E

Elisabet

Jag har en fråga... är det någon här som använder kedja ovanpå nosryggen?:confused:
Jag själv använder aldrig det...men har tänkt på en sak... :bow:
Om hästen skulle komma lös, kanske den fastnar i grimskaftet och trampar på det...då kanske nosryggen går av... måste man inte avliva hästen då?
 
nej, absolut inte över nosryggen!!!! under går myyycket bättre! :rofl:
 
Jag brukar inte göra det. Vet en tjej som gör det i bland, men bara på "monster" hästarna som hon får in för betäckning.
//A
 
det är större risk att man knäcker käken på hästen om man har under
men jag brukar ha under käken om jag måste leda med kedja.. tycker det är bättre att att linda runt nosen
 
Om man ska använda kedja så ska man ALDRIG nånsin använda den under nosen. Där finns en massa känsliga punkter på en häst och när man med kedjan lägger tryck där så ger du ett direktkommando till din häst som betyder : stegra dig........
 
Man gör som man vill men JAG skulle aldrig ha ett kedjegrimskaft på en häst överhuvudtaget.
 
Ska jag leda in riktigt stora hästar som jag vet kan dra iväg lägger jag den över nosryggen. Fungerar jättebra, en del hästar bli lugnare tillochmed bara av att ha den där. Ibland har jag ett vanligt grimskaft på hästen och det funkar bra det med.
 
hej ja en häst kan bryta nosryggen av ett för hårt ryck eller tryck.det berop på var frakturen sitter ,om man måste avliva eller inte,själv använder jag inte kedja på mina hästar.men när jag jobbade med hästar hände det .men det är i nödfall ,man tar till med kedja ,både över och under.
 
Tror jag säkert men jag kommer aldrig att anväder det inte på mina hästar då jag kan leda stora busiga hästar utan!
 
Nej har aldrig behövts (inte ens på tokhingsten!).

Om det används i stallet så sitter kedjan under. En i stallet trampade av sin, grimskaftet gick sönder men inte kedjan som satt kvar i grimman (lätt att fånga sen...)
 
Har hört både det ena o det andra om att ha kedja ovanpå.
Skulle aldrig få för mig att ha den runt då jag bara har kedjegrimmskaft 'normalt'! Och att ha underifrån ska vi inte tala om, känner till en häst som vi allvarliga skdaor pga. det!
 
Jag måste medge att jag använde kedja både ovanpå och under nosen när jag red och tävlade hingst. Han var rätt så ohanterad ifrån början och fick ibland för sig att promenera på bakbenen.
Det funkade rätt så bra med kedja då. (Även stigbett kom till användning.)
Numera har jag ingen hingst o då behövs aldrig kedja.
//Lina
 
Riktigt små hästar kan även dom vara farliga!!
Dessutom kan man på annat sätt få en häst att gå fint det är bara en genväg man tar till en lugn häst.Mankan gämföra det med att slå en häst till lydnad. Vist lyder hästen dig men inte för den respekterar dig utan för den är rädd för att du ska slå den om den inte lyder dig.Eller så kan du nå lydnad genom träning och genom respekt.
Samma sak här genväg= kedjegrimskaft som gör ont när hästen är"dum" eller visa respekt!
 
har aldrig använt hingstkedja på nosryggen, dock under.
Det har jag haft (eller stigbett) när jag hanterat hingstar, även när jag gick ut på promenad med min häst som hade boxvila. annars blev det farligt för mig.
/Anna
 
Jag måste säga att jag har aldrig hört något om att det skulle vara farligt att ha kedjan under nosen förut. Vad ska man ha kedjan till om man sätter den som ett vanligt grimskaft? Då kan man väl lika gärna använda ett vanligt (utan kedja)? Självklart måste man ju använda lite vett när man använder kedjan också, om den inte hjälper så får man ju inte rycka och slita i den.

Jag har en liten häst som blir väldigt glad och livlig de första gångerna hon får gå till gräshagen på sommaren. Då brukar jag sätta kedjan i munnen på henne. Det funkar utmärkt och jag anväder det istället för att ha ett stigbett eller liknande. Självklart rycker och sliter jag inte i kedjan om något skulle få för sig det nu, behöver knappt röra den.
 
Jag har haft det ngn gång på gammelpållen när han var som värst.

Han var så bortskämd redan när jag köpte honom, och hade lärt sig "tekniken" att bara helt sonika spänna halsen och fortsätta öka farten när man med normalt grimskaft bad honom minska.
Men med kedjan över nosryggen så märkte han direkt att det INTE var läge att dra iväg, och försökte inte ens.

Så nu funkar det helt smärtfritt med vanligt grimskaft.

Tacka vet jag när man får hästen redan som unghäst, då slipper man att folk har skämt bort hästen, så så där hårda metoder krävs för att få "styr" på pållen!
Med ynglingen som jag haft sedan han var ett år, kan jag leda i sytråd i grimman om jag vill.

Bryta nosryggen kan hästen på många sätt. Det blir ju ett rejält ryck över nosryggen även med ett sidepull eller ett hackamore om ryttaren faller av och hästen trampar på tygeln.

Likaså kan ju ett vanligt grimskaft vålla nog stor skada det med om hästen kommer lös med det fladdrande!
För är det full galopp och grimskaftet snor in sig runt benen på hästen, och den störtar handlöst i full fart, så kan det nog bli benbrott lite varstans... :crazy:
 
Har aldrig hört om hästar wom brytit nosgyggen med sidepull....
Man har ju ingen hävstång och det är mera som en vanlig nosgrimma.
Men det är vannligt att jag har fel.
//A
 
Om jag tvunget ska använda det så anänder jag ett grimskaft utan kedja och trär under aller runt nosen på min unghäst när han har en bråkig dag :p Aldrig kedja!! Helst av allt vill jag bara använda vanligt grimskaft knäppt i grimman. Men ibland vill jag va på den säkra sidan när jag är ute och går med han!!
 

Liknande trådar

Träning När hästen går i korrekt form så trampar den in bakbenen in under kroppen, höjer ryggen och spänner bålen. Känslan blir ju då att hästen...
Svar
3
· Visningar
751
Senast: Tilly_85
·
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
1 931
Träning igår var jag (som åhörare) på clinic med John Ricketts. Jag hade innan hört avsnittet av Ridpodden där han medverkar och tyckte det lät...
2
Svar
31
· Visningar
4 890
Senast: Magnum
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
240

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hat
  • Inredningstråden, del 2

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp