Kennel utan hemsida? pudel

Bukefalos 30 år!

Bubbles

Trådstartare
Vi funderar lite på att skaffa dvärgpudel. Det finns en kennel hyfsat nära men jag har inte kunnat hitta någon info om den, bara facebook. Är det vanligt? Om det finns någon insatt i rasen pmar jag gärna namnet. Vi vill göra så rätt det går att skaffa nästa hund. Kommer nog starta fler trådar angående pudel senare eftersom det är en helt ny ras för oss på he he typ alla sätt.

Vi funderar lite på att skaffa dvärgpudel. Det finns en kennel hyfsat nära men jag har inte kunnat hitta någon info om den, bara facebook. Är det vanligt? Om det finns någon insatt i rasen pmar jag gärna namnet. Vi vill göra så rätt det går att skaffa nästa hund. Kommer nog starta fler trådar angående pudel senare eftersom det är en helt ny ras för oss på he he typ alla sätt.
Jag tror allt fler uppfödare har gått över till FB istället för att ha egna hemsidor.

Jag tror allt fler uppfödare har gått över till FB istället för att ha egna hemsidor.
Tyvärr, tycker jag - jag gillar att kunna få överblicken som man får på bra hemsidor. Men jag har också sett samma sak. Även hemsidor som inte uppdateras längre till förmån för FB, dvs hemsidor finns men de ger inget.

Allmänt, till TS - det finns även kennlar som varken har hemsida eller FB. Uppfödaren till min storpudel (9 år nu) var en sådan. De hade ingen hemsida, ingen FB, och kanske en kull var fjärde år eller liknande (de hade gjort så i några decennier). Jag hittade min hund via SKKs köpa hund sida, där hon var med på en annons. (i min hunds fall är dock mentaliteten lite svajig, med en del rädslor)

Ja, det är jättevanligt nuförtiden att uppfödare bara har Facebook för sin kennel. Har dom hemsida så är den ofta stendöd och har inte uppdaterats på flera år. Jättetråkig utveckling tycker jag, men hur seriös en uppfödare är står och faller som tur är inte med hur bra dom är på att synas online.

Jag hittade min hund via SKKs Köpahund-sida. Där kunde jag se regnr på föräldrarna och med den infon kunde jag gå in på SKK Avelsdata och kolla så att allt stämde kring hälsan, samt om det fanns några mentalbeskrivningar och tävlingsmeriter inom släkten. Så jag rekommenderar att du kollar in dom sidorna och lär dig att navigera dom. :)

Tyvärr, tycker jag - jag gillar att kunna få överblicken som man får på bra hemsidor. Men jag har också sett samma sak. Även hemsidor som inte uppdateras längre till förmån för FB, dvs hemsidor finns men de ger inget.

Allmänt, till TS - det finns även kennlar som varken har hemsida eller FB. Uppfödaren till min storpudel (9 år nu) var en sådan. De hade ingen hemsida, ingen FB, och kanske en kull var fjärde år eller liknande (de hade gjort så i några decennier). Jag hittade min hund via SKKs köpa hund sida, där hon var med på en annons. (i min hunds fall är dock mentaliteten lite svajig, med en del rädslor)
Fyra år vill vi nog inte vänta 😀 eller antingen det eller snart typ. Vi har en aussie nu som blir tio i år så antingen blir det valp inom ett år eller så eller så får det vänta tills efter honom. Tror inte han skulle uppskatta en ung fartig hund som gamling men nu skulle han nog uppskatta ett hundsällskap. Vår andra hund fick somna in i slutet av förra året och lille Sam aussien är sig inte lik.

Nu är jag inte pudelägare men har varit spekulant på storpudel så jag kan väl skriva lite om dom saker som fick mig att styra om.

Om jag hade tittat på pudel idag så hade jag varit jättenoga med att fråga uppfödaren om hundarna i deras linjer brukar vara kräsna eller ha andra besvär med ätande och matsmältning. Det är vanligt att dom har kroniska magproblem och det är många som normaliserat det och viftar bort det med att det bara är så rasen är.

Rädslor förekommer men där är det lättare att sålla genom att välja uppfödare som mentalbeskriver sina hundar. Tyvärr är det inte så många som gör det med dom mindre storlekarna, men några måste det väl ändå finnas om du letar runt. Annars kanske du kan tänka dig att gå upp i storlek lite till en mellan? Där finns en del roliga exemplar. :)

Tack för tips @Irrbloss igen. Jo får klura lite på detta. Är egentligen väldigt sugen på en papillon men nja de är ju så små. Hade det inte varit för storleken så känns pappisar perfekt. Pudel kom upp som alternativ när jag och sambon spånade ras. Svårt det här.

Fyra år vill vi nog inte vänta 😀 eller antingen det eller snart typ. Vi har en aussie nu som blir tio i år så antingen blir det valp inom ett år eller så eller så får det vänta tills efter honom. Tror inte han skulle uppskatta en ung fartig hund som gamling men nu skulle han nog uppskatta ett hundsällskap. Vår andra hund fick somna in i slutet av förra året och lille Sam aussien är sig inte lik.
I mitt fall handlade det mer om att den uppfödaren råkade ha en valp till salu, som jag tyckte verkade vettig utifrån infon jag kunde hitta, när jag skulle skaffa en till hund. Jag väntade definitivt inte några år, utan var nog egentligen ganska flexibel när jag letade. Eller, jag var inte flexibel med tiden - jag hade vara möjlighet att hämta valpen då en kort period i och med möjlighet till ledighet etc. Men jag kollade på flera olika uppfödare (och, flera olika raser - inte ens det var jag helt låst vid).

Hade jag velat ha en kanon tävlingshund efter specifika linjer för att satsa högt i någon gren, så hade det varit en annan sak - få förstår jag om man väntar (och väntar ganska länge). Men för att hitta en trevlig familjehund/allroundhund, som är det jag är ute efter, så tänker jag att det borde finnas passande alternativ utan att vänta några extrema tider :)

Jag är ju då storpudelägare, och har aldrig riktigt kollat på de mindre storlekarna. Men maten, som Irrbloss nämnde, har varit ett problem, framförallt när hon var ung, men det har stabiliserats nu när hon är äldre. Nu äter hon allt, och glatt (inklusive saker hon inte ska äta - hon är tjuvig...).

Och min hund har ju då rädsleproblem - på nivån att hon fick bryta sitt BPH. Hon fungerar bra i vardagen, om man är medveten om att hon har vissa begränsningar - om jag skulle hitta hundpassning skulle jag t.ex. behöva fundera över boendesituationen då hon får panik av hiss, inte vågar gå i många trappor etc., hon kan vara rädd i vissa tåg som låter mycket, osv. Men, jag tror att hon är ett undantag, och de majoriteten av alla pudlar har nog mindre rädslor.

När hemsidor började bli vanligare, typ i början/mitten av 00-talet, så kunde nästan alla göra en egen hemsida. Program för detta (Frontpage) fanns med i Office-paketet och alla hade webbplatsutrymme via sitt internetabonnemang. Nästan alla uppfödare (men även vanliga hundägare) hade alltså en hemsida, mer eller mindre användarvänlig och mer eller mindre snygg ... Idag, när det finns lättanvända tjänster på nätet för att enkelt kunna bygga sin hemsida skippar folk plötsligt detta med hemsida ... Istället använder man sociala medier, helt utan förståelse för att det är omöjligt för de som söker info om uppfödare att hitta detta i det snabba flödet. Anledningen till detta stavas GRATIS. Man är för snål för att betala för att ha en hemsida, när man kan lägga ut bilder gratis i sociala medier.

Själv har jag haft hemsida för min pyttelilla uppfödning sedan slutet av 90-talet. Jag har gjort om den flera gånger genom åren, men jag har alltid byggt på den med information, eftersom jag har den hemsida som jag själv skulle uppskatta att besöka om jag var på jakt efter valp eller info om uppfödare. Sociala medier är ett komplement till denna hemsida. T ex säljer jag inga valpar i sociala medier, utan det får man besöka hemsidan för att hitta info om.

En hemsida är däremot inget värd om den inte innehåller information och om den inte hålls uppdaterad. Det är bra trist att besöka en hemsida där det står att de väntar valpar i februari 2016. Ännu värre är det när årtal inte ens står ...

Vill man hitta info om en uppfödares hundar så kan man, som redan skrivits, söka i AvesData. Vill man veta mer om uppfödarens tänk, inställning och kunskap om sin ras, eventuella valpplaner etc så får man faktiskt göra det på det gamla sättet – ring!

Tack för tips @Irrbloss igen. Jo får klura lite på detta. Är egentligen väldigt sugen på en papillon men nja de är ju så små. Hade det inte varit för storleken så känns pappisar perfekt. Pudel kom upp som alternativ när jag och sambon spånade ras. Svårt det här.
Förstår inte logiken :)
Dvärgpudel är ju precis lika stora som pappis och phalène?
Så hur kan pappis uteslutas pga storlek men dvärgpudel funkar?
Så mitt tips är att kolla mer på fjärilarna :up:

Håller med @tanten här, storleksmässigt är de väldigt lika. När jag valde ras stod det mellan pappis och dvärgpudel, det blev papp men det hade lika gärna kunnat bli pudel. Båda verkade funka likvärdigt till det jag ville ha, en lättsam hund med driv för träning och aktivitet (mina önskemål om driv var tyvärr inte riktigt verklighetsanpassade, har det visat sig, men det kanske mer beror på att min ork är för liten än att hundens är för stor)

Förstår inte logiken :)
Dvärgpudel är ju precis lika stora som pappis och phalène?
Så hur kan pappis uteslutas pga storlek men dvärgpudel funkar?
Så mitt tips är att kolla mer på fjärilarna :up:
Är det så? Läser man de vanliga faktarutorna så står det att pappis är typ 3,5-4,5 kg och dvärgpudel 4-8 kg. Det här med småhund är nytt för mig men antar att man vänjer sig vid storleken. Tyckte liksom vår aussie var så himla liten när vi skaffade honom. Vår andra hund vägde nästan 50 kg så i jämförelse med henne var han ju liten. Nu känns han mer lagom, kanske t.o.m. lite väl stor då.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka