• Katthälsa
  • Trådstartare Trådstartare TQR
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 935
T

TQR

Mina kattungar är nu ca 5 1/2 vecka gamla. De har nu i ca en vecka börjat äta uppblött torrfoder, burkmat och de försöker även pilla i sig torrfoder. De tar sig naturligtvis även en liten slurk från mamma ibland, men tycker nog att det inte händer så ofta ändå. Har nu sett att de är ganska lösa i magen. Kan maten vara för stark för dem, eller brukar de inte börja äta egen mat i den här åldern? De var bra i magen de första dagarna... de är avmaskade. Någon som har förslag på vad jag kan göra för att hjälpa dem? De är alla pigga, glada och fulla av bus:laugh:
Men de tycker inte speciellt mycket om att bli tvättade i rumpan...vilket är en nödvändighet emellanåt.

Även deras mamma är lös i magen nu.
Hon är ganska tunn, men äter allt hon kommer över. Ger ni era digivande honor något extra tillskott?

Många frågor blir det och jag är ganska ringrostig i ämnet. Det är nog 10år sedan jag hade kattungar..

Hoppas på många vänliga svar:bow:

Sv: Kattungar

Är alla dåliga i magen bör du ta bort den vanliga maten. Ge dem rå lamm- eller nötfärs (köp gärna fryst) med morotspuré ett par dagar och blir de inte bättre bör du kontakta veterinär. Kattungar med magproblem kan få rätt långdragna besvär om man inte kommer till rätta med dem snabbt.

Vill du inte ge rått kött går det bra att koka det lätt. Kokt kyckling går också bra.

Vad ger du för foder?

Jag pratade med vet. i annant ärende idag och frågade henne då om kattungarna också. Hon trodde det var burkmaten ( vilket jag också har misstänkt) Jag har inte gett dem burkmat på några dagar och hade väl förväntat mig en förbättring.... då talar min kära sambo om att han ger dem burkmat på morgonen. Inte konstigt att de inte blir bättre:angel:
Så nu är burkarna borta och vi får vänta några dagar på resultatet...

Några råd för att "göda" honan??

Kattvällning-ersättning kan du ge om du nu vågar ge nåt annat än torrfoder tills de är stabila i maggarna. Kattungetorrfoder oxå. Eukanubas är bra.
Äggula är oxå bra.

AD hills hos veterinären är bra för att få upp en hona i vikt... när min kull var 5½ vecka åt de både torrt och uppblött torrfoder... äggula är också bra

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 862
Senast: Sassy
·
Katthälsa Jag och min sambo är totalt nybörjare på katt och fick hem en liten neva masquerade för några veckor sedan. Vi köpte samma mat som... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 822
Senast: MJLee
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år... 2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 423
Senast: Mabuse
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 915
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Rakt fullcheek bett
  • Vi som letar häst II