Kattsnack nr 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag blir helt förvirrad.

När vi köpte vår katt "existerade den inte". Vi körde efter någon vecka till veterinär för besiktning och märkning. Hade en deal med uppfödaren att vi skulle kunna ångra köpet eller liknande om det varit något fel på den så det kändes ändå ok. Liten chansning men det gick bra.

Nu ringer uppfödaren och vill se vårt intyg pga ett syskon till katten blivit sjukt och avlivats. Av någon anledning inte färdigutredd innan avlivning. Detta har uppfödaren anmält till länsstyrelsen av någon anledning. Låter helskumt. Då säger han att länsstyrelsen vill ha bild på vår katts besiktningsintyg. Helskumt! Vad har vår katt med syskonet att göra? Försöker han göra någon hittepå-story pga brist på intyg från syskonet?

Har mailat lsst för att se vad i hela friden detta är för något. Om det verkligen går till såhär. Hoppas att de ger svar. Känner buke igen detta? Och har man inte rätt att avliva katten som man vill?

Jag hade inte skickat över något till uppfödaren innan jag vet exakt vad det handlar om (om ens då, det låter väldigt shady). Dessutom, ni har betalat veterinären och det betyder att det är era papper som ni gör som ni vill med.
 
:rofl:

1527930363267.png
 
Jag hade inte skickat över något till uppfödaren innan jag vet exakt vad det handlar om (om ens då, det låter väldigt shady). Dessutom, ni har betalat veterinären och det betyder att det är era papper som ni gör som ni vill med.
Jag kände likadant efter att ha börjat fundera på vad det handlade om. Det här är ju verkligen en helskum situation. Något verkar ju inte vara riktigt korrekt. Tänker att om det är något får han nog vidarebefordra ett mail eller nåt från länsstyrelsen så jag ser vad det rör sig om. Då kanske man kan börja fundera. En person gissade att han ville använda vårt intyg för att en annan katt saknade intyg och visade något fel. Vi får väl se!
 
Jag blir helt förvirrad.

När vi köpte vår katt "existerade den inte". Vi körde efter någon vecka till veterinär för besiktning och märkning. Hade en deal med uppfödaren att vi skulle kunna ångra köpet eller liknande om det varit något fel på den så det kändes ändå ok. Liten chansning men det gick bra.

Nu ringer uppfödaren och vill se vårt intyg pga ett syskon till katten blivit sjukt och avlivats. Av någon anledning inte färdigutredd innan avlivning. Detta har uppfödaren anmält till länsstyrelsen av någon anledning. Låter helskumt. Då säger han att länsstyrelsen vill ha bild på vår katts besiktningsintyg. Helskumt! Vad har vår katt med syskonet att göra? Försöker han göra någon hittepå-story pga brist på intyg från syskonet?

Har mailat lsst för att se vad i hela friden detta är för något. Om det verkligen går till såhär. Hoppas att de ger svar. Känner buke igen detta? Och har man inte rätt att avliva katten som man vill?
Djur räknas som vara så visst får man avliva. Och göra typ vad man vill så länge djurskyddslagen följs. Det enda jag kan komma på är om det finns misstanke om någon anmälningspliktig/allvarlig sjukdom. Borde väl vara jbv avdelning dock. Att sälja utan vet. Intyg är väl också tillåtet (bortsett från föreningarnas regler).
 
@Amha Det verkar så galet att det inte kan vara rätt någonstans.
Förstår att du inte kan/vill skriva för mycket detaljer på ett öppet forum men jag bollar fritt, frågorna är en tanke och behöver absolut inte besvaras!

Jag hade inte lämnat något utan antagligen kontaktat rasklubben och gett info. säkert intresserade av personens förehavanden.
Anmälan till LS om syskonet, vad har ni att göra med det? (känns som oseriöst att ge ut vad som helst till folk som inte har direkt med det att göra, skitprat/pladder enligt mig), varför ge er den informationen? Sätta press på er? (lösa tankar)

Låter det för bra för att vara sant är det oftast det, låter det för galet för att stämma är det garanterat något tok.

Njut av er katt och passa er för den "uppfödaren" så mycket ni kan är min spontana reaktion.
 
Djur räknas som vara så visst får man avliva. Och göra typ vad man vill så länge djurskyddslagen följs. Det enda jag kan komma på är om det finns misstanke om någon anmälningspliktig/allvarlig sjukdom. Borde väl vara jbv avdelning dock. Att sälja utan vet. Intyg är väl också tillåtet (bortsett från föreningarnas regler).
Ja mig veterligen är det inga konstigheter att sälja utan intyg och katten är en mix mellan 2 raser så det är väl ingen som så att säga officiellt tycker sig eller så och ger uppfödaren problem. Däremot kändes prisklassen för den aktuella katten lite hög om den visade sig vara sjuk eller liknande när vi köpte den, därav dealen vi gjorde ifall den skulle vara dålig. Iofs aldrig roligt att betala för ett djur man måste betala veterinärvård eller avlivning.

Ja alltså, jag förstår som sagt inte riktigt. Vill också minnas att det är jbv som ansvarar för sjukdomsfall. Som det lät när jag frågade vad det gällde var det anmälan pga avlivning. Skitskumt.

@Amha Det verkar så galet att det inte kan vara rätt någonstans.
Förstår att du inte kan/vill skriva för mycket detaljer på ett öppet forum men jag bollar fritt, frågorna är en tanke och behöver absolut inte besvaras!

Jag hade inte lämnat något utan antagligen kontaktat rasklubben och gett info. säkert intresserade av personens förehavanden.
Anmälan till LS om syskonet, vad har ni att göra med det? (känns som oseriöst att ge ut vad som helst till folk som inte har direkt med det att göra, skitprat/pladder enligt mig), varför ge er den informationen? Sätta press på er? (lösa tankar)

Låter det för bra för att vara sant är det oftast det, låter det för galet för att stämma är det garanterat något tok.

Njut av er katt och passa er för den "uppfödaren" så mycket ni kan är min spontana reaktion.

Alltså, det är ju möjligt att han anmält pga avlivning men jag fattar inte riktigt varför lsst frågar efter syskonens besiktningar. De borde ju snarare göra klart att det inte riktigt är så det funkar.

Rasklubb är inte inblandade här då föräldrarna förvisso ska vara renrasiga men saknar papper på detta då vår är en variant av huskatt. Sätta press vetetusan, jag tror inte det. Låter mest som att han är ute och seglar ?
 
Lite rådfrågning!

Jag tog bort Älvas sårplåster över kastreringssåret idag. Jag försökte ta av det försiktigt, men när jag kom till nedre änden så tyckte Älva att det gjorde ONT! Det är två små kulor vid såret, och jag tycker det ser konstigt ut? (Varför är det lördag så att ord. vet. inte har öppet???)
Vad tycker ni? Är det normalt, eller är det veterinärbesök som gäller?


IMG_2384.JPG
 
Nu var det ju typ 100 år sedan jag hade en nykastrerad katt hemma men jag tänker att op-sår är op-sår oavsett art och jag har ju haft ett par. Är hon febrig eller varm över såret?
Febrig tror jag inte hon är, för hon verkar alert och har aptit. Det är inte varmare över såret än vad det är på resten av det rakade området på magen.
Sååå, kanske jag överreagerar? :angel:

Jag tycker dock att kulan "uppe" (mot huvudändan) är hård, medan den i andra änden är mjukare. O_o
 
Febrig tror jag inte hon är, för hon verkar alert och har aptit. Det är inte varmare över såret än vad det är på resten av det rakade området på magen.
Sååå, kanske jag överreagerar? :angel:

Jag tycker dock att kulan "uppe" (mot huvudändan) är hård, medan den i andra änden är mjukare. O_o
Jag kan ju tillägga att hon inte verkade ha ont nu när jag kände runt såret, utan bara när jag försökte dra bort plåstret.
 
Jag kan ju tillägga att hon inte verkade ha ont nu när jag kände runt såret, utan bara när jag försökte dra bort plåstret.
Dra bort plåster gör ju rätt ont.

Nu kan jag ju agera fel då jag inte är proffs men jag hade tagit det lugnt en stund. Hade det funnits värme, smärta eller feber hade jag ringt direkt men jag hade avvaktat lite och hållit koll på storleken. Växer det hade jag sökt för det akut. Verkar det vara noll besvär hade jag räknat med att det dämpas under helgen.

Att det gör ont att ta plåstret förstår jag :)
 
Nu har jag pratat med länsstyrelsen om vad i hela friden detta är och de kopplade, utan att de hade info om varken mig eller uppfödaren, direkt ihop historian så den var nog inte vardagsmat :p

Sjuka kattens ägare hade anonymt anmält något om den där katthistorian (dvs inte uppfödaren då som jag först förstod). Av någon anledning har det misstänkts av någon att det ev varit smuggelkatter som varit för unga för att flytta från mamman och att det är därför den ena blev sjuk så nu ska det utredas. Nog för att kattuppfödaren verkade lite.. ny på ämnet kan man väl säga men jag hade blivit mycket förvånad om den personen tagit in smuggelkatter och gjort sig av med och datum+ålder stod i annonsen så är det egenuppfödda lär det ju stämma liksom. Den här personen, uppfödaren alltså, är alltså en som ringt för att kolla hur det funkat i början och sagt att vi gärna får skicka bilder på hur det går osv. Jag skulle bli himmelens förvånad om en smugglare skulle komma med något sådant intresse (även om det säkert skulle vara smart för att slippa klassas som "bus").

Om det nu är som jag tror, att uppfödaren är sjysst och att den där katten drabbats av olycka, tycker jag väldigt synd om uppfödaren. Vilket jäkla elände att dras in i det där.
 
Den här bilden påminner mig osökt om vad som hände häromdagen.
I detta varma svettiga soliga väder som vi har just nu, tog jag en ren nytvättad mjuk frottéhandduk och lade på min huvudkudde som skydd. Jag hann inte mer än blinka förrän det helt självklart tronade en katt på den. Hon gav mig ett ögonkast som sa "äntligen har betjänten fattat" :laugh:
 
Jahapp, Missias tandkött har inte läkt som det ska... början till infektion så nu blir det antibiotika :(

Jag kommer att vara så satans billig och förmodligen sönderriven :meh:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
1 614
Senast: Icfafn
·
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 197
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 031
Senast: mackan
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
28 238
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp