Kimblewick - lite frågor...

RebeccaJoli

Trådstartare
Har provat Kimblewick på min häst men tycker inte att det funkar optimalt.
Hon går vanligtvis på tredelat tränsbett, men blir väldigt stark när man rider ut (dock enbart i galoppen), är väldigt lydig, men stark, och jag vill inte sitta och slita och dra i henne, därav att jag provade kimblewick.

Dock verkar hin inte speciellt förtjust i det, Slår med huvudet när man gör förhållningar, är väl delvis en vanesak, men hade behövt lite tips, tankar och idéer.

1 - Kan det vara kindkedjan hon inte gillar? Har ni erfarenhet av om det blir bättre att byta ut den mot en sporrem eller har ni några andra idéer?

2 - Det kimblewick jag har är rakt med tungfrihet, rakt bett sägs ju vara snällare, dessutom funkar väl kimblewick lite som ett pelham, då kan man ju itne ha ett delat eller?? Såg att Hööks hade delade i sitt sortiment... Tyckte det va skumt.

3 - Om nu kimblewick anses som ett av de snällaste betten när man betslar upp, vad ska man prova ifall man inte tycker det fungerar?

Jag är inget fan äv skarpa bett, för söker rida på snälla bett i så stor utsträckning som möjligt, anser själv att lydighet är nyckeln till framgång, inte ett skarpare bett. Har aldrig behövt betsla upp innan, men på den här hästen verkar det som det kvittar hur lydig och fin hon är annars och därför fick jag efter tips från både tränare och andra bekanta om att testa just kimblewick.

Tack på förhand! :)

Sv: Kimblewick - lite frågor...

Jag har inte använt kimblewick men andra stänger och har ibland en snokrem som "kedja" men jag märker ingen större skillnad på min nuvarande häst. Däremot på min förra som jag red på hackamore så blev det stor skillnad om jag hade kedja eller en rätt bred läderrem med teddy på. På honom blev det väldigt skarpt med kedjan.

Har ingen erfarenhet av just kimblewick bett men tänkte att du kan ju alltid prova pelham med två tyglar. Då har du en "snäll" tygel och en "skarp" tygel. Då väljer du hur starkt bettet skal vara. Hackamore kanske du också kan prova?

1. Det kan vara kindkedjan, testa med en sporrem och se. Finns annars skydd att köpa som man trär över kedjan.

2. Aldrig ett delat bett med skänklar! Helt rätt :)

3. Prova ett pelham med dubbla tyglar. Då behöver du bara använda stångtygeln när hästen inte lyssnar ordentligt, annars räcker det med den vanliga. Lite mildare om man kan rida på det.

Spänner du kedjan tillräckligt mycket?
Kan det var tungfriheten hästen reagerar på?
Vilken skåra har du använt?

Min fungerar finfint på Kimblewick så länge jag har tygeln i den översta skåran och kedjan är tillräckligt spänd. Skulle något av de sakerna fela blir hon helt rabiat. Slår med huvudet gör hon dock om jag tar tag i henne ("kraftig" förhållning), men hellre det än att hon blir stark och jag inte har kontroll.

Fungerar det ändå inte håller jag med de andra, prova pelham på två tyglar.

Jag har inte tyglen i någon skåra utan i den "stora bettringen" om du förstår vad jag menar, fick förklarat för mig att det va det snällaste. Jag spände kedjan så att den låg med konstant tryck, så tror inte det att det va därför. Har oxå funderat på om det är tungfriheten, är mycket att funderar på tycker jag :p

Snyggve och alla ni andra oxå: Tack för tipset! Ska prova byta ut kedjan mot en rem, funkar inte det så provar jag pelham istället :)

Tusen tack för tipsen!

Jag spände kedjan så att den låg med konstant tryck, så tror inte det att det va därför

Det är omöjligt att spänna kedjan efter ett visst mått när den hänger opåverkad, du måste ta i tyglarna och se till att vinkeln blir rätt när den är i bruk, sas.

Vinkeln mellan "munlinjen" och bettets skänkel ska inte bli större än 45 grader vid tygeltag. Men det är såklart inte heller bra att spänna den för hårt heller, då får du inget spelrum, utan kedjan tar i rejält vid minsta lilla tygeltag.

Du kanske helt enkelt får protester för att du spänt kedjan för hårt? :)

Hur funkar hästen på ett rakt tränsbett? Kan ju vara så att hon inte alls trivs med att bettet är just oledat. Raka metallbett har jag upplevt som skarpa på alla hästar jag testat, dock inte överdrivet många för ingen gillade det.

Nja, funderade oxå på om den satt för hårt, men för hårt går ju inte att spänna den:p Kanske är jag som är lite halvt efterbliven, men jag pillade med den här jävla kedjan i typ en kvart innan jag fick till det :p Hon har så himla liten mule, så kedjan va alldeles för lång liksom. Man fick sätta den i den snurrade delen av kedjen om du förstår vad jag menar. Men när man satte i den där släppte den liksom efter typ 5mm eftersom ringen va vriden, så jag va nästan mer fundersam på om spelrummet blev för stort och vinklen då blir för skarp?

Detta måste man ju kunna reglera lättare med en rem?

Ska iaf prova det här med att ta i tyglarna när jag sätter på kedjan, det hade jag ingen som helst aning om:p

Sen vågar jag inte spänna för mycket, utan i min värld har jag fått för mig (inte alls säkert att det är rätt) att den liksom inte ska vara spänd, utan bara ligga an? Som sagt, jag är en total Rookie vad gäller skarpare bett än tränsbett:p

Senast ändrad:

Jag tänkte oxå först på ett rakt metallbett, men då sa både min tränare och nån annan som jag itne minns vem det va att jag tänkte helt fel för ett rakt tränsbett va det snällaste man kunde sätta i munnen? Jag hade oxå en idé om att ett sånt bett skulle fungera, men tydligen inte? Men du har upplevt att det fungerar? Då kan man ju prova iaf! :)

Tänker följa den här tråden då jag har lite samma funderingar som du.:)
har oxå en hemskt lydig häst, men som blir väldigt stark när man hoppar ett par hinder i följd. var dock inte överförtjust i kimblewickbettet när vi hopptränade sist. det får nästan förmycket effekt på honom, så istället för att rusa runt hela banan i 280km/h så suger han knappt i hindrena.
hade på det övre läget först, men vi ändrade under träningens gång till att ha tygeln i stora bettringen, och det fungerade bättre. är dock ändå lite i valet och kvalet. rida på vanliga tredelade där han rusar runt och skiter i mig, men bjuder mot varenda hinder och inte river eller stannar en enda gång. eller fortsätta prova med kimblewick ett tag, där han duttar runt i dressyrgalopp och hoppar kängruhopp för att han inte får tillräckligt med fart. Hopptränaren vi hoppade för sist (a-tränare) tyckte att vi skulle prova ett tag till på kimblewick då det fungerade bättre i stora bettringen. Så vi får väl göra det.

För att svara på dina frågor:

1. Ingen aning, men det kan säkert bero på kedjan. Rider min andra häst på hackamore ett par dagar just nu efter tandbesök på atg, och har en vanlig acheenrem ist för kedja. Tycker att han funkar mycket bättre på det än med kedjan. Han verkar mer tillfredsställd.

2. Mitt är oxå rakt. Tror inte att det delat skulle bli bättre.

3. Den tränaren som jag nämnde tidigare, rekommenderade ett gummipelham med delta ifall kimblewicket inte funkar bättre. Men det är säkert ingen dum idé att ha dubbla tyglar heller ifall du inte tycker att det är krångligt att hålla reda på.:bow:

Nja, funderade oxå på om den satt för hårt, men för hårt går ju inte att spänna den:p

Jo, det är ganska lätt att spänna för hårt.

Kanske är jag som är lite halvt efterbliven, men jag pillade med den här jävla kedjan i typ en kvart innan jag fick till det :p Hon har så himla liten mule, så kedjan va alldeles för lång liksom. Man fick sätta den i den snurrade delen av kedjen om du förstår vad jag menar. Men när man satte i den där släppte den liksom efter typ 5mm eftersom ringen va vriden, så jag va nästan mer fundersam på om spelrummet blev för stort och vinklen då blir för skarp?
Jag har aldrig haft problem med att haka på den i den dubbla delen med vridna länkar? Det är ju nästan en fördel att använda den delen, eftersom avståndet mellan ringarna är mindre där. Får du 5 mm för mycket glapp är det ju bara att haka på i nästa ring istället? Ser inte problemet? :confused:

Detta måste man ju kunna reglera lättare med en rem?
Som sagt, ser inte problemet med kedjan, det finns ju hur många länkar som helst att välja mellan, och de sitter ju ganska tätt.

Sen vågar jag inte spänna för mycket, utan i min värld har jag fått för mig (inte alls säkert att det är rätt) att den liksom inte ska vara spänd, utan bara ligga an? Som sagt, jag är en total Rookie vad gäller skarpare bett än tränsbett:p
Som jag skrev tidigare, kedjan ska ta i hästens käke när du tar i tyglarna, och det ska den göra när du tagit så mycket i tyglarna att skänkeln vridit sig max 45 grader mot munnen.
Hur hårt kedjan är spänd när tygeln inte inverkar är helt oväsentligt!

Lägg in bettet, spänn kedjan, ta i tyglarna, spänn om kedjan om vinkeln inte stämmer.

Jag tänkte oxå först på ett rakt metallbett, men då sa både min tränare och nån annan som jag itne minns vem det va att jag tänkte helt fel för ett rakt tränsbett va det snällaste man kunde sätta i munnen? Jag hade oxå en idé om att ett sånt bett skulle fungera, men tydligen inte? Men du har upplevt att det fungerar? Då kan man ju prova iaf! :)

Ja, typ alla säger att det är snällare men jag har aldrig riktigt fattat det. Men det beror ju på vad hästen gillar oxå, ett rakt bett ger ju nästan bara tungtryck. Min nuvarande häst stänger inte ens munnen om raka bett, han bara vill stoppa ut det och gapar och krånglar som fasen med tungan.

Mammas sto är rätt knepig, hon trivs bara bra på de där raka happy mouth betten i syntet. Men hon kan bli väldigt stark, dra ner huvudet och bocka främst och spec i terrängen, så mamma testade ett rakt bett i metall ett tag. Hästen upplevde det som jätteskarpt och krullade bara ihop sig, och då kan hon vara rätt okänsligt med sitt happy mouth om man uttrycker sig milt ;)

De jag ridit med rakt har också inte riktigt velat gå fram till bettet och har man behövt ta tag i dem har de reagerat väldigt mycket mer än på deras vanliga två/tredelade.

Men det är som sagt typ helt tvärtom mot mååånga andras upplevleser så jag vet inte riktigt om det är mig eller hästarna det är något konstigt med :D Men kanske värt att låna och testa? Åtm så hade du ju då kunnat se vad hon säger just om raka bett, hon kanske inte lyssnar alls/ändrar sig alls från sitt tredelade och då är det ju något med tungfriheten/kedjan/hävstången som hon inte trivs med. Alltid skönt att utesluta en sak, dvs oledat bett, ur ekvationen ;)

Ska göra detta :)

Men alltså, vi va två stycken som försökt få ordning på kedjan (en som ridit mycket på kimblewick, och andra bett, vågade ju inte ge mig på det på egen hand :p) Men man kunde spänna kedjan så hårt man bara kunde för att få i den i kroken, men när man väl fick i den i kroken/haken så hängde den slappt, va ett jäkla meck att få i den i kroken så att den inte hängde helt löst, kunde inte spänna mer och vi var förbryllade båda två... kan det vara fabrikat-fel/felkonstruktion kanske? Ska man kunna vrida "hakarna" hur som helst? För det kunde man inte nämligen... Och för att få i kedjan så fick man liksom hålla den ca 1cm ut från hästen, om du förstår vad jag menar?

Som sagt, uppskattar verkligen hjälpen, är ett levande frågetecken och vågar inte prova rida på det igen förrän jag får koll på det.

Alltså, kroken har ju ett visst djup, så för att länken ska nå över änden på kroken kommer den ju att glappa när den landat i botten, sas. Men det här borde inte vara något problem, för så hårt brukar man inte behöva spänna kedjan alls.

Kedjan måste ligga rakt och slätt mot hästen, så du måste vrida den tills länkarna ligger prydligt på rad. Ligger de i oordning kan de göra ont!

Har du bilder att visa, så kanske vi kan reda ut det lättare? :)

Ska faktiskt testa ett rakt bett, det va liksom min första tanke när jag upplevde henne som stark, just för att det blir tryck på tungan, men blev lite snopen när folk förklarade hur fel jag hade. Men jag vet som sagt inte mycket om bett, så jag antog att jag hade fel och lyssnade på vad proffsen hade att säga:p

Har sett lite svängda raka bett, hur fungerar de i skillnad till de helt raka?
Ett rakt i gummi är inte att tänka på eller?

Jo det förstår ju jag oxå såklart att kedjan måste ligga rätt:p Så efterblivien är jag inte haha! :) med hakarna menade jag krokarna alltså, inte ringarna i själva kedjan:)

Ska nog ta med bettet till träningen nästa gång, rider ju med vanligt bett alltid utom vid uteritt, men kan ju iaf ta med det så kan min tränare visa mig. Verkar som det vettigaste tycker jag eftersom jag inte riktigt förstår vad som är för hårt eller för löst.

Sitter den för löst blir ju vinkeln för stor, Det fattade jag ju från första början, vet ju att sdet bara får vara 45 grader, så så mycket koll har jag:p

Sitter den för hårt blir det inte heller bra, och jag upplevde att när jag spände den så hårt jag kunde/vågade/förstod, så hängde ändå kedjan för mycket.

Känns som jag ska be ett proffs kolla så det blir rätt :p

Det är ju helt individuellt hur hästen uppfattar en viss typ av bett. Eller egentligen vad de tycker om inverkan från ett visst bett.

En del hästar tycker att ett oledat bett är väldigt milt och bekvämt och vilar glatt hela huvudet på det och tar inte signalerna från det.

Vissa hästar tar tungtrycket som oerhört irriterande/smärtsamt/obehagligt, och då kan man inte heller använda det som "nödbroms", eftersom hästen troligen snarare kommer att försöka springa ifrån obehaget.

Andra tycker att det ligger bekvämt i munnen, det stör inte och det gör inte ont, och därmed intresserar de sig för det och lyder signalerna ryttaren ger. På en sådan häst funkar ju bettet bra! :laugh:

Man kan itne bara lyssna på vad experterna säger, man måste lyssna på hästen först! ;)

De lite svängda/formade kallas ibland "mullen mouthed", tror alla i "oböjbart" material typ metall är mullen mouthed just för att ligga lite bättre i munnen. Syntetbetten är oftast helt raka, de böjder sig mer eller mindre lätt när man tar i dem.

En annan tanke, hur är hon i munnen annars? Ibland växlar ju lite känsligare hästar mellan att ta lagom/lite lätt kontakt och att lägga sig på bettet för att de inte riktigt vågar gå fram till bettet. Min är/var tydligt sådan - för skarpa bett (tredelade...) så var det antingen svårt att få honom fram till bettet eller så la han sig i handen och blev helt "stum" i munnen. På sådana har jag fått tips om att rida med anatomiska bett vilket fungerat mycket bättre! Hästen har vågat går fram till bettet hela tiden och när de blivit pigga/starka så har de varit det utan att bli "stumma" i munnen dvs man har kunnat rida dem ur det starka läget på ett helt annat vis. Typ såhär menar jag: http://www.google.se/imgres?imgurl=...ndsp=23&ved=1t:429,r:6,s:105&biw=1152&bih=765

Sitter den för hårt blir det inte heller bra, och jag upplevde att när jag spände den så hårt jag kunde/vågade/förstod, så hängde ändå kedjan för mycket.

Men vaddå hängde för mycket? :confused:

Hur kedjan hänger när du INTE tar i tyglarna är helt oväsentligt, då kan den få hänga och slänga och glappa hur mycket den vill.

Det är vad som händer när du tar i tyglarna som är det viktiga. Hur ligger bettet i munnen när kedjan vid tygeltag ligger an mot käken?

På min förra häst hängde kedjan jättelöst när tygeln var lös, medan den på nuvarande inte hänger ner något alls nästan. Men det spelar ingen roll, eftersom det bara är vad som händer när jag tar i tygeln som är viktigt. :idea:

Liknande trådar

Utrustning Vill prova att rida med kimblewickbett/jaktkandar på min islandshäst för att se vad min kräsne herre har att säga om det, och för... 2
Svar
24
· Visningar
4 427
Senast: svea
·
Utrustning Hej! Jag har en kallblodstravare som är 17 år som gått på travet fram tills då han var 12 år. Han är endast riden då han kom till mig...
Svar
9
· Visningar
889
Utrustning Hej, Jag står i valet mellan happy tongue eller lock up vad gäller inköp av ett kimblewickbett till min häst. Det kommer endast...
Svar
13
· Visningar
2 061
Senast: caballus
·
Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 864
Senast: Vogue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Dalmatiner
  • Valp 2025