Kemtvätt?

Magiana

Trådstartare
Jag köpte en ridkavaj på tradera för ett tag sedan och har använt den en gång men den är faktiskt för stor så jag tänkte sälja den igen (och köpa en annan). Haken är att den blivit lite smutsig och måste tvättas. På etiketten finns en överstruken vattenbalja, d.v.s. den ska kemtvättas. Den är av polyester-viskos och polyester i fodret.

Jag känner verkligen inte för att lämna in den till en kemtvätt. Den är inte jättesmutsig, ser mest dammig ut på sina ställen. Går den att få ren på annat sätt? Vågar jag torka av den med en fuktad svamp? Förvisso var den inte dyr så jag kanske ska chansa.

Sen till fråga två. Det är tydligen vanligt med kemtvätt på kavajer. Finns det sådana som man kan tvätta själv?
 
Sv: Kemtvätt?

I min kavaj står det 30º men om den bara är dammig får den följa med in i badrummet när jag duschar o få en ångrengöring. Brukar räcka långt. Vill inte tvätta den i onödan.
 
Sv: Kemtvätt?

Mina åker tvättmaskin lite då och då.
Brukar använda 30 grader, snabbtvätt eller ylletvättprogram.
Jag har tre olika kavajer i olika material och det går bra.
 
Sv: Kemtvätt?

Tack för alla svar. Nu vet jag i alla fall att jag ska leta efter en som går att tvätta själv. Jag får prova med ångrengöring på denna (eller en snabbis på 30 grader om jag törs), sen åker den ut.

Sen undrar jag lite hur vattenkänsliga kemtvättskläder är egentligen. Det regnar ju faktiskt ibland och man har dem på sig utomhus.
 
Om man har otur kan fodret och yttertyget krympa olika när man tvättar något som man bör kemtvätta i vanlig tvättmaskin.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag köpte en underbar kavaj i vintras. Jag har en kavaj (och även en del andra plagg) från samma märke sedan tidigare, som tvättas i 30...
Svar
2
· Visningar
872
Senast: Liten
·
Utrustning Mike har på begäran skrivit en faktatråd om lädervård som jag ankrar och låter ligga överst på sidan. Tack Mike! För att läder skall må...
37 38 39
Svar
773
· Visningar
213 945
Senast: tinaiva
·
  • Låst
Utrustning Mike har på begäran skrivit en faktatråd om lädervård som jag ankrar och låter ligga överst på sidan. Tack Mike! För att läder skall må...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
20 890
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp