Kattsnack nr 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är inte bara mina sömnvanor som har gått åt skogen. Nikita har börjat väcka mig mitt i natten nu. Tramptramptramp på halsen, slickslickslick i ansiktet och naturligtvis att skrika i mitt öra. :meh:
 
Veterinären ringde äntligen, men hade inte mycket att säga tyvärr. De skickar en remiss vidare till någon expert, så det blir väl en veckas väntande till. Därifrån borde vi iallafall få klarhet i vad som kan göras, om det finns något att göra. Det finns tumörvävnad kvar iallafall så något måste göras.
 
Veterinären ringde äntligen, men hade inte mycket att säga tyvärr. De skickar en remiss vidare till någon expert, så det blir väl en veckas väntande till. Därifrån borde vi iallafall få klarhet i vad som kan göras, om det finns något att göra. Det finns tumörvävnad kvar iallafall så något måste göras.
Usch för att behöva vänta ännu längre på provsvar! Tänker på er och håller tummarna. :heart
 
Idag för två år sedan flyttade Luna in med mig och blev en del av mitt liv på riktigt. Det har varit två mycket fina år, med massor av bus, stora doser gos, alldeles för många tårar, och oändligt, oändligt med kärlek. :heart
 
Hur bra hör en katt?

Jag kom hem häomdagen och kunde se på gps-en att Räven var i närheten - han var i själva verket typ 7 meter bort under vårt plommonträd, lite ovanligt att han inte kom och satte sig på huven, så jag väntade lite för att vi skulle hälsa som vanligt. Han kom inte så jag gick ur bilen och till buskaget vid plommonträdet och jodå mycket riktigt - han har ett byte, en liten piiiipig krake till mus. NU har även Bråke anslutit till publiken. Räven leker vidare och jag tänker gå in. Det är då det händer. Aldrig någonsin att mina katttjejer försöker smita - men denna gång så drar Pinglan som en jävla raket - rakt ut i mörkret och bort till buskaget.

Så min fråga är - tror ni att hon hört muspipet genom stängd dörr? och bara låg redo när jag kom hem?
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Hur bra hör en katt?

Jag kom hem häomdagen och kunde se på gps-en att Räven var i närheten - han var i själva verket typ 7 meter bort under vårt plommonträd, lite ovanligt att han inte kom och satte sig på huven, så jag väntade lite för att vi skulle hälsa som vanligt. Han kom inte så jag gick ur bilen och till buskaget vid plommonträdet och jodå mycket riktigt - han har ett byte, en liten piiiipig krake till mus. NU har även Bråke anslutit till publiken. Räven leker vidare och jag tänker gå in. Det är då det händer. Aldrig någonsin att mina katttjejer försöker smita - men denna gång så drar Pinglan som en jävla raket - rakt ut i mörkret och bort till buskaget.

Så min fråga är - tror ni att hon hört muspipet genom stängd dörr? och bara låg redo när jag kom hem?

Katter verkar ha selektiv hörsel. Ja de har en otroligt känslig hörsel - ett måste eftersom de jagar små gnagare och fåglar och de kan höra mycket högre frekvenser än människor.

The cat's ear is yet another marvel of feline engineering. Like a sophisticated satellite dish turning to pick up a signal, the cat's external ear, or pinna, rotates up to 180 degrees to locate and identify even the faintest of squeaks, peeps or rustling noises.

While dogs are renowned for detecting high-pitched whistles far beyond human hearing, cats actually hear much higher frequencies than canines and are only slightly inferior at the low end of the frequency scale. They also can detect the tiniest variances in sound, distinguishing differences of as little as one-tenth of a tone, which helps them identify the type and size of the prey emitting the noise. This heightened sense of hearing is especially important in wildcats, which depend on hunting for survival. It also enables wild and domestic feline mothers to hear faint squeals of distress from their cubs or kittens when they stray too far away.

A cat up to 3 feet away from the origin of a sound can pinpoint its location to within a few inches in a mere six one-hundredths of a second. Cats also can hear sounds at great distances — four or five times farther away than humans.

http://www.animalplanet.com/pets/cat-ears-hearing/

http://www.lsu.edu/deafness/HearingRange.html

Däremot när de är där de inte får, eller blir tillsagda att sluta klösa eller liknande, då är de stendöva :meh:
 
Håller på att frysa fötterna av mig. Bor i gammalt hus=möss i väggarna. Missia ville in på kallvinden (jaja, korrekt benämning är kattvind men pga ej isolerat tak där är min benämning mer överensstämmande med verkligheten...) pga ljud från mössen. Kisse är kvar där så dörren dit är öppen och mina tår istappar #ägd :meh:
 
Att köpa en liten extra låda att ha i badrummet kan ha varit min bästa idé någonsin. Boll kommer som ett skott nästan varje gång någon går in där sedan tidigare (för i badrummet kan man som smal katt få dreamies...), så hon får dagligen flera tillfällen där hon i lugn och ro har tillgång till en helt egen låda (dom andra får inte använda den så länge jag kan förhindra det). Hon har sedan besöket hos veterinären inte kissat fel någon gång vad jag vet *peppar, peppar*
 
Ska in till vet imorgon klockan 10 med Nikita för blod/urinprov, koll av mun och förhoppningsvis också vaccination. Nu får jag bara hoppas, hoppas att fula pälsen inte är pga något allvarligt. :down:
 
Betjänt bortskänkes gärna snabb avhämtning :o
Pälsfröken kom glatt när middagen fixades men uppenbarligen har det serverats fel mat så nu sitter hon i köket och surar för att mellanåt gå förbi matskålen utan att ens ge den så mycket som en blick.
Jag tänker stå på mig och senare under kvällen/midnatt fylla på med samma sort så det blir ny fräsch lukt och sen snabbt som blixten somna med tur :p
Anledningen är gissar jag på att jag bytte för den andra började Pälsfröken ledsna på, 3-4 dagar sen får jag byta och ha en stunds tålamod tills det passar.
Så det är inget nyheter och jag vet att hon äter det helt okej bara hon kommer igång.
 
Lilla Alice har börjat visa lite av sin nya roll här i hemmet som Polis sen den där valpen flyttade in. Tyvärr så har valpen växt om henne och hon upptäcker ibland vilken dålig idé det var att smyga fram för att polis-era :angel: Det är inte så lätt att vara polis här! Man ger smackar på den inträdande nosen och fräser så gott man kan men den dumma valpen bara viftar på svansen och kommer tillbaka :eek::cautious:
(Hon brukar hålla sig undan men då och då får hon den där blicken och går fram lite för att se om hon kan smacka till den där valpdjäveln som hämnd för de alla gånger den följt efter henne :angel:)

Som tur är så äter hon fortfarande normalt (de gånger valpen inte råkat komma åt hennes mat :o) och har sin lilla del av lägenheten där hon vet att hon får vara i fred så det verkar fungera. Jag hoppas att ju mer valpen mognar (:nailbiting:) och lugnar sig (:cautious:) ju mer säkrare kommer Alice att känna sig. Som tur är så är den lite morgontrött och Alice har kunnat spatsera lite mera på morgonen. Det var ett tag sedan hon bara låg på golvet i vardagsrummet och slappade - men hon har åtminstone sina högre ytor.

Så småningom kanske Alice kan börja känna lite värme för valpen.
...
Kanske :cautious:
Om något år eller så.

:D
 
Allvarligt, jag blir sinnessjuk(are?) och kommer sluta med en tröja som knyts med ärmarna på ryggen och vandra mållöst i vita korridorer och låta konstigt samtidigt som jag glor rakt ut utan någon som helst anledning. :p

Ni vet det här med mat, detta återkommande lilla knepiga bekymmer, denna gåta som har alla olika varianter av svar.

Dagens middag serverades som vanligt med blötmat och nu har "nya" sorten börjat ätas för den här gången :up: men eftersom betjänten var så ohyggligt snäll och toppade med 2 små bitar skinkstek så verkar det som blötmaten inte passade Pälsfröken, för mätt kan hon omöjligt blivit av dom små bitarna.
Ja ja jag vet att det går i henne under natten, så det är absolut ingen panik alls men lite förvånad blev jag allt att hon smidigt tog köttet och lämnade övrigt helt orört.
:rofl:
Knasiga lilla eländet du förvånar betjänten om och om igen. :love:
 
Kattlogik eller betjänter fattar sig inte på det viktiga i livet?! Del 547 :o

Har haft en kort lekstund med Pälsfröken och nu ligger hon och spanar i ena ändan på en lektunnel så ena ögat ser igenom tunneln och andra utanför, väldigt oklart vad hon spanar på för jag ser absolut ingenting som kan vara intressant om det inte är ett (damm)monster som ligger och vilar under ena soffan, den enda rimliga sak jag kan komma på.
Jag skulle själv gissa att hon skulle ha mera glädje av att ligga i klösträdet och spana eller sitta i ett fönster nu när folk går förbi med jämna mellanrum och det börjar mörkna på ute men jag är ju korkad människa så har nog missat något väsentligt och kul.

Hon är helnöjd bara jag som är heldum antagligen :p
 
Stackars Nikita är rakad på ena frambenet och halsen/bogen. Hon verkar vara fruktansvärt känslig där hon blivit rakad och man behöver knappt röra vid det för att hon sluter ögonen, spinner som en, ja katt, och vet inte riktigt vad hon ska göra eftersom det är så skönt. :D
 
Behöver hjälp!
Vi behöver nåt att förvara kattmaten i. Jag vill ha en plåtburk med skopa, men var sjutton hittar man det? Har googlat men hittar ingenting.. Helst utan text
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
1 527
Senast: Icfafn
·
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 131
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
18 814
Senast: mackan
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
27 912
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Barn och djur
  • Vi som letar hus
  • Komma i kontakt med Telia

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp