Lädervård

Status
Stängd för vidare inlägg.
På senare år har allt fler hästgrejor varit av dålig kvalite, lädret kommer ofta från indiska kossor, med tunn hud, eller så är det läder drån nackar och bukar.

Med mineraloja, i stora mängder, så kommer lädret sakta lösas upp, och tänja sig allt mer. Men det gäller alltså skötsel under många år. Har man köpt grejer av dålig kvalite från början, så kan inte den bästa oljan/balsamet/lanolinet bättra det!

Någon nämde en hundraårig sadel. Kommer dagens sadlar att hålla i hundra år?

Hur ser man skillnad på dåligt och bra läder? Först, så tittar man efter om det finns någon påmålad ytfinish. Det är till för att dölja det som är under.
Sen, tittar man på "baksidan" ,köttsidan om det går. Är det fransigt, eller är det nästan lika slätt som narven? här kan tillverkaren luras genom att pressa lädret (det ser fint ut.. någon månad eller så) eller måla det med någon hård färg, så att köttsidan blir slät. För slät ska den vara! Köttsidan är fnasigast om det kommer från kossans mage, slätast om det kommer från ryggen. Lädret i ryggen sträcker sig inte lika mycket som det från magsidan, det är helt enkelt mycket bättre. Be eran sadelmakare visa er läderbitar från olika ställen på kon.

Jag håller inte helt med att vatten är helt ofarligt för läder. Lädret torkar ju ut av vatten. jag tycker inte att man ska tvätta läder med bara vatten, för att låta det sen torka. Andvänd hellre lite glycerintvål, det är lite lagom mycket fett i det.

När man tvättar läder med ömtålig färg, ska man bara dra svampen åt ett håll. Inte gnugga fram och tillbaka, utan långa drag åt ett och samma håll. Då nöter man inte alls lika mycket på färgen.

När man färgar något själv med narvsvärta, så ska man efter att färgen torkat in ordentligt (ca 1 dygn) tvätta av överskottsfärgen (åter, dra svampen åt ett håll, annars får ni bort för mycket). Tvättar man inte av, så kommer den med största sannolikhet färga av sig som attan. Sen ska man olja det färgade lädret. Det är nämligen sprit i narvsärtan, så att lädret blir torrt och lite hårt av färgen.

Det var allt från mig, sköt om era hästprylar, så det finns nåt kvar att ha på museum om 500 år ;)
 
Jag torkar av allt mitt läder varje dag med en torr trasa.
Om det ändå skulle bli smutsigt använder jag bara vatten och helst regnvatten. Kan tillägga att jag använder bra läder.

För grovrengöring lägger jag lädret i blöt ett par minuter i vatten.
Torkar det torrt med en mjuk trasa. (Då blir det rent!!!)
Efter 1 ca en timme (lädret skall ha torkat) smörjer jag( om det behövs) in det med balsam.

Detta råd har jag fått från min sadelmakare, som arbetat med läder i 30 år. Hon påstår att vi smörjer ihjäl vårat läder.Och att vatten inte skadar läder.
Själv kan jag bara tillägga att mitt läder aldrig varit så fint som nu.
 
Så sant!

Kanske skall revidera meningen om vatten:
Vatten är i princip ofarligt för ett välsmort läder.

Mer korrekt va? :D

Hug your horses!
/Mike :devil:
 
Har en fråga: När man sköljt av lödder och smuts efter man tvättat lädret, skall man torka av med trasa/handduk o sedan smörja på oljan/fettet? eller skall det vara blött o sedan smörja på?

Kram Favina :bump:
 
Hej!

Det bästa är att torka av det värsta och sedan smörja lädret medan det fortfarande är något fuktigt,
för då är porerna i lädret öppna.

Hug your horses!
/Mike :devil:
 
Jag vet inte om jag eg törs öppna munnen i den här tråden eftersom jag VARJE år lyckas syssla med brutal lädermisshandel :o

I alla fall så har jag kallstall, och eftersom jag varenda år inbillar mig att "jomen nästa år ska jag flytta" så bygger jag aldrig någon sadelkammare (men nästa år SKA jag flytta *s*). Så under vår-höst-vinter har jag lädret inne. det är "bara" dett att jag inte upptäcker att det är dags att flytta in lädret förrän det börjar se misstänkt luddigt ut =/ (handlar om läder som hänger och inte används dagligen).

I alla fall, min fråga är om det finns några som helst belägg för att VINÄGER har mögelrepellerande effekt? jag lyckades nämligen ett år packa ner en massa läder i en låda på våren, och inte öppna lådan förrän..ehh..*viskar* nästa år. Det var rätt faschinerande stadier av mögel kan jag meddela.

Jag gjorde ett tapper försökt att göra rent det på traditionellt sätt, med resultat mycket klent. Då sa en gammal hästgubbe att vinäger var jättebra det. Jag tänkte att "ja vafan, det kan ju inte bli värre och får jag inte ordning på eländet så får jag ju kasta det iaf". Så jag delade upp lädret i tre kontrollgrupper.

Grupp ett tvättade jag frenetiskt med sadelsåpa (den i blå ask) och smorde med neatsfoot.

Grupp två slängde jag i badkaret och SKRUBBADE frenetiskt med en mjuk nagelborste och sadeltvål. Lät torka i rumstemperatur och skickade sen i en hink med ekololja över natten.

grupp tre skrubbade jag som grupp två, badade i vinäger i en kvart, lät torka och badade (det var rätt stenhårt när det torkat kan jag meddela) i Ekololja (inte fullt så duktigt) över natten och lät torka igen i rumstemperatur.

Jag var övertygad om att grupp tre var förlorad för alltid eftersom det var rätt stelt ändå så det fick ett nytt övernattenbad men nu i neatsfoot oil och sen torka igen.

Döm om min förvåning när grupp ett möglade som fasiken igen, mer än nånsin, grupp två möglade men mindre och grupp tre inte kunde stava till mögel trots att jag på rent test lät det hänga ute långt inpå hösten.

Vad kan man dra för slutsatser av det? Att jag effektivt mördade lädret i grupp tre så det inte är speciellt "levande" längre? (Det är mjukt och fint) eller att vinäger är bra?

Jag har dock inte vågat låta sadeln eller några andra grejer jag använder regelbundet komm i närheten av någon vinäger, utan där är det sadeltvål och neatfoot var tredje månad. Detta tas dock in i god tid också ;)
 
tjena proffset!
här kommer en fråga som jag och andra grunnar på...
hur gör man med ljust läder för att det ska vara och bli ljust även i fortsättningen??
har du några tipps på produkter så är jag tacksam=)
tack på förhand :rofl:
 
Blev rekomenderad av en sadelmakare att använda parafinolja till allt läder, provade några gånger men blev inte speciellt nöjd med resultatet så slutade med det. Denna sadelmakare hävdar dock att detta är det absolut bästa, vad tycker du?

Sen köppte jag en våldsamt dyr sadelgjord som jag tyvärr tycker är lite hård, kanske kan bero på att den är ganska utsatt för svett och stöv- mer än något annat läder. Har varit sparsam med smörja för att inte skada lädret, trådar osv. men det är kanske det som behövs? (den är ju oljad men oftare rengjord med tvål än inoljad om man säger så).

Tacksam för svar! MYCKET bra och intressant tråd!!!! :)
 
Har (åtminstone, en del säkert äldre) 30 år gammalt läder som jag hittat hemma. Det är huvudlag, selar, tömmar, grimmor osv. Efter uppsmorning av en del (en del helt "nya" - oanvända och en del välanvänt) har det blivit hur fint som helst. Kvaliteten verkar skilja sig mycket från dagens läder. En del läderprodukter som finnes att få tag i på affärerna idag är riktig sk*t. Känns som om en del billiga produkter är uppblandade med papper :smirk: Har även hört detta. Stämmer det :confused:

Som tur är så finns det dock bra läder också, men det känns som om plånboken ofta får lida då. Får man fråga om några märken som du anser vara prisvärt och bra läder? Det vore trevligt att veta :)
 
Vinäger? *lol*
Tja, lite sprit tål ju lädret, det är ju det man färgar med.
Jag personligen skulle tro att du har gjort miljön för sur för att möglet ska trivas. Om det är bra för lädret, det får herr Mike svara på... Vad är det för ph i garvningsvätskan?

Att lädret blir hårt är spritens förtjänst, spriten löser ju upp fett. Det är bara att fetta på igen.

Om läder ska förbli ljust, så ska man inte olja det egentligen, utan bara behandla ytan med någon lanolinkräm, och försöka undvika soljus, för att det får läder att mörkna med tiden. Men det är nog svårt att få det att gå ihop på hästgrejer. Jag har bara provat det på naturfärgade bälten och bokryggar.

Jodå, läder håller länge, i synnerhet gammalt läder. Jag, och många andra tror på att garvningen var mycket bättre förr i tiden, visserligen mycket ineffektivt (mot nu, då det tar inte många dagar att garva lädret med sydamerikansk bark, eller ännu värre, anilin och chrom) men tydligen, så är det inte alltid snabbast som är bäst i längden.
 
Hej!

Verkar stämma rätt bra.
Exakt vad det har för inverkan på lädret vet jag inte riktigt,
men det verkar som det hämmar mögel.
Alkoholnivån i vinäger är ju väldigt låg, så det borde inte utgöra någon fara i sig.

Hug your horses!
/Mike :devil:
 
Hej!

Det finns en produkt som heter Lexol leather conditioner.
Den utannonseras i bl a Western horseman.
Jag vet dock inte vad den innehåller i detalj.
Denna produkt skall, i alla fall enligt tillverkaren,
hålla lädret smort utan att göra det mörkare.

Personligen är mitt favoritläder ett naturfärgat, som med tidens gång, och smörja mörknat.
Finns inte mycket grannare läder :D

Hug your horses!
/Mike :devil:
 
Hej!

Paraffin är ju också det en petroleumprodukt, så det avråder jag från.

Jodå, sadelgjorden tar mycket stryk.
Se till att hålla den välsmord.

/Mike :devil:
 
Hej!

Jodu, förr gjorde man prylarna för att dom skulle hålla.
Idag skall det säljas av bara h-e. :D
Vill man ha bra kvalitet, så rekommenderas att man uppsöker riktiga sadelmakare. Detta blir också i det långa loppet det mest prisvärda, eftersom grejorna håller länge.

Du har helt rätt i att dagens prylar generellt håller lägre läderkvalitet än äldre (15-30 år sedan)
Runt 1985 märker man en markant skillnad i läderkvalitet hos många märkessadlar.
Man gick helt enkelt ner på en lägre läderkvalitet, och bibehöll priserna på sadlarna, vilket gjorde att man tjänade mer pengar.

Det där med papper är bukläder.
Ju längre ner mot buken du kommer på en kohud, desto sämre kvalitet.
Bukskinner känns precis som om det vore någon typ av papper.
Att blanda läder med papper går inte, det är inga 'blandbara' material.
Det skulle dock vara möjligt att i läder sy in en matta av pappers/cellulosafibrer, men det finner jag föga troligt att man gjort.
Det är nog helt enkelt bukskinn.

Hug your horses!
/Mike :devil:
 
Så det finns ingen risk att man "dödar" lädret då? Eftersom mögel ju är dett tecken på att det är liv i lädret, och mitt vinägerbadade läder inte möglar alls (fast det är mjukt och fint och så).

Jag tror jag avstår från att "lägga in" sadeln i vinäger dock, men jag går och sneglar på en lädergrimma som jag eg vill ha i stallet även den fuktiga perioden..och om då vinägerbad är ofarligt vad ni kan bedömma (och som sagt, det vinägerbadade lädret verkar må bra, fast möglar INTE under några omständigheter) så kanske jag skulle bada den..

(Det var fö äppelcidervinäger som jag använde..)
 
Halloj igen!

Mögel är inget tecken på liv i lädret.
Läder möglar inte, det är fett/smuts på lädret som möglar.

/Mike :devil:
 
Finemang, jag har alltid hört att mögel är ett tecken på "liv i lädret". Men då kan jag skippa det då =)

Fast, om jag smörjer läder och hänger ut det så möglar det ju efter X tid. Jag har antagit att det är lädervårdsprodukterna som möglar då (smörjer som sagt med sadeltvålen i blå plastask, och Neatsfoot oil) eftersom de ju är "naturliga".

Men då borde ju eg vinägerbadat läder mögla med, för det smörjs ju in rejält med neatsfoot efter att ha "badat"...

Nåja, skitsamma VAD det är som sker, det funkar iaf =)
 
Hej!

Jo, men vinägern är sur, och det är möjligt att möglet inte gillar den miljön.

/Mike :devil:
 
Hej!
Här kommer några frågor..
Man ska INTE använda Ekol till lädret eller vad? Har kört med det ganska länge och det funkar bra tycker jag!
Vissa badar först sina träns å smörjer sedan in det med olivolja (Eller nått annat.). Går bra men tränset TORKAR ju aldrig efter!? Det är väl inte så bra att göra det för ofta eller? :confused:
Har du något bra tips hur jag ska göra? Vissa säger nått och andra säger annat.. :)
Använder för tillfället iaf olivolja.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag har köpt en tömkörningsgjord i tärnsjöläder som jag gärna vill förvalta på bästa sätt. Så nu är den tvättad, inoljad två gånger med...
Svar
8
· Visningar
8 884
Senast: mackan
·
Kropp & Själ Jag är så fruktansvärt trött på mitt hår! Det är av modellen som blir statiskt så fort det inte är blött ute typ (min häst är dessutom...
18 19 20
Svar
389
· Visningar
64 099
Senast: Skogstokig
·
R
Hästvård Nu känner jag att jag behöver lite peppning från några erfarna personer i detta forum. Känner att jag börjar deppa ihop lite och det...
Svar
7
· Visningar
1 142
Senast: Roadster
·
Utrustning Mike har på begäran skrivit en faktatråd om lädervård som jag ankrar och låter ligga överst på sidan. Tack Mike! För att läder skall må...
37 38 39
Svar
773
· Visningar
213 935
Senast: tinaiva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp