Bukefalos 28 år!

Kattunge VS. vuxen hankatt

L

Leavingfargo

BEHÖVER OMEDELBAR HJÄLP :confused:

Nu är det så att vi (jag och morsan) har åkt på att passa min brors katt medan broder är borta på en 2v semester. Katten är bara ett halvår gammal (osäker på ålder dock...) hankatt och ännu inte kastrerad, dessutom är han smått extrem då han är otroligt rädd för precis allt och alla, och tar evigheter på sig innan han vänjer sig vid folk. Hursomhelst så har vi redan en katt, en kastrerad hankatt på 11 år som har bott ensam i större delen av sitt liv nu. Också denna katt är extrem... Rädd för allt nytt och alla främlingar. Då dessa två träffades reagerade den vuxne som förväntat, vettskrämd men samtidigt med öronen platt bakåt och helt klart beredd att smälla till ifall kattungen kom för nära. Kattungen å sin sida blev alldeles till sig av lycka och har gått, sedan vi slängde ut den vuxne, och letat överallt efter honom, olyckligt jamandes (han lyckades dessutom kissa bakom soffan, vilket han inte har gjort tidigare...)

Hur ska vi göra!? Vi tror att det kanske inte är så bra att de umgås då det trots allt inte var så länge sedan som kattungen skiljdes ifrån sin mamma... Behöver verkligen hjälp med det här!
 
Sv: Kattunge VS. vuxen hankatt

Om det bara gäller två veckor skulle jag stänga in den unga katten i något rum, gärna modell större så den inte blir totalt uttråkad, med låda, leksaker, mat och vatten. Men om ni ska passa den fler gånger så skulle jag bara göra det under nattetid så att inget dumt händer när ni inte håller koll, dessutom vore det smartast av din bror att kastrera hankatten om den ska bo mer hos er då fertila katter ger ett mer hotfullt intryck med sin lukt.
Klappa och umgås också mycket med eran katt, om ni har otur kan den dra hemifrån pga. en sådan här sak.
 
Sv: Kattunge VS. vuxen hankatt

Han ska kastrera honom, är som sagt lite osäker på hans ålder... Men jag skulle tro att det är dags ganska snart. Han ska iväg till USA om två månader, så då lär vi åka på att passa katten igen... Hursomhelst har de båda katterna upprättat ett skift-schema. Viggo (som den unga heter) ligger uppe på övervåningen och sover hela dagen, och kommer först ner då det blir kväll och Bamse (den äldre) har gått ut. Viggo är ju innekatt egentligen och Bamse utekatt... Så Viggo är nere och lever rövare om natten, medan Bamse är ute. Hursomhelst försökte jag klappa Viggo lite igårkväll, då jag lyckades leka med honom en stund... Han drog sig undan direkt, smyger längs med väggarna så fort vi är i närheten... Vet inte alls hur man ska vänja honom vid oss, eller om man bara ska låta honom hållas och hoppas att han vänjer sig själv...?
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag pratade nyss via internet med en vän om hennes två nya katter som hon har antingen fått eller köpt från hennes närmaste vän som...
Svar
9
· Visningar
1 645
Senast: Sol
·
Övr. Katt Jag undrar å en väninnas vägnar :) Fick hem min underbara Zelda i söndags. Hon är en kattunge, och vi har sedan tidigare en kastrerad...
Svar
2
· Visningar
1 125
Senast: citra
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 103
Senast: kem
·
Övr. Katt Jag har skrivit förut om min katthona som fick spelet för över en vecka sedan och helt plötsligt började hata en av våra hankatter. Hon...
Svar
3
· Visningar
750
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • Kön kattungar 4st

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp