, bara glad, social och väldigt lekfull. Hade det varit Prada hade jag inte blivit så förvånad. Hon är så himla känslig och blir lätt upprörd.
Men å andra sidan har han haft en känslig mage, fått problem med ögonen när han varit ute på balkongen i dåligt väder och haft svarthaka, han verkar beta av en sak i taget 😅
Det andra har gått över så jag hoppas att detta också försvinner.
 
Paisley har gått från att hålla koll på Harry på behörigt avstånd till att medvetet reta honom och få honom att jaga henne så hon kan finta honom, hoppa upp någonstans, gå en bakväg och sätta sig en bit bakom honom när han förvirrat undrar vart hon tog vägen 😅
Eller så gömmer hon sig och gör ett utfall mot honom när han går förbi och sen hoppa upp i sängen och stirra på honom.
Sover han vill hon gärna gå fram och peta lite på honom med tassen.
Hon gjorde samma sak med Ruben, han valde oftast att ignorera henne, gick inte på hennes små trix 😁
 
Läst en massa om herpesvirus nu och pratade ganska länge med veterinären innan vi hämtade honom.
Ligger det latent kan det aktiveras av stress, kan även ha andra orsaker. Kantarell är den minst stressade katt jag träffat, bara glad, social och väldigt lekfull. Hade det varit Prada hade jag inte blivit så förvånad. Hon är så himla känslig och blir lätt upprörd.
Men å andra sidan har han haft en känslig mage, fått problem med ögonen när han varit ute på balkongen i dåligt väder och haft svarthaka, han verkar beta av en sak i taget 😅
Det andra har gått över så jag hoppas att detta också försvinner.
Finns det någon vaccination för att motverka den? Jag vet att Paminas uppfödare blodtestar sina uppfödningar mot ALLT, FIP, FIV... you name it. Jag skulle nog kolla lite mer. För de här sjukdomarna var ju "nya" när jag "lade min uppfödning på is" för 25 år sen... :p Nu verkar den finnas här o där.
 
Finns det någon vaccination för att motverka den? Jag vet att Paminas uppfödare blodtestar sina uppfödningar mot ALLT, FIP, FIV... you name it. Jag skulle nog kolla lite mer. För de här sjukdomarna var ju "nya" när jag "lade min uppfödning på is" för 25 år sen... :p Nu verkar den finnas här o där.

Vaccination mot kattsnuva :)
Men precis som med covid kan de bli sjuka trots vaccin.
Det kan ha funnits en katt hos hans uppfödare som var bärare på viruset och smittade honom innan han var vaccinerad.
Han är ju innekatt och träffar aldrig några andra katter. Paisley och Prada är vaccinerade och har aldrig visat några symptom.

Han är ju den som tycker om Harry mest och aktivt söker upp honom så jag har svårt att tro att Harry skapat stress som utlöst viruset. Det kanske kan vara min skada, att jag varit borta mycket och mått väldigt dåligt som kan ha triggat något hos honom.
Det är jättesvårt att veta, men det viktigaste är ändå att han blir frisk ❤️
 
Vaccination mot kattsnuva :)
Men precis som med covid kan de bli sjuka trots vaccin.
Det kan ha funnits en katt hos hans uppfödare som var bärare på viruset och smittade honom innan han var vaccinerad.
Han är ju innekatt och träffar aldrig några andra katter. Paisley och Prada är vaccinerade och har aldrig visat några symptom.

Han är ju den som tycker om Harry mest och aktivt söker upp honom så jag har svårt att tro att Harry skapat stress som utlöst viruset. Det kanske kan vara min skada, att jag varit borta mycket och mått väldigt dåligt som kan ha triggat något hos honom.
Det är jättesvårt att veta, men det viktigaste är ändå att han blir frisk ❤️
Jag har en kompis som är uppfödare, som måste ha två kattfamiljer separerade, då smittan har funnits på ena sidan. Smittan kom troligen in med en hona på parning, då den upfödaren har fått sitt katteri utraderat.

Så min kompis har kattfamiljerna på olika våningar och desinficerar sig, när de går mellan våningarna och testar sina katter regelbundet. Och haft sitt katteri symptom/smittfritt i ett par år nu. Men vill vänta ett tag till, med att "släppa ihop" våningarna.

Min fröken kommer från vältestat katteri, där de testat mot allt som går och lite till. :heart och jag tänker fortsätta hålla det så. :p
 
Jag har en kompis som är uppfödare, som måste ha två kattfamiljer separerade, då smittan har funnits på ena sidan. Så hon har kattfamiljerna på olika våningar och desinficerar sig, när de går mellan våningarna och testar sina katter regelbundet.

Ja, det är ju väldigt bra.
Kantarells uppfödare har inte många katter.
Paisley och Prada kan vara bärare på viruset och kan ha smittat honom trots att de själva inte visat symptom.
Det verkar himla komplext och väldigt svårt veta.
Unga katter har sämre immunförsvar och han är ju lite vek överlag.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Vi ska ta över en 9-årig ragdoll och funderar kring hur vi ska göra med försäkring. Ägaren idag har IF stora kattförsäkring, antar att...
Svar
7
· Visningar
582
Senast: Catsu
·
Övr. Katt Nästa helg ska vi sannolikt hämta hem en ny familjemedlem, en omplacering av en 9-årig ragdoll. Jag och min man har gått i kattplaner...
2
Svar
37
· Visningar
2 723
Senast: cherie
·
Övr. Katt Jag har bokat tid för avlivning av min gamla katt i morgon, och nu sitter jag här och räknar ner timmarna. 💔💔💔 I hela 19 år har hon...
Svar
13
· Visningar
1 092
Senast: Lingon
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
1 736
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp