Kennelhosta

movi

Trådstartare
Vad jag förstått så härjar det här i min stad,och även min hund har blivit drabbad av det.

Men får dom en lindrigare typ av det när dom är vaccinerade?

Har hört om hundar som verkligen hostar och har problem,medan min har det nog ganska lindrigt,oftast efter vila och lite ute.
"Hostar" till lite och någon "kräkkväljning",sen är det lugnt.

Har försökt läsa lite om det,då jag aldrig under mina 30 år som hundägare varit drabbad,men hur länge brukar själva hostan sitta i? Att det kan vara olika det förstår jag,men på ett ca?

Hunden ifråga är pigg(lite tröttare än vanligt),äter,ingen feber,så där är inga bekymmer,utan vill bara veta mer allmänt om hostan.

Sv: Kennelhosta

Kennelhosta är ett samlingsnamn för flera "förkylningar". Hunden är inte skyddad mot alla trots vaccinering Och de kan även få de som de är vaccinerade mot men då i en lindrigare form. Det finns åtminstone en som smittar i upp till 4 månader. Man ska inte låta hunden träffa andra hundar i 2-3 veckor efter det att den är symptomfri för att kennelhostan inte ska spridas vidare.

Här är en länk till SVA som innehåller bra information:
http://www.sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Hund/Infektionssjuksomar/Kennelhosta/

Min gråhundstik hade kenellhosta för ca 2 år sedan, hon var inte vaccinerad och hon blev så dålig att vi fick bära ut henne och tvångsmata och vattna henne. Hon hostade riktigt illa och hade hög feber och det tog nästan en månad innan hon blev återställd.

Ja det gjorde vi och de konstaterade kennellhostan, hon blev smittad i området där vi bor och det var många sjuka hundar här då med samma symtom.

Liknande trådar

Hundhälsa Valp 6 mån Harklade sig några gånger och fick upp slem för några nätter sen. Harklade så även några gånger på dagen. Ingen feber (38)...
Svar
15
· Visningar
1 325
Senast: movi
·
Kropp & Själ Får man starta en ”tolka mina Covid-symptom”-tråd? Har försökt ringa 1177 i två dagar nu men det går verkligen inte att komma fram, och... 2
Svar
28
· Visningar
4 179
Senast: Luff
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 155
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)... 9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 779

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sängproblem...
  • Ögonblicksbilden du missade....
  • Eurovision 2025

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31