Kick-off igen - min tur att gnälla...

Linköpings teknologer och naturvetares "nollning" innehåller heller inga förnedringar. Allt helt frivilligt, både drickande, spexande mm. Och deltagande öht såklart. (Nåja, nu är det 13 år sen jag började och kanske 9 sen jag var aktiv).
 
Lite från andra sidan kanske, men julfest på jobbet. Mitt i middagen släcks det ner och in kommer ett Luciatåg som sedan sjunger julsånger (riktigt, riktigt dåligt). Jag sitter och skruvar på mig lite av att jag tycker det är pinsamt för dem och säger efteråt till en kollega att jag inte fattar hur de kunde betala för en så dålig kör. Hon börjar skratta och säger, men såg du inte att det var alla chefer? :crazy:

Jag gissar att där var det inte en fråga om val.

PS. Att se sin (manliga) chef som stjärngosse med en stor plaststjärna i näven, som jag insåg att det måste vara, fanns kvar på näthinnan ett tag.
 
Alltså, seriöst... Jag brukar inte alltid vara med på sociala grejer med jobbet, men den här gången tänkte jag att jag skulle det - alla i Sverige som jobbar med samma sak inom mitt företag kommer att träffas fredag-lördag och det blir såklart konferens och jobb en del av tiden, men också middag o social samvaro. Inget som helst fel i det, men igår kväll dimper det ner ett mail från en av dem som är med och ordnar kickoffen. Rubriken är "Gruppaktivitet - Kick-off 2019" och mailet är skickat till mig och en handfull kollegor. Av innehållet framgår att vi skall vara en del av middagsunderhållningen genom att framföra en karaoke-låt! Det är liksom ingen fråga om vi kan tänka oss det utan det står bara "Till middagen på kick-offen ska ni genomföra en låt som karaoke".

Jag har just skickat svaret "Det kommer jag inte att vara med på". Jag blev SÅ arg - hur kan någon tro att det är okej att de tar sig rätten att kommendera mig att vara del av middagsunderhållningen genom att göra något som jag är riktigt, riktigt dålig på?? Jag tycker det är oförskämt! De hade kunnat FRÅGA mig om att göra vad som helst som jag är bra på och jag hade gjort det, men detta...? Funderar seriöst på att strunta i hela kickoffen för detta!

Det enda jag kunde tänka på efter att ha läst trådstarten är hur jag skulle (obs enligt mig själv) briljera med Bonnie Tyler ”Its a heartache” 😅🥳
Men för att återgå till din fråga :angel: Nej det är såklart inte ok nånstans att förvänta sig att alla ska vara med på el sån grej
 
Lite från andra sidan kanske, men julfest på jobbet. Mitt i middagen släcks det ner och in kommer ett Luciatåg som sedan sjunger julsånger (riktigt, riktigt dåligt). Jag sitter och skruvar på mig lite av att jag tycker det är pinsamt för dem och säger efteråt till en kollega att jag inte fattar hur de kunde betala för en så dålig kör. Hon börjar skratta och säger, men såg du inte att det var alla chefer? :crazy:

Jag gissar att där var det inte en fråga om val.

PS. Att se sin (manliga) chef som stjärngosse med en stor plaststjärna i näven, som jag insåg att det måste vara, fanns kvar på näthinnan ett tag.
Haha - ja, det där är precis lika illa tycker jag, som att behöva delta i "underhållningen" själv!
 
Linköpings teknologer och naturvetares "nollning" innehåller heller inga förnedringar. Allt helt frivilligt, både drickande, spexande mm. Och deltagande öht såklart. (Nåja, nu är det 13 år sen jag började och kanske 9 sen jag var aktiv).
Samma sak i Lund vad jag vet, av vad mina teknologvänner berättat.
 
Linköpings teknologer och naturvetares "nollning" innehåller heller inga förnedringar. Allt helt frivilligt, både drickande, spexande mm. Och deltagande öht såklart. (Nåja, nu är det 13 år sen jag började och kanske 9 sen jag var aktiv).

Jag genomgick nollning i Linköping -99, det var också frivilligt. Första veckan dessutom helt alkoholfri.

Däremot verkade det vara svårare för de som inte var med alls att komma in i sammanhållningen resten av terminen, men det var mest folk som var uppvuxna i staden och redan hade en egen umgängeskrets och därför inte deltog i så mycket i våra sociala aktiviteter sen heller.
 
Linköpings teknologer och naturvetares "nollning" innehåller heller inga förnedringar. Allt helt frivilligt, både drickande, spexande mm. Och deltagande öht såklart. (Nåja, nu är det 13 år sen jag började och kanske 9 sen jag var aktiv).
Redan på de gamla grekernas tid (när jag började -97 alltså), så var det inga krav på deltagande på MatNat, även om det var betydligt mer alkohol då än sista året jag var fadder.
 
Jag började på Chalmers 2009 och deltog bara i ett par mottagningsaktiviteter. De som var mer aktiva under mottagningen lärde naturligtvis känna varandra snabbare än vi som föredrog att avstå från det mesta, men några andra konsekvenser märkte jag aldrig av. De aktiviteter jag deltog i var en smula tramsiga (vilket väl hör till), men överlag trevliga, alltid frivilliga och aldrig med några förnedringsinslag.
 
Jag har börjat att tacka nej till konferenser där det ingår tema. Tänk glitter, glamour, pastell, grönt, vem var din idol när du var 15, OS, After Ski, Vilda Västern osv. Det är massor som går all in men jag blir bara matt. Vad är det för fel på att konferera och sen umgås på en god middag med kollegor man träffar sällan? Karaoke går fetbort. När jag väl går på middag och liknande vill jag klä mig vad jag tycker är fint, och inte maskeradklädsel!
Jag hittar alltid bra ursäkter numera till att inte åka med, ofta utomlands. Visst är det kul och trevliga kollegor med men jag får försöka träffa dem i andra sammahang.
 
Jag har börjat att tacka nej till konferenser där det ingår tema. Tänk glitter, glamour, pastell, grönt, vem var din idol när du var 15, OS, After Ski, Vilda Västern osv. Det är massor som går all in men jag blir bara matt. Vad är det för fel på att konferera och sen umgås på en god middag med kollegor man träffar sällan? Karaoke går fetbort. När jag väl går på middag och liknande vill jag klä mig vad jag tycker är fint, och inte maskeradklädsel!
Jag hittar alltid bra ursäkter numera till att inte åka med, ofta utomlands. Visst är det kul och trevliga kollegor med men jag får försöka träffa dem i andra sammahang.

Vi har ofta tema på sommar- och julfester på kontoret, och dem brukar jag skippa. Kickofferna har hållit högre nivå hittills, och har brukat vara både jobbmässigt givande och väldigt trevliga. Hoppas detta är ett undantag! Nån karaoke ska jag inte sjunga i alla fall!!!
 
Vi har ofta tema på sommar- och julfester på kontoret, och dem brukar jag skippa. Kickofferna har hållit högre nivå hittills, och har brukat vara både jobbmässigt givande och väldigt trevliga. Hoppas detta är ett undantag! Nån karaoke ska jag inte sjunga i alla fall!!!
Tvärtom för mig, julfester och sommarfester med lokala kontoret är toppen. Men konferens med hela bolaget är jag rätt trött på. Eller för gammal.
 
Fortsätter på nollningstemat. Jag började på KTH 96 och nollningen var oerhört frivillig. Jag tror ungefär 1/3 av oss deltog regelbundet resten ibland och någon inte alls. Det var någon som blev utanför socialt men knappast pga att inte delta i nollningen utan snarare för att inte interagera alls med resten av gruppen.
Visst hade vi de 'onda' och de 'goda' men de 'onda' plockade aldrig ut en enskild person utan föste runt gruppen. För mig kändes det både då och nu som om man svetsade ihop gruppen på ett jäkligt roligt sätt. Det var inte vi som utsattes i spexandet utan det stod de 'onda' för helt själv.
Jag minns en enda gång någon nolla utsattes och det var året efter att jag börjat. Vi hade några fusknollor och efter ungefär 1 vecka skulle vi avslöja en av dem. Vid det tillfället blev en av de riktiga nollorna (som vi alltså vid det laget hade rätt god koll på) tillfrågad om h*n ville delta i enrum av en av de 'goda'. H*n deltog och jag är extremt säker på att h*n deltog frivilligt och hade kul.
Jag avstod för övrigt alkohol under nollningen bla under vinbrännbollen (och nollepubrundan). Det var inga som helst problem. En annan sak är att jag aldrig kände mig utsatt trots ett rejält bagage av mobbning.
Jag vet att nollningen var oerhört problematisk historiskt men att anse den problematisk tidigare än för ca10 år sedan är för mig rätt underligt. Visst kan det ha funnits inslag som var mindre bra som jag inte tänkte på men i det stora hela så har jag väldigt svårt att se problemet med det vi 'utsattes' för
 
Jag har börjat att tacka nej till konferenser där det ingår tema. Tänk glitter, glamour, pastell, grönt, vem var din idol när du var 15, OS, After Ski, Vilda Västern osv. Det är massor som går all in men jag blir bara matt. Vad är det för fel på att konferera och sen umgås på en god middag med kollegor man träffar sällan? Karaoke går fetbort. När jag väl går på middag och liknande vill jag klä mig vad jag tycker är fint, och inte maskeradklädsel!
Jag hittar alltid bra ursäkter numera till att inte åka med, ofta utomlands. Visst är det kul och trevliga kollegor med men jag får försöka träffa dem i andra sammahang.
Så olika det är. Jag avskyr trista konferensmiddagar utan underhållning, upptåg eller ngn form av tema och älskar när eventmänniskor fått gå all in på tema. Pust så stelt och trist det är annars att bara sitta där i flera timmar utan naturliga avbrott i det krystade småpratet. Gemensamt tramsande underlättar verkligen för sådana som mig som avskyr det där tomma samtalet och som samtidigt tar ett stort socialt ansvar för att få till samtal, inkludera alla vid bordet osv. Fullständigt utmattande. Då hjälper ett plojigt tema som isbrytare, och mer eller mindre kul underhållning.
 
Så olika det är. Jag avskyr trista konferensmiddagar utan underhållning, upptåg eller ngn form av tema och älskar när eventmänniskor fått gå all in på tema. Pust så stelt och trist det är annars att bara sitta där i flera timmar utan naturliga avbrott i det krystade småpratet. Gemensamt tramsande underlättar verkligen för sådana som mig som avskyr det där tomma samtalet och som samtidigt tar ett stort socialt ansvar för att få till samtal, inkludera alla vid bordet osv. Fullständigt utmattande. Då hjälper ett plojigt tema som isbrytare, och mer eller mindre kul underhållning.
Men krystat småprat är väl inget att konferera kring? Våra konferenser, av ekonomiska skäl sällsynta, går oftast ut på att jobba i grupper om områden vi ska satsa på i jobbet. Skönt att komma ifrån det dagliga och i stället försöka fördjupa ett visst område.
 
Men krystat småprat är väl inget att konferera kring? Våra konferenser, av ekonomiska skäl sällsynta, går oftast ut på att jobba i grupper om områden vi ska satsa på i jobbet. Skönt att komma ifrån det dagliga och i stället försöka fördjupa ett visst område.
Mitt yrkes konferenser avslutas alltid (om de inte hålls av ngn myndighet) med en stor bankettliknande middag. Så även många klienters, vars events vi ofta går på. Jag syftade (givetvis) inte på att sitta och underhålla folk under pågående föredrag, utan under det gemensamma sociala eventet, företrädesvis kvällstid, innan det är legitimt att smita iväg, alternativt lämna borsplaceringar och hänga med självvalt umgänge.
 
Men krystat småprat är väl inget att konferera kring? Våra konferenser, av ekonomiska skäl sällsynta, går oftast ut på att jobba i grupper om områden vi ska satsa på i jobbet. Skönt att komma ifrån det dagliga och i stället försöka fördjupa ett visst område.
Och motsvarande är väl de där temana inte heller något att konferera kring. Jag vill att konferenserna handlar om jobbet på olika sätt. Att åka bort för att leka lekar ledda av eventfirmor är verkligen inget jag vill prioritera.

Att lära känna kollegor lite bättre genom samtal vid måltiderna, tycker jag är en bonus.
 
Själv hade jag fått hjärtat i halsgropen och panik om någon skrev ett mail att jag skulle sjunga karaoke :nailbiting: Men det är bättre med mail innan i alla fall. Hade någon mitt i middagen ställt sig upp och sagt inför alla att "Nu ska Hoarfrost sjunga karaoke!" Hade jag nog dött och börjat panikgråta på fläcken och aldrig någonsin igen varit med på festligheter med jobbet.
 
Mitt yrkes konferenser avslutas alltid (om de inte hålls av ngn myndighet) med en stor bankettliknande middag. Så även många klienters, vars events vi ofta går på. Jag syftade (givetvis) inte på att sitta och underhålla folk under pågående föredrag, utan under det gemensamma sociala eventet, företrädesvis kvällstid, innan det är legitimt att smita iväg, alternativt lämna borsplaceringar och hänga med självvalt umgänge.
Aha, jag fattade inte vilken typ av konferenser det handlade om. Som väl är handlar inte våra konferenser om externa klienter/kunder/leverantörer/jämförbart.
 
Jag hade vägrat!
Har ett fd jobb där personalen skulle hålla i underhållningen på en fest, en av grupperna fick uppgift att göra ballong dansen.
Jäkligt tacksam att jag inte var med på den festen!

Eftersom jag bojkottade den då kick offen innan var ett svältläger- lova inte att ni bjuder på lunch och så är det en liten macka med jävligt mycket sprit (det var all mat vi fick från 8-19)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp