Lädervård

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har rensat ur burkar och flaskor i stallet och hittat följande, är det papperskorgen nästa eller är det användbart? (tar med vad det påstår göra med, ifall det roar någon).

Lincoln Lädercremé (Willab)
"En unik blandning av olika vaxer som rengör, återställer och polerar alla läderföremål. Framställd endast av rena komponenter utan tillsats av färgämnen, vilket gör den lämplig att använda även på ljust läder. Speciellt framtagen för att bibehålla lädrets ursprungliga färg"

Innehåll:
Bivax 2.5%
Lanolin 15%
Blandade vaxer 0.6%
Mineralolja 3.3% :crazy:
Vatten 69%
Konserveringsmedel 0.6%
Terpentin 9% :crazy: :crazy:

och

Lincoln Läderfett (Willab)
(Står ingen fin försäljningssvada)
Innehåll:
Mineralolja 68% :crazy:
Mixade paraffinvaxer 31%
Parfym 1%
Färgmedel tillsatt.

Jag antar att den nedersta är det sopkorgen direkt för? (fast den burken är nästan slut, så det måtte jag tyckte var himla bra). Men den första? Knappt använd så jag har en känsla av att jag tycker det blir en matt yta av det, men är det användbart eller är mineraloljorna direktdiskvalificerande?
 
Ekol innehåller mineralolja som inte är nyttigt för lädret.
Olja skall man inte göra för ofta.

/Mike :devil:
 
Preparat nr 2 är bara att köra rätt i papperskorgen.
Innehåller inte en enda komponent som är nyttig för läder.

Preparat nr 1 hade jag också kastat, framförallt eftersom det innehåller terpentin.

/Mike :devil:
 
De är i papperskorgen nu =)

Fast preparat två har jag tyckt varit himla bra förr, tur lädret överlevt. Ettan ger en matt yta hur mycket man än putsar så det är knappt använt. Jag lär knappast sakna någotdera, de har ett par år på nacken (är trogen Neatsfoot numera, sen första gången jag provade det.)

Vet ni förresten att RÅTTOR gör stoora ansträngningar för att få tag i netasfood. T ex knaprar sig igenom brädorna i ett skåp och sen plastflaskan? :mad: (den är nu i glasflaska). De vilel dock inte ha terpentinjoxet :devil:
 
Så NeatsFoot Oil ska vara så bra.. Då måste jag nästan inhandla en sån och kasta mig ekololja då..
 
jag har en brun dressyrsadel som jag rengör med glycerintvål 1g/v och smörjer den rätt ofta också 2g/m numera med stubben havanol(tror jag det heter). Problemet är att det finns en massa grus och damm och sånt som sätter sig på sadeln, men så fort jag kommer ut i regnet med den får sätet fläckar som sedan inte går bort.... klarar sadeln verkligen en vattendusch? jag är bara rädd för att det blir fler mörka fläckar utav vattnet...
 
Hej!

Hur mycket vatten ditt läder klarar utan att det blir vattenmärken beror på balsamets förmåga att skydda lädret.

Din sadel kommer att bli mörkare med åren, bl a beroende på smörjning och fukt.

Så det är inte lönt att kämpa emot :D

/Mike :devil:
 
Hej Alla!
Jag köpte några burkar ullfett på apoteket och det var inte alls dyrt, runt hundralappen om jag inte minns fel.
Jag har bara 12 grader i sadelkammaren så det är lite kletigt att smörja med.
Jag lägger burken i varmt vatten och använder mig av skumgummi tvättlappar (gula tunna) för att lägga på ett tunt lager. Med hjälp av hårtork och en luddfri trasa torkar jag bort överskottet. Min sadel var i bedrövlig skick, hade stått i ett lager länge och fraktades från andra sidan atlanten. Efter några behandlingar är den underbar igen.
Lanolin är helt klart den bästa medel jag har testat hittills och betydligt billigare än det mesta på marknaden. Tack för tipset Micke :bow:!
 
Halloj!

har du nån aning om vad Stübbens flytande lädertvål innehåller? Det finns ingen innehållsförteckning alls på flaskan, utan det står bara att den innehåller "ämnen som är bra för lädret" ungefär... :smirk:

Eller vet nån annan? Jag vill veta om jag ska använda denna dyra tvål (som dessutom är lättare att hantera), eller om jag sak plocka fram den gamla Ekoltvålen igen. :)
 
Vet heller inte vad Stübbens tvål innehåller men det är bra för lädret. (Det är alla stübbens produkter) Annars så är det väl inget fel på ekoltvålen.
Det är oljan som är dålig.
 
Re: Lädervård, minkolja?

Hittade en dosa Kiwi minkolja och började fundera på hur den framställs? Bäst att tillägga att jag inte tänker använda den eftersom produkten även innehåller silikon... ;) Minkoljan i ren form, är den lämplig för lädervård?

Hittade också en burk Läderbalsam, innehållade "högvärdiga dab-8-oljor", växtoljor, lanolin och bivax. dab-8-olja???

Proffsen, hjälp! :bow:
 
Re: Lädervård, minkolja?

Hej!

DAB-8 är ett lukt och smaklöst paraffin, som används för utspädning av andra ojlor/vaxer.
Det är alltså en petroleumprodukt.

Skall alltså helst inte användas..

Hug your horses!
/Mike :devil:
 
Re: Lädervård, minkolja?

Har precis köpt en ny ljusbrun Passier sadel. Vill förstås bevara den lika fin... :smirk: Vad är det bästa att smörja med?? Olja utgår, det färgar ljust läder grönt... :crazy: Har på senaste tiden använt Prestiges Leather Elisir till min andra ljusa sadel samt träns, men sadeln blir så fruktansvärt HAL! :eek: Det är inte lämpligt nu som jag har skaffat unghäst kan man säga... Så jag har använt nånting som heter Renapur Läderbalsam. Innehåller:
PLantoljor, bivax, jojobaolja och OL (men vad är det? :confused:)
Sen står det att det ej är lämpat för anilinfärgat läder? Vad betyder det?

Mina grejor ser okej ut, vissa läderartiklar har dock mörknat något.

Vågar jag sätta in nya sadeln med Renapur? Eller ska jag låta bli att smörja den alls, och försöka få tag på Passiers läderbalsam? :confused:
 
Passier

Passier krever at du bruker deres salsåpe og lærbalsam for at garantien skal være gyldig (på læret, ikke på salbommen :smirk:).
 
Re: Passier

Vel, jeg har sett Passiersaler som har mistet ganske mye farge på kappene og i setet. Dersom de tror på at bare deres egne produkter er brukt til å stelle salen med, bytter de ut læret helt gratis (så lenge den ikke er kjempegammel, da).
 
Re: Lädervård, minkolja?

En i mitt stall säger att stübben tvålen kan förstöra nytt läder
om man tar för mycket. På burken däremot står det att man ska ta rikligt med tvål...
Hur är det egentligen?? :confused:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag har köpt en tömkörningsgjord i tärnsjöläder som jag gärna vill förvalta på bästa sätt. Så nu är den tvättad, inoljad två gånger med...
Svar
8
· Visningar
8 884
Senast: mackan
·
Kropp & Själ Jag är så fruktansvärt trött på mitt hår! Det är av modellen som blir statiskt så fort det inte är blött ute typ (min häst är dessutom...
18 19 20
Svar
389
· Visningar
64 098
Senast: Skogstokig
·
R
Hästvård Nu känner jag att jag behöver lite peppning från några erfarna personer i detta forum. Känner att jag börjar deppa ihop lite och det...
Svar
7
· Visningar
1 142
Senast: Roadster
·
Utrustning Mike har på begäran skrivit en faktatråd om lädervård som jag ankrar och låter ligga överst på sidan. Tack Mike! För att läder skall må...
37 38 39
Svar
773
· Visningar
213 935
Senast: tinaiva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp