Jag menade mest att en häst kan skada sig på det mesta av utrustningen, om ngt oförutsett händer.

Många säger ju att det är så lätt att bryta nosryggen med ett för hårt tygeltag på ett hackamore också, men jag har då aldrig i VERKLIGHETEN sett det.
 
Det händer titt som tätt att jag måste hantera hästar som lärt sig alla möjliga trick, är bortskämda bufflar osv och då tar jag gärna kedjan under nosen. Speciellt är det bra när man ska ta in från hagen, och måste stänga efter sig - då har man oftast inte 100% koll på hästen och känner den bara att kedjan finns där brukar den skärpa sig.

Jag skulle inte heller vilja använda det på egna hästar under normala omständigheter, men som temporär lösning istället för att behöva slita och dra i vanligt grimskaft, tycker jag det är ok.

Och att det skulle vara så fruktansvärt att ha kedjan under fattar jag inte. Det är ju ungefär samma sak som ett stångbett med kindkedja, de klämmer ju också på underkäken.
 
ALDRIG att jag använder det ÖVER nosen isåfall under men en häst ska oavsett om det e en hingst eller en gammal ridskolaehäst kunna gå snällt och lungt brevid en när man leder den...
 
Man kan ju använda kedjan som en extra säkerhet också. Jag tar t.ex. alltid kedjan under nosen när jag leder hästar till sommarhagen. För det mesta går hästarna som lata kossor och sköter sig utmärkt. Men ifall något skulle hända, hästen kanske blir rädd för något så måste jag kunna få stopp på den. Det hade varit fruktansvärt att tappa en häst där eftersom det finns en ganska stor väg i närheten. Det sista jag vill är att ha lösa hästar springandes på vägen!

... Men jag skulle nog aldrig få för mig att sätta kedjan på nosryggen.
 
jag använder inte kedja hemma på min aegna hästar men däremot så har jag varit tillsagd på en del ställen att jag ska ha det på hästarna om jag är på nåt annat ställe.Främst på hingstar men kedjan under på ridskolehästar. Min mening är också att en häst ska kunna gå utan men ändå dom är ju flyktdjur och allt kan hända så dem har det som en säkerhetsgrej på det stallet.
 
ja, jag har använt,avänder ibland, kedja under eller över nosen på min häst..
sen han har stått i boxvila så har han glömt bort det mesta som displin är.
Innan var han världens lydigaste,jag behövde bara harkla migg så skärpte han till sig , Men ibland ,så var han på "dum" humör, och då hade jag kedja under hakan så jag kunde få stopp på honom. Nu ibland , så har jag kedja över nosen,för han vill galopera iväg, Jag drar inte hårt behövs inte. Men det är en säkerhet för mig..
 
Absolut, alla hästar ska gå leda, men de är väl som folk, iblnad vill de bara inte... Jag "erkänner" att jag använder kedja, över nosen, när jag leder 2-årshingsten till och från hagen. För säkehets skull, hellre att jag har den i onödan än att han får för sig att dra iväg och jag inte jag hålla honom.
 
Används kedja så använder jag det Under, INTE på nosryggen. Hade kedja på Lucky i början, men han gick mer på två ben än fyra...hade inget val.
Det som jag har sett mest i min närhet...det är och ha fanskapet i munnen...hur schysst är det?! :confused: :crazy:
 
Men OM den INTE gör det då?
Tex en privat häst på ett inackorderingsstall.
De flesta privata har ju då ngn sorts jour och gör visst antal stall där in/utsläpp ingår.

Och då kanske ngn inte alls anser att dennes häst är ouppfostrad, trots att det ÄR det.

Och om man då inte kan hantera den hästen i bara grimma och grimskaft utan att den kommer lös.
Vad gör man då? Låter hästen komma lös och kanske "dra med" sig de andra lösa eller skada sig genom att tex fara i full galopp in i stallgången och halka omkull, bli påkörd av en bil osv.
 
har kedjan över nosen när jag lastar en av mina hästar. på det sättet slipper jag bråk med linor å annat trams. hon går snällt in i transporten själv om jag har kedjan å har jag inte den så blir det protester, och hon är inte rädd vill jag tillägga utan är en bestämd dam. annars behövs inte kedja på henne. när ska en del folk inse att man inte kan hålla på å dalta för mycket med hästar å att de flesta tjejer inte är starka nog för att ex leda hästar med vanligt grimskaft eller rida med vanligt tränsbett? det är inget fel med å använda sig utav kedjegrimskaft om man har bråkiga eller starka hästar, likaså det är inget fel å betsla en stark häst skarpare, det handlar väl om säkerhet för både häst å ryttare?
 
men om det är så att det inte är ens egen häst och bara för ett par ggr och man vill känna isg säker då hästen kan vara dum.
eller när ens häst har boxvila som ngn sa, de kan bli rentutsagt fördj*vliga min kompis häst hade det väldigt länge det slutade med att i slutet så fick hennes pappa gå med den ponnyn i träns... för den var så bråkig när den inte gjorde nåt annat än att stå i sin box för att bli frisk.
eller som på tävling gör enkel att kunna lasta ur och gå till stallet med grimma + kedjegrimskaft istället för att tvingas sätta på ett träns. (jag vet att de har ändrat bort den regeln igen men den var bra till det syte det var meningen att ha den till)
ok man ska kunna leda sin egen häst med ett normalt grimskaft men det tar tid att få respekt ibland och då är det bra att ha ett kedjegrimskaft för säkerhetsskull i början :confused:
osv osv.
det kan vara bra menar jag med detta inlägg, mmen det ska inte missbrukas.

jag har själv använt det och kommer fortsättningsvis att använda det då det kan vara en bra säkerhetsåtgärd för att klara av sin häst i stressade siuationer.
 
Jag håller inte alls med om att de flesta tjejer är för svaga för att leda hästar med vanligt grimskaft. Då har du nog mest träffat på ouppfostrade hästar. Visst, jag kan tänka mig att använda kedjegrimskaft på en bråkig unghäst, men aldrig som permanent lösning. Det har heller aldrig varit nödvändigt. Men jag kan förstå att på exempelvis tuffa hingstar kan det kännas som en viktig säkerhetsåtgärd. Dessa hästar är dock snarare undantag än regel.

Jag delar heller inte din uppfattning att vi tjejer inte kan rida på tränsbett. Du ska ju inte rida med styrka i munnen på hästen. Då får du bara en ännu starkare häst. Givetvis finns det även i detta fall undantag. Men att tjejer som regel inte kan rida på tränsbett låter konstigt i mina öron./LinJen
 
Man kan faktiskt sätta en bit balband mellan grimman och kedjan, precis som man brukar ha i uppbindningslinorna i stallet. Jag har balband i grimman på unghästar, t om mellan käk och nackremmen, skulle de fastna så kommer de loss. Funkar för mig , kommer de loss och trampar på grimskaftet, så går balbandet av... Har man riktig otur kan de ju även trampa på ett vanligt grimskaft fäst i grimman, och snubbla och bryta nacken...
 
ok formuleringen kanske inte var den bästa. ber om ursäkt. vad jag menar är att det är inte "fult" å använda sig utav kedjegrimskaft eller skarpare bett. för å ta ett ex, min kompis är ca 170 å väger ca 60kg, hon har en bamse häst på ca 176, hon har inga problem med å hantera hästen på något sätt, när hon rider hemma rider hon på ett vanligt tredelat bett, dressyr såsom hoppning. Men när hon tävlar hoppning rider hon på ett pelham för att hon orkar inte hålla hästen då han blir superpigg å superstark. medans en kille kanske inte hade haft samma problem å inte behövt betsla upp, säger inte att hon är dålig som ryttare utan att hon använder sig utav sunt förnuft å anpassar sig efter sin egna förmåga. det är det jag tycker är tråkigt med folk som är för stolta för att byta bett å fortsätter med vanliga tränsbett i stället för å betsla upp å underlätta ridningen både för sig själv å hästen. hänger du med på vad jag menar eller har jag snurrat till det?
 
om jag hade anset att tjejer inte KAN rida hästar på vanligt tränsbett hade jag själv inte ridit med tredelat på min häst. kan var nog fel ord å använda sig utav. ber om ursäkt.
 
när jag leder andras hästar som är lite stökiga och som är vana att gå med kedja, tycker jag att det är bäst att fortsätta med det, hästen vet precis vad som gäller, bråkar inte osv. tycker det är farligare att tappa hästen, så den riskerar bli överkörd, dra med sig fler hästar, eller fastna i saker!
på de hästar som inte lyssnar ett dugg på sina mattar/hussar å är som tåg att leda kan jag lägga kedjan på nosryggen!
däremot har jag aldrig nånsin lett min häst i kedja eftersom jag tycker att en häst ska kunna hanteras i vanligt grimskaft. men jag kan ju inte börja uppfostra andras hästar!=) :smirk:
 
Alltid ovanpå om jag leder en hingst som är lite "pratig". Aldrig under för alla hästar behöver ju lära sig att gå UNDAN för tryck...trycker det under hakan så går det uppåt eller frammåt.. och aldrig i munnen för det blir väldigt lätt frakturer på undrekäken (det kan man kolla själv om det finns något överben...lanerna ska ju vara släta.)..(enligt min uppfattning så är underkäken mer känslig än över) och tandskador kan även uppstå. Om man anpassar grimman rätt så är näsbenet inte så tunt just där och man får ju tänka på vad man gör. Jag tycker att kedja över är bra om det är en hings som ser ston txe.
MVH :p
 
har använt de i munnen...på stort oupfostrat halvblod som skule in och ut...hade ingen lust att rskera mig själv..
 

Liknande trådar

Träning När hästen går i korrekt form så trampar den in bakbenen in under kroppen, höjer ryggen och spänner bålen. Känslan blir ju då att hästen...
Svar
3
· Visningar
828
Senast: Tilly_85
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 164
Senast: LiviaFilippa
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 184
Senast: Sirap
·
Träning igår var jag (som åhörare) på clinic med John Ricketts. Jag hade innan hört avsnittet av Ridpodden där han medverkar och tyckte det lät...
2
Svar
31
· Visningar
4 993
Senast: Magnum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp