Nej, jag använder aldrig kejda.

Är hästen besvärlig att leda är det bättre att använda ett träns istället för grimma.

En sak som jag finner irriterande är att många i mitt stall har kedjegrimskaft till sina hästar - trots att de är de snällaste man kan tänka sig. Och de lägger INTE kedjan runt nosen, utan knäpper bara på grimskaftet som vanligt. Jättejobbigt att ha kedjan slängande under huvudet på hästen, dessutom stooor risk att man river upp handflatan om hästen får spel och man måste hålla närmare...
 
usch det låter ju grymt att ha kedja på hästars känsliga nosrygg...varför inte använda en repgrimma istället????
 
Ett tips bara... Läs Linda Tellingtone Jones bok om TTEAM och TTOUCH, där står det hur man ska sätta kedjan. På det sättet hon sätter kedjan gör den bara så att hästen blir mer känslig. Jag kan inte riktigt beskriva det, men som en åtta på grimmans nosgrimma. :D
 
hm hm nu har jag läst alla ingläggen här och det är väldigt många som ALDRIG skulle använda kedja och ändå när man är i väg på utställninga och annat så har mer än hälften kedjor på sina hästar och alla dessa människor måste ju ha fel om det nu skulle vara så illa att använda kedja ;) ;) Själv använder jag alltid kedja på hingstarna när vi är på utställning plus att vi har träns också och inte för att mina hingstar är dumma (dottern 9 år hämtar avelshingsten själv) utan en ren säkerhet hur kul är det om en hingst sliter sig antingen bland stona eller som när vi var på generalmönstring bland alla de andra hingstarna.. :confused: :confused:
 
Vi som är i arabvärlden och ställer ut våra hästar är tvugna att lära dem använda kedja under hakan.
Även ettåringar skall kunna gå i kedja. Inga problem alls bara man är mjukare i handen.
 
Jag använder alltid kedja på min häst som är en 138 cm hög och URSTARK fjording. Jag har haft honom i två år och hans förra ägare sa att hon aldrig använde något annat. Antagligen har han hos någon av sina många ägare fått övertaget och man har börjat med kedjan :cry:. Han drar inte iväg bara "för att" utan det är gräset som hägrar... allt som har med mat att göra. På vintern är han inte hälften så jobbig att leda :smirk:. Jag skäms att erkänna det men jag sätter kedjan under hakan OCH över nosen när han ska in och ut från hagen (det behöver jag dock inte göra inne i stallet). Det är inte kul :(, men han håller sig i skinnet och om han skulle få för sig att dra iväg orkar jag hålla honom. Han går faktiskt inte att leda i vanligt grimskaft, han märker direkt att man inte har kedjan och sen är det kört... Jag får hela tiden höra hur ouppfostrad han är, nåt som jag redan VET men det är inte lätt att ändra på en häst som fått göra som han velat i tio år... Han är hur snäll som helst när det inte finns någon mat i närheten, i ridhuset när vi försöker träna ledarskap följer han mig som en hund utan varken grimma eller träns, stannar när jag stannar osv. Har verkligen försökt träna bort detta beteende och har tappert försökt använda kedjan som ett vanligt grimskaft när han ska in/ut men så fort han ser ett grässtrå drar han iväg som ett skott.. jag har provet repgrimma också, det funkar på lite kortare sträckor, men dessvärre är det en bit från hagen till stallet och han slet sig så fort vi kommit bort från hagen. Dessutom lyckades han ta av sig den grimman så att det blev dubbelt så svårt att fånga honom. Och stannade när han hade lust och åt på vägen. jag har verkligen problem med just detta. Annars är han världens goaste pålle att både rida,köra och hantera i övrigt :love: :) Kan tillägga att han varit hingst i 9 av sina 17 år, men jag tror inte att det har med saken att göra.
Tar gärna emot tips!
 

Liknande trådar

Träning När hästen går i korrekt form så trampar den in bakbenen in under kroppen, höjer ryggen och spänner bålen. Känslan blir ju då att hästen...
Svar
3
· Visningar
826
Senast: Tilly_85
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 158
Senast: LiviaFilippa
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 145
Senast: Sirap
·
Träning igår var jag (som åhörare) på clinic med John Ricketts. Jag hade innan hört avsnittet av Ridpodden där han medverkar och tyckte det lät...
2
Svar
31
· Visningar
4 993
Senast: Magnum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp