Bukefalos 28 år!

Kedjegrimskaft - bra eller dåligt? (utbruten)

Jag tror många håller mig dig i det, men det är ändå rätt vedertaget att kedjan gör sig bäst över nosen och inte under käken.
Just det tror jag mer har med hur man har lärt sig att göra. Jag lärde mig på ett arabstuteri i början av 80-talet. Där var det inte tal om över utan om under, de hästarna skulle ju visas upp på utställningar i den munderingen och behövde lära sig att ledas så. Där lärde jag mig också vilket finlir man kan få till med kedja under. De såg ut ungefär såhär med den skillnaden att de som användes till vardags var grövre och i läder förutom själva kedjan https://www.sahf.net/index.php/gallerier/103-fotogalleriet.html# (Gick inte att länka till bilden, leta upp Assisam).
Genom åren både i jobb och privat har jag bara träffat ett fåtal personer som har föredragit kedja över om det inte har handlat om hästar som varit farliga att leda, där är kedja över ett självklart val under tiden de lärt sig ledas. Men på i övrigt snälla lydiga hästar som kan ledas utan problem har kedjan alltid satts under. Att ledas så har varit en grundläggande kunskap för både häst och människa i de hästkretsar och de jobb inom häst jag har haft.
 
Just det tror jag mer har med hur man har lärt sig att göra. Jag lärde mig på ett arabstuteri i början av 80-talet. Där var det inte tal om över utan om under, de hästarna skulle ju visas upp på utställningar i den munderingen och behövde lära sig att ledas så. Där lärde jag mig också vilket finlir man kan få till med kedja under. De såg ut ungefär såhär med den skillnaden att de som användes till vardags var grövre och i läder förutom själva kedjan https://www.sahf.net/index.php/gallerier/103-fotogalleriet.html# (Gick inte att länka till bilden, leta upp Assisam).
Genom åren både i jobb och privat har jag bara träffat ett fåtal personer som har föredragit kedja över om det inte har handlat om hästar som varit farliga att leda, där är kedja över ett självklart val under tiden de lärt sig ledas. Men på i övrigt snälla lydiga hästar som kan ledas utan problem har kedjan alltid satts under. Att ledas så har varit en grundläggande kunskap för både häst och människa i de hästkretsar och de jobb inom häst jag har haft.
Det är ju inte så att det kräver någon omfattande kunskap alls för att använda kedja. Placera den lämpligt, ryck inte i den. Klart att man KAN placera den under och på en lugn och snäll häst gör det ingen skillnad. Behövs den kommer den vara mer till nytta över än under.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 321
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 639
Senast: Stereo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 327
Senast: jemeni
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 264
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp