Sv: Kedja under hakan istället för över nosryggen?
Jag har alltid kedjan över nosryggen. Givetvis med en grimma som är spänd så att nosremmen sitter tillräckligt högt upp. Är kedjan så lång att den riskerar att kana ner så brukar jag dra den genom den högra nosremsringen, låta den följa högra sidstycket, och knäppa den i högra ringen till nackstycket. Det ger dessutom extra hjälp att styra huvudet mot mig, vilket jag gärna vill om hästen är besvärlig.
Så långt uppe på nosryggen som kedjan sitter då är nosryggen stark. Det är längre ner, i höjd med nosvingarna, som den är bräcklig. Och sen är det faktiskt så att om hästen beter sig så svinigt att jag behöver ta hårt i kedjan så är den förmodligen i ett läge där den kan skada mig. Och då får det faktiskt hellre bli en liten broskbildning på hästens nosrygg än att den skadar mig. Jag riskerar inte liv och hälsa för någon annans bänga häst, tack.
Jag skulle aldrig ha kedjan under käken. Det löper nämligen en väldigt känslig nerv där, utan mycket vaddering mot benet. Det är annorlunda med kinnkedjan, den ligger i kinnkedjegropen där nerven är bättre skyddad. Och vi får väl verkligen hoppas att den som använder bett med kinnkedja har tillräcklig kontroll över sig och hästen för att inte ta annat än väldigt mjuka tygeltag.