Bukefalos 28 år!

Kedje/bolltäcke

Rare

Trådstartare
Jag har grova sömnproblem pga ångest(går i terapi). Är nyfiken på (främst) kedjetäcke eller bolltäcke. Någon som har erfarenhet av det? Har det hjälp? Varför fick du ett? Var det svårt att få utskrivet?
 
Jag har grova sömnproblem pga ångest(går i terapi). Är nyfiken på (främst) kedjetäcke eller bolltäcke. Någon som har erfarenhet av det? Har det hjälp? Varför fick du ett? Var det svårt att få utskrivet?
Jag personligen har inte någon erfarenhet, men andra runt omkring har blivit hjälpta av det. Ofta kan man få låna hem och prova innan man beställer ett.
 
Sambon har kedjetäcke. Anledningen till kedjorna är att han svettas mycket och bolltäckena blir rätt varma.

Han hade vad jag förstår inga bekymmer att få det utskrivet och han sover bättre med det. Så pass att jag släpade med det till morsan sist vi åkte dit för han gnäller om att han saknar det när vi är iväg. Ärligt talat är jag rätt sugen på ett med ibland för det är ganska mysigt. Vi har även lagt ett litet hörn över dottern när hon haft svårt att sova och visst funkar det.
 
Jag har kedjetäcke, tycker det fungerar bra. Har svårt att varva ner när det är sovdags och täcket lugnar ner så jag kan slappna av på ett annat sätt än annars. Det var plättlätt att få utskrivet, så pass att jag inte ens behövde be om det utan det har föreslagits av arbetsterapeut :)
 
Min dotter har ett kedjetäcke. Hon fick det pga stora sömnproblem. På henne funkar det bra, tror hon fick låna ett och prova först innan hon fick ett eget.
 
Jag har ingen erfarenhet baserad på mig själv, men har sett väldigt positiva effekter av kedjetäcke inom demensvården där sömnstörningarna berodde på oro, ångest och förvirring. I ett specifikt fall kunde man till och med ersätta lugnande läkemedel till natten helt med täcket!
 
Sambon har kedjetäcke. Anledningen till kedjorna är att han svettas mycket och bolltäckena blir rätt varma.

Han hade vad jag förstår inga bekymmer att få det utskrivet och han sover bättre med det. Så pass att jag släpade med det till morsan sist vi åkte dit för han gnäller om att han saknar det när vi är iväg. Ärligt talat är jag rätt sugen på ett med ibland för det är ganska mysigt. Vi har även lagt ett litet hörn över dottern när hon haft svårt att sova och visst funkar det.
Det finns olika bolltäcken, allt från minibollar, mer som grus o upp till ca 5 cm i diameter.
 
Jag har kämpat i flera år för att få ett men får nej varje gång. I mitt landsting (Västra Götaland) måste man ha ADHD eller psykisksjukdom för att få ett och jag har "bara" svåra smärtor och sömnsvårigheter därför. Kedje och bolltäcken skrivs ut av arbetsterapeuten så det är bara att ringa din vårdcentral och be att få prata med arbetsterapeuten så fixar det sig förmodligen för dig eftersom du har bevisad ångestproblematik.
 
När jag var inlagd hade jag både kedjetäcke och bolltäcke. Uppväxt med djur som jag är var det underbart att få ett täcke med lite tyngd i. Kändes lite som att ha en katt/hund liggandes på en. För min del kändes det väldigt tryggt.
Jag tyckte att det berodde lite på grad av ångest. När känslan närmade sig panikångest var det bara stressande och kändes instängt när de tvingade på mig bolltäcke. Men överlag kan jag verkligen rekommendera täcken med tyngd i!
 
Kanske för att de kostar ungefär en månads sjukpenning?
Ja, då får man ju fortsätta vara utan.
Jag trodde att de endast gick att få på remiss, men de går ju faktiskt att köpa som privatperson med och alla som tycker sig behöva är kanske inte sjukskrivna heller?
 
Jag som verkligen skulle vilja prova har inte råd att lägga ut så mycket pengar på något som kanske gör mig sämre istället för bättre. Jag har frågat om jag iallafall skulle kunna få prova ut ett och sedan spara ihop till ett om det fungerar men jag får inte det heller och för mig är det alldeles för mycket pengar att gambla med.
 
Man kan sy eget täcke. Skulle själv ha gjort det om jag inte fått beviljat. Vet en som sytt eget. Inget komplicerat alls.

jag har haft svåra sömnproblem hela mitt liv. Nu har jag en timme mindre i insomningstid. Gått från tre till två timmar. Och är mer utsövd även om jag fortfarande vaknar varannan till var tredje timme.
 
Tack så mycket för alla svar:) Jag har ju en hel del olika kontakter inom psykiatrin så ska ta upp det med någon av dem!
 
Mia_R post: 16733597 skrev:
Ja, då får man ju fortsätta vara utan.
Jag trodde att de endast gick att få på remiss, men de går ju faktiskt att köpa som privatperson med och alla som tycker sig behöva är kanske inte sjukskrivna heller?
Varför så dryg??:confused:
För någon som har 8-9.000 säger det sig självt att det inte finns utrymme för en sådan utgift! :( (och väldigt få har så de kan spara för att få ihop till ett täcke på egen hand utan att det dröjer en evighet...)
Är man inte sjukskriven däremot kanske den summan ryms i budgeten eller går ihop på typ 2 månader, så det är väl ändå lite skillnad?

Jag ska höra mig för om att få testa ett, men att köpa eget är otänkbart och rent av omöjligt. (hade du nu tänkt lägga in en "hurtig" kommentar att det minsann går om man vill så spelar det faktiskt ingen roll vad du anser om saken)
 
Senast ändrad:
Varför så dryg??:confused:
För någon som har 8-9.000 säger det sig självt att det inte finns utrymme för en sådan utgift! :( (och väldigt få har så de kan spara för att få ihop till ett täcke på egen hand utan att det dröjer en evighet...)
Är man inte sjukskriven däremot kanske den summan ryms i budgeten eller går ihop på typ 2 månader, så det är väl ändå lite skillnad?

Jag ska höra mig för om att få testa ett, men att köpa eget är otänkbart och rent av omöjligt. (hade du nu tänkt lägga in en "hurtig" kommentar att det minsann går om man vill så spelar det faktiskt ingen roll vad du anser om saken)
Vem är dryg?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här dyker upp med jämna mellanrum på forumet. Vi är flera som har eller har haft fobier, både vanliga och ovanliga. Så, har du en...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
9 756
Senast: Enya
·
Småbarn Den här veckan har sonen fått ytterligare två affektanfall, utöver det som han fick under påskhelgen. Det senaste väntade jag mig...
Svar
9
· Visningar
1 821
Senast: Linn-Nora
·
Kropp & Själ Jag har ibland otroligt svårt att bestämma mig. Så svårt att jag får ångest av att ta beslut. Ibland tar jag beslutet utan att bry mig...
2
Svar
23
· Visningar
1 434
Senast: MissFideli
·
Kropp & Själ Någon mer här som har haft eller har det? https://www.1177.se/Dalarna/sjukdomar--besvar/konsorgan/besvar-vid-sex/vaginism/ Hur...
Svar
3
· Visningar
595

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp