Kattsnack nr 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här händer det grejer.
Tror han faktiskt ätit lite så kallad mjukmat å inte bara slickat i sig gelén. Självklart det där snobbmärket med persern på framsidan, passande om inte annat...
Sen såg jag honom sitta vid vattenfontän, såg ut som han drack. Svårt att kolla dock, hade jag gått närmare för bättre vinkel så hade han slutat å tittat på mig.
 
Skönhetsmissen har dödat ett löv under buller och bång. Det flög in genom vardagsrumsfönstret och orsakade allmän upphetsning innan 1. matte fattade att det inte var en insekt, 2. Brunetten och Hundtant såg att matte blev normal igen, 3. Skönhetsmissen med frenesi slagit ned lövet.

Hon bär stolt runt på det nu. Krigsbyte!
 
Alltså, varför är vatten i glas mycket godare än vatten i vattenskål?

Alla glas med vatten i skall provsmakas. Når man inte ner till vattnet så har man två möjligheter till lösningar. Den första är att välta glaset och sedan nonchalant gå därifrån (vatten på golv e inge gott). Det andra är att stoppa ner framtassen och doppa-slicka.

Jag vill bara ha mina dricksglas ifred
Jag har gett upp. Min katt har numera ett eget, högt dricksglas med vatten, ståendes på mitt skrivbord. Hon älskar det. Hon går gärna lång väg, samt klättrar hela vägen upp till skrivbordet, för att få dricka ur sitt eget glas. Hon en vattenskål på golvet också, men den rör hon aldrig.
Jag läste någonstans att katter med mycket magsyra, gärna äter och dricker högt, för då slipper de att syran rinner fram i strupen (?) och gör dem illamående. Kan det stämma tror ni?
Själv tror jag att katter gillar höga glas i vilket fall som.
 
I morse vaknade jag av att en pälsklädd panna bestämt trycktes mot mitt bara ben. Jag låg alldeles stilla och blundade för jag var nyfiken på hur länge hon kunde stå så.
Hon stod en liten stund utan att rör en fena och sen hade inte matte hjärta att fortsätta utan jag rörde lite på mig och fick genast en glad katt rakt i ansiktet :)
Det var en mysigt sätt att vakna på. Lite som en sån där lampa som väcker en med ljus. Synd att man inte kan beställa väckning!
 
Jag läste någonstans att katter med mycket magsyra, gärna äter och dricker högt, för då slipper de att syran rinner fram i strupen (?) och gör dem illamående. Kan det stämma tror ni?
Själv tror jag att katter gillar höga glas i vilket fall som.

Det kan stämma att om en katt regurgiterar maten kan det bli bättre av att höja matplatsen för att undvika det. Jag har själv inte haft anledning att testa men hört om att det fungerat för en del, tyvärr har jag inga vettiga källor att länka till men jag tror knappast det är dumt att pröva och se om det kan underlätta.
 
Alltså, varför är vatten i glas mycket godare än vatten i vattenskål?

Alla glas med vatten i skall provsmakas. Når man inte ner till vattnet så har man två möjligheter till lösningar. Den första är att välta glaset och sedan nonchalant gå därifrån (vatten på golv e inge gott). Det andra är att stoppa ner framtassen och doppa-slicka.

Jag vill bara ha mina dricksglas ifred

Nikita är precis likadan. Det ska alltid drickas ur mitt vattenglas och vältas omkull med resultatet att mitt skrivbord och ffa tangentbord översvämmats ett antal gånger. :meh:

Jag har löst det med att ställa min tyngsta lattekopp bredvid skärmen alltid fylld med friskt vatten och använda vattenflaska. Enda gången jag använder glas är när det är något hon inte gillar, saft, te, läsk. Då nosar hon lite förstrött även om hon någon gång försökt dricka tonicvatten eller te med honung i. Men inte att hon stoppar en tass eller nos någon längre tid.

38857425462_a68d3aac9f_n.jpg


Nikita hälsar även att det fokuseras alldeles för mycket på datorn och ibland får man ta saken i egen tass för att få kattslaven att fokusera på det viktiga i livet :mad:

39803540021_0847edc0d8_n.jpg
 
Nikita är precis likadan. Det ska alltid drickas ur mitt vattenglas och vältas omkull med resultatet att mitt skrivbord och ffa tangentbord översvämmats ett antal gånger. :meh:

Jag har löst det med att ställa min tyngsta lattekopp bredvid skärmen alltid fylld med friskt vatten och använda vattenflaska. Enda gången jag använder glas är när det är något hon inte gillar, saft, te, läsk. Då nosar hon lite förstrött även om hon någon gång försökt dricka tonicvatten eller te med honung i. Men inte att hon stoppar en tass eller nos någon längre tid.

38857425462_a68d3aac9f_n.jpg


Nikita hälsar även att det fokuseras alldeles för mycket på datorn och ibland får man ta saken i egen tass för att få kattslaven att fokusera på det viktiga i livet :mad:

39803540021_0847edc0d8_n.jpg
Haha, sötis!
Min Fröken hälsar att hon har samma problem. Ibland lägger hon sig på datorn när matte vänder ryggen till, för att tämja den och visa vem som bestämmer!
 
Det kan stämma att om en katt regurgiterar maten kan det bli bättre av att höja matplatsen för att undvika det. Jag har själv inte haft anledning att testa men hört om att det fungerat för en del, tyvärr har jag inga vettiga källor att länka till men jag tror knappast det är dumt att pröva och se om det kan underlätta.
Det är ju en väldigt smart, billig och enkel lösning!
 
I morse vaknade jag av att en pälsklädd panna bestämt trycktes mot mitt bara ben. Jag låg alldeles stilla och blundade för jag var nyfiken på hur länge hon kunde stå så.
Hon stod en liten stund utan att rör en fena och sen hade inte matte hjärta att fortsätta utan jag rörde lite på mig och fick genast en glad katt rakt i ansiktet :)
Det var en mysigt sätt att vakna på. Lite som en sån där lampa som väcker en med ljus. Synd att man inte kan beställa väckning!


Jag blir väckt med Brunettens tunga. Som att bli kärleksfullt skrubbad med ett litet sandpapper.
 
Jag gjorde en chansning när det blev tillsagt att magen var lite tom. Serverade kycklingfärs och några små bitar fläsk helt utan blötmat och det gick i fort som 17 :bow:
Efteråt fick hon lite av sin vanliga blötmat med extra vatten.
/hallonsaft lite förvånad.
 
Min kära katt var så glad imorse
Jippie matte, ut och åka.
Och så åkte vi bara till veterinären ju.
Och där fick man ligga på rygg medan de skulle lysa med nån lampa.
Sen fick kattstackarn följa med veterinären medan matte fick vänta kvar.
Just nu så är iaf lever, njurar och röntgen ok.
Däremot dras det tre tänder, en visste jag sen hittade de en trasig plus att en hörntand satt lös.
Nåja så länge hon slipper ha ont så.
Men hon kommer nog vara lite sur i em sen.Ska köpa med lite extra god blötmat hem Hahaha
 
Mini hade busrace här på morgonen (även om jag först fick för mig att hon var stressad).

Hon är ju lustig den där katten, förresten. Mig skiter hon som sagt i större delen av tiden. Är verkligen husses katt i hjärtat. Men igår låg hon plötsligt och sov precis nära sonen när han sov middag :o klappa henne fick han också sen, annars undviker hon gärna närkontakt med barnen.
 
S grävde sig in längst in bakom jeansen i garderoben och knuffade ut hela hyllplanet med jeans i morse. Sedan hoppade hon ut från hyllan, ned på jeanshögen, och vandrade iväg på annat... Kändes det helt nödvändigt att tömma hyllan om hon nu ändå inte tänkte lägga sig där och vila ut efter nattens ansträngande väktartjänst vid fönstret?
 
S grävde sig in längst in bakom jeansen i garderoben och knuffade ut hela hyllplanet med jeans i morse. Sedan hoppade hon ut från hyllan, ned på jeanshögen, och vandrade iväg på annat... Kändes det helt nödvändigt att tömma hyllan om hon nu ändå inte tänkte lägga sig där och vila ut efter nattens ansträngande väktartjänst vid fönstret?
Kattlogik?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
1 593
Senast: Icfafn
·
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 162
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
18 926
Senast: mackan
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
28 096
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp