Kedja under hakan istället för över nosryggen?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Iso
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 32
  • Visningar Visningar 5 883
Sv: Kedja under hakan istället för över nosryggen?

Jag skulle inte vilja påstå att det är mer rätt eller fel att ha den över eller under hakan. Kedjan får ju olika inverkan beroende på hur man sätter den, och man får ju välja efter vad situationen kräver.

Jag sätter den nog oftast över nosen, eftersom jag oftast använder den för att förhindra att hästen reser sig eller brallar/drar iväg från mig.

Under hakan kan jag sätta den t.ex. vid lastning för att förstärka "framåt", om hästen t.ex. blåvägrar att gå, men kanske inte tenderar att kasta sig så mycket.

Använder dock helst bara kedjan som tillfällligt korrigeringsverktyg, precis som andra hjälptyglar etc, målet måste ju alltid vara att hästen sköter sig i vanlig grimma och grimskaft. Men i inackorderingsstall blir det ju ofta att man bara leder till och från hagen, så då kan kedjan få bli permanent.

Senast ändrad:

Jag har alltid kedjan över nosryggen. Givetvis med en grimma som är spänd så att nosremmen sitter tillräckligt högt upp. Är kedjan så lång att den riskerar att kana ner så brukar jag dra den genom den högra nosremsringen, låta den följa högra sidstycket, och knäppa den i högra ringen till nackstycket. Det ger dessutom extra hjälp att styra huvudet mot mig, vilket jag gärna vill om hästen är besvärlig.

Så långt uppe på nosryggen som kedjan sitter då är nosryggen stark. Det är längre ner, i höjd med nosvingarna, som den är bräcklig. Och sen är det faktiskt så att om hästen beter sig så svinigt att jag behöver ta hårt i kedjan så är den förmodligen i ett läge där den kan skada mig. Och då får det faktiskt hellre bli en liten broskbildning på hästens nosrygg än att den skadar mig. Jag riskerar inte liv och hälsa för någon annans bänga häst, tack.

Jag skulle aldrig ha kedjan under käken. Det löper nämligen en väldigt känslig nerv där, utan mycket vaddering mot benet. Det är annorlunda med kinnkedjan, den ligger i kinnkedjegropen där nerven är bättre skyddad. Och vi får väl verkligen hoppas att den som använder bett med kinnkedja har tillräcklig kontroll över sig och hästen för att inte ta annat än väldigt mjuka tygeltag.

Och sen är det faktiskt så att om hästen beter sig så svinigt att jag behöver ta hårt i kedjan så är den förmodligen i ett läge där den kan skada mig. Och då får det faktiskt hellre bli en liten broskbildning på hästens nosrygg än att den skadar mig. Jag riskerar inte liv och hälsa för någon annans bänga häst, tack.

Håller med!

Mitt liv, min lilla klena kropp måste få gå före hästens nosrygg, om ägaren inte uppfostrat den ordentligt. (Och ja, jag har använt kedja på mina egna hästar också, men inte några längre perioder, som jag skrev ovan.)

När den ligger över nosryggen kan den alltid glida ner och hamna fel. Att få ett ryck med kedjan strax över näsborrarna tror jag ingen häst uppskattar och hästens nosrygg är väldigt tunn längst ner, den "tar ju slut" sas och det gör den inte bara "rakt av". Kika på ett skelett.

Det är därför man lindar kedjan ett varv runt nosremmen på grimman.

Kedja underhakan är ett aber. Det var en som insisterade på att leda min med grimskaft/kedja under hakan och använde detta till att STANNA hästen (väl uppfostrad häst) för personen hade inte vett att fatta att stannade hon stannade han. Resultatet blev att när jag började rida på kandar och tog i stången så tvärnitade hästen. Oj vad jag fick lära om.

Vet ett ridgymnasium som insisterar på att leda samtliga hästar med kedja oavsett hur väluppfostrade de är. Patetiskt.

kl
har man kedjan över nosen om man ser till att den ligger där den ska kan inte skada nosryggen på hästen.

att ha kedja under hakan på häst som stegrar eller bular på framåt tycker jag är rent värdelöst, nej jag har oftast kedja eller vanligt grimskaft för all del beroende på häst över nosen. Eller ja aldra oftast så kan jag leda hästar vanligt. men vissa individer kräver lite extra; konvalecent valacken med överkotts energi, starthästen på tävlingsplatsen, endel hingstar. etc

Orkar inte ga tillbaka och leta reda pa ratt inlagg sa de som kanner sig traffade kan ta at sig.
Ligger kedjan (och jag antar ocksa grimman) strax over nasborrarna ar grimman fel justerad. Grimman skall sitta sa nosremmen hamnar mitt pa nasan.
Lagger man kedjan ett halvslag over nosremmen kan den inte ramla ner.
Sitter grejerna ratt tror jag det ar mycket svart att skada en hast mer an obehag.

Jag skulle aldrig leda en hast med kedja i munnen lika lite som jag skulle leda en hast i bett. Leder jag en selad / sadlad hast leder jag i nosremmen / nosgrimman. Undantaget min egen ridhast da han inte har nagon sadan och jag dessutom inte ser nagon storre risk att han skulle hitta pa dumheter.
Sa mkt jobb som man lagger ner pa sin hasts mun och utbildning tycker jag det ar fruktansvart onodigt att forstora munnen pa dem for att leda. Det ar sa himla latt att gora illa mukdelarna och slemhinnorna i munnen som sen ar svara att laka. Och vad varre ar att fa tillbaka fortroendet for bettet. Ett sar pa nosryggen kan bli fult ja men du har iaf inte forstort hastens funktionalitet.

Alla far gora som de vill men jag ar benhard pa den punkten!

Fast i det fallet var det ju personen som hanterade hästen som ställde till det.
Tycker det är bra säkerhetstänk att hästarna på ett gymnasium leds i kedja. Varför är det patetiskt?

Där jag gick gymnasiet så skulle vi med leda alla hästarna med kedja och efter ett tag förstod man varför. Oftast var hästarna snälla och väluppfostrade men alla hästar kan ju busa till det och det var en så otrolig skillnad på elevernas vana vid att hantera hästar. Är det en ovan person som leder en busigare häst så känns det säkrare med kedja tycker jag. Jag kan erkänna att jag ibland ledde utan kedja på hästar jag kände väl och visste att jag kunde hantera.

Så jag förstår heller inte varför det skulle vara patetiskt. Vet inte om det är samma skola som menas heller.

Eftersom det är ett ridgymnasium förväntar man sig att eleverna har ett hum om hur hästar hanteras. Har de inte det lär man dom det istället för att sätta på en kedja. Kan man inte lära eleverna hur man hanterar hästar så ska man ta och kika lite på var det brister i undervisningen.

Mitt 22åriga fullblod kan busa till det ibland men inte sjutton tänker jag sätta kedja på henne för det. Regeln på det här ridgymnasiet är att ALLA hästar leds i kedja OAVSETT vem som leder.

Mitt 22åriga fullblod kan busa till det ibland men inte sjutton tänker jag sätta kedja på henne för det. Regeln på det här ridgymnasiet är att ALLA hästar leds i kedja OAVSETT vem som leder.

Vad du gör med din häst har väl ingen betydelse? Tycker det är jättebra att skolhästar leds med kedja för att förhindra att elever skadas.

Pest eller kollera men att välja mellan vem som skadas av häst och människa så blir det hästen!

men det är ju en jäkla skillnad, det är din häst o ditt ansvar.

Där är det skolan som har ansvar o då är det självklart att säkerheten går först. Hästar är flyktdjur om du missat det o det kan gå riktigt fort när det händer ngt.
Samt att kunskapsnivån är väldigt ojämn o iaf på ridgymnasiet här finns en del stolliga unghästar.

Förstår inte hur man kan klanka ner på ngt som handlar om säkerhet.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
670
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 446
Hemmet Jag ska ha ut en snickare för att sätta in 3 nya fönster (inte byta ut gamla, utan tre nya fönster som inte funnits tidigare för att få...
Svar
2
· Visningar
359
Senast: MiaMia
·
Skola & Jobb Hur hade ni hanterat denna situationen? En manlig kollega till mig skickar denna bilden i vårt grupp teamchat och skriver "kanske något... 2
Svar
24
· Visningar
2 404
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka