Kattsnack nr 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi har varit på resande fot och Nikita får alltid mer torrisar då eftersom det är mindre kladdigt när man är borta. Men nu är vi hemma och Nikita ska äta blötmat. Vi är inte helt överens just nu. :meh:
 
Jag förstår mig inte riktigt på katten. Hon har inte mått bra på senaste tiden, bitig, sur (mer än vanligt) kan slå efter mig irriterat med tassen (utan klor), morrar. Piper till ibland när vi gosar. Så jag bokar tid, och plötsligt är hon urgosig och mjuk och glad. Nåja, bra med en röntgen så jag vet om jag behöver dra fler tänder. Och förhoppningsvis, om hon är frisk i munnen, kan jag vaccinera henne när jag är där.
 
Jag förstår mig inte riktigt på katten. Hon har inte mått bra på senaste tiden, bitig, sur (mer än vanligt) kan slå efter mig irriterat med tassen (utan klor), morrar. Piper till ibland när vi gosar. Så jag bokar tid, och plötsligt är hon urgosig och mjuk och glad. Nåja, bra med en röntgen så jag vet om jag behöver dra fler tänder. Och förhoppningsvis, om hon är frisk i munnen, kan jag vaccinera henne när jag är där.
Jag vaccinerar samtidigt med att tänder dras osv
Inga problem
 
Lillskräpet (ett år på torsdag) har börjat kräkas väldigt mycket. Nästan varje dag.
Hur akut ska jag ringa veterinären? Jag är orolig! Tänk om det är njurarna?
Eller är det bara hårbollar (fast med väldigt lite hår i)? Kan lite havre vara lösningen, för ampelliljorna rör hon inte. Eller kanske foderallergi?

Hjääääälp!
 
Lillskräpet (ett år på torsdag) har börjat kräkas väldigt mycket. Nästan varje dag.
Hur akut ska jag ringa veterinären? Jag är orolig! Tänk om det är njurarna?
Eller är det bara hårbollar (fast med väldigt lite hår i)? Kan lite havre vara lösningen, för ampelliljorna rör hon inte. Eller kanske foderallergi?

Hjääääälp!

Avmaskad? Kan du kanske ringa någon veterinärjour (typ på något djursjukhus) för att fråga hur du ska göra?
 
Avmaskad? Kan du kanske ringa någon veterinärjour (typ på något djursjukhus) för att fråga hur du ska göra?

Nä, inte avmaskad sen hon var liten. Ska till veterinären med stora katten på onsdag, ska fråga då om de har någon teori (och hur orolig jag ska vara). Ringer min vet imorgon och rådfrågar.
Kan det vara så enkelt att hon kräks av foder med fisk och skaldjur? Tror att hon kräkts när jag serverat mjau blötmat med lax och räkor. Med betoning på tror. Ska köra utesluningsmetoden kanske.
 
Nä, inte avmaskad sen hon var liten. Ska till veterinären med stora katten på onsdag, ska fråga då om de har någon teori (och hur orolig jag ska vara). Ringer min vet imorgon och rådfrågar.
Kan det vara så enkelt att hon kräks av foder med fisk och skaldjur? Tror att hon kräkts när jag serverat mjau blötmat med lax och räkor. Med betoning på tror. Ska köra utesluningsmetoden kanske.

Du kan ju ge henne det som har funkat nu men en ren elimineringskost skulle jag bara gjort i samråd med veterinär.
 
Jag har haft lite problem med att kunna ha ett fönster öppet i mitt sovrum då de dumma fönstren går inte att låsa så att de inte rör sig. Har ett nät men den blev kvar i sommarstugan och så ska man borra för att få den sitta ordentligt. Men så kom jag tänka på ett kompostgaller som låg oanvänt och provade nu för att se om storleken passade
20180610_164409.jpg

Det passade perfekt! :eek::up:
Alice är van vid att ha dem som hinder då de begränsar hennes område från hunden (hon hoppar då över dem med hjälp av stol och klösträd) och så är hon inte så förtjust i att hoppa om hon inte är heeeelt säker på landningen. Den står utan att vara bunden någonstans just nu men efter ha provat så är den enda risken att den faller inåt och det resulterar nog snarare i en skrämd katt som gömmer sig i andra sidan lägenheten än en katt ute. Men så bor vi på bottenvåningen så det är ingen risk om den skulle råka komma läs. Det finns dessutom en mycket lämplig springa längst ned där den står i, sitter som om den vore gjord för det! Och Alice verkar nöjd över att inte behöva bli påpassad med en hand på sig hela tiden, men jag håller koll än så länge för att se om det funkar :)
 
Haha, efter en stund sittandes och tittande så ligger hon nu på mattan - inget kul om man inte har någon chans till att komma ut :meh::D
 
Lillskräpet (ett år på torsdag) har börjat kräkas väldigt mycket. Nästan varje dag.
Hur akut ska jag ringa veterinären? Jag är orolig! Tänk om det är njurarna?
Eller är det bara hårbollar (fast med väldigt lite hår i)? Kan lite havre vara lösningen, för ampelliljorna rör hon inte. Eller kanske foderallergi?

Hjääääälp!
När min katt kräktes mycket, typ varje dag och vattnigt (så ingen päls eller mat) vat det för att var var stressad och hade magkatarr (eller nåt åt det hållet). Så han fick något magsyredämpande ett tag och vi försökte utreda varför han bar stressad.

Så, med det sagt - jag hade inte börjat mixtra själv utan pratat med veterinär i första hand.
 
Nikita har vaknat mycket snabbare än förra gången. Då var hon helt utslagen i flera timmar nu är hon redan ganska alert, försöker gå även om hon vinglar omkull hela tiden och vill inte riktigt ligga på sin varma härliga kattsäng. Vad tror ni det kan bero på? Jag vet att vissa katter 'snedtänder' på sedering/sövning men hon har inte gjort det innan och det känns mest som hon redan är ganska vaken. :idea: Vet sa ingenting om hur snart efter operation hon skulle ges metacam hur snart brukar ni andra ge det?
 
Nikita har vaknat mycket snabbare än förra gången. Då var hon helt utslagen i flera timmar nu är hon redan ganska alert, försöker gå även om hon vinglar omkull hela tiden och vill inte riktigt ligga på sin varma härliga kattsäng. Vad tror ni det kan bero på? Jag vet att vissa katter 'snedtänder' på sedering/sövning men hon har inte gjort det innan och det känns mest som hon redan är ganska vaken. :idea: Vet sa ingenting om hur snart efter operation hon skulle ges metacam hur snart brukar ni andra ge det?

Skönt!

När jag hämtade Missia var hon smärtlindrad så första Metacamen fick hon dagen efter.

Edit: Likadant efter båda gångerna.
 
Skönt!

När jag hämtade Missia var hon smärtlindrad så första Metacamen fick hon dagen efter.

Edit: Likadant efter båda gångerna.

Jag tar för givet att hon har fått smärtlindrande men sköterskan var lite osäker på hur lång tid efter hon skulle få metacam. Vill inte att hon ska ha ont en minut. Kliniken skickar en faktura - trodde inte att de gjorde det, särskilt som det ändå blir några tusenlappar.

Suck, hon vägrar att ligga kvar utan vinglar iväg hela tiden. Bakkärran verkar fungera lite bättre men jag har stängt sovrumsdörren. Jäkla katt, mjuk uppvärmd gosig kattsäng nope! Ovanpå datorn - fick hjälpa henne upp där ska man vara. Är rädd att hon ska trilla ner, men hon är envis som synden och bättre att jag lyfter upp henne än att hon försöker hoppa upp :nailbiting:
 
Men satan också, hon trillade ner :nailbiting: som tur var är det inte långt men vad göra. Funderar på om jag vågar springa ner till apoteket och hämta metacam. Tror jag stänger in henne i hall/kök. Där kan hon ligga på sin favoplats inne i ett skåp på resterna av en gammal igloo. Och finns ingenting hon kan/vill hoppa upp på. Ögonen är klara, bakbenen fungerar bättre och hon har pipit tre gånger :banana:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
1 615
Senast: Icfafn
·
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 198
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 051
Senast: mackan
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
28 252
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp