Kg Hö till fjording

S

suellen

Behöver en fjording mindre hö än andra hästar? Gäller i stort sett 1 kg hö/100kg häst som till alla andra hästar? Givetvis bra hö. De har ju lätt för att lägga på sig, men deras mage behöver väl arbeta precis som alla andras?
 
Fjordingar behöver lika mycket hö som alla andra... 1,2 kg per 100 kg är det absolut minsta du bör ge.
Mina russ får 6 kg var under den tid de får begränsad giva (fri tillgång under hela vintern).
 
Det var det jag ville höra. Hur ser en fjordings mage ut när den fått mer kg kraft än hö i flera år? Vågar man köpa en sån?

Tacksam för fler svar/Fjordförälskad
 
Fjordingen är inte annorlunda andra hästar, de är individer. Se bara på ett halvblod som varierar mängden mellan kanske 7-15kg beroende på individ men det är det ingen som slulle ens fundera på... Det är liksom något magiskt över fjordinge, den är inte en individ utan en ras när man diskuterar foder.
 

Liknande trådar

Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
630
Senast: Murray
·
Foder & Strö Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3...
2
Svar
31
· Visningar
2 663
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 419
Senast: Shixle
·
Hästvård Behöver lite input! Häst som vid två tillfällen (med två år mellan) visat lättare koliksymptom denna tiden på året i samband med vårsol...
Svar
3
· Visningar
191
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Svensk politik nr 3
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp