Kennelhosta.

Labben åkte på lunginflammation i samband med kennelhosta när han var ett år. Hans dumma glömde vaccinera i god tid innan en inomhus-utställning....
När lagotton drabbades hostade hon så hon kräktes i nåt dygn innan det blev bättre.
 
Jag som inte är i hundvärlden sådär,
brukar man inte försöka isolera sej och meddela eventuella besökare om man har kennelhosta?
För att försöka hindra spridningen?



Har en incident hos en vän där vännens kompis var på kennelträff, hunden började hosta nån dag senare (hör då av sej till kennelträffen för råd och först DÅ kläcke man ur sej att ’ja men det är kennelhosta, vi har det här’) och hade då hunnit smittat bla min väns hund.
Som blev riktigt jäkla dålig.
Blev så förvånad att folk gör så??
Alltså jag hade blivit så jäkla arg i din väns situation! Självklart informerar man om kennelhosta finns och då ställer man in kennelträffen om det är uppfödarens hundar som har det alternativt, om det är någon annans hund som har det så kommer den hunden självklart inte dit.

Som noterat är kennelhosta rätt enkelt övergånge för vissa hundar medan andra hundar blir riktigt sjuka (lunginflammation etc.) - oavsett så ska man göra sitt för att förhindra spridning. Får vår del innebär det för Ascot att han såklart inte är på dagis och att han självklart inte är i närheten av andra hundar på promenaderna. Ser vi en hund framför oss som kommer möta oss så går vi undan. Vid fråga så upplyser vi ju även att han har kennelhosta.
 
Jag som inte är i hundvärlden sådär,
brukar man inte försöka isolera sej och meddela eventuella besökare om man har kennelhosta?
För att försöka hindra spridningen?



Har en incident hos en vän där vännens kompis var på kennelträff, hunden började hosta nån dag senare (hör då av sej till kennelträffen för råd och först DÅ kläcke man ur sej att ’ja men det är kennelhosta, vi har det här’) och hade då hunnit smittat bla min väns hund.
Som blev riktigt jäkla dålig.
Blev så förvånad att folk gör så??
Tyvärr finns det ganska gott om såna. :(

Tillägg: Jag har haft utbrott 2 ggr. Första gången vart de vaccinerade hundarna jättesjuka, andra gången gick det över smärtfritt. Nu är det bara unghundarna som är vaccinerade, och det för att min veterinär bara hade färdigblandade dhppi när hon kom hot för ettårsvaccinationen.
 
Jag som inte är i hundvärlden sådär,
brukar man inte försöka isolera sej och meddela eventuella besökare om man har kennelhosta?
För att försöka hindra spridningen?



Har en incident hos en vän där vännens kompis var på kennelträff, hunden började hosta nån dag senare (hör då av sej till kennelträffen för råd och först DÅ kläcke man ur sej att ’ja men det är kennelhosta, vi har det här’) och hade då hunnit smittat bla min väns hund.
Som blev riktigt jäkla dålig.
Blev så förvånad att folk gör så??

Problemet är att det smittar även under inkubationstiden - som är 4-10 dagar och symptomfri.

Jag var t ex på kennelträff förra helgen, och i måndags fick jag sms av en av deltagarna att hennes hund börjat hosta söndag kväll (en vecka efter att vi kommit hem). Då hade jag redan hunnit träna med kompisar en gång och varit iväg på en jakt där han också träffat andra hundar...

Som regel låter jag inte honom hälsa på andra hundar när vi är iväg och jagar, men med träningskompisarna så använder de ju dels samma dummies och så är ju även hundarna kompisar så de brukar få härja av sig sista energin gemensamt i slutet av passet.

Nu verkar varken han eller någon annan på träffen ha blivit smittad (12 dagar sedan vi träffade hunden), inte ens den hunden som åkte 6h i samma bil hem från träffen har blivit smittad, så jag undrar om inte den hostande hunden fått smittan efter träffen.

Har de hostat är det självklart att isolera hundarna!
 
Problemet är att det smittar även under inkubationstiden - som är 4-10 dagar och symptomfri.

Jag var t ex på kennelträff förra helgen, och i måndags fick jag sms av en av deltagarna att hennes hund börjat hosta söndag kväll (en vecka efter att vi kommit hem). Då hade jag redan hunnit träna med kompisar en gång och varit iväg på en jakt där han också träffat andra hundar...

Som regel låter jag inte honom hälsa på andra hundar när vi är iväg och jagar, men med träningskompisarna så använder de ju dels samma dummies och så är ju även hundarna kompisar så de brukar få härja av sig sista energin gemensamt i slutet av passet.

Nu verkar varken han eller någon annan på träffen ha blivit smittad (12 dagar sedan vi träffade hunden), inte ens den hunden som åkte 6h i samma bil hem från träffen har blivit smittad, så jag undrar om inte den hostande hunden fått smittan efter träffen.

Har de hostat är det självklart att isolera hundarna!
De visste att de nyss hade haft/hade just då. Uppfödaren är dessutom veterinär 🙈


Min vän var helt förstörd, hennes hund blev inlagd två gånger och var riktigt dålig, men är på bättringsvägen nu. Äntligen.
 
Det som jag reflekterat över angående kennelhostan den här gången är att hundar drabbats trots att de inte hälsat på andra hundar och trots att ägarna varit duktiga med egen vattenskål och utrustning. Tyvärr verkar smittan överleva ett tag i själva miljön.
 
Det som jag reflekterat över angående kennelhostan den här gången är att hundar drabbats trots att de inte hälsat på andra hundar och trots att ägarna varit duktiga med egen vattenskål och utrustning. Tyvärr verkar smittan överleva ett tag i själva miljön.
Jag misstänker att det är det varma vädret som ställer till det, normalt sett kommer det frostnätter eller till och med snö den här årstiden. Temperatur gör antagligen att det lever längre än vad det normalt gör utomhus.
 
Fransosen åkte på en omgång kennelhosta, konstaterad av vet eftersom han i samband med att han började kraxa hade legat och tuggat på ett råhudsben och misstanken var alltså att nån slemslimsa hade klibbat fast i halsen. Han kraxade och hade sig i drygt 1 vecka, men var rätt pigg och alert ändå. Sen åkte Bonny på det, då hon för tillfället bor under samma tak, men hon kraxade bara nån enstaka gång/dag i några få dagar och i övrigt helt som vanligt.

Första gången jag ägt en hund som fått kennelhosta för övrigt, så att vara söderöver är (om än bra jaktligt) visst hälsovådligt ;)
 
Vi drabbades första (och hittills enda) gången för 4 år sedan - tror det var unghunden som blev smittad först för det var honom jag gick på kurs med, de övriga tre hade inte träffat några hundar den närmaste tiden innan. Unghunden, som var vaccinerad, småkraxade lite i två dagar men var i övrigt pigg och glad, mer blev det inte för hans del. Därefter åkte de andra tre på det - bröderna på då 7 år och vår gamling på 12 år. Jag var mest orolig för gamlingen men han blev inte jättesjuk, hostade en del men inte värre än så. Ena brorsan hostade inte alls men han nös däremot kopiösa mängder snor. :yuck: Den andra brorsan hostade rätt mycket och blev sen jättedålig i lunginflammation. Piggnade till hyfsat fort efter insatt antibiotika men lite otäckt var det. Jag är dock tacksam att det inte var 12-åringen som åkte på lunginflammationen för då kanske det hade slutat sämre.
 
Pudeln fick kennelhosta när hon var liten. Hon blev riktigt dålig, hostade i nästan en månad både dag och natt, även om hon inte ansträngde sig. Det blev värre vid ansträngning, så om hon skällde eller sprang/blev lite andfådd hostade hon en massa. Det är nog väldigt individuellt hur illa det blir, pudeln var i rätt kasst allmänt skick just då så hostan höll sig längre än den borde ha gjort.
 
En hund i området har kennelhosta enligt ägaren. De promenerar alltid förbi vårt hus. Den här gången när vi möttes så vände hon och berättade om hostan. Hur orolig ska jag vara? Hennes hund går alltså samma stråk som vi brukar göra och en hel del andra hundar, typ alla i området.
 
Min tik började hosta idag och eftersom kompisens (@Emor) hundar har hostat så verkar det vara kennelhosta.

Har ni varit hemma med era hundar när de har hostat? Doris är i vanliga fall hemma själv när jag jobbar men det känns lite dumt nu när hon precis har blivit sjuk.
 
En hund i området har kennelhosta enligt ägaren. De promenerar alltid förbi vårt hus. Den här gången när vi möttes så vände hon och berättade om hostan. Hur orolig ska jag vara? Hennes hund går alltså samma stråk som vi brukar göra och en hel del andra hundar, typ alla i området.
Förhoppningsvis inte orolig - MEN har man otur så.
Tiken jag lånade hem i somras för en kull fick ju kennelhosta när valparna var typ 4 veckor och vi hade inte träffat en endaste hund på flertalet veckor då. Hon måste alltså ha nosat på exakt fel fläck där någon hund hostat lite slem nyligen :meh:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 275
Senast: em-pirre
·
Hundavel & Ras Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
24
· Visningar
4 304
Senast: kolblakkur
·
Övr. Hund Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
17
· Visningar
1 450
Hundavel & Ras Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 217
Senast: Wingates
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Födda -21
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp