Kennelhosta

Aliil

Trådstartare
Min hund har fått kennelhosta:cry:. Och det e utan att det e någon hund i närheten som har det(vad jag vet). Jag tycker att det e så hämskt synd om henne när hon ligger hostar. Hon ser sååå plågad ut. Sen bara koppelpromenader=väldigt rastlös hund.

Det som känns värre e att hon e med på jobbet och där träffat chefens 12 åriga(ovac.) hund. Det skulle kännas jätte tråkigt att han fick det oxå. Så nu e det bara vänta och se om han oxå får det. Samt att inte låta hundrana träffa varandra.
 
Sv: Kennelhosta

Är hunden sjuk så är väl inte det optimala att ta med den till jobbet? Låt den vara hemma en vecka minst så den får friskna till lite. Tror restrektioner är oxå att den inte ska träffa andra hundar på flera veckor efter kennelhosta. Jag skulle absolut inte utsätta en 12 år gammal ovaccinerad hund för den smittorisken. Oansvarigt.
 
Sv: Kennelhosta

Kanske hundarna har träffats på jobbet innan ts fick veta att hunden hade kennelhosta?
 
Sv: Kennelhosta

Självklart kommer jag inte ha med mig hunden på jobbet! Jag e inte helt pantad. Men det kan inte hjälpa att jag hade med mig den INNAN jag visste att hon e sjuk. Det e därför jag mår dåligt att jag har utsatt chefens hund för smittorisken. När jag fick reda på vad det var hon hade så såg jag till att dom INTE träffad varandra mer. Men dessa hundrarna ser varandran mer eller mindre varje dag! Jag kommer nu låta min hund vara hemma i minst tre veckor.

Jag håller dessutom alla tummar jag har för att den gammla inte får sjukdomen. Jag kommer dessutom att hålla ett nämre öga på honom oxå, då jag nu vet hur hostan låter.
 
Sv: Kennelhosta

:bow::bow::bow:

Jag har dessutom sagt till alla som min hund har träffad dom senaste veckan om att hon har blivit sjuk. Så att dessa kan hålla ett nämare öga på sina hundar.
 
Sv: Kennelhosta

Det är inte ens säkert att den smittas även om den lever i samma miljö. Min ena har haft kennelhosta 2 gånger o min andra har inte drabbats trots att den var i stort sett ovaccinerad. Vissa hundar klarar sej helt o andra bara drabbas. Minns ett utbrott då var även kompisens valp med o den blev inte heller sjuk. Då var även hunden som var sjuk nyvaccinerad.

Bra att du meddelar dom den träffat o att hon får vara hemma nu o ta det lungt.

Men vad jag kan läsa mej till så smittar det bara under den tiden den är sjuk mest den första veckan.

Hoppas hon blir bra snart.
 
Sv: Kennelhosta

Nu var det ju naturligtvis så att TS inte visste att hunden fått kennelhosta.
Men i övrigt är det väl den äldre hundens ägare som är oansvarig och inte har sin hund vaccinerad öht,som jag tolkar det.
Går väl an om man bor totalt isolerad långt ut i periferin,men hur många gör det.
Mina farföräldrar vacc aldrig sin tax och vi som bodde i stan då var ju rädda att vi skulle komma ut med nåt skit trots att våra var vaccinerade.
Försökte övertyga dem om att vacc men de tyckte att smittor de får man i stan,inte på landet..
 
Sv: Kennelhosta

Kommenterade ditt första inlägg alltså,ngt okoncentrerad just nu.
 
Sv: Kennelhosta

Det behöver ju inte smitta. Leia hade kennelhosta i höstas och hann visserligen smitta sin favoritkompis (typiskt, de hade inte träffats på flera veckor och så gick vi en promenad tillsammans kvällen innan hon började hosta) men daghundarna här - som inte är vaccinerade - blev inte sjuka trots att de umgicks med Leia hela tiden, drack ur samma skålar osv. Inte heller hundarna i stallet blev smittade trots att hon var och "kladdade" på dem samma dag som hon smittade sin kompis.

Hur länge kennelhosta smittar beror på vad som orsakat den. Är det virus så smittar det inte så länge efter att hunden har slutat hosta men är det en viss sorts bakterier kan hunden bära på smitta i flera månader. Mer info finns på SVAs hemsida, sök på kennelhosta så hittar ni rätt ställe.
 

Liknande trådar

Hundträning Har länge läst på buke men aldrig postat något. Men känner lite att situationen är ohållbar här hemma nu, so here it goes. Jag har två...
Svar
5
· Visningar
1 447
Senast: Caps
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 046
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 128
Senast: Pratsch
·
Övr. Hund Hej, suttit i dagar och läst här på forumet om avlivning av hundar. Och skriver därför jag vill få era tankar om mitt case. Jag har en...
Svar
14
· Visningar
2 927
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp