Kennelhosta

Sv: Kennelhosta

Ja, det är nog så. Ingen av de vi stött på har varit sjuk/hängig så det är nog någon annanstans han fått det ifrån.

Haha, ja ska man ha det jobbigt kan man väl ta allt på en och samma gång.. Få se nu.. Februari, mars, april, mitten på maj... Är väl då proven kommer igång ungefär. ;)
 
Sv: Kennelhosta

Ah, då är det bara mitten på mars då beroende på hur man räknar. Är det från sista hostdagen man räknar?
 
Sv: Kennelhosta

Vi har hitentills klarat oss *peppar, peppar, ta i trä*

Jag provade det nya vaccinet mot kennelhosta som ges i nosen på hunden. Det skulle visst skydda redan inom 24h och vara motståndskraftigare än det "gamla" som ges i nacken.

Min veterinär har en av klinikerna som testade det först och hon var väldigt positivt inställd till det. Givetvis finns det precis som vanligt inga garantier på att hunden inte blir smittad men som sagt, just att det verkade snabbare samt skulle bygga upp bättre skydd var det som fick mig att välja det.

Tror att det var något billigare än det som ges i nacken men jag minns inte och kan inte kolla just nu.
 
Sv: Kennelhosta

Oj, verkar spännande. Är det fortfarande på provningsstadiet?

Uppdatering: Abbe verkar lite mindre hostig. Å andra sidan så har han inte rört sig så mkt heller. Lillskiten verkar lite dämpad, vi får väl se vad som händer under natten om han också blir sjuk.
 
Sv: Kennelhosta

Vad jag förstod på veterinären så var det godkänt och klart och öppet för alla veterinärer att köpa in till sina mottagningar. Sedan betyder ju inte det att alla gör det.

Jag snavade över en liten notis i en hundtidning om vaccinets existens och frågade speciellt efter det. Det var nämligen inget de erbjöd per automatik om man hade en hund som tidigare vaccinerats med injektion mot kennelhosta. Däremot var det inga problem att byta över till det.
 
Sv: Kennelhosta

Kan ju vara något att överväga. Valpen fick ju någon typ av reaktion mot blandvaccinet senast vid 3 månadersvaccinationen, så att dela upp det lite kan ju vara en idé. Du råkar inte veta vad det heter?
 
Sv: Kennelhosta

Jag har det i hundens vaccinationkort men jobbar så jag kollar imorgon bitti när jag kommer hem.

Jag tyckte det var bra att dela upp det och hade inga reaktioner på vaccinationerna alls. Nu var ju min 14 månader men de kan ju reagera för det.
 
Sv: Kennelhosta

Googlade och hittade detta - är 99,9% säker på att det var det vaccinet som han fick i nosen.

Nobivac KC vet
Nobivac KC vet,är ett näsdroppsvaccin mot parainfluensa och Bordetella bronchiseptica som är de två vanligaste orsakerna till kennelhosta. Årlig vaccinering med Nobivac KC vet ger därför ett bredare skydd mot kennelhosta.

Intarnasalt vaccin, vad är det?
Näsdroppsvacciner, som de kallas, har den fördelen att vaccinet hamnar på samma ställe som den riktiga smittan gör, dvs i nosen. Imunförsvaret har vissa celler strax under slemhinnan som mycket snabbt reagerar och skickar ut antikroppar i slemhinnan. Därför går det snabbare att bygga upp ett skydd mot kennelhosta men näsdroppsvacciner än med andra konvetionella vacciner. Tidigare har man endast kunnat vaccinera mot parainfluensa, och då med ett vaccin som ges i nacken. Det tar då längre tid att utveckla ett immunförsvar.

Blir hunden dålig
Båda komponenterna i Nobivac KC vet. är levande, men försvagade så att de inte kan orsaka sjukdom längre. I de allra flesta fall är hunden helt opåverkad av vaccineringen, i sällsynta fall kan hunden hosta eller nysa någon dag efteråt, men det är inget som behöver behandlas utan går över på något dygn. Hunden behöver inte isoleras från andra hundar, detta är inget som kan smitta. Det är dock alltid lämpligt att undvika hård ansträngning dagarna efter vaccination.


Jag tyckte det fungerade toppen. Hunden tyckte det var lite knas att veterinären droppade gojs i nosen och nyste ett par gånger på vägen hem men det kan man inte tycka är någon större reaktion
 
Senast ändrad:
Sv: Kennelhosta

Låter väldigt intressant. Ska tas upp med vet inför nästa vaccination. :D Tänk, ibland är Buke bra. :):banana:
 
Sv: Kennelhosta

Klart värt att fråga.

Jag tror inte det har varit någon jättereklam kring det. Jag hittade som sagt bara en liten, liten notis om det i en hundtidning som jag inte kommer vilken det var. Där nämndes det mer i förbigående. När jag sedan frågade veterinären blev hon jätteförvånad men glad att någon hade hört talas om det och frågade efter det. Fick höra att jag var en väldigt påläst hundägare :angel: :D
 
Sv: Kennelhosta

Kennelhosta smittar redan innan de börjar hosta, så den som smittar vet förmodligen inte om att hunden har kennelhosta. Det finns flera olika typer av kennelhosta och det finns även olika typer av vaccin. Det man vaccinerar mot heter egentligen parainfluensa och det är som när man vaccinerar människor mot influensa. Man kan få det i alla fall fast lindrigare. Och man kan få en annan sorts influensa än den man har vaccinerat mot.

Ingen kennelhosta här än så länge, trots att de går på dagis där någon hund hade kennelhosta för cirka 1 månad sedan.
 
Sv: Kennelhosta

Mjo, men det nya som apocalypsen tipsade om tar även bakterien Bordetella bronchiseptica vilket för min del låter intressantare än det "gamla vanliga". Sen fick som sagt unghunden reaktion sist vi vaccinerade, så att prova lite andra vägar är nog inte helt fel.

Ibland kan man ju ha tur som en tokig. Vi hade ju över en valp här för några månader sen som vi fick veta hade kennelhosta när den redan stod i hallen (tack syster för informationen). Då slapp vi iof kennelhostan. :) Kanske beror på tasshygienen för dagen. ;)
 
Sv: Kennelhosta

Som jag uppfattat det så motsvarar kennelhostan våra förkylningar. Ett vanligt symtom är just hostningar. Sen har jag för mig att det kan finnas symtomfria bärare (dvs hundar som inte hostar).

Senaste gången så nös hundarna en massa, men hostade inte.
 
Sv: Kennelhosta

Om de "måste" hosta och/eller nysa så är det nog inte kennelhosta Izor har.
Förmodligen har han något i halsen (tuggat en del tuggben senaste dagarna).

Mamma har beställt tid hos veterinären då vovven beter sig lite underligt.
För det första äter han inte godis, bara det är ett tecken på att allt inte är okej. Han lämnade godaste godiset orört imorse!:eek:
Får upp lite slem.
När han ska skälla får han mer eller mindre host/kräkreflexer istället.
Ville inte leka igår när jag kom hem eller nu på morgonen - bara gosa.
Sover mer än vanligt.

Äter blötmat och torrfoder som han ska (gjorde igår i alla fall).
Bajsar också normalt.


Vi undrade just när det var dags för veterinärbesök - Izor är ett litet måndagsexemplar och har behövt uppsöka klinik åtminstone ett par gånger per år.
 
Sv: Kennelhosta

Jag skulle nog säga att det låter som kennelhosta. Abbe har varit väldigt ynklig nu i ett par dagar, är väl idag som han varit lite piggare. Ska gosa jämt, helst ligga på en. Just nu hostar han inte direkt heller utan harklar sig mer.

Säg till veterinär innan ni kommer att det kan vara kennelhosta så att ni inte sitter i väntrummet och smittar i onödan.
 
Sv: Kennelhosta

Det var veterinären som trodde på kennelhosta, så mamma ska anmäla sig vid ankomst och sedan gå in bakvägen med vovven.
13:30 ska de vara där (och då jobbar jag utan möjlighet att ringa förrän ikväll:crazy:).

Just nu ligger vovven med filt på sig och darrar (har feber?), vid den här tiden brukar han annars vara på promenad eller vilja leka.
Så något är avgjort fel.
 
Sv: Kennelhosta

Mild kennelhosta blev veterinärens diagnos.
Ingen feber eller problem med luftvägarna/lungorna (positivt i allt elände).

Korta koppelpromenader, äta tabletter i en vecka och inte träffa andra hundar under medicineringsperioden.

Men Izor var glad att se mig när jag kom hem, kom ut i hallen, gjorde sitt bästa att vifta på svansen och säga hej till lillmatte.:love:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra torrfoder
  • Hönstråden II
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp