Kennelägare - Se Hit!

C

cross

Har några frågot till er:

Hur ska man någonsin kunna få bli hundägare när alla bara pratar om att "det där är ingen bra förstagångshund"???? :confused:

Jag har aldrig haft hund (förutom den mina föräldrar hade tills jag var 3 år), men vill nu i vuxen ålder så småningom skaffa en. Men det enda som verkar vara godkänt för en förstagångsägare är en mindre modell? Varför? Jag vill ha en stor hund!
Jag är aktiv och söker bla en hund som kan vara med mig i stallet. Jag kanske inte är så intresserad av att tävla i lydnad eller dylikt, men det måste ju kunna vara legitimt att ha en stor hund ändå? Däremot är jag väldigt intresserad av vardagslydnad och att gå en del kurser (så att jag lär mig).

Varför är det så "fult" att inte haft hund förrut?
 
Därför att dom flesta stora raser som stallmänniskor vill ha, kräver mer än att bara följa med till stallet. Oftast räcker det inte med att gå en kurs här och där heller, utan hunden vill ha regelbunden träning, spår, sök, lydnad, whatever.

Det är inte såå många raser som finner sig i att bara få vara stallhund, utan behöver mental stimulans, och många hästägare brukar bara vilja ha en hund som kan följa med till stallet och aktivera sig fysiskt.
 
Jag skrev: Jag vill ha en hund som BL.A kan följa med mig till stallet och därmed inte sagt att det bara är det jag ska ha hunden till. Men jag vill antagligen inte tävla i lydnad och dylikt, men man kan väl träna?
 
Varför just en stor hund? Jag vet väldigt många stallmänniskor som föredrar en mindre hund, då den inte är i vägen lika mycket. Ex. Jack Russel är superpopulär i Skåne..

Många stora hundar måste som tidigare sagts aktiveras mycket. En bordercollie, en Husky osv behöver massa aktivering & motion. Det är helt enkelt lättare att springa en liten hund trött :smirk: Många har också tufft psyke. En liten hund med tufft sinnelag är lättare att sätta sig över än en stor. Det är tyvärr alltför vanligt med ovana hundägare som till slut är rädda för sin egen hund. Och det behöver inte vara en schäfer! Jag vet en tjej som avlivade sin stora pudel pga rädsla. Och hur farlig tycker du en pudel ser ut?

Sen finns det självklart en mängd väldigt snälla stora hundar, problemet ligger ju till största delen hos människan. Om du vill ha en stor, varför inte en golden retriever? Väldigt snälla & godmodiga överlag, utan jättekraven på motion en del raser har. Kan inte tänka mig en bättre nybörjarhund, om man vill ha en stor!

Och det är jättebra att du är villig att gå kurser. Det är väldigt stimulerande för hunden och ni lär känna varann bättre. Och det finns alltid någon att fråga! Börja direkt med valpkurs så får du en bra början.

Hoppas allt går bra!!! :)
 
En Golden Retriever är fortfarande en jakthund, oavsett hur många dumma familjer det är som köper en GR och använder den som sällskap :smirk:

Annars håller jag med dig till största delen i det du skrev :)
 
Ja, nån gång måste ju vara den första... ;) Läser man bara på ordentligt, och träffar hundar av den ras man vill ha, pratar med uppfödare och hundägare så inser inte jag varför man ska "tvingas" skaffa en ras man inte är intresserad av. En seriös uppfödare avråder ju dessutom olämpliga valpköpare, och då får man väl vara tillräckligt ödmjuk för att lyssna på det. Liksom att ta hjälp av instruktörer och andra, som du ju också skrivit.

Min förstahund är en stor hund, och det har gått alldeles utmärkt. De flesta jag träffat som skaffar sin första hund (inklusive mig själv) har varit mycket engagerade, läst och diskuterat med andra, gått kurser, tränat och varit bra hundägare helt enkelt.
 
Om du vill ha en stor, varför inte en golden retriever? Väldigt snälla & godmodiga överlag, utan jättekraven på motion en del raser har.

En Golden Retriver är en motionskrävande ras som inte nöjer sig med enbart fysisk motion.
Att rasen inte skulle ha jätte krav på morion är fel.
Tyvärr har jag sett baksidan av Goldens som inte fått utlopp av sin energi
och även om den inte är hotande för någon så är det hemskt att se!
 
Anledningen till att de flesta större hundraser inte sägs vara lämpliga för nybörjare är att går det fel med en stor hund så kan det bli riktigt illa. Små hundar - små problem, stora hundar - stora problem.

Det finns dock raser som kan vara lämpade även för rena blåbär och det är till exempel Berner Sennen och Leonberger. Man ska dock vara medveten om att det är mycket hund man har i kopplet och lydnad är därför av största vikt. Bara för att en ras är godmodig och vill vara till lags innebär det inte att man kan avstå helt från att uppfostra dem. Alltför många tror det och det är dessa personer som förstör för sådana som dig.

Många större raser som är aktiva på det sätt du vill ha dem kräver dessutom en hel del arbete av sina förare. Bruksraserna, vallraserna och jaktraserna har definitivt energi nog för att hänga med i stallet och på ridturer och ställer mer än gärna upp på det mesta, men nackdelen är att de inte nöjer sig med detta. De vill och behöver så mycket mer.
Övriga större raser kan ha för skarpt temperament för en nybörjare såsom herdehundarna eller för lugna och inaktiva som vissa mastiffer och så vidare. Det är svårt att hitta en större hund som passar.
Det är betydligt enklare att hitta något i mellanklassen, som tex mellanschnauzer.

Om det är en större hund du vil ah ska du självklart skaffa en sådan, men det kan ta tid att hitta den ideala rasen och individen. Jag skulle ta mig en titt på de raser som i folkmun kan kallas gårdshundar.
 
Min mamma har för övrigt varit och hämtat sin cane corso-valp för några dar sen, och det är i princip hennes första hund. (Man får nog räkna bort en unghund för 30 år sen som fick avlivas.) De hör till kategorin gårdshundar, som Jadzia nämnde. Och den är inte tråkigt söt, som det ju brukar vara med små valpar.... :love:
 
Vi har två borzoier och de är ju stora så det förslår: hanen (4,5 år) mäter 82-83 cm och tiken (8 månader) är nu ca 75 cm och inte färdigvuxen ännu. Hon blir nog upp mot 80 cm hon med.

De hänger gärna med till stallet och har förvisso ett motionsbehov där det bl.a. ingår att de mycket uppskattar en snabb galopp om dagen (vi åker till rastgård), men inne är de mycket lugna. Vår hane tycker att alla aktiviteter är ganska fåniga, men han får stå ut med lite vardagslydnad.

Nackdelen är då att man inte kan vara säker på att det går att ha dem lösa. De är extrema jakthundar, men jobbar man med lydnaden så...

Förutom dessa två har vi en cocker spaniel och detta tycker jag är en otroligt mycket mer hanterbar storlek som dessutom glatt svansar med i stallet. Hon kräver dock mer hjärngympa än borzoierna. Men herregud vad skönt det är med en hund som kan lyftas in i bilen, får plats vid fötterna o.s.v.

Att uppfödarna väljer att inte sälja stora brukshundsraser till förstagångshundägare är inte så konstigt. Kanske bedömer de risken som stor för att hunden skall omplaceras?

Anneli
 
Det är ju i all välmening man inte rekomenderar sin ras till en "nybörjare". Vissa ÄR helt enkelt inga lämpliga nybörjarhundar och särskilt inte stora hundar som medför ett större ansvar.

Vilken ras är du intresserad av? Den bästa nybörjarhunden modell större jag kan komma på är Berner Sennen :). Dom jag träffat har varit otroligt lugna, sävliga och godmodiga :love:
 
Vi har ju alla varit nybörjare nån gång och gjort alla klassiska misstag :angel:

Men det är ju lättare om du skriver vilka raser/ras du är intresserad av, alla stora hundar är ju säkert inte aktuella och de flesta av oss här inne tänker säkert det värsta.

Rent krasst, inga vallhundar, inga brukshundar och inga JAKTHUNDAR (golden och JR är jakthundar). Har själv jakthundar till jakt och lite allt möjligt, men ser ofta hur väldigt fel det går med dem då de inte får utlopp för deras ändamål. Har själv en fågelhund trots att jag inte är intresserad av fågeljakt, men kommer att träna fågel ändå...

Tänk på att verkligen välja ras efter vad DU vill, ta inte en som ser bra ut eller "verkar" trevlig för att moster Stina har en sån.

Har man sedan väl bestämt sig så brukar det inte vara några problem att få tag i valp (kanske måste du stå på kö osv men det är det värt), uppfödare är ofta väldigt godtrogna och vill ju oftast (tyvärr??) bli av med valparna...

//E
 
Jag kan också rekommendera Borzoi. Hade en hane som var ca 85 cm i mankhöjd. Det var praktiskt när man var ute och red och behövde koppla upp hunden av någon anledning, behövde inte sitta av utan bara böja sej ner lite. Han var en problemhund som jag tog när han var 11 månader och efter mycket arbete så gick han att ha lös, kom på inkallning även efter att ha startat efter kanin :D. Stora vinthundar (saluki, borzoi, skotsk hjorthund, greyhound osv) överhuvudtaget är trevliga hundar som vill ha snabb motion men inte för mycket. Dom är intelligenta och kräver tålamod och humor men ger otroligt mycket tillbaka! Ett annat alternativ om du inte vill ha en jättehund är portugisisk vattenhund. Hanar max 58 cm, 25 kg. Lättränad, vill alltid vara med, gillar allt från att mysa i soffan till att träna lydnad, bruks, agility, jakt går också bra. Håller man dom klippta så är dom väldigt lättskötta. Ställer inte så stora krav men är med på allt. Jag, personligen (20 års hundvana, instruktör i SBK och SKK), tycker att det är en utmärkt första hund.

Köp inte en Border Collie, jag har träffat och hört om allt för många som fått tänder utsparkade och nosben skadade för att dom försökt valla hästar, gäller även blandisar men bc i.

Oavsett vad du väljer för ras så var noga med att kolla mammans temperament och att du köper från en uppfödare som är beredd att hjälpa dej på vägen och glatt svarar 10 gången du ringer på 2 veckor. Sådan var min första uppfödare, och tack vare henne lärde jag mej oerhört mycket och mitt hundägande var till största delen allt jag drömt om. :rofl: :rofl:

Cicci
 
Vad trevligt...

...att det finns fler som inte tycker jag är ute och cyklar när jag tycker att borzoi (och andra vinthundar) kan vara bra nybörjarhundar som även går att ha i stall. Egentligen är det ju logiskt att de passar bra med hästar. Man får anta att stora vinthundar förr motionerades bl.a. genom att man hade dem kopplade vid hästens sida. Jag har ett foto från 1800-kallt på en ryttare med två borzoier i band. Själv har jag faktiskt tänkt att pröva detta med min sansade fjordhäst. Vår hane skulle vara överlyckligt - för hans problem är att han är allt för förtjust i hästar. Han skall fram och hälsa översvallande, men nu har han faktiskt lärt sig vilka hästar som tycker detta är ok och vilka som inte vill.

Speciellt intresserad är han av A- och B-ponnyer. De är ju nästan i hans storlek :rofl:.

Jag tror ibland att anledningen till att borzoi inte är populärare är att vi här har ett omvänt förhållande. Många raser är för populära eftersom många människor inte förstår att de är ganska krävande. Borzoi är istället en ras som folk genast förutsätter är OERHÖRT krävande beträffande motion och pälsvård.

Vår första borzoi var inga problem att ha lös. De nuvarande vågar vi oss inte på detta med, men om man verkligen arbetade med det skulle det naturligtvis gå. När man köper valp kan man ju också titta efter en som inte är allt för coursingstammad. Det går ju också att låta hunden ha en coursingmunkorg på när den är lös som en extra säkerhetsåtgärd, speciellt i början.

Fina bilder på borzoier tillsammans med div. andra djur finns här: http://www.lynxborzoi.com/

Anneli
 
Jag föder upp BC och jag har sålt en hel del valpar till första gångs ägare och det har gått mycket bra.

Mina BC:n är avlade från rena kohundar så dom har mycket vallning i sig samt är stenhårda i temperament, men är man som uppfödare noga med den nya ägaren så är det inga problem.

Det är viktigt att man berättar precis vad det är valpen kräver och är den nya ägaren villig att göra det som krävs för att valpen ska få ett bra liv så varför inte sällja?

Alla våra valpköpare gamla som nya måste göra lokalprovet med valpen innan den är tre år gammal och då krävs det att man ligger i med sin vallnig.

Jag kan mycket väl tänka mig att sälja en valp till dig om du vallar med den
 
Re: Vad trevligt...

Borzoi var ju ryska adelns favorit jakthund. De stora kennlarna (som ägdes av tsarer och liknande) hade upp till 80 team vid jakt. Ett team bestod av tre borzoier, en tik och två hanar, en häst med ryttare/hundförare. När drevet fått fram djur släpptes hundteamet som var närmast för att jaga ikapp bytet och hålla fast tills jägaren kom fram för att avsluta. Dessutom skulle alla team matcha i färg och form även hästen, i färg i alla fall.

Så Borzoi är definitivt en hund som passar att rida med även om vi idag inte vill att våra hundar jagar. Det går att lära vinthundar att vara lösa även om det kan ta lite tid. Jag tränade och tävlade lydnad med min. :eek: Inga stora framgångar på tävling men en underbar hund till vardags :love:. Tyvärr så är min kille i hundhimlen sedan snart 5 år :cry: men nästa vovve blir nog en Borzoi igen.

Cicci
 
Har sen 18 år tillbaka haft bla dobermanns, mastiff ,pincher och Irl.varghund.Min första hund var en liten hund (blandras) ,då var jag 12år. Jag håller med om att alla stora hundar inte kanske är lämpliga som första hund av olika skäl .Men en hund som är helt underbar som första hund och som stallhund är den Irlänska Varghunden (tillhör vinthundsraserna) Den är dock världens största hundras ,men har man plats så är den otroligt snäll och lätt att fostra trots sin storlek.Godmodig och klok.Det man dock skall tänka på när man väljer en stor ras ,om det är en Irl.varghund eller tex bernen sennen är att de tyvärr inte lever så länge :( .I snitt ca 6-7 år. Ett annat tips är att du väljer att köpa en tik ,för de är lite lättare att fostra.
Min första Egna hund var en dobermann tik , Det gick jättbra :) Lycka till!!! :banana:
 
"Det man dock skall tänka på när man väljer en stor ras ,om det är en Irl.varghund eller tex bernen sennen är att de tyvärr inte lever så länge .I snitt ca 6-7 år."

Fast jag tror att ett snitt på 6-7 år är ganska lågt räknat även för många stora raser. Våra borzoiers mamma/mormor (vi har morbror och halvsysterdotter) fyllde 12 häromdagen och hon är inte unik på något sätt. Hos borzoi verkar 8-12 år vara en ganska normal livslängd. Vår komondor dog vid 9 års ålder och det var ganska tidigt för den rasen.

Sedan händer det naturligtvis olyckor o.dyl. som drar ner genomsnittet. Vår första borzoi föll ihop död vid 2 år och 9 månaders ålder av okänd orsak (trots obduktion), men det hade ju sannolikt inget med storleken att göra.

Nästan alla vinthundar är ju "hästhundar" från början, eftersom hästen var en förutsättning för att kunna hänga med i den snabba vinthundsjakten.

Det vore kul att höra hur det går för den ursprungliga trådskaparen - har tipsen på olika stora "förstagångshundar" lett till några idéer?

Anneli
 
Tyder det där med "förstagångshund" är lagom överskattat.
Dom flesta raser kan bli toppenbra förstagångshundar om ägaren har läst på allt dom kan om rasen innan och vet vad dom ger sig in på och förstår hur rasen fungerar.

Sen finns det ju mer eller mindre lämpade raser, som sagt rena bruks och jakthundsraser blir väldigt mycket på en gång.

Kanske en större vinthundsras eller nån utav sennen raserna kan vara något om du bara är intresserad av en "stall och sällskapshund" fast alla hundar kräver ju nån form av aktivering.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 619
Senast: YlvaG
·
Övr. Hund Lite bakgrund: Jag och min sambo har beslutat oss efter 2års funderande och diskuterande, att nu är perfekt tid för oss att adoptera en...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 783
Senast: Elektron
·
Hundavel & Ras Då var det äntligen dags för mig att börja leta hund. Egentligen har jag siktet inställt på samojed då jag är uppvuxen med samojeder och...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 234
Senast: bollen__
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 669
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp